مهم‌ترین نکات در عکاسی پرتره با موبایل

1 3,425

مهم‌ترین عنصر در شبکه‌ای مانند اینستاگرام عکس است. باید عکس‌هایی که انتخاب می‌کنید واضح، باکیفیت، زیبا و منحصربه‌فرد باشند تا بتوانند کاربر بی‌حوصله فضای مجازی را به خود جلب کنند؛ اما جدا از این، دوربین موبایل‌های هوشمند در سال‌های اخیر بهبودهای فراوانی در بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری داشته‌اند که همین امر موجب گسترش استفاده از این وسایل شده است.

البته توانایی گرفتن عکس‌های زیبا یک توانایی ارزشمند است و می‌تواند در زمینه‌های مختلفی کارایی داشته باشد. در ساده‌ترین حالت اگر بخواهید از خود یا خانواده‌تان تصاویر زیبایی تهیه کنید، می‌توانید با آموزش اصولی این کار را به بهترین شکل انجام دهید. تقریباً همه افراد گوشی‌های هوشمندی دارند که به دوربین مجهز است. بسته به مدل گوشی، دوربین آن می‌تواند تا سطح قابل قبولی کارایی داشته باشد. آموزش عکاسی پرتره با موبایل موضوع جذابی است که می‌خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم. همان‌طور که گفتیم شاید دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای در دسترس همگان نباشند اما با رعایت اصولی ساده، می‌توان با دوربین گوشی موبایل نیز پرتره‌های زیبایی تهیه کرد.

عکاسی پرتره با گوشی‌های هوشمند

درست است که دوربین موبایل نمی‌تواند به‌اندازه دوربین‌های حرفه‌ای تصاویر با کیفیتی ایجاد کند، بااین‌حال باید بدانید که مهم‌ترین اصل در تصویربرداری نگاه شما است. دوربین‌های حرفه‌ای به‌واسطه قابلیت‌هایی که دارند به عکاس این امکان را می‌دهند تا نتیجه نهایی با جزییات بیشتر و کیفیت بالاتری عرضه شود. البته حتی اگر شما یک دوربین حرفه‌ای داشته باشید، ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که دوربین همراه شما نباشد، پس بهتر است درباره آموزش عکاسی پرتره با موبایل هم نکاتی را بدانید.

عکاسی پرتره یکی از موضوعات پرطرفدار عکاسی است. بااینکه پرتره‌هایی که در ذهن داریم متعلق به افراد مشهور می‌باشند، افراد عادی هم علاقه به عکاسی پرتره دارند. پرتره‌های جذابی که با موبایل می‌گیرید می‌توانند در آلبوم خانوادگی، پست‌های اینستاگرام، تصویر پروفایل و … جای داشته باشند. فراموش نکنید که تصویربرداری با موبایل حتی برای عکاسان حرفه‌ای یک چالش است و اخیراً به رشته‌ای در تصویربرداری تبدیل شده است. در ادامه به چند تکنیک و نکته درباره عکاسی پرتره با گوشی‌های هوشمند می‌پردازیم. با ادامه مطلب همراه شوید تا بتوانید پرتره‌های جذاب تنها با استفاده از موبایل بگیرید.

نورپردازی

در هر نوع تصویربرداری یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشت نور است. شاید این قسمت برای شما کلیشه‌ای به نظر برسد اما بدانید که تأثیر نور در عکاسی پرتره بسیار زیاد است. می‌توانید چند کار ساده انجام دهید تا نور لازم برای پرتره موردنظر شما به بهترین شکل تأمین شود. در ادامه نکات مربوط به نورپردازی را بررسی می‌کنیم. بر اساس شرایط خود یکی از تکنیک‌های زیر را به کار ببرید.

