بررسی نیکون Z9؛ دوربین حرفه‌ای بدون آینه جدید نیکون

0 4,084

دوربین بدون آینه نیکون مدل Nikon Z9 یک دوربین بدون آینه حرفه‌ای ۴۵.۷ مگاپیکسلی فول فریم با سرعت بالا، فیلمبرداری 8K و ابزاری مناسب برای عکاسان ورزشی یا محیط زیست است. نیکون سومین شرکتی است که دوربین بدون آینه حرفه‌ای تولید کرده و برای اینکار، همانند سایر کمپانی‌ها، از حسگر‌های Stacked CMOS با نرخ بالای تبدیل اطلاعات نوری به سیگنال‌های دیجیتالی بهره برده است.

دوربین نیکون Z9 اولین دوربین در این رده است که شاتر مکانیکی ندارد و از این جهت با محصولات سایر شرکت‌ها تفاوت بزرگی پیدا کرده است.

ویژگی‌های نیکون Z9

  • حسگر ۴۵.۷ مگاپیکسلی از نوع Stacked CMOS
  • عکاسی پیاپی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه به فرمت JPEG
  • عکاسی پیاپی با نرخ ۲۰ فریم بر ثانیه بر فرمت Raw (تا بیش از ۱۰۰۰ عکس در هر بار)
  • عکاسی پیاپی ۱۲۰ فریم بر ثانیه با وضوح ۱۱ مگاپیکسل
  • فیلمبرداری 8K/30p با امکان ضبط به فرمت ProRes 422 HQ
  • ضبط ۱۰ بیتی N-Log به همراه HLG
  • منظره‌یاب الکترونیکی ۳.۶۹ میلیون نقطه‌ای OLED با تأخیر کم و روشنایی بالا
  • نمایشگر ۲.۱ میلیون نقطه‌ای با قابلیت تیلت دو محوره
  • دو شیار کارت حافظه CFexpress Type B
  • محافظ فیزیکی حسگر

نیکون Z9 تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱ در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد و قیمت تعیین شده برای بدنه آن ۵۵۰۰ دلار است.

دوربین نیکون Z9 چه تغییراتی داشته است؟

دوربین Z9 با یک حسگر Stacked CMOS

حسگر Stacked CMOS

نیکون در گذشته اعلام کرده بود که دوربین Z9 با یک حسگر Stacked CMOS عرضه می‌شود تا نرخ عکاسی پیاپی بالا و فوکوس خودکار پیشرفته‌تری را در کنار فیلمبرداری بهتر ارائه کند. حسگر به کار رفته در این دوربین بالاترین سرعت تبدیل اطلاعات نوری را به سیگنال‌های دیجیتالی در میان تمامی دوربین‌های فول فریم دنیا دارد. حداکثر سرعت همگام‌سازی با فلاش ۲۰۰/۱ ثانیه نیز همپای بسیاری از دوربین‌ها با شاتر مکانیکی است. تعداد پیکسل‌های یکسان با دوربین نیکون Z7 و حداقل ایزوی ۶۴ نشان می‌دهد طراحی پیکسل‌های این دوربین تغییر چشمگیری نداشته و عمده تغییرات مربوط به مدار‌های به کار رفته در پشت حسگر می‌شود.

ویدئو معرفی رسمی دوربین نیکون Nikon Z9

فوکوس خودکار

همانطور که حسگر‌های Stacked CMOS به مشخصه اصلی سخت‌افزاری دوربین‌های حرفه‌ای بدون آینه‌ تبدیل شده‌اند، الگوریتم‌های پیشرفته تشخیص سوژه که از یادگیری ماشینی برای این کار استفاده می‌کنند نیز به عنوان شاخصه نرم‌افزاری این سری محصولات شناخته می‌شوند.

