تجهیزات موردنیاز برای عکاسی تبلیغاتی چیست؟

1 5,992

عکس‌ها بخش جدایی‌ناپذیر مسیر ارتباطی ما با سایرین است. تصاویر خوب و جذاب می‌تواند مخاطبان بالقوه را به سمتتان جذب کند و آن‌ها را تشویق کند تا از خدمات یا محصولاتتان استفاده کنند. عکاسی تبلیغاتی درصورتی‌که به‌صورت حرفه‌ای انجام شود، می‌تواند شما را در مسیر صحیح پیشرفت کسب‌وکارتان قرار دهد و تعداد مشتریانتان را زیاد کند.

در این مطلب قصد داریم شما را با عکاسی تبلیغاتی و اساسی‌ترین تجهیزاتی که برای این منظور موردنیاز است آشنا کنیم. با ما تا انتهای محتوا همراه شوید.

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

در بیشتر موارد اولین چیزی که در یک تبلیغ توجه شما را به خود جلب می‌کند، عکس‌های آن است. درواقع این تصاویر تبلیغ هستند که پیام اصلی را به بیننده منتقل می‌کنند. استفاده از ابزارهای بصری و به‌ویژه عکس در تبلیغات می‌تواند به شکل قابل‌توجهی شانس شما برای دیده‌شدن توسط مشتری‌های بالقوه‌تان را افزایش دهد.

در حقیقت، معجزه عکاسی در تبلیغات این است که به ساده‌ترین و کامل‌ترین حالت ممکن، مفهوم تبلیغ را به ذهن مخاطب می‌رساند. در این شاخه از عکاسی، عکاسان معمولاً سعی می‌کنند تا ضمن تأکید بر جنبه‌های مثبت کالا و یا حتی مهم‌ترین جنبه کاربردی کالا و با در نظر گرفتن طیف مخاطب اقدام به تهیه عکسی نمایند تا بتوانند به کوتاه‌ترین و مفید‌ترین روش، کالا را در دید بیننده به یک نیاز تبدیل نمایند. این به وجود آوردن نیاز در مخاطب آن‌هم تنها با یک عکس، نیازمند تجربه بالا و دانستن علوم مختلفی چون روانشناسی، گرافیک، جامعه‌شناسی و … می‌باشد، به همین دلیل است که اکثر عکاسان تبلیغاتی معروف دنیا در حقیقت یک تیم تبلیغاتی هستند؛ اما بعد از همه این‌ها نیاز به تجهیزات دارید!

معرفی تجهیزات عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی به دنبال بالاتر بردن جایگاه محصول در چشم مخاطب است، بنابراین به ابزارهای مختلفی برای شگردهای زیباسازی خود نیاز دارد. این ابزارها، تنها شامل تجهیزات تخصصی و پیشرفته‌ عکاسی نیست، بلکه ابزارهای فنی برای نصب و نگهداری تجهیزات و تأمین برق و گرما و سرما را نیز شامل می‌شوند. در این راستا مهم‌ترین و اساسی‌ترین تجهیزات عکاسی تبلیغاتی عبارت‌اند از:

دوربین

بدون شک اولین وسیله در بین تجهیزات عکاسی، دوربین و پس‌ازآن لنز خوب است. در عکاسی تبلیغاتی شما با اجسام و محصولاتی در اندازه و ابعاد متفاوت سروکار دارید. علاوه بر این، این محصولات باید در پس‌زمینه‌های مختلف نمایش داده شوند. به همین دلیل، یک عکاس تبلیغاتی باید دوربین و لنزهای متعدد مناسبی در اختیار داشته باشد.

ازآنجایی‌که اندازه عکس‌های چاپ‌شده نهایی به دوربین مورداستفاده بستگی دارد، قبل از انجام پروژه عکاسی می‌بایست نوع دوربین و لنز را متناسب با تقاضای مشتری انتخاب کنید. زمانی که بدانید سبکتان چیست، مسلماً راحت‌تر می‌توانید دوربین موردنظر خود را بخرید. مثلاً اگر نیاز به چاپ عکستان روی یک بیلبورد داشته باشید استفاده از یک دوربین با حسگر APS-C نمی‌تواند جواب‌گوی نیاز شما باشد.

از طرف دیگر، در عکس‌های تجاری از نورپردازی مصنوعی و سه‌پایه استفاده می‌شود، به همین خاطر باید دوربینی انتخاب کنید که رزولوشن بالایی داشته باشد. برای چاپ ۶ ورقی عکس اکثر دوربین‌های مدرن انتخاب مناسبی هستند اما درصورتی‌که مشتری یک کراپ از عکس بخواهد؛ آن‌هم یک هفته بعد از عکاسی، نیاز به یک دوربین با رزولوشن بالا خواهید داشت.

مورد بعدی توجه به عمق رنگ در تصاویر تجاری است؛ بنابراین بایستی دوربینی با گرادیان رنگی مناسب انتخاب کنید. در عکاسی تبلیغاتی استفاده از فوکوس دستی لنز اهمیت بیشتری نسبت به استفاده از فوکوس خودکار دوربین دارد.

