بهترین دوربین ها برای اینستاگرام در سال ۲۰۲۱

0 2,524

بااینکه تلفن‌های هوشمند ابزار‌های پیش‌فرض عکاسی در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام محسوب می‌شوند، بسیاری از عکس‌های جذاب درزمینهٔ لایف استایل یا همان «سبک‌ زندگی» با دوربین‌های «سنتی» گرفته می‌شوند.

ما مجموعه‌ای از دوربین‌ها‌ را انتخاب کرده‌ایم که گرفتن عکس‌های باکیفیت و جذاب سبک زندگی را، به هر منظوری که بخواهید از آن‌ها استفاده کنید، آسان‌تر می‌کنند. معیارهایی مانند میزان مناسبی از تاری پس‌زمینه، در دسترس بودن لنزهای واید و سهولت فوکوس‌ بر روی افراد، مدنظر ما بوده‌اند.

بهترین دوربین اینستاگرام برای عکاسان باتجربه: Fujifilm X-T3

دوربین فوجی فیلم X-T3 برای عکاسی سبک‌ زندگی فوق‌العاده خواهد بود. فوجی فیلم مجموعه‌ای از لنزهای پرایم تقریباً مقرون‌به‌صرفه را در اختیار شما می‌گذارد که به شما اجازه می‌دهند عکس‌های سبک‌ زندگی باکیفیتی بگیرید. حالت‌های «شبیه‌ساز نگاتیو» فوجی X-T3 کمک می‌کنند بدون نیاز به ویرایش زیاد تا آنجایی که ممکن است عکس‌های جذابی بگیرید. سیستم تشخیص خودکار چهره و چشم دوربین عملکرد فوق‌العاده‌ای ندارد اما به‌اندازه‌ی کافی خوب است که بتوانید به‌جای نگرانی درباره‌ی فوکوس، روی ترکیب و انتقال حس قشنگ‌تر-از-واقعیت بودن آن لحظه از زندگی تمرکز کنید.

بهترین دوربین اینستاگرام برای عکاسان مبتدی: Canon EOS M50

دوربین EOS M50 نمی‌تواند ازنظر گستردگی انتخاب لنز با فوجی فیلم رقابت کند اما هم کانن و هم سیگما یکی-دو لنز پرایم مقرون‌به‌صرفه برای این دوربین ارائه می‌دهند که می‌توانند تاری پس‌زمینه‌ی موردنیاز را برای برجسته شدن سوژه‌ی شما فراهم کنند. مزیت اصلی این دوربین مجهز بودن به رابط کاربری ساده‌ای است که عمدتاً مبتنی بر صفحه‌ی لمسی است و به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به تنظیم تعداد زیادی دکمه چرخان، عکس‌هایی عالی بگیرید.

برای انتخاب برنده‌ی خودمان دوربین‌های زیر را بررسی کردیم و بااینکه فکر می‌کنیم Fujifilm X-T3 و Canon EOS M50 بهترین گزینه‌ها هستند، بقیه‌ی دوربین‌های این لیست کوتاه نیز رقبای شایسته‌ای بودند.

بیشتر بخوانید: بهترین دوربین‌ها برای ولاگ و تولید محتوا

فوجی فیلم X-T3

سنسور ۲۶ مگاپیکسلی از نوع APS-C X-Trans BSI-CMOS | ضبط فیلم4K/60p | صفحه‌ی لمسی دومحوره

نکات مثبت:

  • خروجی عالی Raw و JPEG
  • کنترل مستقیم و قابل تنظیم
  • فیلم‌برداری 4K-10 bit با کیفیت بالا

نکات منفی:

  • فاقد فوکوس خودکار ردیاب سوژه برای فیلم‌برداری‌
  • لنزهای F1.4 می‌توانند در فوکوس آهسته باشند

فوجی فیلم X-T3 دوربین بدون آینه ۲۶ مگاپیکسلی پیشرفته‌ای است که از فرمت APS-C استفاده می‌کند و توانایی ثبت عکس‌های باکیفیت و فیلم‌های 4K/60p را دارد. این دوربین از منظره یابی با رزولوشن بسیار بالا بهره می‌برد و می‌تواند با سرعت بسیار بالایی به‌صورت پیوسته عکاسی کند. فوجی فیلم X-T3 برای ظرفیت بیشتر و پشتیبان گیری دو شکاف کارت حافظه دارد.

