راهنمای خرید دوربین خانگی، بخش سوم

4 1,621
بخش سوم: داستان مگاپیکسل چیست؟

در بخش‌های اول و دوم این راهنمای خرید، کلیاتی در مورد لنز و حسگر (سنسور) دوربین‌ها گفتیم. در عین حال سعی کردیم با استفاده از استاندارد «فول‌فریم»، پی‌ریزی‌ای مستحکم برای مطالب آینده داشته باشیم. در این بخش بیش‌تر در مورد حسگر، و داستان مگاپیکسل (میلیون پیکسل) صحبت خواهیم کرد.

اولاً باید گفت که مگاپیکسل یک اصطلاح ترکیبی است، که از دو بخش مگا (به معنای میلیون) و پیکسل تشکیل شده است. پیکسل نیز، یک اصطلاح دیگر است که از پیوند دو کلمه‌ی تصویر (Picture یا به‌صورت خلاصه: Pix) و عنصر (Element) ساخته شده است. پس منظور از مگاپیکسل، یک یا چند میلیون عنصر تصویری هستند، که مجموعاً یک تصویر کامل را ایجاد می‌کنند.

زیاد پیش می‌آید که از ما سؤال می‌شود: مگاپیکسل مربوط به کجای دوربین است؟ در مطلب قبلی گفتیم که امروزه در دنیای عکاسی دیجیتال، به‌جای فیلم عکاسی از حسگر (سنسور) دیجیتال استفاده می‌شود. فیلم عکاسی سطحی حساس بود و نور مانند قلم‌مو و مداد روی آن نقاشی می‌کرد – یعنی خطوط، اشکال و جزئیات، به‌صورت پیوسته روی فیلم‌های عکاسی ثبت می‌شد. اما حسگر دیجیتال تمامی جزئیات را به‌صورت گسسته ذخیره می‌کند.

حسگر (سنسور) دیجیتال
حسگر (سنسور) دیجیتال

حسگرهای دیجیتال عموماً مستطیل‌هایی کوچک هستند، که خودشان از بخش‌های مربع یا دایره‌شکل بسیار بسیار کوچک‌تری ساخته شده‌اند. هر کدام از این مربع‌های کوچک‌تر را مانند یک خانه‌ی شطرنج درنظر بگیرید. هر کدام از این خانه‌ها، یک حسگر حساس به نور است، که نور بخشی از تصویر را ثبت می‌کند. به هرکدام از این حسگرها می‌توان یک «پیکسل» گفت. از آن‌جایی که امروزه دوربین‌ها حسگرهایی با میلیون‌ها پیکسل دارند، اصطلاح «مگاپیکسل» بسیار پرکاربرد است.

ساختار کلی لنز، شاتر، و حسگر دوربین
ساختار کلی لنز، شاتر، و حسگر دوربین

شرکت‌ها و فروشندگان، دائماً با ارائه‌ی دوربین‌هایی با «مگاپیکسل» بالاتر، بر «جنگ مگاپیکسل» دامن می‌زنند و از این راه برای محصولات خود تبلیغ می‌کنند. اما واقعیت این است که مگاپیکسل بالاتر، فقط به‌معنای این است که تصویر اصلی، تعداد اجزاء کوچک‌تر بیش‌تری دارد، و می‌توان آن‌را بزرگ‌تر چاپ کرد یا دید. در عین حال، اگر حسگر دوربین کوچک باشد (مطلب قبلی در مورد قطع حسگر را یادتان هست؟) و پیکسل‌های آن بیش‌تر، معمولاً حساسیت و دقت پیکسل‌ها کم‌تر است و تصویر نهایی جزئیات واضح نخواهد داشت.

پس تکلیف خریدار چیست؟ یک تعادل مناسب بین قطع حسگر، تعداد پیکسل‌ها، حساسیت و دقت آن‌ها، و لنزی مناسب، ویژگی‌های یک دوربین عالی است. اگر دوربینی از همه‌ی این جهات عالی باشد، احتمالاً قیمت آن نسبتاً گران است. پس اگر نمی‌خواهید پول هنگفتی خرج کنید، می‌بایست به‌دنبال یک «تعادل» خوب بین همه‌ی این عوامل باشید.

مطمئن باشید که یک کاربر عادی، کم‌تر نیازی به بیش از 12 میلیون پیکسل پیدا خواهد کرد. در شرایط مناسب، یک عکس 12 میلیون پیکسلی را می‌توان حتی تا اندازه‌ی 45 × 30 سانتی‌متر چاپ نمود، بدون این‌که کیفیت آن افت خاصی کند. بنابراین هنگام خرید، از ابتدا وارد جنگ مگاپیکسل نشوید و سعی کنید اول ویژگی‌های دیگر دوربین، مانند قدرت لنز، دیافراگم لنز (بعداً در این مورد توضیح خواهیم داد)، سرعت کارکرد و موارد دیگر را بررسی کنید.

بخش اول این راهنمای خرید را بخوانید.

بخش دوم این راهنمای خرید را بخوانید.

بخش چهارم این راهنمای خرید را بخوانید.

بخش پنجم این راهنمای خرید را بخوانید.

4 نظرات
  1. سروش نفيسي می‌گوید

    بسیار عالی …. کاش دوستان خوب ما هم این توضیحات را به خوبی می خواندند …. این روزها وقتی با آن دوربین اس ال آر خود در حال عکس گرفتن هستم همه اولین سوالشان این است …! دوربین شما چند پیکسله و این جاست که خیلی موارد از سوال کننده برایم مشخص میشود …..
    با دوربین فول فریم خود و دارا بودن ١٢ مگا پیکسل عکس هایی به اندازه ١٢٠ در ٨٠ سانتی متر را چاپ کرده ام بدون کوچکترین افت کیفیت ….
    منتظر قسمت بعدی مطلب شما هستم …. سپاس

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      بله، حرف شما دقیقاً درست است. یک عکس 12 میلیون پیکسلی، اگر توسط عکاسی و دوربین خوبی گرفته شده باشد، تا اندازه‌های بزرگ قابل چاپ است. البته بحث DPI هم مطرح است، اما در مورد چاپ و نمایش، در آخرین بخش‌های این راهنمای خرید صحبت خواهیم کرد.
      ممنون

    2. میهمان می‌گوید

      درود جناب نفیسی
      دوربین خودتون رو لو دادید! D700 🙂
      ولی جدای از شوخی، خودتان بهتر میدانید که رزولوشن بالاتر فقط برای چاپ با کیفیت بالاتر نیست و فاکتورهای مهم دیگری بخصوص در هنگام پست پراسس ، میتواند از رزولوشن بالاتر تاثیر پذیر باشد و در خروجی نهایی کیفیت بالاتری را رقم بزند.
      و یا دست عکاس برای کراپهای سنگین بازتر باشد و …

      1. سروش نفیسی می‌گوید

        🙂

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.