راهنمای خرید لنز دوربین‌ های بدون آینه فول فریم

0 1,892

در این مقاله به بررسی سیستم‌ لنزهای فول فریم شرکت‌های مختلف مانند کانن، نیکون، سونی و پاناسونیک/لایکا/سیگما پرداخته می‌شود تا با ویژگی هر یک و کارایی آن‌ها آشنا شوید. با توجه به قیمت نسبتا بالای بیشتر این لنزها، انتخاب سیستمی که با آن عکاسی می‌کنید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خرید لنز دوربین بدون آینه

 

این مقاله برای پرسش «کدام برند لنزهای بیشتری دارد؟» پاسخی ندارد اما با مطالعه آن متوجه می‌شوید کدام سیستم لنز، مجموعه مورد نیاز شما را تولید کرده و برای کاربری شما مناسب‌تر است.

به علاوه، به برخی از لنزهای تولید شده توسط شرکت‌هایی غیر از برندهای دوربین اشاره شده و در مورد فناوری‌های به کار رفته در این محصولات نیز بحث می‌شود.

 

مانت سونی E-Mount

وقتی صحبت از لنزهای فول فریم برای دوربین‌های بدون آینه به میان می‌آید، سونی سردسته تمام شرکت‌ها است. کمپانی سونی مجموعه لنز‌های FE خود را در کنار دوربین استثنایی a7 در سال ۲۰۱۳ معرفی کرد و تا به امروز تجربه زیادی در این زمینه کسب کرده است. به علاوه، سونی تا پیش از این تاریخ سال‌های طولانی به تولید و عرضه لنز‌های APS-C با دهانه E-Mount مشغول بوده و به همین دلیل سابقه درخشانی در این زمینه دارد.

به علاوه، شرکت سونی طی اقدامی نامتداول، مشخصات و پروتکل‌های مربوط به استفاده از مانت اختصاصی خود را در اختیار سایر شرکت‌های تولیدکننده لنز قرار داده است. به همین دلیل شرکت‌هایی مانند سیگما، تامرون و زایس لنزهای متعددی برای دوربین‌های سونی تولید کرده‌اند و دست مشتریان را برای انتخاب باز گذاشته‌اند. به طور خاص، شرکت سیگما برخی از لنزهای قدیمی DSLR خود را با دهانه جدید عرضه کرده و بسیاری از لنزها را از نو و به طور انحصاری برای دوربین‌های بدون آینه طراحی کرده که با پسوند (DG DN) شناخته می‌شوند.

در این نمودار نقطه‌ها نشان دهنده لنزهای فیکس هستند که مختصات هر نقطه، فاصله کانونی و بیشینه گشودگی دیافراگم را نشان می‌دهد. خطوط نیز نشان‌دهنده لنز زوم هستند که ابتدا و انتهای هر خط بازه زوم لنز را نشان می‌دهد. خطوط مورب نیز برای لنزهای زوم با بیشینه گشودگی دیافراگم متغیر است

در کنار این تعداد وسیع از لنزهای فول فریم بدون آینه سازگار با مانت E-mount، کمپانی سونی فرصت زیادی برای طراحی و تولید لنزهای تخصصی مانند 600mm F4، 400mm F2.8 و لنزهای تله‌فوتوی 100-400mm و 200-600mm داشته و این محصولات را به سری لنزهای FE خود اضافه کرده است. لازم به ذکر است که این نوع لنزها در سیستم‌های هیچ برند دیگری دیده نمی‌شود.

135mm F1.8 GM

سونی می‌گوید سال‌ها تجربه در ساخت لنزهای بزرگ برای دوربین‌های بدون آینه، تخصص در توسعه بهترین موتورهای فوکوس را برای این شرکت به ارمغان آورده است. محصولات جدید سونی از فناوری‌های پیشرفته موتور فوکوس‌های خطی و پیزوالکتریک استفاده می‌کنند که به طور چشمگیری عملکرد سریع و یکنواختی دارند. اگرچه محصولات قدیمی‌تر این شرکت ممکن است فاقد این فناوری‌‌های پیشرفته باشند و عملکرد نسبتا ضعیفی از خود نشان بدهند.

 

 

مانت کانن Canon RF-Mount

سری RF لنزهای شرکت کانن تمرکز ویژه‌ای بر روی نیازهای کاربران حرفه‌ای دارد و بسیاری از لنزهایی که در ابتدا معرفی شدند از دسته (L) یا لنزهای حرفه‌ای بودند.

