مقایسه سونی A1 با کانن R5

0 2,070

عرضه دوربین کانن R5 موفقیت بزرگی را برای شرکت کانن به همراه داشت، این دوربین در سال ۲۰۲۰ هم در بازار داخلی ژاپن و هم در جهان در بین پرفروش‌ترین دوربین‌های حرفه‌ای قرار گرفت و کانن سود بسیار بالایی از فروش این دوربین کسب کرد.

بعد از به بازار آمدن R5، سونی نیز دوربین سونی Alpha 1 که تاثیرگذارترین دوربین این شرکت تا تاریخ عرضه این دوربین بوده است را روانه بازار کرد. با اینکه دوربین قیمت دوربین R5 به مقدار قابل توجهی پایین‌تر از دوربین Alpha 1 است، اما به دلیل وجود ویژگی‌های مشترک بسیار باید این دو دوربین را رقبای سختی برای یکدیگر دانست.

در این متن این دو دوربین را در بخش‌های مختلفی با هم مقایسه کرده‌ایم تا کسانی که در انتخاب بین این دو دوربین بدون آینه پرچم‌دار فول فریم تردید دارند، بتوانند با آگاهی و اطمینان بیشتری تصمیم بگیرند.

 

سنسور

سنسورهای دو دوربین A1 و R5

سنسور دوربین A1 سونی داراری ۵۰.۵ مگاپیکسل و ۵۰ مگاپیکسل موثر است در حالی که سنسور دوربین R5 کانن دارای ۴۷.۱ مگاپیکسل و ۴۵ مگاپیکسل موثر است. تعداد مگاپیکسل سنسور دوربین A1 سونی بالاتر از R5 کانن است و این موضوع باعث می‌شود که وضوح تصاویری که با دوربین کانن ثبت می‌شوند کمی بالاتر باشد. اما این مقدار تنها بر روی کاغذ به خوبی قابل مشاهده است و در دنیای واقعی تشخیص این موضوع که تصاویر ثبت شده به همراه کدام یک از این دو دوربین‌ وضوح بیشتری دارد، کار بسیار دشواری خواهد بود.

موضوعی که باعث برتری دوربین Alpha 1 نوع سنسور استفاده شده در آن است. دوربین EOS R5 کانن دارای سنسور CMOS استاندارد است، درحالی که در دوربین A1 سنسور استکد BSI به کار رفته است که این موضوع باعث عملکرد بهتر این دوربین در شرایط نوری ضعیف شده است.

قابلیت Pixel Shift

علاوه بر تعداد مگاپیکسل بیشتر، دوربین A1 سونی یک قابلیت ویژه نیز به همراه دارد که کاربران با استفاده از این قابلیت می‌توانند تصاویری با وضوح ۱۹۹ مگاپیکسل به ثبت برسانند. در این حالت ۱۶ تصویر به صورت پی در پی ثبت می‌شوند و با استفاده از نرم‌افزار Imaging Edge می‌توان این تصاویر را با هم ادقام کرد و خروجی کار تصویری با وضوح ۱۹۹ مگاپیکسل خواهد بود. همچنین به لطف سرعت خوانش بسیار بالای سنسور این دوربین، می‌توان از فلاش نیز در هنگام کار در این حالت، استفاده کرد. لازم به ذکر است که این حالت تنها برای عکاسی از سوژه‌هایی ثابت و بی‌حرکت قابل استفاده است. در سوی دیگر این مقایسه، دوربین R5 کانن چنین قابلیتی را ندارد.

حساسیت ایزو

دوربین R5 کانن

دامنه حساسیت ایزو در دوربین R5 کانن در حالت عادی از ۱۶۰ تا ۵۱۲۰۰ و در حالت افزایش یافته از ۵۰ تا ۱۰۲۴۰۰ قابل تنظیم است. در سمت دیگر دامنه حساسیت ایزو در دوربین A1 در حالت عادی از ۱۰۰ تا ۳۲۰۰۰ و در حالت افزایش یافته از ۵۰ تا ۱۰۲۴۰۰ قابل تنظیم است.

