کمی آن‌طرف‌تر از فوتوکینا: نوآوری در فیلم‌برداری دیجیتال

0 1,432

کلن، شهری که نمایشگاه فوتوکینا در آن برگزار شد، در شمال غربی آلمان واقع شده، اما کیلومترها دورتر، در جنوب شرقی آلمان، نمایشگاه CINEC در شهر مونیخ برگزار می‌شود. این نمایشگاه میزبان محصولات فیلم‌برداری است. درست پیش از این نمایشگاه، شرکت ARRI، شاید مهم‌ترین بازیگر در صنعت فیلم‌برداری، دوربینی جدید از سری دوربین‌های Alexa را معرفی کرده است: دوربین ARRI Alexa65.

ARRI Alexa65
ARRI Alexa65

قبل از این‌که سراغ قابلیت فیلم‌برداری 6K (بله، درست خواندید، 6K) این دوربین برویم، بد نیست در مورد حسگر آن توضیحاتی ارائه کنیم. همانطور که از اسم این دوربین برمی‌آید، حسگر آن از نوع 65mm است، اما این حسگر چه‌قدر بزرگ است؟

مقایسه‌ی اندازه‌ی حسگرها - رنگ سبز مربوط به حسگر فول‌فریم است
مقایسه‌ی اندازه‌ی حسگرها – رنگ سبز مربوط به حسگر فول‌فریم است

همان‌طور که می‌بینید، حسگر این دوربین از نظر مساحت دست‌کمی از جدیدترین مدل دوربین قطع متوسط هسلبلاد ندارد. این یعنی تونالیته‌های بی‌نظیر، بوکه‌ی بی‌نظیر، عمق میدان بسیار زیبا و نازک، و بسیاری چیزهای دیگر. جالب است بدانید که شرکت ARRI از لنزهای هسلبلاد (زایس/فوجی) بر روی این دوربین استفاده می‌کند، البته با کمی تغییر کوچک در ساختار.

برای ساخت حسگر این دوربین، سه حسگر CMOS با دقتی بسیار بالا به هم چسبانده شده‌اند، به‌طوری‌که تقریباً‌ هیچ درزی بین آن‌ها وجود ندارد. مشخصات کلی این دوربین به‌صورت زیر است:

  • ARRI A3X CMOS Sensor
    Aperture equivalent to 5-perf 65mm film
    Resolution: 6560 x 3102 Pixels/Frame
    Sensor Size: 54.12 x 25.58 mm
    Sensor Image Diagonal: 59.87 mm
    ARRI XPL Mount (64 mm diameter)
    0.75 to 27 fps (upgrade to 60 fps planned for early 2015)
    EI 160 to EI 3200. Base is EI 800
    Dynamic Range greater than 14 stops
    ArriRaw, 11 minutes to a 480GB drive

اما آخرین نکته این است که امکان خرید این دوربین وجود ندارد، بلکه فقط می‌توان آن‌را اجاره کرد. البته این مسئله در دنیای فیلم‌برداری چندان هم غیرمعمول نیست.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.