مقایسه دوربینهای پرچمدار ۲۰۲۴: Canon R1 در برابر Nikon Z9 و Sony a1 II
با عرضه دوربین Canon R1 و بهروزرسانی دوربین Sony a1 II، اکنون Nikon Z9 با رقبای قدرتمندی مواجه شده است. عنوان «دوربین پرچمدار» نشاندهنده بالاترین سطح تواناییهای فنی هر شرکت است و به نوعی نماینده آن برند در بازار محسوب میشود. اما آیا یک دوربین پرچمدار باید توانایی مقابله با هر چالشی را داشته باشد؟ و آیا میتوان در حال حاضر یک «بهترین» مشخص کرد؟
معمولاً در بررسیها از سیستم رتبهبندی مشابه المپیک استفاده میکنیم که شامل مقام سوم، دوم و اول در هر بخش است. اما این بار قصد داریم از این روش فاصله بگیریم. دوربینها ابزارهای بسیار پیچیدهای هستند، بنابراین بهتر است نظراتمان را صرفاً بر اساس تجربه شخصیمان از کار با این سه دوربین ارائه کنیم. با این توضیح، به سراغ اولین دستهبندی میرویم.
بررسی دوربینهای پرچمدار ۲۰۲۴: عکاسی منظره
عکاسی منظره شاخهای است که کاربردهای مختلفی برای دوربینها تعریف میکند. در این بخش قصد داریم بر جنبههایی تمرکز کنیم که به فوکوس اتوماتیک سریع نیازی ندارند، اما به جزئیات دقیق برای چاپهای بزرگ و محدوده دینامیکی بالا برای ثبت شرایط نوری پیچیده و چالشبرانگیز نیازمندند. در ادامه، دوربینها را بدون ترتیب خاصی بررسی خواهیم کرد و این ترتیب را در سراسر مقاله حفظ میکنیم.
دوربین Nikon Z9 قدیمیترین مدل در میان این سه پرچمدار است، اما همچنان یک گزینه قدرتمند و پیشرفته به شمار میآید. این دوربین توانایی ثبت جزئیات فراوان و ارائه محدوده دینامیکی قابلتوجه برای اکثر شرایط عکاسی را دارد. حسگر ۴۵ مگاپیکسلی آن، انتخابی ایدهآل برای چاپ تصاویر بزرگ در ابعاد دیواری یا ایجاد امکان کراپ کردن بدون افت کیفیت است. رنگهای طبیعی و پردازش تراز سفیدی نیکون همیشه تجربهای لذتبخش بوده و بدنه مقاوم Z9 میتواند تقریباً در هر شرایط آبوهوایی بیرونی دوام بیاورد.
انتقاد اصلی از این مدل، نبود شاتر مکانیکی است که بهطور جزئی باعث کاهش محدوده دینامیکی میشود. در مقایسه با Canon و Sony، این دوربین اندکی در این زمینه ضعف دارد. با این وجود، Z9 همچنان یک انتخاب عالی برای عکاسی منظره و ماجراجویی در فضای باز است.
دوربین Canon EOS R1 نیز طراحی بدنهای مقاومی دارد که آن را برای عکاسی در فضای باز بسیار مناسب کرده است. محدوده دینامیکی این دوربین نیز در سطحی عالی قرار دارد. با این حال، دو مسئله مهم در مورد آن وجود دارد:
۱. کاهش نویز در فایلها: کانن بهصورت پیشفرض کاهش نویز را در فایلهای تصویری خود اعمال میکند، حتی در حالت RAW. این کار باعث میشود جزئیات بسیار ریز از دست بروند تا سایهها تمیزتر و بدون نویز به نظر برسند. در نتیجه، با وجود عملکرد خوب در ثبت جزئیات سایهها و کنترل نویز، ممکن است برخی جزئیات ظریف قربانی شوند.
۲. تعداد مگاپیکسل: حسگر ۲۴ مگاپیکسلی این دوربین کیفیت بسیار خوبی دارد، اما در مقایسه با Nikon و Sony امکان چاپ تصاویر در ابعاد بزرگتر یا کراپهای شدیدتر وجود ندارد. این موضوع، همراه با کاهش جزئیات ناشی از پردازش نویز، نقطهضعفی برای R1 محسوب میشود. به نظر میرسد کانن احتمالاً نسخهای با مگاپیکسل بالاتر از R1 عرضه کند، اما در حال حاضر، این مدل برای عکاسی منظره ایدهآل من نیست.