دوربین نیکون Z9 می‌تواند طیف وسیعی از سوژه‌ها را، مشابه با دوربین کانن R3 شناسایی کند. انسان‌ها، حیوانات و وسایل نقلیه به صورت خودکار توسط دوربین تشخیص داده شده و فوکوس روی آن‌ها تنظیم می‌شود. همانند کانن، نیکون Z9 نیز قابلیت تشخیص چشم‌ها، صورت و بدن افراد را دارد تا به این ترتیب همواره فوکوس را بر روی سوژه‌ انسان حفظ کند. در مورد حیوانات نیز، الگوریتم‌های این دوربین قابلیت تشخیص گربه، سگ و پرنده‌ را دارد. وسایل نقلیه نیز شامل هواپیما، قطار، دوچرخه و موتورسیکلت می‌شوند. به لطف استفاده از این فناوری‌های نوین، دوربین بدون آینه نیکون Z9 در زمان فوکوس، ۱۲۰ بار محاسبات مربوط به فوکوس خودکار را در هر ثانیه تکرار می‌کند تا دقت بالایی حاصل شود.

 

یکی دیگر از برتری‌های این دوربین نسبت به رقبای مشابه ساخت کانن، سونی و الیمپوس، شناسایی خودکار سوژه‌های مختلف بدون نیاز به تعیین نوع سوژه است. در دوربین‌های پرچمدار سایر شرکت‌ها، باید انسان، حیوان یا وسیله نقلیه بودن سوژه پیش از فوکوس خودکار مشخص شود. البته تنظیمات مخصوص برای فوکوس بر روی یک نوع سوژه نیز برای نیکون در نظر گرفته شده اما هوش مصنوعی قوی این دوربین، به سرعت هر سوژه‌‌ای که در برابر آن قرار گرفته را شناسایی کرده و بر روی آن فوکوس می‌کند.

Synchro VR

بر خلاف سایر دوربین‌های سری Z نیکون، دوربین Z9 قابلیت بهره‌گیری همزمان از لرزشگیر سنسور شیفت و لرزشگیر VR لنز را دارد. پیش از این، تثبیت دو محور به طور کامل به لنز مربوط می‌شد اما حالا تمام محور‌ها همزمان از طریق لرزشگیر اپتیکال لنز و لرزشگیر درون بدنه دوربین خنثی می‌شوند.

لازم به ذکر است که این قابلیت در ابتدا تنها با لنز‌های Z MC 105mm F2.8 VR و Z 100-400mm F4.5-5.6 VR S سازگار است. البته یک بروزرسانی نیز به زودی برای سازگاری این قابلیت با لنز Nikkor Z 70-200mm F2.8 VR S منتشر می‌شود.

عکاسی پیاپی

دوربین بدون آینه نیکون مدل Nikon Z9 قابلیت عکاسی پی در پی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد که آن را هم تراز با پرچمدارانی مانند سونی a1 و کانن EOS R3 قرار می‌دهد. اگرچه در صورت ذخیره‌سازی عکس‌ها با فرمت غیر فشرده Raw، این نرخ به ۲۰ فریم بر ثانیه می‌رسد. از آنجایی که حسگر‌های Stacked CMOS سرعت بالایی در تبدیل اطلاعات نوری به سیگنال‌های دیجیتالی دارند، صفحه نمایش یا منظره‌یاب به هنگام عکاسی پیوسته سیاه نمی‌شود. به همین منظور، نیکون از یک سری صدا‌ها و نشانگر‌های روی صفحه برای نمایش عکس گرفتن استفاده می‌کند. ظرفیت حافظه بافر نیز به قدری بالاست که در هر بار عکاسی پیاپی می‌توان تا بیش از ۱۰۰۰ فریم با فرمت JPEG یا HE Raw ثبت کرد.

فیلمبرداری

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از حسگری با سرعت Readout بالا، عملکرد خیره‌کننده فیلمبرداری است که به نظر می‌رسد نیکون برای آن زحمت زیادی کشیده و بجای اعداد و ارقام، حالت‌های کاربردی برای آن ایجاد کرده است. برای مثال Z9 اولین دوربین نیکون است که قابلیت ضبط فیلم خام Log را به صورت داخلی دارد.

