مقایسه اسمو موبایل ۴ و اسمو موبایل ۳ ، کدام را بخریم؟

2 5,976

در نگاه اول اسمو موبایل ۴ و اسمو موبایل ۳ بسیار شبیه یکدیگر هستند و ممکن است حتی ازنظر ظاهری با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. ازمو موبایل ۴ درواقع نسخه بهبودیافته و بروز شده لرزشگیر بسیار موفق اسمو موبایل ۳ است و دارای قابلیت‌های بهتری نسبت به نسل قبلی خود است. اما این تفاوت‌ها چه هستند؟ آیا این برتری‌ها ارزش آپگرید به مدل جدیدتر را دارند؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ خواهید داد. با ما همراه باشید.

همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید، نام جدیدترین گیمبال موبایل DJI خلاصه شده و در سایت این کمپانی نیز با نام DJI OM 4 معرفی می‌شود. اما تغییرات این نسخه به نام محدود نبوده و می‌توان مهم‌ترین ویژگی آن را مانت آهنربایی به‌کاررفته در آن و ویژگی‌های فنی بهبودیافته دانست.

مقایسه مشخصات فنی ازمو موبایل ۴ و ۳

مدل اسمو موبایل ۴ اسمو موبایل ۳
ابعاد جمع شده: ۱۶۳x۹۹.۵x۴۶.۵ میلی‌متر حالت باز: ۲۷۶x۱۱۹.۶x۱۰۳.۶ میلی‌متر جمع شده: ۱۵۷x۱۳۰x۴۶ میلی‌متر حالت باز:۲۸۵x۱۲۵x۱۰۳ میلی‌متر
وزن گیمبال: ۳۹۰ گرم هولدر آهنربایی: ۳۲.۶ گرم هولدر آهنربایی چسبی: ۱۱.۴ گرم ۴۰۵ گرم
طراحی تاشو، مجهز به مکانیزم آهنربایی با قابلیت آزادسازی سریع تاشو
پشتیبانی از موبایل ۲۳۰±۶۰ گرم ضخامت: ۶.۹ تا ۱۰ میلی‌متر پهنا: ۶۷ تا ۸۴ میلی‌متر ۲۰۰±۳۰ گرم ضخامت کمتر از ۹.۵ میلی‌متر پهنا: ۶۲ تا ۸۸ میلی‌متر
عمر باتری ۱۵ ساعت در شرایط ایده‌آل ۱۵ ساعت در شرایط ایده‌آل
زمان شارژ ۲.۵ ساعت با شارژر ۱۰ وات ۲.۵ ساعت با شارژر ۱۰ وات
اپلیکیشن DJI Mimo DJI Mimo

طراحی

طراحی اسمو موبایل ۴ بر اساس اصول طراحی مدل پیشین صورت گرفته و بسیار شبیه به آن است. هر دو مدل ساختاری تاشو دارند تا زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، فضای کمتری را اشغال کرده و جابه‌جایی‌شان راحت‌تر باشد. همان‌طور که در بخش مشخصات فنی مشاهده می‌کنید، اسمو موبایل ۴ دارای ابعاد جمع و جورتری است، اما اگر بخواهید از هولدر موبایل آن استفاده کنید، وزنی بیشتر از اسمو موبایل ۳ خواهد داشت.

شاید بتوان ویژگی اصلی اوزمو موبایل ۴ را مانت آهنربایی یا مگنتیک آن دانست. این نخستین باری است که DJI از این نوع مانت در لرزش گیرهای موبایل خود استفاده می‌کند.در این سیستم جدید از دو نگهدارنده آهنربایی استفاده شده است. یکی از آن‌ها هولدر موبایلی است که می‌توانید همانند نسل قبلی گوشی موبایل خود را به آن متصل کنید. با این تفاوت که این هولدر در بخش اتصال به گیمبال از آهنربا استفاده می‌کند و قابلیت جدا شدن از لرزشگیر را دارد. امکانی که در اسمو موبایل ۳ وجود ندارد. دیگر روش اتصال گوشی در سیستم جدید DJI، استفاده از رینگ آهنربایی است. این رینگ به بخش پشتی گوشی هوشمند شما متصل شده و اتصال آهنربایی‌ای آسان و سریع را در اختیارتان قرار می‌دهد. از این رینگ همچنین می‌توانید به‌عنوان آهنربا برای اتصال موبایل به دیگر هولدرهای موبایل همچون هولدر خودرو و … نیز استفاده کنید.