دوربین Sony a1 II همچنان از سنسور ۵۰ مگاپیکسلی مدل قبلی خود استفاده میکند، اما این سنسور همچنان یکی از بهترینهاست. این دوربین جزئیات فوقالعادهای ارائه میدهد که برای چاپ تصاویر بزرگ کاملاً مناسب است. محدوده دینامیکی آن نیز مشابه Canon است، اما برخلاف کانن، هیچ پردازش نویز داخلی روی تصاویر اعمال نمیشود، که به حفظ حداکثر جزئیات کمک میکند.
بدنه a1 II جمعوجورترین گزینه در میان این سه دوربین است و این ویژگی برای سفر و عکاسی در مکانهای دورافتاده یک مزیت بزرگ است. طراحی بدنه جدید، که از مدل a9 III الهام گرفته شده، به گفته سونی از همیشه مقاومتر است. با اینکه در مدلهای قبلی مشکلاتی در نفوذ آب از درب باتری گزارش شده بود، ما هنوز این مورد را تست نکردهایم.
با این حال، Sony a1 II برای هر نوع عکاسی منظره، از جمله عکاسی نجومی، یک انتخاب ایدهآل خواهد بود.
بررسی پرچمداران ۲۰۲۴: عکاسی پرتره
عکاسی پرتره توانایی دوربین را در فوکوس دقیق بر روی چشمها و حفظ ردیابی حتی زمانی که سوژه در حال چرخش یا پشت کردن به دوربین است، به چالش میکشد. استفاده از فلاش استودیویی، بهویژه در فضای باز، از دیگر عوامل مهم است. دقت رنگ و بازنمایی تن پوست نیز اهمیت دارد، اما در این بخش، تفاوت چشمگیری بین این دوربینها وجود ندارد و از این رو نیازی به بررسی بیشتر نیست.
دوربین Nikon Z9 عملکرد بسیار خوبی در تعقیب سوژههای پرتره دارد. سیستم ردیابی سهبعدی آن یکی از سادهترین و کارآمدترین گزینههای موجود است. قابلیت تشخیص اتوماتیک سوژه به شما این امکان را میدهد که بدون نیاز به تغییر دستی تنظیمات، از افراد به حیوانات خانگی یا سایر سوژهها سوئیچ کنید.
شاتر الکترونیکی این دوربین سرعت اسکن بالایی دارد و میتواند در فضای باز با فلاش تا سرعت ۱/۲۵۰ ثانیه هماهنگ شود. این ویژگی به کاهش نور محیط کمک میکند، بدون نیاز به استفاده از حالتهای سینک با سرعت بالا. با این حال، در زمینه سرعت سینک فلاش، گزینههایی با عملکرد بهتر وجود دارند.
دوربین Canon EOS R1 با دقت فوقالعادهای چشم هر موجودی را تعقیب میکند و اگر چشم قابلمشاهده نباشد، سر، بدن یا نیمتنه سوژه را دنبال میکند. رزولوشن پایینتر سنسور در این دوربین برای پرترههای کلاسیک یک نقص بزرگ محسوب نمیشود، چرا که معمولاً در این سبک، نیازی به نمایش جزئیات بیشازحد نیست. با این حال، در مواردی که وضوح بالا و جزئیات بیشتری نیاز باشد، محدودیتهایی ایجاد میکند.
این دوربین در سرعت سینک فلاش عملکردی عالی دارد. شاتر مکانیکی تا ۱/۲۰۰ ثانیه و شاتر الکترونیکی با فلاشهای دستی تا ۱/۳۲۰ ثانیه هماهنگ میشود. با فلاشهای TTL، این سرعت به ۱/۴۰۰ ثانیه میرسد که برای کاهش نور محیط در فضای باز یا شرایط نوری روشن داخلی بسیار مفید است.
دوربین Sony a1 II نیز با سیستم فوکوس بلادرنگ خود عملکردی بسیار عالی دارد و سوژهها را بهخوبی تعقیب میکند. ویژگی جدید تشخیص اتوماتیک سوژه نیز که به این مدل اضافه شده، بسیار مؤثر عمل میکند. سرعت سینک فلاش در حالت شاتر الکترونیکی ۱/۲۰۰ ثانیه است. اما نقطه قوت اصلی این دوربین، سینک ۱/۴۰۰ ثانیه در حالت شاتر مکانیکی با فلاشهای TTL است. این ویژگی علاوه بر کاهش نور محیط، محدوده دینامیکی را نیز حفظ میکند. در حالت استفاده از فلاشهای دستی نیز سرعت سینک به ۱/۲۵۰ ثانیه میرسد.