دوربین نیکون Nikon z9

در همین ابتدای عرضه، دوربین نیکون Z9 از فیلمبرداری 8K/30p، فیلمبرداری 4K نمونه برداری شده از 8K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه با 4K با جزئیات کمتر اما تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی ‌می‌کند. البته نیکون قول داده این قابلیت‌ها با انتشار یک بروزرسانی افزایش قابل توجهی پیدا کند.

بروزرسانی وعده داده شده شامل قابلیت ضبط ویدئو 8K Raw با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اضافه شود. ضبط ۱۲ بیتی این وضوح با فرمت اختصاصی N-Raw ممکن می‌شود. ضبط ویدئوی 4K/60 نیز با فرمت ProRes Raw HQ به صورت داخلی انجام خواهد شد.

نیکون ادعا می‌کند دوربین جدید Z9 می‌تواند فیلمبرداری 4K/30 نمونه برداری شده از وضوح 8K را به صورت پیوسته تا ۲ ساعت در دمای عادی انجام دهد. به علاوه، تأخیر خروجی HDMI نیز در مقایسه با دوربینی مانند Nikon Z6 II نصف شده است تا برای مانیتورینگ خروجی دوربین بهینه باشد.

بدنه و تنظیمات

طراحی دوربین نیکون Z9 مانند سایر دوربین‌های سری Z دارای لبه‌های گرد است اما جزئیاتی مانند دوربین‌های DSLR این شرکت دارد. جای برخی از دکمه‌ها تغییر کرده و خبر خوب اینکه بیشتر دکمه‌ها دارای نور پس ‌زمینه هستند تا استفاده از آن‌ها در شرایط تاریک به راحتی ممکن باشد.

طراحی دوربین نیکون Z9

یک دکمه مخصوص تعیین حالت فوکوس خودکار نیز در بخش پایینی سمت چپ جلوی دوربین تعبیه شده است که در کنار دو پیچ کنترلی دیگر، تعیین نوع فوکوس خودکار و ناحیه آن را ساده و سریع می‌کند. البته قابلیت شخصی‌سازی برخی دکمه به دلخواه کاربر نیز وجود دارد.

طراحی دوربین نیکون Z9

درگاه کارت حافظه

این دوربین به شیار کارت حافظه CFexpress Type B مجهز شده که سرعت بالایی برای عکاسی پیاپی یا فیلمبرداری با وضوح بالا فراهم می‌کند. البته این درگاه‌ها با کارت‌ حافظه‌های قدیمی‌ XQD سازگار است تا کاربرانی که هنوز از این کارت‌ها استفاده می‌کنند نیز بتوانند از خرید کارت حافظه جدید بی‌نیاز شوند. اگرچه سرعت این نوع کارت حافظه بسیار پایین‌تر از کارت‌های CFexpress است و برای عکاسی پیاپی یا فیلمبرداری با وضوح بالا توصیه نمی‌شود.

منظره‌یاب

شاید یکی از بخش‌هایی که نیکون Z9 نتوانسته در سطح سایر رقبا ظاهر شود، منظره‌یاب آن باشد. این منظره‌یاب ۳.۶۹ میلیون نقطه‌ای وضوح کمتری نسبت به انواع به کار رفته در سایر رقبا دارد و از نرخ نوسازی تصویر کمتری بهره می‌برد. اگرچه نیکون تأکید کرده که وضوح منظره‌یاب حتی در زمان فوکوس پیوسته یا LiveView کاهش نمی‌یابد و حداکثر رزولوشن در تمامی شرایط در دسترس است.

منظره‌یاب دوربین نیکون Z9

نمایشگر چند جهته

دوربین نیکون Z9 بجای استفاده از نمایشگر‌های چرخشی لولادار، این بار از طراحی جدید و متفاوتی برای نمایشگر بهره برده است. این نمایشگر در نگاه اول مانند نمایشگر‌هایی با قابلیت تغییر زاویه است اما نیکون با اضافه کردن یک محور دیگرَ، قابلیت تغییر زاویه را حتی در حالت عمودی فراهم کرده است. به این ترتیب نمایشگر همواره در راستای لنز قرار دارد اما در وضعیت‌های مختلف با زاویه ایده‌آل قابل مشاهده است.