گیمبال‌ها به‌صورت کلی برای کار نیاز به فرآیند لول کردن اولیه دارند. اما DJI با استفاده از طراحی مناسب و یک کنترل‌کننده در بخش اتصال آهنربایی، تقریباً کاربران را از لول کردن‌ بی‌نیاز کرده است.

پشتیبانی از موبایل‌هایی با وزن بیشتر در DJI OM 4

در مقایسه با اوزمو موبایل ۳، OM 4‌ دارای موتورهای قوی‌تر و گشتاور بالاتری است. این امر به معنای تحمل وزن بیشتر اسمو موبایل ۴ و قابلیت قرار دادن موبایل‌هایی با وزن بیشتر روی آن است. حتی می‌توان این‌طور برداشت کرد که قادر خواهید بود همان موبایل‌های خود را با لوازم جانبی‌ای همچون میکروفن یا لنز روی گیمبال قرار دهید. کاری که ممکن است پیش‌ازاین به دلیل تحمل وزن پایین گیمبال‌تان قادر به انجامش نبوده باشید.

مقایسه Osmo Mobile 3 و OM 4 در بخش لرزشگیری

قابلیت‌های بهتر در این بخش به معنای عملکرد حرفه‌ای‌تر و خروجی نهایی باکیفیت‌تر است. به همین دلیل این مورد یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در هنگام خرید یک گیمبال موبایل باید مدنظر داشته باشید. هر دو محصول از گیمبال ۳ محوره بهره می‌برند و عملکرد مشابهی در این بخش دارند. ۳ محوره بودن این محصولات بدان معناست که گیمبال قادر به خنثی کردن آثار ناشی از لرزش و حرکت حول ۳ محور می‌باشد. جلو و عقب،چپ و راست و ساید به ساید راستاهایی هستند که این محصولات قادر به کنترل لرزش و حرکت در آن‌ها می‌باشند.

بنابراین چه در حال دویدن در پارک یا در حال فیلم‌برداری از یک مراسم باشید، فیلم‌هایی که با استفاده از گیمبال می‌گیرید روان و بدون لرزش خواهند بود و نیازی به نگرانی بابت تار شدن تصویر نخواهید داشت.

قابلیت‌های اسمو موبایل ۴ در برابر اسمو موبایل ۳

قابلیت ActiveTrack 3.0

این حالت با دارا بودن قابلیت تشخیص هوشمند سوژه، امکان تعقیب و دنبال کردن آن را در اختیارتان قرار خواهد داد. بدین ترتیب هنگامی‌که در حال حرکت و فیلم‌برداری از یک سوژه هستید، پروسه تعقیب آن برای شما راحت‌تر صورت خواهد گرفت. هر دو گیمبال از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند و در این بخش برابر هستند.

قابلیت DynamicZoom

عملکرد این قابلیت که تنها در OM 4 قرار دارد  بدین‌صورت است که با استفاده از اپلیکیشن مخصوص، کادر و سوژه‌ای که قصد فیلم‌برداری از آن را دارید را مشخص می‌کنید. سپس زمانی که در حال عقب رفتن و دور شدن از سوژه هستید، گیمبال بر روی سوژه‌ای که مشخص کرده‌اید زوم می‌کند. بدین ترتیب سوژه شما در اندازه ثابتی در کادر باقی می‌ماند درحالی‌که پس‌زمینه آن در حالت حرکت و دور شدن می‌باشد. بدیهی است که افزودن چنین افکتی به تصاویر بدون برخورداری از چنین قابلیت هوشمند و پیش‌فرضی، کاری بسیار دشوار و حتی ناممکن خواهد بود.

