مشتری ما نیستند

0 1,321

اخیرا پرهام ایزدپناه، سردبیر ماهنامهء باسابقه و محترم شبکه، در مطلبی خواندنی وضعیت بازار موبایل ترسیم کرده‌ است. او به علل روشن از نام‌بردن و اشاره مشخص به اشخاص و اماکن خودداری کرده و درعین حال کوشیده که بخش بزرگی از بازار تاسف‌آور موبایل را به صورت تراژدی-کمدی نمایش دهد:

گفت: «یک گوشی X از شرکت S می‌خواهم. قیمت هم ندارم.» مرد پاسخ داد: «900 هزار تومان». بعد از مدتی صحبت‌های “دوستانه”، تشریح وضعیت ارز و بازار و در نهایت، باز کردن جعبه گوشی برای آزمایش آن، مرد گفت: «بسیار خوب! گوشی را با گارانتی یک ساله می‌خواهی یا گارانتی مادام‌العمر؟» غول با ابهام منتظر ادامه حرف‌های مرد شد: «گارانتی یک ساله، 35 هزار تومان، گارانتی مادام‌العمر 65 هزار تومان». غول در حالی که مرد را در حین بیرون آوردن یک سری برچسب تقلبی گارانتی نگاه می‌کرد، پاسخ داد: «گارانتی نمی‌خواهم.» مرد ناگهان به خشم آمد و با الفاظ خاصی “توضیح” داد که بدون گارانتی نمی‌فروشد…

مطالعهء این مطلب را جدا توصیه می‌کنم.

بعضی از دست‌اندرکاران و فروشندگان می‌خواهند همان بلایی را بر سر بازار دوربین و لوازم عکاسی بیاورند که بر سر بازار موبایل آمده است. آن‌ها که نه علاقه‌ای به عکاسی دارند و نه حتی شناختی از آن، زیرفروشی می‌کنند، جنس مشکوک و دست‌خورده به جای نو قالب می‌کنند، گارانتی جعل می‌کنند و گاهی از سر اضطرارهای مالی به هر قیمت می‌فروشند. در وقت بی‌کاری پشت سر همکاران بدگویی و سم‌پاشی می‌کنند، تهمت می‌زنند، فتنه می‌سازند و اگر قادر باشند مانند همراهان موبایلی‌شان آتش‌سوزی‌های مشکوک نیز راه می‌اندازند؛ چه واقعی و چه مجازی.

ما در پیکسل سال‌ها جدا سعی داشتیم که از این ورطه‌ها بر حذر باشیم. هنگامی عده‌ای – مستقیم یا غیرمستقیم – از ما می‌خواهند که با روش‌های مذکور «پیش برویم» و «قیمت بدهیم»، ناراحت یا عصبانی می‌شویم. اگرچه هر کاسبی دوست دارد که تعداد مشتری‌هایش هر روز بیش‌تر و بیش‌تر شوند، اما کاسب واقعی ارزش‌های بنیادی را قربانی فروش بیش‌تر نمی‌کند. کسانی که – دانسته یا نادانسته – از پیکسل می‌خواهند بی‌اخلاقی و نادرستی پیشه‌ کند تا در نتیجه بتوانند مثلا دوربینی را چند هزار تومان ارزان‌تر بخرند، مشتری ما نیستند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.