بررسی پرچمداران ۲۰۲۴: عکاسی ورزشی و اکشن
عکاسی ورزشی، حیاتوحش و عکاسی خبری از چالشبرانگیزترین شاخههای عکاسی هستند که نیازمند عملکردی سریع و دقیقاند. دوربینها باید مقاوم بوده و شرایط سخت را تحمل کنند. همچنین، فوکوس دقیق و سریع در شرایط پرفشار ضروری است. چه در ثبت یک لحظه ورزشی حساس و چه در عکاسی از پرندگان در پرواز، توانایی ثبت تصاویر با نرخ بالا میتواند شانس ثبت لحظه طلایی را افزایش دهد. در این بخش، عملکرد دوربینها در فوکوس و عکاسی پیاپی بررسی میشود.
دوربین Nikon Z9 طیف کاملی از حالتهای فوکوس، از جمله فوکوس منطقهای کلاسیک و ردیابی سهبعدی، ارائه میدهد که با حالتهای تشخیص سوژه هماهنگ هستند. این دوربین میتواند سوژه را بهصورت اتوماتیک تشخیص داده و با دقت آن را دنبال کند. مشکلات اولیه در از دست دادن فوکوس در شرایط باران یا برف سنگین، با بهروزرسانیهای نرمافزاری برطرف شدهاند.
عملکرد Z9 در رویدادهای ورزشی مانند دو و میدانی نیز اثبات شده است و این دوربین حتی در شرایط چالشبرانگیز عملکردی مطمئن دارد. از نظر نرخ عکاسی پیاپی، این دوربین عملکرد مناسبی دارد، اما بالاترین سرعتهای عکاسی تنها در حالت JPEG و با برش تصویر امکانپذیر است. نرخ عکاسی مداوم در حالت RAW برابر با ۲۰ فریم بر ثانیه است و در حالت عکاسی با ۱۲۰ فریم بر ثانیه، دوربین تنها در فرمت JPEG عکاسی میکند. هرچند برای بسیاری از کاربران ۲۰ فریم بر ثانیه کافی است، اما در برخی شرایط، سرعتهای بالاتر میتواند شانس ثبت لحظه مناسب را افزایش دهد.
قابلیت «عکاسی پیش از شاتر» (Pre-Release Buffered Shooting) نیز در این دوربین وجود دارد که برای ثبت لحظات حساس بسیار کاربردی است، اما این قابلیت نیز محدود به فرمت JPEG است.
عکاسی ورزشی و اکشن دقیقاً قلمرو تخصصی Canon EOS R1 است. کانن بهطور قابل توجهی عملکرد فوکوس اتوماتیک این دوربین را بهبود بخشیده است، بهطوری که حتی در حین عکاسی از یک بازی هاکی پرهیجان، توانستیم موفقیت بالایی در ردیابی و تشخیص دقیق چشم بازیکنان با کلاه ایمنی داشته باشیم. اگر از حالتهای اولویت اکشن برای ورزشهایی مانند بسکتبال، والیبال یا فوتبال استفاده کنید، نتیجه حتی بهتر خواهد بود. در این حالتها، کانن از یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی برای پیشبینی موقعیت بازیکنان یا توپ استفاده میکند و تنظیمات را بر اساس آن تغییر میدهد.
این ویژگیها باعث میشود R1 یک دوربین بسیار مؤثر برای هر نوع عکاسی ورزشی حرفهای یا اکشن باشد. همچنین این دوربین همیشه دارای حالت تشخیص حیوانات بسیار کارآمد برای عکاسی حیاتوحش بوده است. متأسفانه، ما در استفاده از سیستم فوکوس اتوماتیک کنترلشده با چشم (Eye-Control AF) در R1 موفقیت کمتری داشتیم. این عملکرد آنقدر که در R3 موفق بود در R1 ثابت و مداوم نبود، و امیدواریم در آینده این قابلیت بهبود یابد.
