عکاسی از آتشبازی چهارشنبهسوری
ویل چِینی، عکاس، مجموعهای از نکات را گردآوری کرده است که اگرچه برخی از آنها به دوربین سری Z نیکون نیاز دارند، اما برای هر عکاسی که به دنبال ثبت عکسهای آتشبازی بی نقص است، ارزشمندند. Will Chaney میگوید که برخی از ویژگیهای خاص دوربینهای سری Z نیکون این کار را آسانتر میکند، اما بسیاری از شرکتهای دوربینسازی قابلیتهای مشابهی را با آنچه که او توصیف میکند ارائه میکنند و تکنیکهای عکسی که او پوشش میدهد برای هر دوربینی کار میکند.
تجهیزات ضروری برای عکاسی از آتشبازی
چِینی می گوید که خارج از دوربین عکاسی و لنز، یک قطعه کلیدی از تجهیزات وجود دارد که عکاسان برای اطمینان از دریافت تصاویر واضح به آن نیاز دارند: سه پایه.
مهمترین عملکرد سهپایه این است که از دوربین شما پشتیبانی ثابتی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که در طول نوردهی طولانی حرکت نمیکند. چینی میگوید برای گرفتن عکسهای فوق العاده آتشبازی، نوردهی خود را بالاتر از دو ثانیه تنظیم کنید که به این معنی است که دوربین شما نباید حرکت کند یا تکان بخورد. علاوه بر ثابت نگه داشتن دوربین، این به آن معناست که شما مجبور نخواهید بود دوربین را در دست بگیرید.
با این حال، فقط لرزش گیر نیست که سه پایه دوربین عکاسی را به یک امر ضروری تبدیل میکند.
استفاده از سهپایه همچنین امکان عکسهای تکراری را با پیشزمینه و پسزمینه ثابت در چندین عکس آتشبازی فراهم میکند. گرفتن چندین آتش بازی با پیشزمینه و پسزمینه یکسان به این معنی است که میتوانید از حالت ترکیبی روشن در فتوشاپ برای قرار دادن چندین نوردهی استفاده کنید. همچنین، اگر در حین نمایش به اندازه کافی عکس بگیرید، میتوانید همه آنها را برای ایجاد یک ویدیوی تایملپس ترکیب کنید.
چینی میگوید: «در نهایت، یک سهپایه عکاسی به شما امکان میدهد قبل از شروع نمایش، ترکیببندی خود را تنظیم کنید. این به شما زمان بیشتری میدهد که نمایش شروع به نهایی کردن ستینگ شما قبل از برداشتن گامی به عقب و لذت بردن از نمایش کند.»
سهپایهها کاملاً ضروری نیستند، زیرا هر پلتفرم پایداری میتواند این هدف را انجام دهد. با این حال، ثابت نگه داشتن یک دوربین بدون آن سختتر است، بنابراین مطمئناً آنها ارزش خرید را دارند.
استفاده از گزینهها و ویژگی های عکسبرداری دوربین
چینی میگوید که عکاسان هوشمند از ستینگ دوربین برای گرفتن نتایج بهتر استفاده میکنند. همچنین او به شدت عکسبرداری با فرمت RAW را توصیه می کند.
فایلهای RAW بیشترین داینامیک رنج عکس را فراهم میکنند و شانس بیشتری برای تنظیم هر گونه اشتباه در پسپردازش – بهویژه زمانی که صحبت از تعادل رنگ سفید باشدــ دارند. به دلیل پیشزمینه و پسزمینه که در کنار یک انفجار آتشبازی بسیار روشن به عنوان سوژه، تاریکتر میشود، احتمالاً این صحنه دارای محدوده داینامیک بزرگی خواهد بود. چینی میگوید، توانایی پردازش بهتر محدوده دینامیکی بالا به بیرون کشیدن سایهها برای ایجاد علاقه بیشتر به عکس کمک میکند.
کاهش نویز نوردهی طولانی در عکاسی از آتشبازی
چینی همچنین توصیه میکند که بهتر است یک گزینه را خاموش کنید: نیکون آن را Long Exposure Noise Reduction (کاهش نویز نوردهی طولانی) مینامد، اکثر سازندگان دوربین عملکردی با نام مشابه ارائه میدهند.