دکمه‌های سنتی نوردهی، صفحه‌ی لمسی و دکمه‌های کاملاً قابل‌ تنظیم در X-T3 با هم ترکیب شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود کار کردن با دوربین سریع و لذت‌بخش باشد. لولاهای پشتی صفحه‌نمایش که در دو طرف آن قرار دارند اجازه می‌دهند هم در حالت افقی و هم در حالت عمودی عکس‌برداری خوبی داشته باشید. منظره یاب آن دارای رزولوشنی بالاتر از حد متوسط یعنی ۶۹/۳ میلیون نقطه است.

به‌طورکلی X-T3 یکی از بهترین دوربین‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری APS-C موجود در بازار است.

عملکرد فوکوس خودکار به‌شدت بهبود یافته است و فوکوس و ردیابی چشم، هر دو به سطح خوبی رسیده‌اند (البته نه در حد دوربین‌های پیشرو این کلاس). فوکوس دوربین با اکثر لنزها سریع است و به‌صورت کلی پاسخ سریعی به درخواست کاربر می‌دهد. عمر باتری ۳۹۰ عکس در هر بار شارژ است، هرچند دوربین به‌صورت پیش‌فرض برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی خیلی سریع وارد حالت کم‌مصرف می‌شود.

سنسور ۲۶ مگاپیکسلی دوربین جزئیات بسیار خوبی را ثبت می‌کند و دامنه‌ی دینامیک خوبی ارائه می‌دهد؛ اما مانند سایر دوربین‌های فوجی فیلم، نکته‌ای که واقعاً آن را متمایز می‌کند حالت‌های رنگی «شبیه‌ساز نگاتیو» در عکس‌برداری JPEG است که خلق عکسی‌هایی با ظاهر جذاب را آسان می‌کند.

دوربین X-T3 می‌تواند فیلم‌های 4K/10-bit فوق‌العاده‌‌ای را هم در UHD و هم در DCI تا فریم‌ریت 60p ضبط کند. یکی از کنترل‌های صفحه‌ی‌‌ لمسی تنظیمات نوردهی عکس و فیلم را از هم جدا می‌کند تا جابه‌جا شدن بین حالت‌های تصویربرداری ساده‌تر باشد. فوکوس خودکار فیلم باعث می‌شود استفاده از X-T3 در این حالت آسان باشد، اما اگر لنز شما لرزش‌گیر نداشته باشد، نبود لرزش‌گیر داخلی باعث می‌شود فیلم‌برداری بدون پایه با مشکل مواجه شود.

به‌طورکلی، X-T3 یکی از جالب‌‌توجه‌ترین دوربین‌های APS-C موجود در بازار برای عکاسی و فیلم‌برداری است. اگر فقط بخواهید یکی از این دو را انجام دهید دوربین تحسین‌برانگیزی است، اما اگر بخواهید هر دو کار را انجام دهید واقعاً انتخابی عالی است. عدم وجود لرزش‌گیر مهم‌ترین موضوعی است که شاید بخواهید مدنظر قرار دهید؛ در غیر این صورت به‌طورکلی انتخاب فوق‌العاده‌ای است.

کانن EOS M50

سنسور ۲۴ مگاپیکسلی APS-C CMOS| فوکوس خودکار Dual Pixel| ضبط فیلم 4K

نکات مثبت

  • کیفیت عکس بسیار خوب
  • فوکوس خودکار Dual Pixel ردیابی خوب و فوکوس سریعی را فراهم می‌کند
  • عکس‌برداری پیوسته با سرعت ۷.۴ فریم بر ثانیه با فوکوس خودکار مداوم

نکات منفی:

  • کراپ زیاد در فیلم‌برداری 4K، در دسترس نبودن فوکوس خودکار Dual Pixel و اثر rolling shutter
  • عمر کم باتری، بدون قابلیت شارژ USB
  • انتخاب‌های محدود برای لنز

دوربین EOS M50 گزینه‌ی غیرحرفه‌ای کانن برای دوربین‌های بدون آینه‌ای است که مجهز به منظره یاب الکترونیکی هستند. این دوربین از سنسور آشنای ۲۴ مگاپیکسلی APS-C کانن استفاده می‌کند و سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین این اولین دوربین غیرحرفه‌ای کانن است که قابلیت فیلم‌برداری 4K را دارد.

کانن M50 بدنه‌ای کوچکی دارد و به‌خوبی در دست جا می‌گیرد. به دلیل طراحی برای مبتدی‌ها، رابط کاربری آن ساده‌ است و فقط یک دایل کنترل (دکمه چرخانی که در بخش بالایی دوربین قرار می‌گیرد) روی آن قرار دارد. می‌توان صفحه‌ی لمسی را به جلو چرخاند و از آن برای عکس‌های سلفی یا ویدیو بلاگ استفاده کرد و در هنگام استفاده پاسخگویی خوبی دارد. همچنین یک منظره یاب ۳۶/۲ میلیون نقطه‌ای OLED برای عکاسی در فضای باز روی آن قرار دارد. با اضافه شدن بلوتوث به دوربین، اشتراک عکس‌ها از همیشه آسان‌تر شده است و می‌توانید آن‌ها را بلافاصله به تلفن هوشمند خود منتقل کنید.