قابلیت CloneMe Pano

ویژگی دیگری که برای نخستین بار در OM 4 استفاده شده، حالت CloneMe Pano است. این ویژگی یک حالت هوشمند عکاسی پانوراما است که شما را قادر می‌سازد تصویر خود را در یک عکس پانوراما، در نقاط مختلفی از کادر ثبت کنید. عملکرد این حالت هوشمند بدین‌صورت است که هنگام عکاسی پانوراما، وقفه‌های کوچکی میان شات‌های ثبت‌شده می‌دهد که امکان تغییر موقعیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای درک بهتری با نگاهی به تصویر بالا می‌توانید نتیجه استفاده از این قابلیت را مشاهده کنید.

قابلیت Gesture Control

به‌صورت خلاصه این قابلیت بیشتر برای عکاسی سلفی کاربرد دارد. عملکرد آن به این صورت است که کاربر گیمبال را روی سطحی قرارداده و کادر مناسب را تنظیم می‌کند؛ سپس جلوی دوربین رفته و با نشان دارد کف دست خود و یا نشان دادن علامت V‌ با انگشتان خود، شاتر دوربین را فعال کرده و می‌توانند به‌صورت سلفی عکاسی کنند. این ویژگی در هر دو گیمبال وجود دارد.

پانوراما 3×3

این ویژگی با ترکیب ۹ تصویر، عکس پانورامایی بسیار جذاب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این قابلیت تنها در ازمو موبایل ۴ قرار دارد.

راحتی در استفاده

بدیهی است که استفاده از اسمو موبایل ۴ به دلیل بهره‌گیری از مانت آهنربایی ساده‌تر خواهد بود. همچنین به دلیل ابعاد جمع و جورتر، حمل و جابه‌جایی آن نیز راحت‌تر صورت می‌گیرد. اما اگر چندان اهل استفاده از مانت آهنربایی نباشید و با ابعاد کمی بزرگ‌تر اسمو موبایل ۳ مشکلی نداشته باشید، احتمالاً در عمل  این دو محصول تفاوت خاصی برای شما نداشته باشند. البته که پروسه لول کردن در ازمو موبایل ۴ به دلیل استفاده از یک سنسور کنترل‌کننده راحت‌تر صورت خواهد گرفت. در سایر موارد فنی این دو محصول تفاوتی با یکدیگر نداشته و به دلیل استفاده هر دو از یک اپلیکیشن، استفاده از آن‌ها کاملاً مشابه یکدیگر خواهد بود.

لوازم جانبی

اسمو موبایل ۳ در دو کیت ه بازار عرضه می‌شود. کیت عادی که شامل گیمبال است و کیت کومبو که علاوه بر گیمبال، یک سه‌پایه کوچک و کیف حمل نیز همراه محصول عرضه می‌شوند. در سوی دیگر اسمو ۴ دارای یک کیت بوده که شامل سه‌پایه کوچک نیز می‌باشد. همچنین هر دو مدل ۳ و ۴ همراه با کیسه پارچه‌ای حمل، کابل شارژ و بند مچی عرضه می‌شوند.

کدام را بخریم؟

اگر به‌تازگی قصد خرید یک گیمبال موبایل را دارید یا تصمیم به آپگرید لرزشگیر فعلی خود را دارید و می‌خواهید از جدیدترین و برترین محصول بازار بهره‌مند شوید، بدون شک انتخاب شما OM 4 خواهد بود. اما اگر در حال حاضر یک گیمبال اسمو موبایل ۳ در خانه دارید و تفاوت‌هایی که در بالا گفته شدند شما را مجاب به خرید مدل جدیدتری نکردند، شاید آپدیت به مدل جدیدتر چندان برای شما مناسب نباشد.

منبع: DJI

2 نظرات
  1. احسان امامی می‌گوید

    با سلام اسمو موبایل 4 حداکثر وزنی رو که از موبایل ها پشتیبانی میکنه چقدره ؟

  2. ابراهیم می‌گوید

    با سلام من قصد خرید OM 4 را دارم با توجه به اینکه وزن قابل تحمل آن 190 گرم می باشدو گوشی ایفون 12 پرومکس که وزن 228 دارد را تحمل میکند؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.