آشنایی با ساختار دوربین‌های تکنیکی آلپا

2 2,188

دوربین‌های تکنیکی، همانند دوربین‌های قطع بزرگ قدیمی‌تر، اغلب حاصل هم‌کاری چند شرکت مختلف هستند. از این رو اغلب این شرکت‌ها سیستم‌های مدولار و استاندارد شده‌ای را برای ساخت قطعات دوربین‌ها  به کار می‌گیرند. این قطعات شامل سه قسمت اصلی لنز، بدنه و بک می‌شوند که هر یک، لوازم‌ جانبی خاص خود را دارند. متن پیش‌رو به بررسی قطعات اصلی و لوازم‌ جانبی اساسی مورد نیاز دوربین‌های آلپا خواهد پرداخت.

همان‌طور که می‌دانید، دوربین‌های آلپا از لنزهای رودنشتوک و اشنایدر استفاده می‌کنند و دوربین آلپا  12FPS امکان بهره‌بردن از لنزهای هاسلبلاد، رولی‌فلکس، لایکا، کنتاکس، نیکون و کانن را برای عکاسان فراهم می‌آورد. در مورد آلپا 12FPS  بدیهی است که آلپا مبدل‌های اتصال مختلفی در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد که برخی از آن‌ها قابلیت شیفت نیز دارند و با استفاده از اتصال دهانه‌ی خود لنزها به بدنه متصل می شود. اما لنزهای رودنشتوک و اشنایدر که خود محصول مشترک شرکت سازنده‌ی شاتر و شرکت سازنده‌ی لنز (قطعات اپتیکی) هستند، بدون مبدل دهانه عرضه می‌شوند و اتصال این لنزها به بدنه‌ی دوربین‌ها به طور کامل بر عهده‌ی سازندگان دوربین است. از این‌رو، آلپا برد لنز مخصوص خود را برای این لنزها عرضه می‌کند.001982002714

همان‌گونه که در متن مروری بر ساختار ویوکمرا اشاره شد، دوربین‌های تکنیکی فاقد فانوس هستند و برای دستیابی به دقت بیشتر از قطعات مدولار استفاده می‌کنند. از این رو همانند لنز دوربین‌های اس‌ال‌آر به حلقه‌ی فوکوس و البته فاصله‌گذارهای مناسب میان لنز و بدنه نیاز دارند. آلپا حلقه‌ی فوکوس بسیار دقیقی با امکان چرخش 270 درجه در اختیار عکاسان قرار می‌دهد که تمامی درجات آن بر روی حلقه حک شده و با توجه به لنز، فاصله‌ی فوکوس در هر 5 درجه به متر یا فوت (با توجه به درخواست عکاس) بر روی آن نوشته شده است؛ البته فاصله‌ی فوکوس 5 درجه انتهایی که مربوط به فواصل دور است نیز به دقت به متر یا فوت ثبت شده است. بدین ترتیب امکان فوکوس با فاصله‌یابی با یک متر لیزری فراهم می‌آید و دیگر نیازی به شیشه مات یا بک دیجیتال به قابلیت پخش زنده نیست.

002071

لنزهای آلپا به دهانه‌ی مختلف بلند (LB)، کوتاه 17 میلی‌متری (SB17) و کوتاه 34 میلی‌متری(SB34) عرضه می‌شوند. اگر از مبدل بلند استفاده کنید، می‌توانید لنز را مستقیما به بدنه دوربین متصل نمایید، در واقع فاصله‌گذار میان لنز و بدنه در این مبدل تعبیه شده است. اما در صورت استفاده از مبدل‌های کوتاه، نیاز است تا مبدل‌های فاصله گذار با قابلیت تیلت/سوینگ یا مبدل‌های ساده را نیز به صورت جداگانه تهیه نمایید.

