مقایسه دوربین نیکون Z9 با سونی آلفا A1

0 2,248

زمان نبرد میان پرچمداران نیکون و سونی فرا رسیده است. نیکون با معرفی مدل Z9 دوربینی معرفی کرد که شایستگی رقابت با سونی آلفا A1 را داشته باشد. در این مقاله به بررسی تفاوت‌ها و عملکرد این دو دوربین پرداخته می‌شود تا نقاط قوت و برتری هرکدام نسبت به دیگری مشخص شود.

رقابت میان Nikon Z9 و Sony A1 به قدری نزدیک است که هر کدام از این دوربین‌ها شایسته لقب بهترین دوربین حرفه‌ای بدون آینه هستند. البته از آنجایی که نیکون ۱۰ ماه بعد از سونی دوربین خود را معرفی کرده است، انتظار می‌رود حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

تفاوت دوربین Nikon Z9 با سونی آلفا Sony A1

هر دو دوربین قابلیت فیلمبرداری 8K دارند و در زمینه عکاسی پیوسته، سرعت این دوربین‌ها ۳۰ فریم بر ثانیه است. حسگر هر دو دوربین در حدود ۴۵ تا ۵۰ مگاپیکسل است و از لرزشگیر سنسور شیفت با قابلیت خنثی‌سازی لرزش‌ها تا ۵.۵ استاپ پشتیبانی می‌کنند. به علاوه، برچسب قیمتی هر دو دوربین نفسگیر است!

البته این شباهت‌های اطلاعات بر روی کاغذ به نتایج یکسانی منجر نشده و هرکدام در یک بخش عملکرد بهتری ارائه می‌کنند. در ادامه به هر کدام از این بخش‌ها به صورت جداگانه پرداخته می‌شود.

 دوربین نیکون Z9

وضوح حسگر

دوربین‌های نیکون Z9 و سونی A1 هر دو به حسگر‌های فول فریم BSI و از نوع Stacked مجهز هستند. سرعت بالای تبدیل اطلاعات نوری به سیگنال‌های دیجیتالی و نویز پایین تصاویر از مشخصات برجسته این نوع حسگر‌ها هستند. در مورد Z9، نیکون از یک حسگر ۴۵.۷ مگاپیکسلی برای دوربین خود استفاده کرده که در مقابل سونی A1 با ۵۰.۱ مگاپیکسل، شاید کمتر به نظر برسد. اما در حقیقت این تفاوت حدودا ۴ مگاپیکسلی تأثیر قابل توجهی بر وضوح عکس‌های نهایی ندارد و شاید عکس‌های سونی کمی برای کراپ کردن گزینه بهتری باشند.

دوربین سونی آلفا ۱

عکاسی پیاپی

در نگاه اول شاید نیکون Z9 با قابلیت عکاسی پیاپی ۱۲۰ فریم بر ثانیه بسیار سریع‌تر از سونی آلفا A1 با حداکثر سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه باشد. اما با نگاهی دقیق‌تر مشخص می‌شود که نیکون Z9 قابلیت عکاسی ۱۲۰ فریم بر ثانیه را با وضوح ۱۱ مگاپیکسل و فرمت JPEG دارد. حتی سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه نیکون نیز به عکس‌هایی با رزولوشن ۴۵.۷ مگاپیکسل اما با فرمت JPEG محدود می‌شود. در مقابل سونی A1 قابلیت عکاسی پیاپی ۳۰ فریم بر ثانیه با وضوح ۵۰.۱ مگاپیکسل و فرمت RAW دارد که شگفت‌انگیز است. با چنین شرایطی، نیکون Z9 تنها می‌تواند ۲۰ فریم بر ثانیه با فرمت RAW ثبت کند.

 

ویدئو معرفی دوربین نیکون NIKON Z9

فیلمبرداری

در این لحظه هر دو دوربین نیکون Z9 و سونی A1 قابلیت فیلمبرداری 8K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارند. اما نیکون وعده داده تا با یک آپدیت نرم‌افزاری که در سال ۲۰۲۲ منتشر می‌شود، قابلیت فیلمبرداری 8K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه نیز به این دوربین اضافه شود. به علاوه، فیلمبرداری 8K همواره سبب داغ شدن دوربین و محدود شدن زمان ضبط می‌شود. اما نیکون با طراحی جدید خود ادعا کرده که این دوربین می‌تواند تا ۱۲۵ دقیقه به فیلمبرداری 8K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه در دمای اتاق بپردازد.

 

فوکوس خودکار

هر دو دوربین از سیستم‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز و تشخیص کنتراست استفاده می‌کنند. اگر صحبت درباره تعداد نقاط مورد بررسی توسط دوربین برای فوکوس خودکار باشد، سونی A1 با ۷۵۹ نقطه تشخیص فاز و ۴۲۵ نقطه تشخیص کنتراست بالاتر از نیکون Z9 با ۴۹۳ نقطه هیبریدی قرار می‌گیرد. اما در عمل نتیجه متفاوت است.

در زمینه فوکوس در شرایط کم‌نور، نیکون Z9 قابلیت فوکوس تا EV ۶.۵- را دارد که نسبت به سونی A1 که تنها تا EV ۴.۰- عملکرد درستی دارد، در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد.

به علاوه، هر دو دوربین از الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای تشخیص سوژه بهره می‌برند. اما سونی A1 در حالت فیلمبرداری تنها قادر به تشخیص چشم انسان‌ها و نگه داشتن فوکوس بر روی آن است. در مقابل نیکون Z9 هم در حالت عکاسی و هم در زمان فیلمبرداری قادر به تشخیص ۹ نوع سوژه مختلف از جمله سر و چشم و بدن انسان، سر و چشم و بدن حیوانات و وسایل نقلیه مانند هواپیما و موتورسیکلت و قطار است.