استفاده از نور طبیعی

برای تصویربرداری پرتره بهتر است از نور روز استفاده کنید. نور طبیعی تصویر بهتری از چهره اشخاص می‌سازد، درحالی‌که نور پروژکتور‌ها یا نور‌های دیگر چین‌وچروک و ایرادات را به میزان زیادی برجسته می‌کنند. شما می‌خواهید پرتره زیبایی تهیه کنید که در عین طبیعی بودن، زیبایی شخص را نشان دهد، پس بهترین گزینه پیش رویتان استفاده از نور طبیعی خواهد بود.

می‌توانید در تمام ساعات روز عکاسی پرتره انجام دهید، اما بهتر است عکاسی پرتره در ظهر نباشد. در ظهر خورشید دقیقاً در مرکز آسمان است و کاملاً عمودی می‌تابد، این نکته باعث می‌شود پرتره جالبی ثبت نگردد. اگر در فضای اتاق هستید پیشنهاد می‌کنیم سوژه را به نزدیکی پنجره‌ یا درب ببرید تا تابش نور محسوس باشد. اگر پنجره‌ها دارای پرده عمودی یا پرده‌های دیگر هستند، می‌توانید نور را تنظیم کنید. همچنین اگر احساس می‌کنید نور کافی به چهره نمی‌تابد، می‌توانید از رفلکتور سفید یا نقره‌ای برای انعکاس استفاده کنید. این رفلکتورها در ابعاد مختلفی موجود هستند که حتی خودتان هم می‌توانید آن‌ها را با استفاده از برگه کاغذ سفید یا ورق آلومینیوم بسازید. اگر اندازه آن ۵۰*۵۰ سانتیمتر است صفحه را به دست سوژه بدهید تا در فاصله مناسبی از چهره خود نگه دارد. به نظر می‌رسد اگر صفحه در فاصله ۳۰ سانتیمتری پایین چهره نگه داشته شود، نور مناسب تأمین می‌گردد. چند عکس بگیرید و جای صفحه را تغییر دهید تا بهترین نتیجه را به دست بیاورید.

نکته: استفاده از فلاش دوربین موبایل توصیه نمی‌شود. این فلاش‌ها معمولاً باعث می‌شوند نور زیادی به سوژه بتابد و تصویری غیرواقعی ایجاد گردد.

ژست

در عکاسی پرتره با موبایل، ژست سوژه اهمیت زیادی دارد. معمولاً افرادی که مرتباً در حال گرفتن سلفی هستند مدل‌های مناسبی برای عکاسی می‌باشند زیرا این افراد زاویه مناسب خود را برای عکاسی پیدا کرده‌اند و می‌دانند به چه صورت در مقابل دوربین بایستند. بااین‌حال به‌عنوان عکاس این یکی از وظایف شما است که با هدایت سوژه، بهترین تصویر پرتره را ثبت کنید.

همیشه بهترین ژست‌ها آن‌هایی هستند که طبیعی و واقعی می‌باشند. اگر ژستی که برای سوژه در نظر گرفته‌اید مصنوعی باشد، در نتیجه نهایی تأثیر می‌گذارد. سوژه باید در پوزیشن موردنظر احساس راحتی کند و این ژست را به شخصیت خود نزدیک بداند. اجازه بدهید سوژه خود چند ژست را امتحان کند یا وقتی در حالت طبیعی و راحت است از او عکس بگیرید. اگر قرار است پرتره‌ای از کودکان تهیه کنید، اجاره بدهید آن‌ها در حالت کودکانه خود باشند. معمولاً گرفتن ژست برای کودکان کار سختی است و نهایتاً منجر به حالتی مصنوعی می‌گردد.

انتخاب کادر عمودی یا افقی

برای عکاسی پرتره می‌توانید کادر عمودی یا افقی انتخاب کنید. برای انتخاب کادر ابتدا سوژه خود را موردبررسی قرار دهید. همان‌طور که در بخش قبلی هم گفتیم روانشناسی و مطالعه سوژه باعث می‌شود تصویری که از او می‌گیریم معرف پرسونالیتی او باشد و نتیجه بهتری خلق گردد.

