سه‌پایه‌های موبایل؛ هر آنچه باید بدانید

0 2,334

عکاسی با موبایل یا همان موبایل گرافی در دهه گذشته مسیر طولانی‌ای را طی کرده و امروزه، بیش از هر زمانی گسترش یافته و موردتوجه است. موبایل‌های جدید اغلب دارای چندین دوربین و همچنین سخت‌افزارهای قدرتمند هستند که آن‌ها را قادر به ثبت تصاویر و ویدیوهایی باکیفیت کرده است. اما همانند هر شاخه دیگری از تصویربرداری، در موبایل گرافی نیز حتی اگر بهترین و جدیدترین موبایل را در اختیار نداشته باشید، با فراگرفتن تکنیک‌هایی در این زمینه و استفاده از یک سه‌پایه مخصوص موبایل، می‌توانید تصاویری جذاب و خیره‌کننده ثبت کنید.

در این مقاله، با تمرکز بر سه‌پایه‌های موبایل و همچنین کاربردهای آن‌ها، به شما خواهیم گفت که چرا باید از آن‌ها استفاده کنید و به هنگام خرید، چه نکاتی را مدنظر قرار دهید.

سه‌پایه‌های موبایل چه هستند؟

سه‌پایه‌ها درواقع نگهدارنده‌هایی هستند که با استفاده از ۳ عدد پایه بازشو روی سطوح قرار می‌گیرند و وظیفه دارند تا دوربین شما را ثابت نگاه دارند. این پایه‌ها عموماً قابلیت تنظیم طول دارند و می‌توانید بدین‌وسیله، دوربین یا موبایل خود را در ارتفاع مناسب قرار دهید. در بخش بالایی سه‌پایه‌ها نیز محلی برای نصب سر سه‌پایه تعبیه شده که می‌تواند دوربین یا موبایلتان را روی آن نصب کنید.

بزرگ‌ترین تفاوت میان سه‌پایه‌های موبایل و سه‌پایه‌های دوربین‌های حرفه‌ای آن است که انواع مناسب دوربین، معمولاً بزرگ‌تر و قوی‌تر هستند. دلیل آن‌هم وزن بیشتر دوربین‌های دیجیتال و همچنین لنزهای به‌کاررفته روی آن‌ها است. اما بااین‌وجود، کاربرد اصلی هر دو مدل یکسان است، ثابت نگاه‌داشتن دوربین دیجیتال و موبایل هوشمند و امکان عکاسی و فیلم‌برداری با ثبات و کیفیت بیشتر.

انواع سه‌پایه موبایل:

سه‌پایه‌های معمولی:

رایج‌ترین انواع سه‌پایه‌های موبایل در این دسته قرار می‌گیرند. این محصولات دارای پایه‌هایی با قابلیت تنظیم زاویه و همچنین تنظیم طول هستند و از مواد گوناگونی مانند فلز، پلاستیک و فیبر کربن ساخته می‌شوند. این انواع سه‌پایه‌های موبایل همه‌کاره هستند و نسبت به مدل‌های دیگر، می‌توانید در مواقع بیشتری از آن‌ها استفاده کنید؛ درعین‌حال این مدل‌ها معمولاً گران‌تر بوده و وزن بیشتری هم نسبت به سایر مدل‌ها دارند.

سه‌پایه‌های انعطاف‌پذیر:

نوع دوم سه‌پایه‌های موبایل، سه‌پایه‌هایی با پایه‌های انعطاف‌پذیر و تاشو هستند. این مدل‌ها با نام هشت‌پایی نیز شناخته می‌شوند که به دلیل شباهت طراحی پایه‌های این محصولات به پاهای هشت‌پا است. ویژگی اصلی این مدل‌ها، قابلیت تغییر شکل پایه‌های آن‌ها است. کاربران می‌توانند پایه‌های این مدل سه‌پایه‌ها را بچرخانند و حتی آن‌ها را به دور مثلاً یک میله بپیچند. همچنین می‌توانید آن‌ها را روی میز هم قرار دهید، به همین دلیل این مدل‌ها را می‌توان چیزی میان سه‌پایه‌های معمولی و سه‌پایه‌های رومیزی دانست.

