Blackmagic شنا کردن خلاف جریان

2 2,022

آشنایی با Blackmagic Production Camera

m2_BMDIBS

بلک مجیک دیزاین نامیست که سالهاست در عرصه تجهیزات حرفه ای فیلمسازی و برنامه سازی فعالیت دارد . اما فقط چند سالیست که این نام در بازار ایران شنیده می‌شود و در همین چند سال طرفداران خاص خود را پیدا کرده و این حضور در بازار ایران مقارن بوده با ورود این نام به عرصه ساخت دوربین‌های حرفه‌ای.

دوربینهایی با طراحی خاص، قیمت نسبتا پایین ، کارایی بالا و با ویژگی‌هایی مانند ارائه یک سری دوربین با مانت‌ها و اندازه سنسور و قابلیتهای مختلف، بجای عرضه چندین سری جدا از هم، که خود گویای تصمیم جدی این برند برای  حرکت خلاف جریان موجود در طراحی و عرضه دوربین‌های حرفه‌ای است .

دوربین سینمایی بلک مجیک یا Blackmagic Cinema Camera که با نام مخفف BMCC هم شناخته می‌شود ، در ابتدا بعنوان “کوچکترین دوربین دیجیتال حرفه ای جهان با طراحی فوق العاده” از طرف بلک مجیک دیزاین معرفی شد. عنوانی که شاید با نگاهی به مدلهای جدیدتر خود بلک مجیک دیزاین دیگر برازنده این مدل بنظر نرسد . اما با این حال هنوز هم این دوربین ، و خصوصاً مدلهای دارای سنسور سوپر 35 آن که با نام Blackmagic Production Camera ارائه شده ، یک دوربین رده بالا به حساب می‌آید. این دوربین با قابلیتهای برجسته ای مثل طیف گسترده داینامیک رنج برای دستیابی به بالاترین دقت و کیفیت ، استفاده از مانتهای EF ، PL و MFT، قابلیت تصویربرداری RAW و مانیتور 5 اینچی لمسی که شما را قادر میسازد بدون استفاده از هیچ وسیله جانبی کلیه تنظیمات مربوط به صدا و تصویر و فایلهای ضبط شده را به راحتی ببینید، به یک دوربین فیلمبرداری کاملا خاص تبدیل شده است.

 

تصویربرداری سینمایی

اگر تجربه کار با دوربینهای عکاسی حرفه ای را داشته باشید ، میدانید که این دوربینها با تلفیق چند فریم ثبت شده با نوردهی مختلف عکسهایی با دامنه دینامیکی بالا یا همان HDR را نیز در اختیار کاربران قرار میدهند.

البته بطور کلی تمام دوربینهای حرفه ای تصاویری شفاف تر و خوشرنگ تر از دوربینهای خانگی ضبط میکنند ، اما رسیدن به زیباترین و خوشرنگ ترین تصاویر نیازمند وجود تصاویری با دامنه دینامیکی بالا و با فرمتی مناسب است که سازگار با نرم افزارهای ویرایش تصویر باشد و قابلیت اعمال تغییرات رنگی در مرحله ویرایش و تصحیح رنگ را در خود داشته باشد . این دوربین قابلیت تصویربرداری اولترا اچ دی با دامنه دینامیکی بالا را دارست ، که این میزان برای مدلهای 2.5K سیزده استاپ و برای مدلهای 4K دوازده استاپ میباشد .

1365607649000_IMG_310664

اندازه سنسور 35 میلیمتری : عمق میدان و رنگ‌های زیباتر

از ویژگی های این دوربین ارائه آن در مدلهای متنوع با اندازه سنسور مختلف است . گرچه حداقل رزولوشن برای این مدل 2.5K  میباشد که در مقایسه با ابعاد Full HD به شکل قابل ملاحظه‌ای بزرگتر است، اما اگر بدنبال حداکثرها هستید ، مدلهای 4K با بزرگترین ابعاد تصویر و سایز سنسور سوپر 35 با مانتهای PL یا EF بهترین انتخاب شماست . علاوه بر این ، مدل 4K با مانت سینمایی PL دارای Global Shutter نیز می‌باشد که امکانی مختص دوربینهای سینمایی کاملاً حرفه ای‌ست و تاثیر آن در تصویربرداری از سوژه های متحرک با سرعت بالا کاملا قابل مشاهده است.