چینی میگوید: «بر اساس ویژگیهای دوربینهای سری Z نیکون، گزینهای برای کاهش نویز با نوردهی طولانی در هر عکسی که گرفته میشود، وجود دارد. در بسیاری از موارد، این میتواند یک گزینه عالی برای روشن کردن باشد. با این حال، اگر ترجیح میدهید کاهش نویز را به عنوان بخشی از روند کار پس از پردازش خود انجام دهید، باید این تنظیم را غیرفعال کنید تا بتوانید میزان کاهش نویز اعمال شده را کنترل کنید و فایل RAW کامل را برای کار با کامپیوتر خود داشته باشید.»
علاوه بر این، کاهش نویز نوردهی طولانی بین هر عکس گرفتهشده توسط دوربین به زمان نیاز دارد. به عنوان مثال، اگر یک نوردهی دو ثانیه ای داشته باشید، تقریباً به همان میزان زمان برای کاهش نویز نیاز است. دراین حالت ثبت عکس دو ثانیه بیشتر زمان میبرد که به این معنی است که شما لحظاتی از آتشبازی را از دست خواهید داد.
مُد فوکوس مناسب عکاسی از آتشبازی
در حالی که ممکن است برای بسیاری از عکاسان جدید غیرعادی به نظر برسد، فوکوس خودکار در واقع برای گرفتن عکسهای آتش بازی خوب مضر است و چندان جواب نمیدهد.
چینی میگوید: «فوکوس داشتن کلید هر جنبهای از عکاسی است، اما حفظ فوکوس در طولانی مدت بدون نیاز به بررسی مداوم فوکوس نیز مهم است. علاوه بر این، دستیابی به فوکوس اتوماتیک با منبع نوری که در روشنایی آن تغییر می کند، دشوار است. به این دلایل، فوکوس دستی را توصیه می کنم. زیرا به شما امکان میدهد یک بار نقطه فوکوس را تنظیم کنید و نگران بهم ریختن تنظیمات فوکوس اتوماتیک نباشید.»
او ادامه میدهد: «برای تنظیم دوربین روی فوکوس دستی دو گزینه وجود دارد. گزینه اول این است که سوئیچ فوکوس روی لنز خود را از فوکوس اتوماتیک به فوکوس دستی برگردانید. گفته میشود، همه لنزهای دوربین دارای سوئیچ مُد فوکوس نیستند. اگر در چنین موقعیتی هستید، باید به منوی عکسبرداری بروید و تنظیمات مُد فوکوس را برای انتخاب فوکوس دستی پیدا کنید.»
تایمر اتوماتیک دوربین عکاسی
اگر از نوردهی طولانیتری استفاده میکنید، احتمالاً ایده خوبی است که از مُد تایمر اتوماتیک استفاده کنید.
چینی توضیح میدهد: «اگر قصد دارید بدون کنترل اتوماتیک یا بیسیم شاتر دوربین عکاسی کنید، باید مطمئن شوید که از تایمر اتوماتیک استفاده میکنید. توصیه میکنم پس از زدن دکمه شاتر، حداقل دو تا پنج ثانیه قبل از گرفتن عکستان صبر کنید. این کار به شما اجازه می دهد که لرزش دستتان را کنترل کرده و از واضح بودن تصویر اطمینان حاصل کنید. این تنظیم فاصله کلی شما را بین عکسها افزایش میدهد، فاصله زمانی داشتن بهتر از داشتن تعداد زیادی عکس بدون استفاده است که با فشار دادن شاتر دوربین لرزیده است.»
از طرف دیگر، رها کردن کابل از راه دور نیز یک گزینه عالی است (و برای عکسبرداری با فاصله، که در زیر توضیح داده شده است، کار مضاعف انجام می دهد).
ستینگ دوربین
این بخشی است که اکثر عکاسان مبتدی احتمالاً برای مشاوره به دنبال آن هستند، چِینی سرعت شاتر آهسته، ISO پایین و دیافراگم سطح متوسط را توصیه می کند.