کانن بر خلاف سونی، مشخصات و اطلاعات مانت خود را در اختیار سایر شرکت‌های تولید کننده لنز قرار نداده و به همین دلیل تا این لحظه تمامی لنزهای مانت RF موجود در بازار تولید خود کمپانی کانن هستند. اگر مانت RF هم محبوبیت مشابهی مانند مانت EF پیدا کند، سایر شرکت‌ها راهی برای عرضه لنزهای فوکوس خودکار پیدا خواهند کرد. اگرچه این اتفاق حداقل تا چندسال آینده رخ نخواهد داد.

در این نمودار نقطه‌ها نشان دهنده لنزهای فیکس هستند که مختصات هر نقطه، فاصله کانونی و بیشینه گشودگی دیافراگم را نشان می‌دهد. خطوط نیز نشان‌دهنده لنز زوم هستند که ابتدا و انتهای هر خط بازه زوم لنز را نشان می‌دهد. خطوط مورب نیز برای لنزهای زوم با بیشینه گشودگی دیافراگم متغیر است.

در کنار این لنز‌های حرفه‌ای، لنزهای زوم مسافرتی و لنزهای دیافراگم متغیری که به صورت کیت با دوربین عرضه می‌شوند، کانن دو لنز اقتصادی تله‌فوتو با فاصله کانونی ثابت نیز معرفی کرده است. این دو لنز با بیشینه گشودگی دیافراگم F11 و فواصل کانونی ۶۰۰ و ۸۰۰ میلی‌متری از عدسی‌های منعکس‌کننده نور بهره می‌برند تا ابعاد کوچکتر و وزن سبک‌تری داشته باشند.

کانن در این لحظه از انواع مختلفی از موتورهای فوکوس در لنز‌های سری RF استفاده می‌کند. اما به طور اصلی، دو موتور (Nano USM) برای لنزهای عادی و (Ring-Type USM) برای لنزهای حرفه‌ای و گران‌قیمت، رایج‌ترین انواع به کار رفته در لنزهای RF هستند. موتورهای Ring-Type USM سازگاری بالایی با فناوری فوکوس خودکار Dual Pixel AF کانن دارند اما سریع‌ترین یا یکنواخت‌ترین حرکت را ارائه نمی‌کنند. دلیل این مسئله، استفاده از این نوع موتور در لنزهای بزرگ با المان‌های سنگین است که جابجایی آن‌ها را دشوار می‌کند. اگرچه عملکرد موتور Nano USM در این زمینه بسیار مناسب است.

لنزهایی مانند Canon RF 35mm F1.8 از استپ موتور فوکوس خودکار استفاده می‌کنند که در مقایسه با سایر انواع موتورهای فوکوس سرعت پایین‌تری دارد و نیز بیشتری در زمان فوکوس ایجاد می‌کند.

 

مانت نیکون Nikon Z-Mount

همانند کانن، شرکت نیکون هم مشخصات و اطلاعات مربوط به مانت Z-mount را در اختیار سایر شرکت‌های تولیدکننده لنز دوربین قرار نداده است. اگرچه راهبرد اولیه نیکون در تولید لنزهای فول فریم بدون آینه تفاوت زیادی با کانن داشت. نیکون با معرفی لنزهای اقتصادی و قابل حمل F.18 فیکس و تعدادی لنز زوم F2.8 و F4، مجموعه‌ای مناسب برای طیف وسیعی از کاربران را عرضه کرد.

در این نمودار نقطه‌ها نشان دهنده لنزهای فیکس هستند که مختصات هر نقطه، فاصله کانونی و بیشینه گشودگی دیافراگم را نشان می‌دهد. خطوط نیز نشان‌دهنده لنز زوم هستند که ابتدا و انتهای هر خط بازه زوم لنز را نشان می‌دهد. خطوط مورب نیز برای لنزهای زوم با بیشینه گشودگی دیافراگم متغیر است

در زمینه موتور فوکوس، نیکون همچنان به استفاده از استپ موتورهای کوچک ادامه می‌دهد که عملکرد قابل قبولی دارند اما از لحاظ سرعت و یکنواختی به هیچ وجه قابل مقایسه با موتورهای خطی یا فناوری Nano USM کانن نیستند. البته در برخی از لنزهای زوم نیکون برای افزایش سرعت و دقت فوکوس از گروه‌های دوقلوی فوکوس استفاده شده است.