دوربین M50 به نسخه‌ی جدید و بهبود‌یافته‌ی سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel کانن مجهز شده است. با لنزهای منتخب دوربین می‌توانید منطقه‌ی پوشش بزرگ‌تری برای فوکوس تشخیص فاز داشته و نقاط فوکوس بیشتر در اختیار داشته باشید. منطقه‌ی پوشش باقی لنزها همان‌قدر است ولی نقاط فوکوس کمتری در اختیار شما خواهد بود. فوکوس خودکار Dual Pixel ازنظر پاسخ‌دهی، تشخیص صورت و ردیابی سوژه بسیار خوب عمل می‌کند. دوربین می‌تواند با سرعت ۷.۴ فریم بر ثانیه و با فوکوس خودکار به‌صورت متناوب عکس بگیرد اما در صورت استفاده از فرمت Raw حافظه‌ی موقت به سرعت پر می‌شود. عمر باتری دوربین ضعیف است و با هر بار شارژ می‌توان ۲۳۵ عکس گرفت و از شارژ USB پشتیبانی نمی‌کند.

کیفیت عکس‌ها مشابه با سایر دوربین‌های کاننی است که سنسور۲۴ مگاپیکسلی CMOS دارند، درنتیجه رنگ‌های JPEG عالی هستند (زرد به شکل چشمگیری بهبود یافته است)، میزان نویز پایین است و جزئیات با دقت زیادی ثبت می‌شوند. دامنه‌ی دینامیک Raw در کلاس خود بهترین نیست ولی به شما اجازه می‌دهد کمی سایه‌ها را روشن‌تر کنید. مدل M50 اولین دوربین کانن است که قابلیت فشرده‌سازی Raw را ارائه می‌دهد و موجب کاهش ۴۰ درصدی حجم فایل‌ها می‌شود.

تمرکز اصلی تبلیغات EOS M50 بر روی قابلیت فیلم‌برداری 4K بود اما فیلم‌برداری این دوربین از جهات مختلفی ناامیدکننده است. ضریب برش بسیار بالا است و فیلم‌برداری عریض را تقریباً غیرممکن می‌کند، فوکوس خودکار Dual Pixel در دسترس نیست و اثر rolling shutter  بسیار واضح است. اگر با فیلم‌برداری 1080p مشکلی ندارید، کیفیت بسیار بهتر می‌شود و می‌توانید از فوکوس خودکار Dual Pixel استفاده کنید. دوربین دارای ورودی برای میکروفون خارجی و کنترل دستی سطح صدا است.

اگر می‌خواهید EOS M50 را برای عکاسی خریداری کنید، دوربین بسیار خوبی است. استفاده از آن آسان است، کیفیت تصویر خوبی دارد، سیستم فوکوس خودکار آن قابل‌اعتماد است و عملکرد‌های بی‌سیم به‌خوبی در آن پیاده‌سازی شده‌‌اند. اگر به دنبال فیلم‌برداری 4K هستید گزینه‌های بهتری در همین محدوده‌ی قیمت وجود دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین دوربین‌های کانن

کانن EOS RP

سنسور۲۶.۲ مگاپیکسلی full-frame CMOS| فوکوس خودکارDual Pixel | ال‌سی‌دی کاملاً متحرک

نکات مثبت:

  • خروجی جذاب JPEG
  • رابط کاربری آسان
  • فوکوس خودکار تشخیص‌دهنده‌ی چشم

نکات منفی:

  • عمر باتری محدود
  • برش قابل‌توجه در 4K
  • پایین بودن سرعت عکاسی پیوسته

کانن EOS RP دوربینی غیرحرفه‌ای، بدون آینه، فول‌فریم و با قیمتی مناسب است که سنسور 26.2MP CMOS و فوکوس خودکار Dual Pixel  را با رابط کاربری آسان دوربین‌های EOS-M و Rebel ترکیب می‌کند.

کانن EOS RP در مقایسه با دوربین‌های فول‌فریم دیگر کوچک است اما هنوز خوب در دست جای می‌گیرد و دایل‌های کنترل به‌خوبی روی آن تعبیه شده‌‌اند. صفحه‌ی لمسی کاملاً متحرک آن بهترین راه برای کنترل نقطه‌‌ی فوکوس خودکار و تغییر بیشتر تنظیمات منو دوربین است. کمی ابتدایی است ولی به‌راحتی کنترل‌های موردنیاز اکثر کاربران را در اختیارشان می‌گذارد.