تفاوت ظاهری مدلهای دارای سنسور سوپر 35 و قابلیت تصویربرداری 4K فقط در درج نشان 4K در بخش جلویی بدنه است.

1365457855000_964119

قاب مورد نظر خود را در مرحله ویرایش ببندید!

با توجه به اینکه هنوز هم ابعاد FullHD از بیشترین کاربرد در بین ابعاد استاندارد تصویر برخوردار است ، میتوان از امکان تعیین قاب در مرحله ویرایش بعنوان یکی از مزایای ابعاد اولترا اچ دی نام برد. بدین ترتیب که وقتی تصویر ضبط شده قاب بزرگتری از صحنه را ضبط کند، در مرحله ویرایش به سادگی می‌توان قاب کوچکتر را از داخل آن برش زده و استخراج کرد.

 1365607649000_IMG_310661

صفحه نمایش بزرگتر ، یک مزیت منحصر بفرد

وقتی یک دوربین برای کار حرفه ای ساخته شده و همچنین وقتی برای یک کار حرفه‌ای نیازمند استفاده از نمایشگری بزرگتر از نمایشگر‌های معمول هستیم ، چرا نمایشگر خود دوربین بزرگتر از حد معمول نباشند؟

گویا این سوالیست که طراحان بلک مجیک دیزان در هنگام طراحی این دوربین از خود پرسیدند و به آن پاسخ مثبت داده‌اند!

1365607701000_IMG_310580

همیشه قابلیت نصب مانیتور جداگانه بعنوان یک مزیت برای دوربینهای حرفه‌ای مورد توجه بوده و این مانیتورها از اجزای جدانشدنی کارهای حرفه‌ای بوده‌اند . و حالا این دوربین در کنار بدنه ای کوچک از یکی از بزرگترین مانیتورهای موجود روی دوربینهای حرفه‌ای بهره میبرد . مانیتوری بزرگ و لمسی که علاوه بر تسهیل فوکوس و و بازبینی تصاویر گرفته شده ، هرگونه تنظیم مورد نظر از جمله نامگذاری فایلها را براحت‌ترین شکل ، ممکن می‌سازد تا دسترسی به آنها در مرحله ویرایش به ساده‌ترین صورت انجام گیرد.

 استفاده از سه مانت حرفه ای EF ، PL و MFT

هیچ دوربین دیگری گزینه های بیشتری برای انتخاب مانت در اختیاز شما قرار نمیدهد . مدلهای 2.5K این دوربین با سه مانت عرضه میگردند. مانت EF که رایج ترین مانت محسوب میشود و امکان استفاده از لنزهای کانن را به کاربر میدهد، بعلاوه مانت سینمایی PL و مانت MFT یا همان میکرو چهارسوم که ویژگی لنزهای آن کوچک بودن و کیفیت بالاست.

ناگفته پیداست که به واسطه عدم هماهنگی مدلهای 4K به دلیل بزرگتر بودن سنسور سوپر 35 با مانتMFT ، این مدلهای فقط با مانتهای EF و PL عرضه میگردند.

1365607701000_IMG_310579

ویژگی مانت PL امکان استفاده از لنزهای سینمایی شرکتهای Panavision™ ، ARRI™ و Zeiss™ است . لنزهایی که بسیاری از آنها پیش از ساخت دوربینهای دیجیتال سینمایی ساخته شدند و برای فیلمبرداری نگاتیو مورد استفاده میگرفتند .