نمایشگر دوربین نیکون Z9

محافظ حسگر

نیکون Z9 شاید اولین دوربینی نباشد که در زمان خاموش بودن، حسگر آن پوشانده می‌شود تا از نشستن گرد و غبار بر روی در زمان تعویض لنز آن جلوگیری شود. اما قطعا اولین دوربینی است که کاور محافظ آن فقط برای این منظور طراحی شده و مانند دوربین‌های دیگر، شاتر پرده‌ای از جنسی نازک و شکننده کار محافظ را انجام نمی‌دهد. در حقیقت این محافظ محکم و قابل اعتماد است.

محافظ حسگر دوربین نیکون Z9

باتری

دوربین عکاسی بدون آینه نیکون Z9 از یک باتری EN-EL18d استفاده می‌کند که مشابه انواع به کار رفته در دوربین‌های رده حرفه‌ای شرکت نیکون است. قابلیت شارژ این باتری درون دوربین و از طریق اتصال USB وجود دارد. با یکبار شارژ کامل می‌توان تا ۷۴۰ شات با نمایشگر LCD یا ۷۰۰ شات با منظره‌یاب ثبت کرد. یک حالت صرفه‌جویی انرژی نیز در این دوربین تعبیه شده که طول عمر باتری را به ۷۷۰ شات با LCD و ۷۴۰ شات با منظره‌یاب افزایش می‌دهد.

باتری دوربین عکاسی بدون آینه نیکون Z9

مقایسه دوربین نیکون Nikon Z9 با دوربین کانن Canon EOS R3 و سونی Sony a1

در نگاه اول دوربین Z9 سرعت و رزولوشنی مشابه با پرچمدار سونی یعنی Sony a1 ارائه می‌کند. اما از آنجایی که کانن R3 هم با حسگر ۲۴ مگاپیکسلی، یک رقیب قابل برای این دوربین به شمار می‌رود، جدول زیر به مقایسه این سه دوربین در کنار دوربین‌های نیکون Z7 II و D6 پرداخته تا تفاوت Z9 با نسل‌های قبلی نیز مشخص شود.

Nikon Z7 II Nikon D6 Canon EOS R3 Sony a1 Nikon Z9
۳۰۰۰ دلار ۶۵۰۰ دلار ۶۰۰۰ دلار ۶۵۰۰ دلار ۵۵۰۰ دلار قیمت در زمان عرضه
BSI CMOS FSI CMOS Stacked CMOS Stacked CMOS Stacked CMOS نوع حسگر
۴۵.۷ مگاپیکسل ۲۱ مگاپیکسل ۲۴ مگاپیکسل ۵۰.۱ مگاپیکسل ۴۵.۷ مگاپیکسل تعداد پیکسل‌ها
۱۰ فریم بر ثانیه ۱۴ فریم بر ثانیه ۳۰ فریم بر ثانیه ۳۰ فریم بر ثانیه ۳۰ فریم بر ثانیه حداکثر سرعت عکاسی پیاپی
۱۶/۱ ثانیه ۲۰۰/۱ ثانیه ۲۶۰/۱ ثانیه ۲۷۰/۱ ثانیه سرعت شاتر الکترونیکی
سنسور شیفت با بخشی از اپتیکال لنز اپتیکال لنز سنسور شیفت ترکیبی با اپتیکال لنز سنسور شیفت با بخشی از اپتیکال لنز سنسور شیفت با بخشی از اپتیکال لنز لرزشگیر تصویر
EV ۳.۰- EV ۴.۵- EV ۴.۵- EV ۴.۰- EV ۵.۰- (EV ۷.۰- در حالت فوکوس خودکار Starlight) حساسیت فوکوس خودکار
۳.۶۸ میلیون نقطه‌ای با بزرگنمایی ۰.۸ برابر اپتیکال با بزرگنمایی ۰.۷۲ برابر ۵.۷۶ میلیون نقطه‌ای با بزرگنمایی ۰.۷۶ برابر ۹.۴ میلیون نقطه‌ای با بزرگنمایی ۰.۹ برابر ۳.۶۸ میلیون نقطه‌ای با بزرگنمایی ۰.۸ برابر منظره‌یاب
۶۰ فریم بر ثانیه تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه تا ۲۴۰ فریم بر ثانیه ۶۰ فریم بر ثانیه نرخ نوسازی تصویر منظره‌یاب
4K/60p 4K/30p 6K/60p