دوربین EOS RP تلاش کانن برای ایجاد مدلی غیرحرفه‌ای و با کاربری آسان برای جهان تخصصی فول‌فریم است.

 کانن EOS RP دوربینی توانمند است اما برجسته نیست. فوکوس خودکار تشخیص‌ چشم برای عکاسی از افراد مفید است ولی پاسخگویی خوبی در زمان عکس‌برداری از بچه‌هایی که سریع حرکت می‌کنند ندارد. به‌طور‌کلی ردیابی سوژه عملکرد مناسبی دارد، اما سرعت عکس‌برداری متناوب بسیار پایین است و عکاسی ورزشی را با مشکل مواجه می‌کند. عمر باتری به‌صورت بالقوه محدود‌کننده است چون در هر بار شارژ می‌توان ۲۵۰ عکس گرفت اما پشتیبانی از شارژ USB باعث می‌شود بتوانید همه‌جا آن را شارژ کنید.

کیفیت عکس JPEG بسیار خوب است. رنگ‌ها جذاب هستند و به لطف فول‌‌فریم بودن، عکس‌ها شفاف ثبت می‌شوند. فرمت Raw انعطاف‌پذیری بیشتری را برای پردازش عکس فراهم می‌کند اما عکس‌های EOS RP تقریباً از همه‌ی رقبا نویز بیشتری دارند. به‌طور ‌خلاصه، این دوربین بیشتر مناسب کسانی است که عموماً با فرمت JPEG عکاسی می‌کنند.

فیلم‌برداری EOS RP تا حد زیادی ناامید‌کننده است. دوربین می‌تواند با کیفیت 4K/24p فیلم‌برداری کند اما مقدار برش آن زیاد است، اثر rolling shutter واضحی دارد و فوکوس خودکار آن محدود است. فیلم‌برداری 1080p آن بهتر است و فوکوس خودکار آسانی دارد اما فیلم‌های خروجی نرم هستند. لرزش‌گیر دیجیتال خوب عمل می‌کند اما EOS RP به‌عنوان دوربین فیلم‌برداری کسی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

کانن EOS RP دوربینی با قیمت متوسط است تا با امکانات متوسط آن هماهنگ باشد. شکی نیست که کانن معتقد است JPEG های جذاب و کاربری آسان دوربین جای خالی ویژگی‌ها و عملکردهای پیشرفته را پر می‌کنند و ما هم با آن‌ها موافقیم. کانن EOS RP دوربینی دوست‌داشتنی با کنترل‌های خوب است که از کار کردن با آن لذت می‌برید، اما کاربران حرفه‌ای‌تری که به دنبال نهایت کیفیت تصویر و سرعت هستند باید دنبال دوربین دیگری باشند.

کانن PowerShot G5 X II

سنسور ۲۰ مگاپیکسلی 1″-type CMOS | لنز F1.8-2.8 با فاصله کانونی معادل 120-24 میلی‌متر | ضبط فیلم 4K/30p

نکات مثبت:

  • لنز سریع، دامنه‌ی بزرگنمایی خوب
  • منظره یاب الکترونیکی پاپ‌‌آپ
  • ضبط فیلم 4K/30p
  • عکس‌برداری متناوب سریع

نکات منفی:

  • عمر محدود باتری
  • ردیابی فوکوس خودکار نسبت به دوربین‌های هم‌رده ضعیف‌تر است
  • نبود ورودی میکروفون

کانن G5 X Mark II دوربینی کامپکت با قابلیت فیلم‌برداری 4K است و لنزی با فاصله کانونی معادل ۱۲۰-۲۴ میلی‌متر دارد. منظره یاب آن پاپ‌آپ است و کنترل‌هایی کاملاً فکر شده دارد که آن را به گزینه‌ای همه‌کاره و با حمل‌و‌نقل آسان تبدیل می‌کند.

 اندازه‌ی کانن G5 X II برای در دست گرفتن مناسب است و به‌اندازه‌ی کافی دایل و دکمه‌های کنترل دارد که اطمینان حاصل کنید به‌عنوان یک دوربین کامپکت عملکرد قابل قبولی دارد. ممکن است فیلم‌بردارها حلقه‌ی کنترل دور لنز را دوست نداشته باشند اما برای عکس‌برداری فوق‌العاده است. صفحه‌نمایش دوربین را که به حالت مایل درمی‌آید می‌توان ۱۸۰ درجه به بالا چرخاند و از آن برای سلفی و ویدیو بلاگ استفاده کرد.