 

 

مانت پاناسونیک، لایکا و سیگما L-mount

کمپانی پاناسونیک برای دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه خود در کنار کمپانی سیگما تصمیم به استفاده از مانت L-mount شرکت لایکا گرفته‌ است. به این ترتیب از همان ابتدا تعدادی لنز برای استفاده با این مانت در بازار وجود داشت اما بیشتر آن‌ها مشابه لنزهای قدیمی‌تر سونی برای دوربین‌های APS-C طراحی شده بودند. البته شراکت سیگما در این مجموعه، تولید طیف وسیعی از لنزهای مختلف را با مانت L-mount تضمین می‌کند. در این میان بسیاری از لنزهای DSLR بار دیگر با این مانت عرضه شدند و بسیاری از لنزهای دیگر نیز از نو و به طور خاص برای دوربین‌های بدون آینه طراحی شدند و با پسوند DG DN به بازار عرضه شدند.

تمامی دوربین‌های شرکت پاناسونیک از فناوری DFD برای فوکوس خودکار استفاده می‌کنند. کمپانی لایکا نیز از سیستمی با ساز و کار مشابه در دوربین‌های خود استفاده می‌کند. گفته می‌شود تمامی لنزهای L-Mount با فناوری DFD فوکوس خودکار سازگار هستند اما لزوما برای استفاده با این فناوری بهینه‌سازی نشده‌اند. در نتیجه سرعت پاسخگویی مجموعه فوکوس خودکار کاملا تحت تأثیر این مسئله قرار می‌گیرد. در حال حاضر شاید انتظار کارایی یکسان لنزهای L-mount با تمامی دوربین‌های سازگار دور از واقعیت باشد اما به زودی با همکاری بیشتر این سه شرکت، یکپارچگی بیشتری در میان آن‌ها بدست خواهد آمد.

 

در این نمودار نقطه‌ها نشان دهنده لنزهای فیکس هستند که مختصات هر نقطه، فاصله کانونی و بیشینه گشودگی دیافراگم را نشان می‌دهد. خطوط نیز نشان‌دهنده لنز زوم هستند که ابتدا و انتهای هر خط بازه زوم لنز را نشان می‌دهد. خطوط مورب نیز برای لنزهای زوم با بیشینه گشودگی دیافراگم متغیر است.

شرکت پاناسونیک معمولا از موتورهای خطی فوکوس برای لنزهای خود استفاده می‌کند اما برای لنزهایی که نیاز به حرکت تعداد بیشتری المان دارند، مانند 50mm F1.4 یا انواع 70-200mm ها از ترکیب موتورهای خطی و استپ‌موتور بهره می‌گیرد. این مسئله در مورد لنزهای سیگما بسیار متفاوت است اما به طور کلی لنزهای سری DG DN که مخصوص دوربین‌های بدون آینه طراحی شده‌ایند عملکرد بهتری نسبت به لنزهای قدیمی DSLR دارند.

 

سازگاری با لنزهای DSLR

بسیاری از کاربران تعدادی لنز برای دوربین‌های DSLR تهیه کرده‌اند و متوجه شده‌اند با استفاده از لوازم جانبی مناسب می‌توانند از آن‌ها با دوربین‌های بدون آینه خود نیز استفاده کنند. از آنجایی که مانت‌های بدون آینه عمق کمی دارند، فضای مناسبی برای قرارگیری مبدل میان لنز و بدنه وجود خواهد داشت. اگرچه این مسئله به طور مستقیم بر عملکرد لنز تأثیر می‌گذارد.

شرکت کانن معمولا یکی از مبدل‌های EF-to-RF را به همراه دوربین‌های مانت RF خود به صورت یک بسته پیشنهادی به فروش می‌رساند. ین مبدل‌ها شامل سه نوع مختلف هستند. نوع اول فقط یه لوله ساده برای اتصال لنز است؛ نوع دوم دارای یک حلقه کنترلی برای تنظیمات لنز است و نوع سوم امکان استفاده از فیلترهای خاصی را میان دوربین و لنز فراهم می‌کند. سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel AF در کنار دانش پروتکل‌های ارتباطی سبب بهره‌مندی کاربران کانن از بالاترین سطح سازگاری لنز‌های EF با دوربین‌های بدون آینه و مانت RF شده است. به طور کلی همان سطح از عملکرد حرفه‌ای و خارق‌العاده لنزهای EF بر روی مانت RF نیز دیده می‌شود اما این سازگاری لزوما برای تمامی محصولات کانن صدق نمی‌کند.