DCI 4K/120p

8K/30p

4K/120p

8K/30p

4K/120p

(قابلیت 8K/60p)

فیلمبرداری
۸ بیت داخلی

۱۰ بیت با HDMI

۸ بیت داخلی ۱۰ بیت داخلی

۱۲ بیت داخلی Raw

۱۰ بیت داخلی

۱۶ بیت با HDMI

۱۰ بیت داخلی (قابلیت ۱۲ بیت داخلی) عمق بیت
۳ اینچی ۲.۱ میلیون نقطه‌ای با قابلیت تغییر زاویه ۳.۲ اینچی ۲.۳۶ میلیون نقطه‌ای ثابت ۳.۲ اینچی ۴.۲ میلیون نقطه‌ای با قابلیت چرخش کامل ۳ اینچی ۱.۴۴ میلیون نقطه‌ای با قابلیت تغییر زاویه ۳.۲ اینچی ۲.۱ میلیون نقطه‌ای با قابلیت تغییر زاویه در دو محور نمایشگر
یک عدد CFe Type-B

یک عدد UHS-II SD

دو عدد CFe Type-B یا XQD یک عدد CFe Type-B

یک عدد UHS-II SD

دو عدد CFe Type-A یا UHS-II SD دو عدد CFe Type B یا XQD کارت حافظه
۲.۴ و ۵ گیگاهرتز ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز ۲.۴ گیگاهرتز ۲.۴ گیگاهترز و ۵ گیگاهرترز MIMO ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز وای فای
ندارد ندارد دارد ندارد دارد GPS
ندارد دارد دارد دارد دارد درگاه شبکه
۴۲۰ شات با نمایشگر

۳۶۰ شات با منظره‌یاب

۳۸۵۰ شات با منظره‌یاب ۷۶۰ شات با نمایشگر

۴۴۰ شات با منظره‌یاب

۵۳۰ شات با نمایشگر

۴۳۰ شات با منظره‌یاب

۷۴۰ شات با نمایشگر

۷۰۰ شات با منظره‌یاب

عمر باتری (شات)
۶۷۵ ۱۴۵۰ ۱۰۱۵ ۷۳۷ ۱۳۴۰ وزن (گرم)
۱۲۹×۹۶×۷۶ ۱۶۰×۱۶۳×۹۲ ۱۵۰×۱۴۲×۸۷ ۱۲۹×۹۷×۸۱ ۱۴۹×۱۵۰×۹۱ ابعاد (میلی‌متر)

نتیجه‌گیری نهایی

نیکون Z9 اولین دوربین بدون شاتر مکانیکی نیست اما شاید اولین دوربینی باشد که عملکرد مناسبی ارائه می‌کند. سرعت شاتر الکترونیکی این دوربین حتی از برخی شاتر‌های مکانیکی نیز سریع‌تر است. اضافه شدن برخی جزئیات مانند دکمه اختصاصی تعیین حالت فوکوس خودکار نیز برای بسیاری از کاربران قدیمی نیکون حس خوشایندی را ایجاد می‌کند.

دوربین عکاسی بدون آینه نیکون Z9

به طور کلی به نظر می‌رسد قیمت دوربین‌های عکاسی در طول تاریخ روندی افزایشی را طی کرده است. اما با مقایسه قیمت این دوربین با رقبای خود، آن را به انتخابی ارزشمند تبدیل می‌کند. به علاوه شاید قیمت بسیار بیشتری نسبت به D850 داشته باشد اما با توجه به فوکوس خودکار بهتر، سرعت بالاتر و لرزشگیر قوی‌تر، برای بیشتر عکاسان حرفه‌ای جایگزین مناسبی باشد.

منبع: dpreview

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.