 

بیشتر بخوانیم:
نیکون از دو لنز جدید سری NIKKOR Z و آداپتور FTZ II رونمایی کرد

 

حساسیت ISO

هنوز اطلاعات زیادی در مورد عملکرد نیکون Z9 در دنیای واقعی منتشر نشده است. اما بر روی کاغذ، سونی A1 با ایزو ۳۲۰۰۰-۱۰۰ بازه بزرگ‌تری را نسبت به نیکون Z9 با ایزو ۲۵۶۰۰-۶۴ پوشش می‌دهد.

 

ذخیره‌سازی

هر دو دوربین دارای دو شیار کارت حافظه با پشتیبانی از کارت‌های CFexpress هستند. اگرچه سونی با انتخاب CFexpress Type-A امکان استفاده از کارت حافظه microSD UHS-II را نیز در همان شیارها فراهم کرده است. در مقابل نیکون از نوع محبوب‌تر این کارت‌های حافظه یعنی CFexpress Type-B پشتیبانی می‌کند. به علاوه قابلیت استفاده از کارت‌ حافظه قدیمی‌تر XQD نیز با دوربین نیکون Z9 وجود دارد.

 

بدنه

در نگاه اول متوجه خواهید شد که هر شرکت مسیر متفاوتی را برای طراحی یک دوربین حرفه‌ای بدون آینه در پیش گرفته است.

سونی آلفا A1 از شکل ظاهری غیرحرفه‌ای، بدون گریپ و با باتری کوچک‌تر طراحی شده است. در مقابل نیکون Z9 از یک بدنه بزرگتر با گریپ و باتری غول‌پیکر تشکیل شده که ظاهری آشنا مانند Nikon D6 دارد.

در قسمت نمایشگر، صفحه نمایش سونی A1 تنها قابلیت تغییر زاویه در یک محور را دارد. اما نیکون با معرفی این طراحی جدید، یک صفحه نمایش با قابلیت تغییر زاویه در دو محور برای نیکون Z9 در نظر گرفته است.

اما زمانی که صحبت از منظره‌یاب الکترونیکی در میان باشد، نیکون بازنده است. سونی A1 به یک منظره‌یاب الکترونیکی با وضوح ۹.۴۴ میلیون نقطه و نرخ نوسازی ۲۴۰ فریم بر ثانیه مجهز شده است. به این ترتیب نیکون Z9 با یک منظره‌یاب ۳.۶۹ میلیون نقطه‌ای با نرخ نوسازی حدود ۶۰ فریم بر ثانیه حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

از نظر ابعاد، سونی A1 دوربین کوچک‌تری است و از آنجایی که قابلیت افزودن گریپ باتری به آن وجود دارد، نمی‌توان برچسب غیرحرفه‌ای به طراحی بدنه آن زد. در مقابل نیکون Z9 از یک طراحی آشنا برای کاربران حرفه‌ای بهره برده است که محبوبیت بالایی نیز دارد. با وجود اینکه فرم ظاهری دوربین یک امر سلیقه‌ای است، نباید فراموش کرد که دوربین کوچکتر یعنی سونی A1 را می‌توان بزرگتر و مجهز کرد، اما نیکون Z9 را باید با همین ابعاد بزرگ پذیرفت.

 

لرزشگیر داخلی

مطابق با مشخصات فنی اعلام شده، هر دو دوربین از لرزشگیر‌های داخلی سنسور شیفت ۵ محوره بهره می‌برند که قابلیت خنثی‌سازی لرزش‌ها را تا ۵.۵ استاپ دارد.

اگرچه عملکرد لرزشگیر سونی A1، به خصوص در زمان فیلمبرداری چندان چشمگیر نیست و برای رسیدن به نتیجه بهتر، باید ویدئوی ضبط شده را در نرم‌افزار Catalyst تثبیت کرد که سبب کراپ شده کادر می‌شود.

در مقابل نیکون Z9 از همان سیستم لرزشگیر همیشگی با عملکرد عالی بهره می‌برد. به علاوه، نیکون وعده داده که کارایی لرزشگیر داخلی در زمان استفاده از برخی لنز‌های به خصوص تا ۶ استاپ نیز افزایش می‌یابد.

 

نتیجه‌گیری

اگر قرار بر تعیین برنده بر اساس موارد بالا و اطلاعات محدود باشد، نیکون Z9 با برتری در موارد عکاسی پی در پی، فیلمبرداری 8K، فوکوس خودکار هوشمند و لرزشگیر داخلی برنده این رقابت است. در واقع سونی A1 تنها در سه مورد وضوح، حساسیت ISO و منظره‌یاب نسبت به نیکون برتر است.

اما همانطور که واضح است، هر دو دوربین مشخصات فنی قدرتمندی دارند که نیازمند کاربرانی حرفه‌ای برای به چالش کشیدن این توانایی‌ها هستند. شاید عامل تعیین‌کننده‌تر برای کاربران حرفه‌ای، شکل ظاهری بدنه این دوربین‌ها و ظرفیت باتری آن‌ها باشد که برای همه آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سونی A1 با بدنه‌ای کوچکتر، امکان حمل و نقل آسان‌تر و قابلیت اضافه کردن گریپ و باتری یا نیکون Z9 با بدنه بزرگ، طراحی حرفه‌ای، گریپ و باتری بزرگتر؛ انتخاب با کاربران خواهد بود.

 

منبع: digitalcameraworld

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.