فیلم‌برداری

نمای پشت دوربین A 1 سونی

هر دو دوربین قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 8K را به همراه دارند. دوربین A1 سونی می‌تواند در رزولوشن 8K به صورت ۱۰ بیتی و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و سیستم نمونه‌برداری رنگ 4:2:0 و با فرمت XAVC HS فیلم‌برداری کند، لازم به ذکر است که در این حالت، اورسمپلینگ در محدوده 8.6K انجام می‌شود. همچنین این دوربین قادر است با رزولوشن 4K با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه به صورت ۱۰ بیتی و با سیستم نمونه برداری رنگ 4:4:2 و با رزولوشن FullHD با سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. همچنین از طریق خروجی HDMI می‌توان از این دوربین خروجی  ۱۶  بیتی RAW استخراج کرد.

در سمت دیگر مقایسه دوربین R5 کانن می‌تواند با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و بدون کراپ، با سیستم نمونه‌برداری رنگ 4:2:2، ۱۰ بیتی و با حالت رنگ کانن Log (H.265) و یا با سیستم نمونه‌برداری رنگ 4:2:2 به صورت ۱۰ بیتی HDR PQ و با استفاده از کدک H.265 و همچنین با رزولوشن 4K و با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

در هنگام فیلم‌برداری در حالت‌های 8K/30p و 4K/60p دوربین R5 کانن قادر است ۲۰ دقیقه قبل از داغ شدن دوربین فیلم‌برداری کند، محدودیت فیلم‌برداری در این حالات در دوربین سونی نیز ۳۰ دقیقه پیشنهاد شده، البته می‌توان در دوربین آلفا ۱ سونی بیش از این مقدار نیز به فیلم‌برداری ادامه داد.

هر دو دوربین نیز امکان فیلم‌برداری در فرمت Raw را به همراه دارند. دوربین R5 کانن قادر است به صورت داخلی و ۱۲ بیتی در فرمت RAW فیلم‌برداری کند، درحالی که در دوربین A1 فیلم‌برداری در فرمت Raw به صورت اکسترنال و از طریق خروجی HDMI امکانپذیر است.

دوربین Alpha 1 از طریق HDMI خروجی ۱۶ بیتی در اختیار می‌گذاردد، درحالی که در دوربین R5 کانن خروجی HDMI به 4K/60p محدود است.

فوکوس خودکار

نمای پشت دوربین EOS R5

سیستم فوکوس خودکار دوربین A1 سونی دارای ۷۵۹ نقطه تشخیص فاز است که این نقاط ۹۲ درصد سطح سنسور را پوشش می‌دهند. سیستم فوکوس خودکار این دوربین همچنین دارای سیستم فوکوس خودکار بدون تاخیر تشخیص چشم با قابلیت تشخیص چشم انسان، حیوان و پرندگان است.

دوربین R5 کانن مجهز به سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS است که این سیستم دارای ۵۹۴۰ نقطه و از نوع تشخیص فاز است. لازم به ذکر است که تعداد نقاط مذکور تمام سطح سنسور را پوشش می‌دهند. سیستم فوکوس خودکار این دوربین همچنین قابلیت تشخیص چهره/چشم را نیز به همراه دارد و می‌تواند گربه‌ها، سگ‌ها و پرندگان را تشخیص و بر روی بدن، چهره و یا چشم آن‌ها به صورت خودکار فوکوس تنظیم شود.

آخرین نکته در قیاس سیستم فوکوس خودکار این دو دوربین، عملکرد سیستم فوکوس خودکار در شرایط نوری ضعیف است و در این بخش دوربین EOS R5 با امکان عملکرد فوکوس در شرایط نوری -6EV نسبت به دوربین Alpha 1 با امکان فوکوس در شرایط نوری -4EV برتری دارد.

سرعت شاتر

هر دو دوربین مجهز به شاتر مکانیکی با بیشترین سرعت یک هشت هزارم ثانیه هستند. اما درحالی که نهایت سرعت شاتر الکترونیک دوربین R5 نیز برابر با یک هشت هزارم ثانیه است؛ شاتر الکترونیک دوربین A1 سرعت بسیار بالای یک سی‌ودوهزارم ثانیه را نیز در اختیار کاربران گذاشته است.

عکاسی پی‌درپی

نمایشگر دوربین A1 سونی

دوربین R5 کانن به همراه شاتر الکترونیک خود قادر است با سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه و با شاتر مکانیکی با سرعت ۱۲ فریم بر ثانیه تصویربرداری کند. همچنین حافظه بافر در این دوربین هنگام عکسبرداری با فرمت JPEG برابر با ۱۷۰ تصویر، در فرمت RAW برابر با ۸۳ تصویر و در فرمت فشرده شده C-RAW برابر با ۱۳۰ تصویر است.