فوکوس خودکار G5 X II به کارآمدی سیستم‌های آگاه-از-عمق(depth-aware) برخی از رقیب‌هایش نیست و نمی‌تواند سوژه‌ها را در حین عکس‌برداری متناوب ردیابی کند؛ ولی می‌تواند تا سرعت 8fps به‌صورت پیوسته روی یک نقطه مجدداً فوکوس کند. همچنین از حالت Raw با سرعت 30fps و فوکوس ثابت پشتیبانی می‌کند. دوربین در زمان استفاده پاسخگویی خوبی دارد اما عمر باتری آن کمی محدود است.

کانن G5 X II عملکرد قدرتمندی در عکاسی RAW ارائه می‌دهد و JPEG آن رنگ‌های دلپذیری دارد. لنز دوربین در فاصله‌‌های کانونی طولانی‌تر بهتر عمل می‌کند و به شما امکان می‌دهد تصاویری باکیفیتی بگیرید؛ علاوه‌ بر این دامنه‌ی بزرگنمایی بسیار خوب و حداکثر گشودگی دیافراگم سریعی را فراهم می‌کند.

دوربین G5 X II بدون برش و با کیفیت 4K/30p فیلم‌برداری می‌کند (گزینه‌ی 24p وجود ندارد). فیلم‌های G5 X II بهترین جزئیات ممکن را ارائه نمی‌دهند و اگر سیستم کاربردی لرزشگیر دیجیتال+لنز را فعال کنید مشکل آن بیشتر می‌شود. هیچ سوکت میکروفون یا ابزار پیشرفته‌ای برای ضبط صدا وجود ندارد، اما یک فیلتر کاهنده‌ی نور با سه استاپ وجود دارد که به شما کمک می‌کند در نور شدید فیلم‌های صاف و روانی بگیرید.

ما واقعاً تحت تأثیر قابلیت‌ها، کنترل و پاسخگویی کلی G5 X II قرار گرفتیم. منظره یاب پاپ‌آپ و لنز همه‌کاره،‌ دامنه‌ی کارایی‌های دوربین را بدون افزایش اندازه‌‌ی آن گسترش می‌دهند. کانن G5 X II دوربین ارزانی نیست اما انطباق‌پذیری و عملکردش آن را به رقیبی خوب تبدیل می‌کند. به‌طورکلی، کانن G5 X II یک دوربین کامپکت جالب‌توجه برای عکاس‌های حرفه‌ای است که کیفیت تصویر و کنترلش آن را از بقیه متمایز می‌کند.

فوجی فیلم X100F

سنسور ۲۴ مگاپیکسلی APS-C X-Trans CMOS | لنز F2 با فاصله کانونی معادل 35 میلی‌متر | منظره یاب ترکیبی

نکات مثبت:

  • منظره یاب عالی
  • ارگونومی و طراحی فوق‌العاده
  • کیفیت بالای عکس‌ها
  • سنسور بزرگ و لنز ثابت سریع

نکات منفی:

  • سرعت فوکوس خودکار به‌خوبی بسیاری از همتایانش نیست
  • فیلم‌برداری 1080p عقب مانده است
  • طراحی دایل‌های فوکوس و کنترل باعث می‌شود در اثر برخورد با دست به شکل اتفاقی جابه‌جا شوند

فوجی فیلم X100F چهارمین نسل از دوربین‌های کامپکت این شرکت با لنز پرایم و سنسور بزرگ است که با ظاهری کلاسیک عرضه می‌شود. این دوربین لنز F2 معادل ۳۵ میلی‌متر دارد و از سنسور۲۴ مگاپیکسلیAPS-C و آرایه‌ی فیلتر رنگ X-Trans فوجی فیلم بهره می‌برد.

فوجی فیلم X100F همه‌ی کنترل‌های سنتی دوربین‌ها‌ برای دیافراگم، سرعت شاتر، ISO و جبران نوردهی را بر روی بدنه‌ی خود جای داده است. علاوه بر این، نسخه‌ی F دارای جوی‌استیک برای کنترل مکان فوکوس خودکار و تعداد زیادی دکمه‌‌ و دایل‌های سفارشی است. بزرگ‌ترین ویژگی کار کردن با این دوربین منظره یاب ترکیبی اپتیکال-الکترونیک هوشمندانه‌ی آن است که می‌تواند تجربه‌ی بسیار جذابی را برای کاربر رقم بزند.