R1 یک دوربین با سرعت شاتر بسیار بالا است که میتواند با نرخ حداکثر ۴۰ فریم بر ثانیه بهصورت پیدرپی، عکسبرداری کند و این در حالی است که از فایلهای RAW فشرده و بدون برش استفاده میکند. بافر این دوربین قادر است بیش از ۱۰ ثانیه عکاسی مداوم در این سرعت را پشتیبانی کند، بنابراین مشکلی در ثبت لحظات سریع و حساس نخواهید داشت. در سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه، R1 فایلهای RAW بدون فشردهسازی تولید میکند که کیفیت تصویر را اندکی بهبود میبخشد. با وجود سنسور ۲۴ مگاپیکسلی که شاید برای برخی بهنظر محدود باشد، در عکاسی ورزشی و اکشنی که نیازی به مگاپیکسلهای بالا ندارد، R1 همچنان بهترین گزینه است.
هرچند Sony a1 II بهطور ظاهری طراحی بدنهای ندارد که از لنزهای بلند پشتیبانی کند، اما میتوان با افزودن گریپ باتری، وزن اضافهتری به آن داد و قابلیت استفاده از لنزهای بلند را فراهم کرد. ما این دوربین را در یک بازی فوتبال NFL تست کردیم که یک رویداد بسیار پویا و چالشبرانگیز بود. فوکوس اتوماتیک این دوربین عملکرد بسیار خوبی داشت و ما توانستیم موفقیت بالایی در عکاسی حتی با وجود نداشتن تجربه زیاد در عکاسی فوتبال داشته باشیم. سونی همچنین قابلیت تشخیص اتوماتیک سوژه و حالت پیشعکاسی را به این دوربین اضافه کرده که آن را در سطح همتراز با رقبا قرار میدهد.
نرخ عکاسی پیدرپی این دوربین ۳۰ فریم بر ثانیه است که از فایلهای RAW فشرده با حداقل افت کیفیت استفاده میکند. بهطور کلی، ما دریافتیم که سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه برای بیشتر موقعیتهای ورزشی کافی است و این ویژگی در هر سه دوربین (R1، Z9 و a1 II) بهخوبی پشتیبانی میشود. اما خوشحالکننده است که این دوربین قابلیت ارائه نرخ بالاتری از عکاسی در مواقع ضروری دارد.
بررسی دوربینهای پرچمدار ۲۰۲۴: فیلمبرداری
با توجه به اینکه وظیفه فیلمبرداری در بسیاری از موارد به عکاسان خبری محول شده، هر سه دوربین باید بتوانند در کنار عکاسی، فیلمهایی با کیفیت بالا نیز ضبط کنند. اولین نکته مشترک این است که هر سه دوربین در حالت فیلمبرداری، فوکوس دقیق دارند و میتوانند اکثر سوژههای متحرک را در حین عبور از قاب ردیابی کنند.
Nikon Z9 یک دوربین بسیار پیشرفته در زمینه فیلمبرداری است. این دوربین دارای حالت ضبط RAW فشرده داخلی است که نیازی به رکوردر خارجی ندارد و انعطاف زیادی در تنظیمات کاهش نویز، تراز سفیدی و نوردهی ارائه میدهد. Z9 قادر است این ضبط RAW داخلی را تا رزولوشن ۸.۳K انجام دهد که رقبا را پشت سر میگذارد. همچنین این دوربین قادر به ضبط 4K اُورسمپل شده تا ۶۰ فریم بر ثانیه است که برای ضبط ورزشهای حرفهای با جزئیات بالا و انرژی واقعی بسیار مناسب است. این ویژگی همچنین برای ضبط صحنههای اسلوموشن باکیفیت کاربردی است. در مجموع، Z9 هنوز هم قدرتمندترین دوربین فیلمبرداری از میان این سه گزینه است و با قیمت مناسبتری عرضه میشود.
Canon EOS R1 نیز دارای حالتهای ضبط RAW داخلی است که انعطافپذیری زیادی در ویرایش فایلها فراهم میکند. با این حال، به دلیل استفاده از سنسور ۲۴ مگاپیکسلی، ضبط ویدئو در حداکثر رزولوشن 6K محدود است. با این وجود، کانن توانایی ضبط ویدئوهای با کیفیت بالا را داراست و میتواند مانند Z9، 4K اُورسمپل شده تا ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کند.
در مقایسه با دو رقیب خود، Sony a1 II عملکرد ضعیفتری در زمینه فیلمبرداری دارد. این دوربین از ضبط RAW داخلی پشتیبانی نمیکند و تنها میتوان خروجی RAW را از طریق رکوردر خارجی ضبط کرد. این محدودیت، a1 II را در رقابت فیلمبرداری عقبتر از رقبایش قرار میدهد.