در مورد لوازم جانبی بدنه می‌توان به گریپ، مبدل اتصال به سرسه پایه با اتصال آرکاسوئیس، مبدل اتصال معکوس بر روی سه پایه، اتصال یونیورسال لوازم جانبی (Cold shoe)، تراز و … اشاره نمود. البته با توجه به الکترونیکی بودن دوربین آلپا 12FPS ، آلپا لوازم جانبی الکترونیک از قبیل برخی کابل‌های اتصال، باتری، شارژر و … را در اختیار عکاسان قرار داده است.

همانند لنزها، بک‌های شرکت‌های مختلف هم با اتصالات استانداری ساخته می‌شوند که برای اتصال به دوربین‌های تکنیکی، نیازمند مبدل‌هایی خاص هستند. در مورد بک‌های فیلم، علاوه بر بک‌های ارائه شده توسط آلپا که در واقع بک‌های بسیار با کیفیت سوپررولکس لینهوف هستند، با استفاده از مبدل‌های مناسب، امکان اتصال بک فیلم مامیا RB/RZ و بک فیلم هورسمن وجود دارد. و در مورد بک‌های دیجیتال باید گفت که تمامی  دوربین‌های آلپا با تمامی بک‌های موجود سازگارند.

با توجه به برخی اختلافات اساسی ثبت آنالوگ و دیجیتال، لوازم جانبی بک به میزان زیادی به شیوه ثبت عکس وابسطه است. برای مثال در عکاسی آنالوگ هیچ نیازی به اتصال الکترونیک لنز و بک وجود ندارد و به واسطه‌ی لنزهای مکانیکی اشنایدر و رودنشتوک، عکاسی بدون الکتریسیته نیز امکان پذیر است. اما در هنگام استفاده از بک دیجیتال باید اتصالی الکترونیک میان لنز و بک برقرار باشد که با توجه به نوع بک مورد استفاده عکاس، لوازم جانبی خاص خود را دارد که مهم‌ترین آن‌ها کابل اتصال شاتر به بک و البته قطعه‌ی الکترونیک فعال‌کننده‌ی بک دیجیتال است.

002317002054

دوربین‌های تکنیکی همانند دوربین‌های قطع بزرگ فاقد منظره‌یاب هستند و عکاسان برای مشاهده تصویر، به برخی لوازم جانبی نیاز دارند. متعارف‌ترین راه حل آلپا استفاده از منظره یاب 120 درجه‌ای آلپا است که با استفاده از ماسک‌های مختلف با تمامی لنزهای آلپا سازگار است. روش دیگر همانند دوربین‌های قطع بزرگ استفاده از شیشه‌مات است. همچنین امکان استفاده از نگه دارنده‌ی SDH به همراه iPhone  و برنامه مخصوص آلپا به عنوان منظره‌یاب، وجود دارد. البته بک‌های دیجیتال جدید با قابلیت پخش زنده نیاز به لوازم جانبی به عنوان منظره‌یاب را بر طرف می‌سازد.

می‌توان به‌طور کلی قطعاتی و لوازم جانبی اساسی برای دوربین‌های آلپا ارائه نمود؛ البته بدیهی است با توجه به کاربری دوربین برای هر عکاس، این لیست پیشنهادی تغییراتی خواهد داشت.

عکاسی آنالوگ:

لنز

مبدل اتصال لنز (در صورت استفاده از لنزهای با مبدل کوتاه)

بدنه

اتصال بک و بدنه

بک فیلم

منظره‌یاب یا شیشه مات

 

عکاسی دیجیتال:

لنز

مبدل اتصال لنز (در صورت استفاده از لنزهای با مبدل کوتاه)

بدنه

اتصال بک و بدنه

بک دیجیتال

منظره‌یاب یا شیشه مات

کابل و لوازم جانبی اتصال لنز و بک دیجیتال

 

 

 

 

2 نظرات
  1. مهران713 می‌گوید

    سلام خسته نباشید
    بسیار جالب بود

    1. روزبه ملکی می‌گوید

      سلام
      ممنون، خوشحالم که نظرتون رو جلب کرد
      🙂

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.