فوجی فیلم X100F کیفیت تصویری را ارائه می‌دهد که از همه‌ی جهات با طراحی کلاسیک و جذاب آن مطابقت دارد

یکی از پیشرفت‌های اساسی X100F عملکرد آن است. فوجی فیلم X100F هنوز دوربین سریعی به‌حساب نمی‌آید اما فوکوس خودکار آن سریع‌تر از مدل‌های قبلی است تا حدی که به‌ندرت مانعی برای کار به وجود می‌آورد. باقی عملکردهای دوربین بسیار سریع هستند که با کنترل‌های مستقیم آن هماهنگی دارد.

نقطه‌ی قوت X100F کیفیت عکس‌های آن است. عملکرد لنز، اگرچه در فاصله‌ی نزدیک عالی نیست، اما در حالت کاملاً باز وضوح قابل‌توجهی دارد. سنسور 24MP این دوربین به‌اندازه‌ی مدل‌های دیگر فوجی فیلم خوب به نظر می‌رسد. کیفیت Raw خوب است و دامنه‌ی دینامیکی گسترده‌ای دارد که می‌توانید هنگام ویرایش عکس با آن بازی کنید، اما ویژگی برجسته‌ی دوربین پاسخ رنگی JPEG آن است.

در مقابل، فیلم‌برداری X100F مطمئناً نقطه‌‌ی قوت آن نیست. علاوه بر محدودیت‌های فیلم‌برداری با دوربینی که لنز ثابت معادل ۳۵ میلی‌متر دارد، کیفیت ویدیو به 1080p محدود می‌شود و کنترل‌ کمی بر فوکوس خودکار وجود دارد.

دوربین X100F کیفیت عکسی را ارائه می‌دهد که با طراحی کلاسیک و جذاب آن کاملاً مطابقت دارد. عملکرد آخرین نسخه‌ی این دوربین به شکل چشمگیری بهبود یافته است و استفاده از آن را لذت‌بخش می‌کند.

نیکون Z6

حسگر ۲۴ مگاپیکسلی  full-frame BSI-CMOS| لرزش‌گیر داخلی | فیلم‌برداری UHD 4K/30p

نکات مثبت:

  • عکس‌های عالی و کیفیت فیلم 4K
  • کیفیت ساخت فوق‌العاده
  • منظره یاب الکترونیکی ۶۹/۳ میلیون نقطه‌ای OLED

نکات منفی:

  • سیستم کاهش نویز در ISO بالا کمی سنگین عمل می‌کند
  • تأخیر جزئی منظره یاب باعث می‌شود دنبال کردن سوژه‌ها دشوار باشد
  • عمر باتری متوسط است

نیکون Z6 دوربینی بدون آینه، فول‌فریم و غیرحرفه‌ای است که دارای سنسور۲۴ مگاپیکسلی، فیلم‌برداری 4K تمامی سطح سنسور و سیستم فوکوس تشخیص فاز روی سنسور است.

بدنه‌ی نسبتاً کوچک Z6 در برابر شرایط آب‌و‌هوایی مقاوم بوده و بسیار خوب ساخته شده است. این دوربین دایل‌های کنترل همیشگی نیکون را با رابط کاربری لمسی ترکیب می‌کند. منظره یاب دوربین پیش‌نمایش دقیقی را مهیا می‌کند اما کمی گیر دارد. ال‌سی‌دی شیب‌دار آن برای فیلم‌بردارها ایده‌آل نیست اما دوربین به‌طورکلی ارگونومی بسیار خوبی دارد.

فوکوس خودکار Z6 در نور مناسب قابل‌اعتماد است اما می‌تواند در نور کم یا برای سوژه‌هایی که پس‌زمینه‌ی روشنی دارند نیز مفید باشد. در بررسی خود متوجه شدیم دوربین در حالت Auto Area همیشه روی موضوعات جدید فوکوس مجدد نمی‌کند. تمرکز در هنگام استفاده از فوکوس خودکار تک نقطه‌ای یا منطقه‌ای خوب است و نیکون با به‌روزرسانی فریمور دوربین استفاده از ردیابی فوکوس خودکار را بسیار آسان‌تر کرده است. عمر باتری مطمئناً متوسط است و ۳۳۰ عکس در هر شارژ دوام می‌آورد.

کیفیت عکس Z6 با جزئیات بسیار بالای خود و عملکرد خوب Raw در ISO بالا، تقریباً در اوج این کلاس قرار دارد. هرچند کاهش نویز JPEG در ISO های بالاتر کمی شدید عمل می‌کند. دامنه‌ی دینامیک Raw بسیار خوب است و اگر بخواهید به‌طور کامل از این دامنه استفاده کنید احتمال دارد کالر بندینگ اتفاق بیفتد.

