معرفی دوربین آلپا 12MAX

2 1,685

این متن به بررسی دوربین آلپا 12MAX خواهد پرداخت. این دوربین به همراه دوربین 12XY امکان حرکات کنترل پرسپکتیو را در دو راستای افقی و عمودی به کاربر می‌دهند. دوربین 12MAX با قبول محدودیت‌هایی در حرکت (به نسبت 12XY) قابلیت عکاسی بر روی دست را برای عکاس فراهم آورده است. آلپا این دوربین را همه‌کاره معرفی کرده است که چندان اغراق‌آمیز به نظر نمی‌رسد. با بررسی زمینه‌های عکاسی مناسب و نمونه‌ عکس‌های عکاسان در وب‌سایت آلپا می‌توان این گفته را تایید نمود.

تقلید حکم می‌کند که بیشترین حد از تملق به کار گرفته شود! شاید این دلیل وجود دوربین‌هایی است که شبیه به آلپا 12MAX به نظر می‌رسند. البته شباهت به تنهایی سبب نمی‌شود که یک نسخه کپی  به پای یک نسخه اصل برسد و اغلب نسخه کپی تنها به شکل وعده‌ای احتمالا اشتباه نمود می‌یابد. آلپا 12Max در اصل  به عنوان دوربین روی سه‌پایه در نظر گرفته شده است، البته آن قدر کوچک و سبک هست که بتواند  به عنوان دوربین روی دست نیز  مورد استفاده قرار گیرد. تطبیق‌پذیری و همه‌کاره بودن این دوربین با نگاهی به آثار برخی از عکاسان بر روی وب سایت آلپا به وضوح نمایان است.

این دوربین، همانند دیگر دوربین‌های سری 12، با لنزهای متنوعی از سازندگانی همچون اشنایدر، رودنشتوک سازگار است که آلپا مبدل‌های ویژه‌ای برای هر یک از این لنزها در اختیارتان قرار می‌دهد. مبدل‌های لنز آلپا در انواع مختلفی در دسترس هستند: ” مبدل بلند” ، “مبدل کوتاه 17 م م ” و ” مبدل کوتاه 34 م‌م”. این مبدل‌ها می‌توانند به شکل ساده و یا با امکان تیلت/سوینگ که در خود مبدل تعبیه شده است، ارائه شوند.

000525

برای تنظیم کادر در هنگام عکاسی، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. بدین منظور امکان استفاده از شیشه مات، استفاده از پخش زنده بک دیجیتال، منظره‌یاب کلاسیک اپتیکی 120 درجه، منظره‌یاب دیجیتال با استفاده از گوشی iPhone به همراه نگه دارنده آلپا SDH ( نگهدارنده هوشمند دستگاه) و  برنامه eFinder و همچنین منظره‌یاب‌های اپتیکی دیگر سازندگان وجود دارد که استفاده از این دوربین در شرایط مختلف را میسر می‌سازد.

آلپا 12Max امکان شیفت (کنترل پرسپکتیو) گسترده‌ای را هم‌زمان  در راستای افقی و عمودی  فراهم می آورد. علاوه بر این  با استفاده از مبدل‌های مختلف تیلت/سوینگ آلپا گزینه‌های فریبنده عکاسانه دیگری را  نیز در دسترس قرار می‌دهد.استحکام، وزنی ایده‌آل، اندازه‌ای مناسب و دقت بسیار بالا در آلپا 12MAX گردهم آمده‌اند تا در عمل بالاترین سطح ممکن از یک دوربین همه‌کاره را پدید آورند.

این دوربین نیز علاوه بر دقت بسیار بالا و‌ امکان استفاده از لنزهای بسیار با کیفیت مخصوص بک‌های دیجیتال که برای دوربین‌های تکنیکی ساخته‌ شده‌اند را فراهم می‌آورد. هم‌چنین لنزهایی با فاصله کانونی بسیار کم بر روی این دوربین‌ها قابل استفاده هستند.  این لنزها نه تنها از لنزهای مشابه دوربین‌های اس‌ال‌آر قطع متوسط،‌ فاصله کانونی کم‌تری دارند، بلکه به دلیل حذف آینه، لنزهای زاویه باز این دوربین‌ها از لنزهایی با فاصله کانونی مشابه در دوربین‌های انعکاسی، عمل‌کرد بهتری دارند. این ویژگی در هنگام استفاده از بک‌های دیجیتال با تفکیک‌پذیری بالا بسیار حائز اهمیت است.

در این دوربین، علاوه بر جایگزینی دقت به جای سرعت به نسبت دوربین‌های فوکوس‌خودکار، همان‌گونه که اشاره شد، امکان حرکات دوربین در دو راستا به صورت هم‌زمان نیز وجود دارد.  بدین‌ترتیب انتظار می‌رود علاوه بر تمامی زمینه‌های عکاسی متعارف که به سرعت عمل زیادی نیاز ندارند، بتوان زمینه‌های تخصصی دیگری را نام برد که این دوربین در آن‌ها به مراتب از دوربین‌های قطع متوسط اس‌ال‌آر و حتی دیگر دوربین‌های آلپا با امکان حرکت در یک راستا، کارامدتر است.