اگر به عکاسی پر سرعت در حالت برست مد علاقه‌مندید، دوربین A1 سونی با سرعت بسیار بالاتری قادر به انجام این کار است. این دوربین قادر است با استفاده از شاتر الکترونیک با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه به صورت پی‌درپی عکاسی کند. حافظه بافر نیز در این دوربین هنگام استفاده از فرمت JPEG برابر با ۱۶۵ تصویر و در فرمت Compressed RAW برابر با ۱۵۵ تصویر است. همچنین در صورت استفاده از شاتر مکانیکال، حداکثر سرعت این دوربین در عکاسی پی‌درپی برابر با ۱۰ فریم بر ثانیه است. این دوربین همچنین قابلیت عکاسی پی‌درپی با وضوح ۵۰ مگاپیکسلی را با سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه و با حافظه بافر ۴۰۰ عکس در فرمت JPEG و ۲۳۸ عکس در فرمت RAW  در سه حالت Compressed، Lossless و Uncompressed را نیز به همراه دارد که در این بخش نسبت به دوربین EOS R5 برتری ایجاد کرده است.

طراحی و بدنه

نمایشگر دوربین R5 کانن

طراحی بدنه دوربین A1 سونی پیرو طراحی سایر دوربین‌های سری آلفا است. اما بدنه دوربین R5 کانن در قسمت بالایی که در دوربین‌های پیش از خود دکمه‌های کنترلی قرار داشتند، یک نمایشگر و یک دکمه انتخاب حالت تصویربرداری دارد. به عبارت دیگر این دوربین در طراحی خود ترکیبی از بهترین قابلیت‌های دوربین‌های DSLR و بدون آینه کانن را باهم ادغام کرده است.

دوربین R5 بدون احتساب باتری و کارت حافظه ۶۵۰ گرم و با وجود باتری و کارت حافظه ۷۳۸ گرم وزن دارد و ابعاد آن نیز برابر با ۱۳۸.۵×۹۷.۵×۸۸ میلی‌متر است.دوربین Alpha 1 با احتساب باتری ۷۳۷ گرم وزن دارد و ابعاد آن نیز برابر با ۱۲۹×۹۷×۷۰ میلی‌متر است. گریپ دوربین EOS R5 کانن نیز فرورفتگی بیشتری دارد و بزرگ‌تر از گریپ دوربین آلفا ۱ است. علاوه‌بر این‌ها لازم به ذکر است که هر دو دوربین در مقابل شرایط آب‌وهوایی مختلف مقاوم هستند که البته این ویژگی را باید از تمام دوربین‌های حرفه‌ای انتظار داشت.

لرزشگیر داخلی کانن (IBIS)

نمای از بالا دوربین A1 سونی

دوربین R5 کانن دارای سیستم تثبیت کننده تصویر داخلی ۵ محوره است که در هنگام استفاده از لنزهای مشخص می‌تواند تا ۸ استاپ اثر لرزش دوربین را از بین ببرد.

دوربین A1 سونی نیز سیستم لرزشگیر داخلی ۵ محوره دارد، اما تثبیت کننده تصویر این دوربین تنها قادر است تا ۵.۵ استاپ اثر لرزش دوربین را از بین ببرد.

منظره‌یاب

نمای از بالا دوربین R5

دوربین R5 کانن دارای منظره‌یاب الکترونیک با وضوح ۵.۷۶ میلیون نقطه‌ای از نوع OLED است. بزرگنمایی این منظره‌یاب ۰.۷۶ برابری است و سرعت بازیابی تصویر نیز در آن برابر با ۱۲۰ فریم بر ثانیه است.

منظره‌یاب الکترونیک دوربین A1 سونی وضوح ۹.۴۴ میلیون نقطه‌ای، بزرگنمایی ۰.۹۰ برابری و نرخ بازسازی ۲۴۰ فریم بر ثانیه دارد. همچنین این منظره‌یاب از نوع OLED Quad-XGA است. در مقایسه این بخش باید اذعان داشت که منظره‌یاب دوربین A1 سونی با اختلاف بسیار بالایی نسبت به دوربین R5 برتری داد.