معرفی دوربین‌های مناسب عکاسی تبلیغاتی

۱. دوربین‌های DSLR

 حداکثر قابلیت تنظیم و لنزهای قابل تعویض از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع دوربین‌ها است. این مزیت باعث می‌شود کار با آن‌ها در شرایط نوری کم بسیار آسان باشد. همچنین کیفیت و وضوح عکس‌های گرفته شده توسط دوربین‌های DSLR به دلیل جذب نور بیشتر و تراکم پیکسلی بالاتر نسبت به دوربین‌های بدون آینه بسیار بالاتر است. نمونه‌ای از بهترین دوربین‌های DSLR عبارت است از:

۲. دوربین‌های بدون آینه

 دوربین‌های بدون آینه در مقایسه با نوع کامپکت تنظیمات دستی بیشتری دارند و ازآنجاکه منشور یا آینه ندارند، کم‌حجم و سبک هستند. نمونه از بهترین دوربین‌های بدون آینه عبارت است از:

۳.  دوربین‌های کامپکت

 این دوربین‌ها علاوه بر اینکه عملکرد خوبی دارند، از قیمت مقرون به صرفه‌ای برخوردار می‌باشند. البته محدودیت‌های زیاد دوربین‌های کامپکت ممکن است قابلیت‌های عکاسی شما را محدود کند. توجه داشته باشید که این دوربین‌ها به دلیل سایز حسگر کوچک برای پروژه‌های بزرگ و حرفه‌ای مناسب نیستند اما برای کارهای معمولی می‌توانید آن‌ها را مدنظر قرار دهید.

 لنز مناسب عکاسی تبلیغاتی

یکی از اصلی‌ترین تجهیزات عکاسی تجاری لنزها هستند. در حقیقت لنزها مهم‌ترین قسمت یک دوربین محسوب می‌شوند. انتخاب لنز مناسب در کیفیت و رزولوشن تصویر تأثیر بسیار زیادی دارد و به شما کمک می‌کند تا عکس‌هایی شفاف و باکیفیت بگیرید. مناسب‌ترین لنزها برای عکس‌های تجاری عبارت‌اند از:

  • لنز ماکرو (Macro Lens)

لنزهای ماکرو برای عکاسی کلوز آپ استفاده می‌شوند. فاصله کانونی آن‌ها بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر متغیر است. این لنزها می‌توانند تصاویر بزرگ و تمام نمایی از سوژه‌های کوچکی مثل مورچه را بگیرد.

  • لنز تله فوتو (Telephoto Lens)

بزرگ‌ترین کاربری لنز تله‌فوتو این است که همچون یک تلسکوپ، سوژه‌هایی را که در فاصله‌ی دور قرار دارند، از طریق بزرگنمایی نزدیک‌تر می‌کند. برای اینکه بهترین خروجی ممکن را در زمان استفاده از یک لنز تله‌فوتو به دست آوریم، باید فاصله‌ی مناسبی از سوژه داشته باشیم.

علاوه بر این، با استفاده از لنز تله‌فوتو می‌توان عمق بسیار کمتری از میدان دید را پوشش داد و از همین‌ رو است که عکاسان حرفه‌ای از لنزهای تله‌فوتو برای ثبت تصاویر پرتره استفاده می‌کنند.

معرفی لنزهای مناسب برای عکاسی تبلیغاتی

بهترین لنزهای دوربین کانن برای عکاسی تجاری عبارت‌اند از:

بهترین لنزهای دوربین سونی برای عکاسی تجاری عبارت‌اند از:

بهترین لنزهای دوربین نیکون برای عکاسی تجاری عبارت‌اند از:

تجهیزات نورپردازی عکاسی تبلیغاتی

نور اساس و پایه‌ی هنر عکاسی است و بدون آن ثبت هیچ تصویری ممکن نخواهد بود. مهم‌ترین تجهیزات نورپردازی جهت عکاسی تجاری عبارت‌اند از:

کاسه استاندارد | Standard Reflector

 کاسه استاندارد اولین ابزار نورپردازی موردنیاز برای عکاسی تبلیغاتی است. هرچه دهانه کاسه بسته‌تر باشد، زاویه دید محدودتر و در عوض نور تابیده‌شده قدرت و شدت بیشتری دارد. سرپوش‌های لانه‌زنبوری و نگه‌دارنده‌های فیلترها از وسایل جانبی کاسه استاندارد می‌باشد.

• بارندور | Barndoor

 این وسیله درواقع سایبان‌هایی هست که نور را به سمت سوژه هدایت می‌کنند تا از پراکندگی آن جلوگیری شود.

• سرپوش لانه زنبوری |‌Honeycomb

زمانی که بخواهیم نور کاسه استاندارد را بیشتر بر روی سوژه موردنظر متمرکز کنیم، از سرپوش لانه‌زنبوری استفاده می‌کنیم. درواقع این سرپوش به نور جهت می‌دهد و از پخش شدن آن جلوگیری می‌کند. انواع دیگری این ابزار برای استفاده در کنار چتر و سافت‌باکس‌ها نیز وجود دارد.

