عکس‌های بابک کاظمی بر روی دیوار راه ابریشم

بابک کاظمی فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۷۶ و به عنوان یک هنرمند خودآموخته تجربی شروع کرد. او که در کار‌های اولیه خود با استفاده از تکنیک کولاژ و فراورده‌های نفتی، آثار عکس محوری جالبی می‌ساخت، رفته رفته به سبک شخصی خود در خلق چنین آثاری دست یافت.

کاظمی تجربه شرکت در بیش از ۵۰ نمایشگاه خارجی و داخلی را در کارنامه هنری خود دارد و آثار او در آرت‌فِر‌ها و بینال‌های مختلف به نمایش در آمده است. او تا کنون سه مجموعه عکس-کتاب نیز منتشر کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به آلیس در سرزمین پارسی اشاره کرد. چشم انتظار هفتمین نمایشگاه انفرادی کاظمی در ایران است که به ماهیت مفهوم دَر و مهاجرین می‌پردازد. او این مجموعه را تدریجاً و از سال ۸۵ تا کنون به ثبت رسانده است که در حال حاضر بر روی دیوار گالری راه ابریشم به نمایش درآمده‌اند.

“انسان‌هایی که از در خانه‌های خویش بیرون رفتند اما هیچ‌گاه برنگشتند.
“چشم‌انتظار”، عنوان این نمایشگاه بازتابی از درِ خانه‌های مهاجرینی است که خانه و وطنشان را برای رسیدن به زندگی بهتری ترک کردند، خانه‌هایی که ویران شدند اما همچنان منتظر بازگشت صاحبانشان هستند. در این مجموعه با استفاده از تکنیک «کلودیونِ‌تر» آثاری پیش روی شماست که نشان‌دهنده‌ی گذشته و سرنوشت تاریک افراد مهاجر در کشورهای جایگزین سرزمین مادری است. این تکنیک که به اولین اقدام برای ساخت نگاتیو در جهان بازمی‌گردد تصاویر افراد را به شکل نگاتیو به وجود می‌آورد. با حضور صفحه‌ای تیره پشت نگاتیو‌ها، آن‌ها به تصاویرى پوزتیو تبدیل می‌شوند. این برخورد با رویکرد به داستان مهاجرینی‌ست که در کشور جدید همواره تلاش می‌کنند فعالیت اجتماعی داشته باشند و به عنوان افرادی نیک و مثبت زندگی جدیدی را برای خود رقم زنند درحالی‌که گذشته‌ی تلخ و تاریکشان همواره آنان را دنبال می‌کند و تنها با پذیرفتن آن «گذشته» است که می‌توانند هویتی نو برای خود بسازند. ”

گالری راه ابریشم

خیابان لواسانی غربی(فرمانیه)، بین‌خیابان آبکوه‌ و‌ آقایی، پلاک ۱۰۳، واحد ۲

۸ تا ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

یک‌شنبه تا چهارشنبه ۱۵ تا ۱۹ / پنج‌شنبه و جمعه ۱۵ تا ۲۰

گالری شنبه‌ها و تعطیلات عمومی تعطیل است.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.