 بسیار کوچک و بسیار محکم!

بدنه منحنی ، فلزی و مقاوم این دوربین با استفاده از فلز شکل داده شده با تکنولوژی بالا ساخته شده تا با وجود اندازه ی کوچک امکان نصب انواع تجهیزات حرفه ای ، حتی نصب لنزهای بزرگ و سنگین مانت PL بر روی آن وجود داشته باشد .

ناگفته نماند این بدنه کوچک موجب نشده که این دوربین از داشتن حرفه ای‌ترین درگاه‌های ورودی و خروجی صدا و تصویر محروم شود. از نکات برجسته این دوربین نیز استفاده از پورت‌های استاندارد بجای پورت‌های اختصاصی است که کابران را محدود به محصولات جانبی خاص نمی‌کند .

1365607793000_IMG_310806

(نوع این خروجی ها بسته به مدل انتخابی کمی متفاوت است)

 

تکنولوژی فوق سریع SSD

یکی دیگر از محدودیتهایی که کمپانی‌های سازنده دوربین برای کاربران خود ایجاد می‌کنند ، الزام به استفاده از حافظه های تولیدی خاص خودشان است . که این خود هزینه ی اضافی را به خریداران تحمیل می‌کند .

اما این دوربین با امکان استفاده از کارت‌های ارزانتر ، سریعتر و بسیار رایج SSD که در لپ‌تاپ‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد ، ضمن برداشتن این محدودیت برای کاربران یک رکورد برای انتقال سریع اطلاعات به مرحله ویرایش به ثبت رسانده! چون با استفاده از حافظه SSD حتی نیازی به کپی فایلها نیست بلکه از طریق یک مبدل و یا حتی بطور مستقیم میتوانید حافظه را به بخشی از کامپیوتر خود تبدیل کنید و عملیات ویرایش را بدون انتقال فایل‌ها به خارج از حافظه SSD انجام دهید.

1412100922000_IMG_428645

نتیجه گیری

صادقانه باید گفت تمامی برندهای سازنده ی دوربینهای حرفه ای قبل از هرچیز بدنبال کسب بیشترین سهم از بازار فروش هستند . بلک مجیک هم برندی ست که با وجود تسلط معدود برندهای پرسابقه بازار راه رسیدن به این هدف را نه در ارائه امکانات منحصر به برند خود و ایجاد امکان فروش لوازم جانبی مختص محصولات خود (از جمله لنز و دیگر ملزومات)، بلکه در ارائه دوربین‌هایی با امکان بیشترین انعطاف برای تطبیق هرچه بیشتر با نیاز مشتریان یافته است!

برای مثال دوربین Blackmagic Cinema Camera که از قابلیتهای برجسته آن وجود سنسور 2.5K و ضبط تصویر با 13 استاپ داینامیک رنج است ، را بجای عرضه با یک مانت و ارائه تبدیل‌های اضافی دیگر مانت‌ها ، با سه مانت پرکاربرد عرضه کرده تا مشتری طبق نیازهای خود دوربین مورد نظر را انتخاب کند .

و حتی در بروز رسانی این دوربین با نام Blackmagic Production Camera پا را از این هم فراتر گذاشته و در کنار استفاده از سنسور سوپر 35 با قابلیت تصویربرداری 4K از تمام قابلیتهای سینمایی قابل تصور برای یک دوربین سینمایی ، خصوصاً در مدل دارای مانت PL بهره برده است.

2 نظرات
  1. sirvan می‌گوید

    این دوربین اصلا تو ایران جواب نمیده. واقعیت هم همینه. من قبلا داشتم ولی فقط دردسر بود. خرابم بشه باید بندازین سطل اشغال. الانم یکسال میخام بفروشمش. خودم هفت تومن خریدم الان 4تومنم هرکی بخاد میدم. ممنون

    1. farbod می‌گوید

      سلام قربان من خریدارم اگه موجوده

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.