در خرید اس‌ال‌آر عجله نکنید

3 2,283

فرض کنید قیمت دلار این چنین نبود که اکنون هست، یا در هر شکل شما مشکلی برای خرید یک اس‌ال‌آر جدید ندارید، آیا الان وقت خوبی برای خرید اس‌ال‌آر است؟ به نظر این طور نمی‌رسد.

اندازه همه چیز نیست؟

کانن در ماه‌های اخیر شاهد بود که نیکون با عرضه دی800 و دی600 ابتکار عمل را در دست گرفت و نگاه‌ها را متوجه خود کرد: اولی با وضوح بالا استاندارد جدیدی در سنسور دوربین‌های اس‌ال‌آرهای حرفه‌ای گذاشت و دیگری با قیمت نسبتا ارزان طبقهء جدیدی از دوربین اس‌ال‌آر فول‌فریم را مطرح کرد. کانن از عقب‌افتادگی در دوربین‌های میرورلس فارغ نشده بود که دو مدل ذکر شدهء نیکون رعدآسا فرود آمدند. کانن شرکت عظیمی است، با ده‌ها هزار نفر کارمند، هزاران پتنت و زمینه‌های مختلف فعالیت در اقصی‌ نقاط جهان. شاید همین بزرگی بیش از اندازهء آن است که باعث شده حرکات آن کند و نامنظم باشد. فعالیت‌های کانن خیلی وسیع است: از ماشین‌های چاپ گرفته تا دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای. مدیریت چنین گستردگی‌ای کاری آسان نیست و امکان به هم خوردن تعادل و عقب افتادن همیشه تهدیدکننده است. گرچه قدرت مالی، برندینگ و سازمانی چنین شرکت‌هایی گاهی موجب می‌شود که حتی خودشان دیر متوجه عقب‌افتادگی شوند.

کانن شبیه کشتی‌گیرهای سامو شده است: عظیم، کند و البته نیرومند. روش زمین‌زدن رقبا توسط کانن گاهی شبیه عکس بالاست! 🙂

 

در رادار چه دیده می‌شود؟

کانن از محصولات جدید نیکون زخم خورده است، و بنابر این می‌خواهد پاسخی جانانه بدهد. شرکت‌های بزرگ معمولا یک سری فناوری‌های اعلام نشده دارند که هنگام ضرورت و در اوج رقابت ناگهان از آستین بیرون می‌کشند. از آن‌جایی که کانن خود سازنده سنسور است – نیکون فعلا از سونی سنسور می‌خرد – و فناوری‌های عجیبی در اختیار دارد، باید منتظر پاسخ قاطعی ماند و پاسخ قاطع چیزی نیست جز معرفی دوربین‌ – یا دوربین‌هایی – جدید. انتظار می‌رود این معرفی تا پایان سال میلادی جاری صورت بگیرد، و بعد از آن هم رقبا بی‌کار نمی‌مانند و هر کدام به فراخور حال چیزی روی پیشخوان خواهند گذاشت. البته و صد البته که کیفیت دوربین فقط با سنسور سنجیده نمی‌شود، اما ما نمی‌دانیم در دوربین‌های جدید شاهد چه امتیازهایی خواهیم بود.

پس در خرید اس‌ال‌آر نباید عجله کرد، حتی اگر پول فراهم باشد.

3 نظرات
  1. پوريا می‌گوید

    دقیقا همینطور است.
    زمانی که دوربین های D600 و سپس 6D معرفی شدند من به همه دوستانم که عکاسان جدی بودند و قصد سرمایه گذاری جدی در دوربین بعدی شان داشتند توصیه کردم از سرمایه گذاری روی این دو دوربین مخصوصا دومی پرهیز کنند. اگرچه اکثرا علت این توصیه من را متوجه نشدند اما من دلیلم را با این جمله بیان کردم: در بدنه هایی سرمایه گذاری نکنید که یک سال بعد از اینکار پشیمان شوید.
    لفظ ” فول فریم” خیلی ها را برای خرید 6D به اشتها انداخت اما از نظر من این دوربین محصولی بود که با عجله طراحی شده است. گاف های عجیبی هم که هم کانن و هم نیکون در محصولات اخیرشان می دهند سبب شد از دلنگرانی شدید تری در مورد اینکه در این محصول “لحظه آخری” چه گاف هایی ممکن است وجود داشته باشد رنج ببرم.
    در هر صورت من هم به سال پیش رو خوشبین هستم و مطمئنم شاهد محصولات خوبی از کانن خواهیم بود. بی صبرانه منتظر نسل بعدی 7D‌هستم و امیدوارم مانند نسل اول آن،‌دوربینی باشد که تکنولوژی های نو و نه وام گرفته را با خود به کاربران عرضه کند تا علاقه مندان به عکاسی اکشن و حیات وحش چون خودم بتوانند از تکنولوژی سری 1 کانن در یک بدنه ارزان قیمت تر استفاده کنند. همینطور پیش بینی میکنم محصولی نیمه حرفه ای اما با سنسور با رزولوشن بالای 25 مگاپیکسل از طرف کانن عرضه شود تا بازار “مگا پیکسل دوستان” را به نیکون واگذار نکند.

  2. علی می‌گوید

    مطلب خیلی خوبی بود.
    کاملن موافقم.

  3. […] داشته باشند که در این وبلاگ در سه یادداشت مختلف (۱، ۲ و ۳)، از عملکرد و راهکارهای فعلی کانن انتقاد شده است. روشن […]

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.