فیلم‌های Z6 با رزولوشن 4K/30p و بسیار باکیفیت هستند. این فیلم‌برداری خوب با لرزش‌گیر درونی و فوکوس خودکار ردیاب سوژه که هر دو به‌خوبی کار می‌کنند، پشتیبانی می‌شود. همچنین اگر از رکوردر اکسترنال استفاده می‌کنید، Z6 دارای خروجی ویدیوی 10-bit از طریق HDMI است. نکته دیگر اینکه وقتی از میکروفون خارجی استفاده می‌کردیم متوجه نوعی خش‌خش واضح شدیم.

اگرچه نیکون Z6 بهترین دوربین کلاس خود نیست اما با طراحی و ساختش، رزولوشن فوق‌العاده بالای منظره یاب الکترونیکی و کیفیت عالی عکس‌برداری و فیلم‌برداری ما را تحت تأثیر قرار داد. نیکون نشان داده است به آپدیت کردن سیستم فوکوس خودکار از طریق فریمور متعهد است. به‌طورکلی، این دوربین گزینه‌ای عالی برای کسانی است که به دنبال دوربین ترکیبی عکاسی/ فیلم‌برداری با قیمتی حدود 2000 دلار هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین دوربین‌های نیکون

پاناسونیک Lumix DC-LX100 II

سنسور ۱۷ مگاپیکسلی Multi-Aspect CMOS | لنز با گشودگی دیافراگم F1.8-2.8 و فاصله کانونی معادل 75-24 میلی‌متر | صفحه‌ی لمسی ثابت

نکات مثبت:

  • لنز بسیار سریع با فاصله کانونی معادل ۷۵-۲۴ میلی‌متر
  • شما را به آزمایش کردن نسبت‌های مختلف تصویر تحریک می‌کند
  • عملکرد خوب در نور کم

نکات منفی:

  • منظره یاب Field-sequential (می‌تواند باعث به هم ریختن رنگ‌ها شود
  • صفحه‌نمایش ثابت
  • برش زیاد و عدم وجود ورودی میکروفون فیلم‌برداری را محدود می‌کند

پاناسونیک Lumix DC-LX100 II پرچم‌دار دوربین‌های کامپکت این شرکت است؛ یک دوربین 17MP با نسبت تصویر چندگانه و بزرگنمایی سریع معادل با ۷۵-۲۴ میلی‌متر.

پاناسونیک Mark II به شکل قابل قبولی کوچک است، هرچند کاملاً جیبی نیست. صفحه‌ی لمسی آن در کنار دایل‌های سنتی کنترل، تعیین نقطه‌ی فوکوس خودکار را آسان می‌کند. به‌طورکلی استفاده از آن دلپذیر و جذاب است، مگر اینکه نسبت به تغییر رنگ منظره یاب الکترونیکی حساس باشید. دکمه‌ی تغییر نسبت تصویر شما را به آزمایش کردن و تغیر این نسبت تشویق می‌کند.

دوربین LX100 II بسیار سریع است و فوکوس آن بی‌صدا و سریع کار می‌کند. سیستم فوکوس خودکار Depth-from-Defocus آن همیشه قابل‌اطمینان نیست اما در شناسایی سوژه و نگه‌داشتن آن در فوکوس خوب عمل می‌کند. موضوعی که در زمان استفاده از دوربین بیشتر از همه وقتتان را تلف می‌کند حرکت آهسته‌ی لنز در هنگام زوم کردن است.

حسگر نسبتاً بزرگ و لنز سریع به LX100 II کمک می‌کند سطحی از کیفیت تصویر را به نمایش بگذارد که رقابت کردن با آن در چنین دوربین‌ کوچکی سخت است. وضوح لنز چشمگیر نیست اما فایل‌های Raw انعطاف‌پذیر هستند و JPEG ها با رنگ‌های به‌روز شده‌ جذاب هستند.

برش قابل‌توجهی در فیلم‌های LX100 II وجود دارد که کیفیت را پایین می‌آورد، گزینه‌های فیلم‌برداری عریض را محدود می‌کند و باعث می‌شود دیدن پیش‌نمایش قاب‌بندی‌تان ناخوشایند باشد. فوکوس خودکار در فیلم‌برداری عملکرد مناسبی دارد اما نمی‌توان کاملاً به آن اعتماد کرد. به دلیل عدم وجود سوکت میکروفن یا هدفون، LX100 II  فقط برای کلیپ‌های معمولی مناسب است.

پاناسونیک LX100 II نمونه‌‌‌ی ارتقا یافته‌ی‌ یکی از کامپکت‌های موردعلاقه‌ی ماست. رقبای آن اکنون فیلم‌های بهتر و منظره‌یاب‌های مناسب‌تری ارائه می‌دهند اما ترکیب کیفیت عکس و کنترل‌های فیزیکی و جذاب پاناسونیک هنوز هم آن را لایق توجه عکاسان تیزبین می‌کند.