سه‌پایه‌های رومیزی:

نوع دیگری از سه‌پایه‌های مخصوص موبایل، سه‌پایه‌های رومیزی هستند که همان‌طور که انتظار می‌رود، نسبت به دو مدل دیگر کوچک‌تر بوده و یا فاقد پایه‌ هستند و یا پایه‌های کوچکی دارند. این مدل‌ها، انتخابی ایده‌آل برای ولاگ، استفاده برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی و یا ضبط مصاحبه هستند.

چرا باید از سه‌پایه موبایل استفاده کنید؟

اگر به‌تازگی شروع به عکاسی با موبایلتان به‌عنوان یک سرگرمی کرده‌اید، احتمالاً از خود این سؤال را می‌پرسید که سه‌پایه چه کمکی در عکاسی به شما می‌کند؟ مثلاً ممکن است دستان شما لرزش نداشته باشد و صرفاً اینکه سه‌پایه‌های موبایل جلوی لرزش را می‌گیرند، ارزش هزینه کردن برای یک سه‌پایه موبایل را نداشته باشد. اما بااین‌وجود، استفاده از سه‌پایه می‌تواند کیفیت کار شما را به میزان زیادی افزایش داده و امکان ثبت تصاویر و ویدئوهایی را به شما بدهد که تا پیش‌ازاین برایتان امکان‌پذیر نبوده است.

نوردهی طولانی

همه ما تصاویر خیره‌کننده‌ای مانند عکس بالا را مشاهده کرده‌ایم. عکس‌هایی که در آن‌ها نورهای خودروها به‌صورت پیوسته و کشیده شده ثبت شده‌اند. چنین تصاویری با استفاده از تکنیک عکاسی با نوردهی طولانی یا همان Long Exposure ثبت شده‌اند. برای استفاده از چنین تکنیکی، لازم است تا وارد حالت عکاسی دستی و یا حالت پیشرفته موبایل خود شوید و سرعت شاتر دوربین موبایلتان را افزایش دهید. اما برای دست‌یابی به بهترین نتیجه، نیاز دارید تا از یک سه‌پایه موبایل استفاده کنید؛ چرا؟ در ادامه به این مورد می‌پردازیم.

گفتیم که برای عکاسی لانگ اکسپوژر، باید سرعت شاتر دوربین موبایلمان را افزایش دهیم؛ اما این یعنی چه؟ به زبان ساده، شاتر پرده‌ای است (در دوربین‌های حرفه‌ای این پرده فیزیکی است و در دوربین‌های موبایل این پرده الکترونیکی) که میان حسگر دوربین و لنز قرار دارد، هر زمان که دکمه ثبت تصویر را فشار می‌دهید، این پرده کنار رفته و نور به حسگر تابیده شده و عکستان ثبت می‌شود.

بیشتر تصاویر در سرعت‌های شاتری بین ۱/۶۰۰ تا ۱/۴۰۰۰ ثانیه ثبت می‌شوند . این سرعت در شرایط کم‌نور، ممکن است تا ۱/۲۰۰ ثانیه هم افزایش پیدا کند. در عکاسی با تکنیک نوردهی طولانی، نیاز است تا شاتر شما برای حداقل چند ثانیه باز باشد و در این زمان، کوچک‌ترین لرزشی می‌تواند باعث خراب شدن تصویر شما شود؛ به همین دلیل نیاز است تا موبایلتان کاملاً ثابت باشد که چنین حالتی در صورت در دست گرفتن موبایل تقریباً غیرممکن است؛ زیرا حتی باثبات‌ترین دست‌ها هم اندکی لرزش داشته و همین کافی است تا عکس شما خراب شود.