کلید عکسهای آتش بازی عالی به تنظیمات عکس شما بر میگردد. او توضیح میدهد که برای عکاسی آتشبازی، باید از نوردهی طولانی برای گرفتن مسیرهای نور استفاده کنید، در حالی که از ISO پایین استفاده میکنید و دیافراگم خود را برای جلوگیری از نوردهی بیش از حد تنظیم میکنید.
«هنگام عکاسی از آتشبازی، نوردهی مهمترین گزینه در تنظیمات است و بقیه تنظیمات شما را هدایت می کند. اگر نوردهی شما خیلی کوتاه است، آتشبازی ردگیری نمیشود. اگر خیلی طولانی باشد، ممکن است عکسهای زیادی را در یک مجموعه ثبت کنید. چینی ادامه میدهد که بهتر است چند عکس را در یک زمان ثبت کنم و عکسهای مختلف را در فتوشاپ لایهبندی کنم: «نقطه شروع عالی دو ثانیه است.»

چینی میگوید به نظرش وقتی سرعت شاتر را مشخص کردید، ISO مهمترین گزینه بعدی است.
«با توجه به روشنایی آتشبازی، شما میخواهید از ISO پایین استفاده کنید که البته کار پرریسکی است، چرا که ممکن است این کار تصویر شما را نابود کند. توصیه من بر این است که آن را روی ۶۴ یا ۱۰۰ تنظیم کنید؛ هر کدام که گزینه پایینتری است که در دوربین شما ارائه میشود. ممکن است بتوانید کمی بالاتر بروید، اما به یاد داشته باشید که حفظ نوردهی طولانی مهم است.»
دیافراگم تنظیم بعدی است که باید در نظر گرفته شود. نظر چینی بر این است که عکاسان نباید تعجب کنند که حتی اگر با تنظیم ISO پایین عکس میگیرند، روشنایی آتش بازی همچنان بیش از حد نوردهی میشود.
او میگوید: «اگر نمیتوانید ISO خود را پایینتر بیاورید و همچنان نقاط برجسته خودتان را از دست میدهید، محرک شما برای برای کاهش دیافراگم همین خواهد بود.
توصیه میکنم با f/5.6 شروع کنید، زیرا این کار لنز شما را نسبتاً باز نگه میدارد، اما همچنان فضایی برای تنظیم حتی در انتهای باز میدهد. علاوه بر این، بیشتر لنزها میتوانند در این نشست فضایی برای تنظیم داشته باشند. گفتنی است، اگر متوجه شدید که این تنظیمات را تنظیم میکنید، مطمئن شوید که پس از تغییر دیافراگم همچنان در فوکوس هستید.»
در نهایت، تعادل رنگ سفید چیزی است که باید در نظر گرفته شود، اگرچه چینی میگوید اگر عکسی با فرمت RAW گرفته میشود، خیلی نمیتواند مطلوب و باکیفیت باشد.
«میتوان گفت تراز سفیدی کمترین اهمیت را در میان تنظیمات برای درست کردن دارد؛ البته تنها در صورتی که توصیهها را برای اطمینان از عکاسی با فرمت RAW رعایت کرده باشید. عکاسی با فرمت RAW بیشترین توانایی را برای تنظیم دمای عکس در پس پردازش به شما می دهد. با این وجود، توصیه می کنم دما را روی 5000K تنظیم کنید.»
تنظیمات شروع پیشنهادی چینی
• سرعت شاتر – ۲ ثانیه
• ISO – 100
• دیافراگم – f/5.6
• تراز سفیدی – 5000k
با در نظر گرفتن این موضوع، چینی توصیه میکند از فاصلهسنج داخلی دوربین استفاده کنید تا دوربین بهطور اتوماتیک عکسها را با سرعت مشخصی ثبت کند.
او میگوید: «با داشتن فرصتی برای حضور در یک نمایش آتشبازی، قصد شما بر این است تا با استفاده از این قابلیتها نهایت لذت عکاسی را ببرید.»
در کل بسیاری از دوربین ها یک تایمر یا فاصله سنج داخلی را ارائه می دهند، اما بسیاری از ماشههای کنترل از راه دور مدرن عملکرد مشابهی را ارائه میدهند.