سونی a7 III

سنسور ۲۴ مگاپیکسلی full-frame BSI-CMOS | سیستم فوکوس خودکار ترکیبی | لرزش‌گیر داخلی

نکات مثبت:

  • کیفیت عکس و ویدیوی درجه‌یک
  • عملکرد چشمگیر فوکوس خودکار
  • ماندگاری عالی باتری

نکات منفی:

  • عملکرد صفحه‌ی لمسی نقص دارد
  • منوها نسبتاً پیچیده هستند
  • رزولوشن منظره یاب کمی پایین است

سونی a7 III یکی از کوچک‌ترین و ارزان‌ترین دوربین‌های فول‌فریم حرفه‌ای موجود در بازار است. این دوربین ترکیبی هوشمندانه از وضوح، سرعت و ویژگی‌ها مختلف را برای عکاسان علاقه‌مند و فیلم‌بردارانی که می‌خواهند از سوژه‌های متفاوتی تصویر بگیرند فراهم می‌کند.

سونی a7 III با لنزهای کوچک‌ به‌خوبی در دست جا می‌گیرد ولی با لنزهای بزرگ تعادل خوبی ندارد. منو‌ها و گزینه‌های سفارشی‌سازی همچنان پیچیده هستند اما وقتی کار کردن با آن را یاد بگیرید بسیار گسترده و مفید خواهند بود. صفحه‌ی لمسی همچنان ناامیدکننده است و رزولوشن منظره یاب برای این روزها کمی پایین به نظر می‌رسد، اما زیادتر شدن ظرفیت باتری پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود.

ویژگی‌‌های a7 III آن را به گزینه‌ای عالی برای تقریباً هر چیزی که می‌خواهید از آن عکس بگیرید تبدیل می‌کند.

سیستم فوکوس خودکار a7 III از حالت pro-sports مدل a9 سونی برداشته شده است و دارای ۶۹۳ نقطه‌ی فوکوس روی سنسور است که بیشتر فریم را پوشش می‌دهد. ردیابی سوژه‌ها در طول فریم قابل‌اطمینان‌تر از مدل a7R III سونی است و فوکوس خودکار چشم ـ که مصرانه نزدیک‌ترین چشم سوژه‌ی انسانی را دنبال می‌کند ـ نیز بهبود یافته است. عملکرد عالی فوکوس خودکار دوربین در سرعت ۱۰ فریم در ثانیه، آن را تبدیل به ماشین عکاسی ورزشی می‌کند.

کیفیت عکس‌های a7 III خارق‌العاده است. سونی a7 III یکی از بهترین دوربین‌های حال حاضر برای عکاسی در نور کم است و با داینامیک رنج گسترده حسگر خود، در نور روز نیز عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌گیرد. موتور JPEG سونی با رنگ‌های دل‌پذیرتری به‌روز شده است و همچنان استاندارد صنعت دوربین‌سازی در کاهش نویز و وضوح تصویر به‌حساب می‌آید.

بر اساس آزمایش ما، a7 III در حال حاضر یکی از بهترین دوربین‌های سونی با لنز قابل تعویض برای فیلم‌برداری است. این دوربین فیلم‌های 4K  فوق‌العاده پر جزئیاتی می‌گیرد و در زمان فیلم‌برداری 24p از تمام سنسور استفاده می‌کند (در فیلم‌برداری 30p برش 1.2x وجود دارد اما جزئیات هنوز عالی هستند). مدل a7 III ابزارهای کمکی زیادی برای تصویربرداری در اختیار شما قرار می‌دهد، ازجمله  focus peaking، نشانگر نوردهی زبرا (zebra exposure) و همچنین پروفایل لاگ برای انعطاف‌پذیری در هنگام ویرایش. اثر Rolling shutter به‌خوبی کنترل شده است و ضبط اسلوموشن با کیفیت Full HD امتیازی اضافی به‌حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: بهترین دوربین‌های سونی

ما در نقد و بررسی کامل خود برای این دوربین نوشتیم که سونی a7 III معیار جدیدی برای انتظارات ما از یک دوربین فول‌فریم در این محدوده‌ی قیمت است. اگر به مگاپیکسل بیشتری برای چاپ‌های بزرگ نیاز نداشته باشید یا عکاسی متناوب سریع‌تری برای ورزش‌های واقعاً سریع نخواهید، توانایی‌های a7 III آن را به گزینه‌ای عالی برای تقریباً هر چیزی که می‌خواهید از آن عکس بگیرید، تبدیل می‌کند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.