فیلم‌برداری

احتمالاً یکی از مهم‌ترین زمینه‌های استفاده از سه‌پایه موبایل، فیلم‌برداری با گوشی هوشمند است. هیچ‌چیزی بدتر از یک ویدئوی لرزان و غیرقابل مشاهده نیست. درصورتی‌که اگر از یک سه‌پایه سبک‌وزن استفاده کنید، می‌توانید از آن برای فیلم‌برداری تایم لپس و ولاگ بهره برده و آن را به‌راحتی حمل و جابه‌جا کنید. البته برای فیلم‌برداری با موبایل، بهترین کار استفاده از یک گیمبال موبایل است.

عکاسی شب یا عکاسی در نور کم

شبیه به حالت نوردهی طولانی، بهترین راه برای ثبت یک تصویر خوب در نور کم و یا در شب، استفاده از سرعت‌های شاتر پایین‌تر است. حتی اگر از حالت دستی برای عکاسی در این حالت استفاده نکنید و موبایل شما دارای حالت اختصاصی عکاسی شب باشد هم کماکان تصویری که درنهایت ثبت می‌کنید ایده‌آل نخواهد بود. به همین دلیل سه‌پایه موبایل، بهترین همراه شما در عکاسی در چنین شرایطی خواهد بود و شما را قادر می‌کند تا تصاویری خیره‌کننده ثبت کنید.

سه‌پایه‌های موبایل باعث می‌شوند تا نویز و تار شدگی تصاویر تا حد امکان کاهش پیدا کنند. حتی در موبایل‌هایی که دارای حالت عکاسی شب هستند هم با استفاده از سه‌پایه، نتایج بهتری خواهید گرفت.

عکاسی و فیلم‌برداری در حالت زوم کرده

اگر یک مورد باشد که در سال‌های اخیر در دوربین موبایل‌های هوشمند، بی‌نهایت بهبود پیدا کرده باشد، آن مورد زوم کردن است. امروزه موبایل‌ها دارای بزرگ‌نمایی‌هایی تا 50x و حتی 100x هم (در حالت دیجیتال) هستند.

هرچند در زمان فیلم‌برداری، استفاده از زوم دوربین می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد، زیرا کوچک‌ترین حرکت و لرزش، کادر شما را به میزان بسیار زیادی جابه‌جا می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق، نیاز دارید تا موبایلتان در ثابت‌ترین حالت قرار داشته باشد که این امر، بدون استفاده از یک سه‌پایه موبایل امکان‌پذیر نخواهد بود.

برای کادربندی بهتر و عکاسی پانوراما

عکاسی پانوراما هم در صورت استفاده از یک سه‌پایه موبایل با کیفیت بالاتری انجام شده، تصاویر شما با‌ثبات‌تر ثبت شده و می‌توانید راحت‌تر موبایل خود را حرکت دهید. همچنین در این حالت، تراز کردن موبایل شما نیز راحت‌تر انجام خواهد شد.

سه پایه موبایل علاوه بر این، باعث می‌شوند تا خلاقانه‌تر عمل کنید، زیرا به شما امکان عکاسی و در زوایای مختلی را می‌دهد که درصورتی‌که موبایلتان را روی دست نگاه داشته باشید امکان‌پذیر نخواهد بود.

بهترین سه پایه موبایل کدام است؟

باید گفت که نمی‌توان یک مدل را به‌صورت مطلق بهترین سه پایه موبایل دانست و انتخاب در این بخش، کاملاً بستگی به نوع استفاده شما دارد. اگر بیشتر در فضاهای داخلی کار می‌کنید احتمالاً یک سه‌پایه کوچک رومیزی هم جوابگوی نیازهای شما خواهد بود و یا اگر اهل طبیعت هستید، احتمالاً باید یک مدل آلومینیومی با سر سه‌پایه‌ای حرفه‌ای تهیه کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.