بر همین اساس اگر سوژه را می‌شناسید، پس می‌دانید چه خصوصیاتی در او بارز هستند. شما باید این خصوصیات روحی و جسمی مثبت را در تصویر پررنگ‌تر کنید. البته منظور ما از خصوصیات جسمی، ویژگی‌های چهره شخص هستند که مجموعاً حالتی از غرور، نشاط، بازیگوشی یا هر خصوصیت دیگری را ارائه می‌دهند. پرتره‌ای که با کادر عمودی ثبت می‌گردد، معمولاً برای چهره‌هایی به کار می‌رود که یکی از این خصوصیات را دارند: غرور، بلندپروازی، جدیت، ذکاوت و …

اگر چهره سوژه شما دارای یکی از این خصوصیات است، می‌توانید از کادربندی عمودی استفاده کنید. در کادربندی عمودی، بهتر است نگاه سوژه مستقیماً به لنز دوربین یا نزدیکی آن باشد. کادر افقی برای پرتره افرادی به کار می‌رود که دارای خصوصیات ظاهری و باطنی زیر هستند: مهربانی، معصومیت، غم، تفکر و …

همان‌طور که متوجه شدید کادربندی افقی در نشان دادن احساسات آرام و حساس مناسب‌تر می‌باشد، با این حال حتماً خصوصیات ظاهری و روحی سوژه را به‌طورکلی یا در زمان تصویربرداری در نظر بگیرید. در کادربندی افقی، باید نگاه سوژه به سمت دیگری باشد و به لنز یا نزدیکی آن خیره نگردد.

انتخاب پس‌زمینه‌

انتخاب پس‌زمینه مناسب در عکاسی پرتره بر نتیجه نهایی تأثیر زیادی دارد. نور، طرح، میزان وضوح و … که برای پس‌زمینه انتخاب می‌کنید، باعث می‌شوند سوژه (چهره شخص) واضح‌تر و زیبا‌تر به نظر برسد. اگر پس‌زمینه مواردی مانند دیوار‌های شهری، آسمان، طبیعت و … هستند، بهتر است حالت مات و کمرنگی بگیرند و بیشترین تمرکز بر سوژه باشد. در بسیاری از گوشی‌های هوشمند، کافی است دوربین را روی حالت عکاسی عادی یا پرتره قرار دهید، ژست سوژه را تصحیح کنید سپس روی چهره او در تصویر یک ضربه بزنید. به‌این‌ترتیب وضوح چهره نسبت به تمام اجزای پس‌زمینه بیشتر خواهد شد.

اگر سوژه روبروی دیوار یا فون تصویربرداری ایستاده یا نشسته است، باید کمی از آن فاصله بگیرد و به سمت دوربین بیاید. حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر کافی است. این کار باعث می‌شود اهمیت سوژه نسبت به پس‌زمینه بیشتر به نظر برسد.

کادربندی

کادربندی یکی از ساده‌ترین اصول عکاسی با گوشی یا دوربین حرفه‌ای است. کادربندی اصولی نتیجه‌ای ارائه می‌دهد که با اصول طبیعی بصری در مغز انسان سازگار هستند. برای کادربندی تصویر را با دو خط عمودی و افقی تقسیم‌بندی کنید. سپس بر اساس نوع سوژه، آن را در دوسوم مناسب قرار دهید. معمولاً در عکاسی پرتره که کادر آن به‌صورت افقی است، سوژه در دوسوم بالایی قرار می‌گیرد. اگر کادربندی پرتره عمودی باشد، بهتر است سوژه را در مرکز قرار دهید.

چند تکنیک دیگر در عکاسی پرتره با موبایل

علاوه بر اصولی که در بخش‌های قبلی به آن‌ها پرداختیم، چند تکنیک کاربردی دیگر هم برای عکاسی پرتره با گوشی تلفن همراه وجود دارند. به کار بردن این تکنیک‌ها می‌تواند به تهیه عکس‌های خلاقانه کمک کند.