هر‌چند ابعاد و وزن این دوربین بیشتر از ابعاد بی‌رقیب دوربین‌های کوچک‌تر آلپا است،‌ اما این دوربین هم‌چنان آن‌قدر سبک هست که بتوان به سادگی آن را در بیرون از استودیو مورد استفاده قرار داد. به علاوه امکان حرکت در دو راستا که در بسیاری از تصاویر معماری، منظره‌نگاری و مناظر شهری تعیین کننده است، دلیل محکمی برای استفاده از این دوربین در خارج از استودیو است. به علاوه امکان استفاده از مبدل‌های تیلت/سوینگ در کنار امکان شیفت، این دوربین را برای منظره‌نگاری به مراتب قدرت‌مند‌تر می‌سازد. هم‌چنین تعبیه شیفت به در دو راستا و در چهار جهت، نیاز به چرخاندن دوربین را از میان برداشته است.

تفاوت مبدل تیلت/سوینگ دوربین آلپا با مبدل‌های مشابه دوربین‌های اس‌ال‌آر در این است که به دلیل امکان استفاده از مبدل‌های اتصال لنز کوتاه و بلند، امکان استفاده برای موضوعات دور و نزدیک وجود دارد. در برندهایی مانند هاسلبلاد، این قابلیت با افزودن المانی اپتیکی در مبدل تیلت/شیفت صورت گرفته است که به طبع برای تمامی لنزها بهینه نشده است. مبدل آلپا بدون افزودن المان اپتیکی به حفظ کیفیت تصویر کمک می‌کند. علاوه بر این امکان استفاده از بک رول بر روی این دوربین، امکان منظره‌نگاری در شرایط سخت آب‌وهوایی را نیز مقدور می‌سازد.

003322

یکی از قابلیت‌هایی که شیفت در اختیار عکاسان قرار می‌دهد، قابلیت چسباندن چند عکس و تبدیل آن به عکسی بزرگ‌تر است. حرکت افقی و عمودی تعبیه شده در این دوربین به عکاسان کمک می‌کند تا تصاویر پانورامای بی‌نقصی به ثبت برسانند چرا که بر خلاف دوربین‌های اس‌ال‌آر این دوربین بدون تغییر زاویه و حتی جای لنز می‌تواند تصاویر پانوراما ثبت کند. در این راستا قسمت جلویی دوربین(برد لنز) در راستای عمودی حرکت می‌کند تا نیازهای معمول عکس‌های معماری و مناظر شهری را برطرف سازد، برد حسگر نیز در راستای افقی حرکت می‌کند که به نیاز معمول چسباندن افقی تصاویر در کنار یکدیگر پاسخ می‌دهد. در صورتی که امکان حرکات در راستای دیگر را برای جلو یا عقب دوربین مدنظر دارید، می‌توانید دوربین را 90 درجه بچرخانید یا این‌که لنز و بک دیجیتال را جابه‌جا کنید.

003321

000866;lkjhg

همانند تمامی دوربین‌های آلپا سری 12 ،‌این دوربین نیز برای کپی‌برداری مناسب است. در کپی‌برداری‌های مهم از قبیل کپی‌برداری آثار هنری (به خصوص نقاشی‌ها و دست‌نوشته‌ها)،‌ دقت و کیفیت، اساسی‌ترین پارامترهای تصویر خوب به حساب می‌آیند. چرا که در آن آرشیو با کیفیت، مهم‌ترین هدف به شمار می‌رود. امکان استفاده از حرکت در دو راستا، امکان کپی برداری چند تکه و دستیابی به تصویری با جزئیات بسیار را فراهم می‌سازد. هم‌چنین امکان استفاده از این دوربین در عکاسی هوایی وجود دارد. امکان قرارگیری دو دستگیره در دوطرف این دوربین، در عکاسی هوایی به عکاس کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر دوربین داشته باشد.  این نوع عکاسی از معدود زمینه‌هایی است که به فوکوس خودکار احتیاجی ندارد،‌ چرا که فاصله فرد از زمین تقریبا ثابت و معادل فاصله بی‌نهایت است.

اما همان‌طور که اشاره شد، با توجه به امکان حرکت لنز نسبت به حس‌گر، علاوه بر زمینه‌های متعارف مانند پرتره و عکاسی مستند، در برخی زمینه‌ها،‌ کیفیات تصویری این دوربین از دوربین‌های انعکاسی بسیار فاصله می‌گیرد. می‌توان برای مثال از عکاسی معماری،‌ عکاسی از فضای داخلی، عکاسی کالا و عکاسی خودرو و برخی دیگر از زمینه‌هایی که دوربین‌های تکنیکی را از دوربین‌های انعکاسی جدا می‌کند، نام برد.

000672

002428002628

 

002622

مشخصات فنی:

ابعاد بدنه دوربین

طول: 180 م م، ارتفاع: 205 م م، عمق: 30 م م

وزن بدنه دوربین

از حدود 1200 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

وزن دوربین آماده استفاده

از حدود 2350 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

حرکات

حرکات در خود دوربین تعبیه شده و شیفت عمودی 43 م م (+25 م م ، -18 م م) و البته شیفت افقی 36 م م (ر: 18 م م ، چ: 18 م م ) امکان پذیر است. همچنین با مبدل های مناسب، حرکات تیلت و سویینگ تا 5 درجه امکان پذیر است و با لنزهای SB34 این حرکات تا 10 درجه افزایش می یابد. مبدل بک دیجیتال به منظور چسباندن تصاویر نیز به عنوان لوازم جانبی موجود است.

 

2 نظرات
  1. مهران713 می‌گوید

    سلام خسته نباشید . بسیار لذت بردم

    1. روزبه ملکی می‌گوید

      سلام
      ممنون
      امیدوارم این متون برای دوستان مفید باشه

      با احترام

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.