سافت باکس | Soft Box

یکی از پرکاربردترین ابزارهای نوری در عکاسی تجاری به‌ویژه عکاسی از وسایل براق، سافت باکس‌ها هستند. هر چه اندازه سافت باکس ها بزرگ‌تر باشد، نور آن ملایم‌تر است.

خیمه یا چادر نور | ‌ Tent

 خیمه جعبه‌ای چادری است که تنها یک دریچه برای دهانه لنز دارد. هدف استفاده از خیمه جلوگیری از ایجاد رفله روی سوژه موردنظر است. خیمه، نور را کاملاً تخت می‌کند بنابراین عکاسان حرفه‌ای کمتر از این خیمه‌ها استفاده می‌کنند چون در این صورت کنترل بهتری بر روی نورها دارند.

• پانتوگراف | Pantograph

یکی از ضروریات یک عکاسی تجاری داشتن استودیو ثابت است. برای راه‌اندازی استودیو ثابت می‌توانید از ریل‌های سقفی و پانتوگراف‌ها استفاده کنید.

• سه پایه | Tripods

سه پایه برای جلوگیری از بروز لرزش‌، نوسانات و تکان‌های دست و دوربین در حین عکاسی مورداستفاده قرار می‌گیرد. وقتی صحبت از خرید سه پایه برای یک دوربین DSLR می‌شود، باید یک سه پایه با کیفیت را انتخاب کنید.

چتر | Umbrella

یک چتر نورپردازی معمولاً برای گسترش نور در یک منطقه یا محیط بزرگ در نظر گرفته می‌شود و به حذف سایه‌های اضافی کمک می‌کند. چتر داخل طلایی یا سفید، چتر رفلکتور، چتر دیفیوزر و…از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای انتخاب چتر نوری می‌باشد.

رفلکتور | Reflector

رفلکتورها همان‌طور که از نامشان پیدا است، صفحاتی هستند که نور را به سمت سوژه بازتاب می‌دهند. سطح رفلکتورها از مواد بازتاب دهنده ساخته شده است. البته می‌توان از مقواهای سفید هم بجای رفلکتورها استفاده کرد.

• گوبو | Gobo

 گوبو یا سایبان نور یک صفحه ی مشکی است که کاربرد آن مسدود کردن نور و شکل‌دادن به سایه‌ها است.

• اسنوت ها | Snoot

به کمک اسنوت‌ها می‌توان نور را به‌صورت نقطه‌ای به سوژه موردنیاز تاباند. اسنوت‌ها نور پر کنتراست دارند و در اندازه‌ها و دهانه‌های مختلف و پوشش داخلی مشکی ساخته می‌شوند.

برای مشاهده و خرید انواع تجهیزات نورپردازی می‌توانید به وب‌سایت پیکسل مراجعه کنید.

استودیو عکاسی

اگر عکاسی تجاری را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنید، حتماً به یک استودیو ثابت نیاز دارید. یک اتاق خانه تا یک فضای عظیم در یک محوطه می‌تواند برای استودیوی ثابت مورداستفاده قرار بگیرد. یک استودیوی حرفه‌ای عکاسی تجاری از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

۱. قسمتی که برای عکاسی و تصویربرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. یک قسمت برای نگهداری ابزار و تجهیزات، ادیت و رفت‌وآمد. درواقع بهتر است برای حفظ تمیزی محیط عکس‌برداری، بخش عکس‌برداری از بقیه قسمت‌ها جدا باشد.

پس‌زمینه

یکی از بخش‌های اساسی در عکاسی تبلیغاتی، انتخاب یک پس‌زمینه یکپارچه است که از سطح عمودی به سطح افقی منتقل شده باشد. برای عکاسی از سوژه‌های بزرگ‌تر مانند مانکن، مبل یا مدل باید از فون‌های عکاسی استفاده کنید.

برای پس‌زمینه می‌توانید از یک دیوار کاغذدیواری شده استفاده کنید. زمینه‌های دیواری قوی‌تر هستند، اما قابلیت جابجایی ندارند. بهتر است از کاغذ برای پوشاندن زمینه استفاده نکنید زیرا کاغذ قابل‌استفاده مجدد نیست و احتمال چروک شدن آن زیاد است.

جمع‌بندی

مواردی که در بالا معرفی شدند، تقریباً شامل تمامی ابزارهایی می‌شود که برای عکاسی تبلیغاتی ممکن است به آن‌ها نیاز پیدا کنید؛ اما توجه به این نکته ضروری است که درنهایت نوع پروژه و خواسته‌های شما است که تعیین می‌کند که به چه ابزارهایی نیاز خواهید داشت. ضمن اینکه همانند تمامی شاخه‌های عکاسی، در عکاسی تبلیغاتی نیز مهم‌ترین اصل، دانش علمی و نیز توان استفاده بهینه از ابزارها است، نه داشتن ابزار.

1 نظر
  1. طاهر صفری می‌گوید

    با سلام;
    ممنون از مطالب مفید و آموزنده که ارائه کردید. به نظر شما رنگ محیط داخلی یک استودیوی عکاسی تبلیغاتی چه رنگی باید باشد؟ منظورم رنگ دیوار ها، سقف و کف استودیو می باشد.
    ممنونم

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.