استفاده از حالت ماکرو

همه ما می‌دانیم که حالت ماکرو در دوربین موبایل برای تصویربرداری از سوژ‌ه‌هایی مانند حشرات و گیاهان کارایی دارند اما می‌توانید برای خلق پرتره‌های زیبا هم از این حالت استفاده کنید. کافی است دوربین را در فاصله مناسبی از سوژه قرار دهید و چند عکس بگیرید تا نتیجه خوبی به دست بیاید.

ثابت نگه‌داشتن دست

برای تهیه تصاویر باکیفیت باید توجه داشته باشید که دوربین یا گوشی کاملاً حالت ثابتی داشته باشند. گوشی‌ها اشیای کوچکی هستند و بسیار مشکل است که در تصویربرداری با آن‌ها، لرزش دست را کنترل کنیم. برای رفع این مشکل می‌توان از وسایلی مانند tripod یا سه‌پایه استفاده کنید. علاوه بر سه‌پایه‌ها ابزار کاربردی دیگری وجود دارند که می‌توانند گوشی را در حالت ثابتی نگه دارند.

بیشتر بخوانید: سه‌پایه‌های موبایل؛ هر آنچه باید بدانید

ما نمی‌توانیم همیشه و در همه‌جا سه‌پایه مخصوص عکاسی همراه داشته باشیم. می‌توانید یک لیوان شیشه‌ای را به‌جای سه پایه بکار ببرید. گوشی را در لیوان قرار دهید به صورتی که دوربین آن از لیوان بیرون باشد، سپس عکس بگیرید. اگر سوژه شما در استخر یا دریاچه باشد، این تکنیک بسیار کاربردی است و از خیس شدن گوشی جلوگیری می‌کند.

لنز دوربین را تمیز کنید

با استفاده از مقداری الکل می‌توانید لنز دوربین گوشی را حسابی برق بیندازید. به‌این‌ترتیب عکسی که با گوشی می‌گیرید کیفیت بیشتری خواهد داشت. معمولاً لنز‌ دوربین گوشی، آلودگی‌هایی مانند چربی دست، گردوغبار و … را جذب می‌کند که مانند لایه‌ای نازک، تصویر را مات می‌کنند.

از لنز‌های مخصوص گوشی استفاده کنید

اگر دوربین گوشی شما امکانات چندانی ندارد یا تصویری که می‌گیرد به‌اندازه کافی شفاف و واضح نیست، می‌توانید از لنزهای مخصوص موبایل استفاده کنید. لنز‌ها در بازار موبایل موجود هستند و با گیره مخصوص بر روی دوربین گوشی ثابت می‌شوند. استفاده از لنز‌ها می‌تواند تا چندین سطح، عکاسی پرتره را بالا‌تر ببرند.

از فیلتر‌های مختلف کمک بگیرید

نرم‌افزار‌های کاربردی زیادی وجود دارند که فیلتر‌های مناسبی برای گرفتن عکس ارائه می‌دهند. سوژه را در وضعیت مناسب قرار دهید سپس چند فیلتر را در عکاسی بکار ببرید. برخی از فیلتر‌ها نتیجه زیبایی خلق می‌کنند.

تمرین کنید

هر عکاس حرفه‌ای یا آماتوری، با تمرین زیاد می‌تواند تصاویر خوبی خلق کند. عکاسی را تمرین کنید و به ویژگی‌های عکس‌های خوب دیگران دقت داشته باشید.

امیدواریم اصول و تکنیک‌هایی که برای عکاسی پرتره با موبایل به شما ارائه کردیم، کارآمد و مفید واقع شوند. این نکات می‌توانند در بهبود عکاسی پرتره تاثیر داشته باشند ولی قطعاً کار نیکو کردن از پر کردن است پس تمرین را فراموش نکنید.

1 نظر
  1. رضا علییاری می‌گوید

    بسیار عالی

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.