Sony a1 II ویدئوهای 4K بسیار عالی ضبط میکند که به راحتی قابل استفاده هستند و همچنین دارای گزینه 8K داخلی است. با این حال، ویدئوهای 4K بهصورت نمونهبرداری از روی سنسور ضبط میشوند که باعث از دست رفتن جزئیات قابل توجهی میشود. اگرچه میتوان ویدئوهای 8K را ضبط کرده و ویدئوهای 4K را از آن در پستولید استخراج کرد، این روش بسیار کمتر راحت و سریعتر از گزینههای Z9 و R1 است.
ضبط 8K در Z9 و a1 II از تمام عرض سنسور استفاده میکند و وقتی در فرمت لاگ اصلی ضبط شود، فضای زیادی برای برش یا تغییر کادر در صورت نیاز فراهم میکند. در نتیجه، نبود گزینه ضبط ویدئو با وضوح بالا در Canon EOS R1 ممکن است محدودیتهایی برای انعطافپذیری آن ایجاد کند. در R1، ضبط RAW در رزولوشن 6K نزدیکترین چیزی است که میتوان از ضبط ویدئوی با کیفیت بالا به دست آورد.
بررسی دوربینهای پرچمدار ۲۰۲۴: به انتخاب خودتان
Z9 دوربینی عالی است، حتی اگر کمی از سایر دوربینها قدیمیتر به نظر برسد. هیچ شکی نیست که این دوربین بهترین ارزش خرید را ارائه میدهد، بهویژه با قیمت نزدیک به ۵۰۰۰ دلار. سنسور بسیار قویای دارد، قادر به انجام هر نوع عکاسی است و همچنان بهترین دوربین هیبریدی عکاسی و فیلمبرداری از این گروه محسوب میشود. در واقع، تنها دوربینی که Z9 را تحت فشار قرار میدهد، Nikon Z8 است که تجربهای مشابه با Z9 در ابعاد کوچکتر و بستهبندی ارزانتر ارائه میدهد. هرچند که Z8 برخی ویژگیها مانند اسلاتهای دوگانه CF Express، GPS و اتصال اترنت را ندارد، بسیاری از کاربران این موارد را نادیده خواهند گرفت.
Canon EOS R1 بدون شک گران است و با قیمت ۶۳۰۰ دلار، عمدتاً بهعنوان یک دوربین تخصصی برای عکاسی ورزشی و اکشن طراحی شده است. کانن قطعاً بدنهای نوآورانه با سنسور سریع و سیستم فوکوس اتوماتیک پیشرفته ساخته است. این دوربین همچنین ویدئوهای خوبی ضبط میکند، اما اگر قرار باشد چنین مبلغی برای خرید دوربین پرداخت کنید، قطعاً انتظار دارید دوربینی داشته باشید که قادر به انجام انواع مختلف عکاسی باشد. R1 هنوز جای پیشرفت دارد و ممکن است در آینده نسخهای با وضوح بالاتر از همین بدنه معرفی شود، اما بهنظر میرسد بسیاری از کاربران به سراغ مدل کوچکتر و همچنان کارآمد R5 mkII خواهند رفت.
Sony a1 II یک دوربین بحثبرانگیز است. از یک سو، این دوربین از فناوریهایی که قبلاً در سایر دوربینهای سونی وجود داشته، استفاده میکند و ترکیبی از بدنه a9 III و بخشهای داخلی قدیمیتر a1 است بدون اینکه نوآوری خاصی را ارائه دهد. از سوی دیگر، این دوربین همچنان بسیار توانمند است و عکاسی سریع، نرخ شاتر بالا و مگاپیکسلهای بیشتری نسبت به رقبایش ارائه میدهد. این ویژگیها به خوبی نشان میدهند که a1 دوربینی پیشرفته برای زمان خود بود. با این حال، آپدیتهایی مانند پیشعکاسی و تشخیص خودکار سوژه تغییرات قابل توجهی در عملکرد ایجاد نکردهاند. قابلیتهای ویدئویی این دوربین باید به طور چشمگیری بهبود مییافتند و قدرت پردازش آن همچنان مشابه نسخه قبلیاش است که اکنون چهار سال از عرضهاش میگذرد. با وجود قیمت بالای ۶۵۰۰ دلار، a1 II دوربینی است با عملکرد بسیار بالا که باید تغییرات بیشتری را ارائه میداد.