نمایشگر

گریپ دوربین A1 سونی

دوربین EOS R5 کانن نمایشگر ۳.۲ اینچی با وضوح ۲.۱ میلیون نقطه‌ای دارد که این نمایشگر شبیه به سایر دوربین‌های سری EOS R کانن است.

نمایشگر ۳ اینچی دوربین آلفا ۱ سونی کمی کوچکتر از دوربین R5 کانن است. همچنین وضوح این نمایشگر ۱.۴۴ میلیون نقطه است. همچنین لازم به ذکر است که در دوربین آلفا ۱ نیز ویژگی‌های نمایشگر با سایر دوربین‌های این سری از دوربین‌های سونی مشابه است.

نمایشگر دوربین A1 سونی قابلیت خم شدن تا ۱۰۷ درجه به سمت بالا، تا ۴۱ درجه به سمت پایین را دارد، اما نمایشگر R5 انعطاف بیشتری را در این بخش نیز دارد و این نمایشگر چرخان را می‌توان به طرفین و به سمت جلو چرخاند و همچنین می‌توان آن را به سمت پشت دوربین چرخاند.

سرعت سینک فلاش

حداکثر سرعت سینک فلاش در دوربین EOS R5 برابر با یک دویستم ثانیه در هنگام استفاده از شاتر الکترونیک و یک دویست و پنجاهم ثانیه در هنگام استفاده از شاتر الکترونیک است. اما دوربین آلفا ۱ سرعت بسیار بالاتری در این بخش دارد، سرعت سینک فلاش در این دوربین در هنگام استفاده از شاتر مکانیکال برابر با یک چهارصدم ثانیه و در هنگام استفاده از شاتر الکترونیک یک دویستم ثانیه است. همچنین لازم به ذکر است که در هنگام استفاده از شاتر الکترونیک هیچ صدایی از دوربین به گوش نخواهد رسید.

کارت حافظه

گریپ دوربین R5 کانن

همانطور که از یک دوربین حرفه‌ای انتظار می‌رود، هر دو دوربین دارای دو درگاه کارت حافظه هستند. یکی از درگاه‌های کارت حافظه دوربین R5 کانن با کارت حافظه SD با استاندارد UHS-II و دیگری با کارت حافظه CFexpress سازگار است. اما در هر دو درگاه کارت حافظه دوربین آلفا یک می‌توان از کارت حافظه‌های SD با استانداردهای UHS-I و II و همچنین از کارت حافظه CFexpress Type A استفاده کرد.

دوام باتری

پورت‌های دوربین A1 سونی

دوربین A1 سونی از باتری NP-FZ100 استفاده می‌کند که در سایر دوربین‌های سونی نیز این باتری استفاده شده است. با هر بار شارژ کامل این باتری می‌توان ۴۳۰ تصویر با استفاده از منظره یاب و ۵۳۰ تصویر با استفاده از نمایشگر به ثبت رساند.

دوربین EOS R5 از باتری LP-E6NH استفاده می‌کند که این باتری در دوربین R6 نیز به کار رفته است. با هر بار شارژ کامل این باتری می‌توان ۴۶۰ عکس با استفاده از منظره‌یاب و ۴۹۰ تصویر با استفاده از نمایشگر دوربین به ثبت رساند.

قیمت

دوربین EOS R5 کانن

قیمت دلاری دوربین R5 کانن برابر ۳۸۹۹ دلار و دوربین A1 سونی برابر با ۶۵۰۰ دلار است.

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد که دوربین Alpha 1 در بعضی از قسمت‌ها مانند سنسور استکد ۵۰ مگاپیکسلی، سرعت بالاتر در عکاسی پی‌درپی و منظره‌یاب، نسبت به دوربین R5 برتری دارد. اما این برتری همه‌جانبه نیست و دوربین R5 کانن نیز سیستم فوکوس خودکار بسیار کارآمدی دارد، رابط کاربری بهتری دارد، سیستم لرزشگیر داخلی آن کارآمدتر است و همچنین نمایشگر آن نیز انعطاف بیشتری دارد.

به طور مشخص با توجه به تفاوت‌های این دو دوربین، باید گفت که قیمت آن‌ها تا حد زیاد و غیر قابل باوری متفاوت است. اما آیا برتری‌های دوربین آلفا ۱ سونی این تفاوت قیمت را توجیه می‌کند؟

منبع: photographyblog

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.