شرکت‌های متعددی مبدل‌های EF-to-E تولید می‌کنند که امکان اتصال لنزهای مانت EF را بر روی بدنه دوربین‌های بدون آینه سونی با مانت E-mount فراهم می‌کند. با وجود اینکه سازگاری این لنزها با بدنه‌های سونی به خوبی سازگاری لنزهای کانن با بدنه‌های کانن نیست؛ اما عملکرد این ترکیب، به خصوص در لنزهایی با فاصله کانونی کوتاه‌تر، قابل قبول است. در همین حال کمپانی سیگما هم برای استفاده از لنزهای EF با دوربین‌های مجهز به مانت L-mount، مبدل MC-21 را عرضه کرده که فوکوس خودکار را در بیشتر دوربین‌ها بدون تشخیص فاز انجام می‌دهد و فوکوس خودکار پیوسته نیز با آن ممکن نیست.

نیکون نیز برخی از دوربین‌های بدون آینه خود را با مبدل FTZ به فروش می‌رساند که برای استفاده از لنزهای F-mount روی دوربین‌های مانت Z-mount به کار می‌رود. این مبدل فاقد موتور فوکوس داخلی است و به همین دلیل برای استفاده از ویژگی فوکوس خودکار، خود لنز باید دارای موتور فوکوس داخلی باشند. این لنزها شامل سری‌های AF-S، AF-P و AF-I در برند نیکون می‌شوند. مبدل‌هایی برای نصب لنزهای F بر روی مانت E-mount نیز وجود دارد اما کارایی آن‌ها بر روی هر لنز متفاوت است و نمی‌توان قضاوت درستی در مورد عملکرد آن‌‌ها ارائه کرد.

کمپانی سونی مبدل‌هایی برای استفاده از لنز‌های A-mount بر روی دوربین‌های E-mount نیز توسعه داده است. مبدل LA-EA5 حتی دارای موتور فوکوس داخلی برای فوکوس با لنزهای قدیمی‌تر سونی است. اگرچه برای استفاده از این ویژگی به دوربین‌های بالارده سونی نیاز است.

همانطور که احتمالا متوجه شده‌اید، لنزهای قدیمی شرکت‌های دوربین‌سازی با دوربین‌های جدیدشان سازگاری بیشتری دارد. اگرچه امکان استفاده از لنزهای مختلف بر روی سیستم‌های دیگر نیز وجود دارد. با توجه به تعداد و انواع لنزهای قدیمی که در اختیار دارید مشخص می‌شود که کنار آمدن با عملکرد ضعیف‌تر لنزها منطقی‌تر است یا فروش آن‌ها و خرید مجموعه‌ای جدید از لنزهای بدون آینه.

 

 

جمع‌بندی

همانطور که انتظار می‌رفت، سونی ۵ سال زودتر از سایر شرکت‌ها وارد دنیای دوربین‌های بدون آینه و لنزهای آن‌ها شده است. همچنین، از آنجایی که از همان ابتدا اجازه استفاده از مشخصات و اطلاعات مانت E-mount را به شرکت‌های تولید‌کننده لنز داده، طیف وسیع‌تری از انتخاب‌ها را در اختیار کاربران قرار داده است. اگرچه با گذر زمان، نواقص محصولات هر چهار مانت معروف بازار مشخص شده است.

در آینده، هر چهار سیستم مانت به قدری گسترش پیدا خواهند کرد که مجموعه‌ای از لنزهای فیکس و زوم میان‌رده تا بالارده را عرضه خواهند کرد. اگرچه مشخص شده که کانن و نیکون برای ابتدای مسیر تمرکز خود را بر روی کاربران متفاوتی قرار داده‌اند.

نیکون و کانن تصمیم به حفظ انحصار مانت‌های خود دارند و این یعنی کیفیت تجربه استفاده از لنزها برای کاربران در سطح مناسبی باقی خواهد ماند. شاید با این تصمیم دیگر خبری از عملکرد ضعیف فوکوس خودکار یا سرعت پایین فوکوس نباشد، اما تبعات این انتخاب، پایبندی به محدودیت‌های آن شرکت و قیمت‌گذاری‌های آن است. اگرچه همواره امکان استفاده از لنزهای دستی یا مهندسی معکوس شده وجود دارد.

مشاهده پیشرفت توانایی و عملکرد سایر شرکت‌های تولیدکننده لنز برای عرضه سازگارترین لنزها تماشایی خواهد بود. سرعت سازگار شدن دوربین‌های بدون آینه سونی با این لنزها و در دسترس بودن اطلاعات مربوط به دهانه E-mount سبب شده تا بیشتر لنزهای بازار در آینده نه چندان دور برای این مانت عرضه شوند. البته کمپانی سیگما هم اخیرا به اتحاد لایکا و پاناسونیک پیوسته و محصولات بیشتری را برای این دوربین‌ها تولید خواهد کرد.

 

منبع: dpreview

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.