راهنمای انتخاب و خرید فلاش استودیویی

0 1,902

اگر برای اولین بار است که قصد خرید یک فلاش استودیویی را دارید، احتمالاً با اصطلاحات، مدل‌های مختلف و مفاهیم بسیاری مواجه شده‌اید که موجب سردرگمی شما شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با هر آنچه لازم است در مورد نورهای استودیویی حرفه‌ای بدانید آشنا کنیم تا بتوانید با توجه به نیازها و خواسته‌هایتان، بهترین انتخاب را داشته باشید.

فلاش‌های استودیویی، برخلاف فلاش‌های داخلی و رو دوربینی، به‌صورت تخصصی برای استفاده در استودیوها و محیط‌های داخلی طراحی شده‌اند. پیش از ادامه این مطلب باید بدانید که در زمان خرید فلاش استودیویی، با وسوسه‌ای مواجه می‌شوید که به‌جای خرج کردن مبلغ بیشتر برای یک فلاش باکیفیت، تعداد فلاش‌های بیشتر اما با کیفیت معمولی خریداری کنید. توصیه می‌شود که این کار را نکنید زیرا بهتر است یک فلاش قابل‌اعتماد داشته باشید تا چند فلاش نامطمئن؛ بنابراین تلاش کنید تا با توجه به بوده‌ای که دارید، باکیفیت‌ترین مدلی که می‌توانید را بخرید.

توان

نخستین موردی که باید مدنظر داشته باشید، میزان توانی است که نیاز دارید. توان فلاش‌های استودیویی با واحدی بنام وات/ثانیه یا ژول نمایش داده می‌شود که در آن عدد بزرگ‌تر به معنای قدرت بیشتر است. توان نورهای استودیویی معمولاً بین ۱۰۰ تا ۶۰۰۰ ژول متغیر است. اگر در مورد توانی که نیاز دارید مردد هستید، توصیه می‌شود فلاشی تهیه کنید که توان بیشتری از پیش‌بینی‌هایتان دارد زیرا در این صورت می‌توانید یا با استفاده از تنظیمات دستگاه، توان خروجی را روی میزان کمتری تنظیم کنید و یا از دیفیوزرها و سافت‌باکس‌ها برای پراکنده کردن و کنترل نور بهره ببرید. اما اگر توانی کمتر از میزان موردنیاز داشته باشید، احتمالاً باید دوباره راهی فروشگاه شوید!

سرعت

مورد مهم دیگر سرعت است که در اینجا منظور از آن، سرعت تخلیه فلاش است. اگر بخواهید از یک سوژه متحرک عکاسی کنید، نیاز خواهید داشت که سرعت تخلیه بالایی داشته باشید. سرعت تخلیه فلاش به‌وسیله یک کسر نمایش داده می‌شود، مثلاً ۱/۴۰۰۰ ثانیه. همچنین برای به حداکثر رساندن توانایی فلاش در حالت تخلیه پیوسته، بسیاری از فلاش‌های موجود دارای حالتی هستند که مدت‌زمان و توان خروجی را کاهش می‌دهد که درنتیجه آن، زمان بازیابی انرژی فلاش نیز کاهش خواهد یافت. نکته مهم دیگر، پشتیبانی فلاش از قابلیت High Speed Sync یا به‌اختصار HSS است که امروزه تبدیل به یک ویژگی رایج در فلاش‌های استودیویی شده است.

قابلیت حمل

اگر می‌خواهید قادر باشید تا از فلاش استودیویی خود، خارج از محیط استودیو عکاسی‌تان استفاده کنید، بهتر است به سراغ مدل‌های باتری خور بروید. در این مورد هم مدلی را انتخاب کنید که وزن پایین و عمر باتری بالایی داشته باشد؛ همچنین خرید باتری اضافه نیز موردی است که می‌تواند بسیار کاربردی باشد؛ زیرا هیچ‌کسی نمی‌خواهد برای شروع کار منتظر شارژ باتری فلاش بماند!

ارتباطات

جدا از اینکه چه مدل فلاشی بخرید، به راهی برای تریگر کردن آن (یعنی تخلیه فلاش یا همان فلاش زدن) نیاز خواهید داشت. این کار می‌تواند از طریق کابل، حسگر اپتیکی و یا کنترل رادیویی بی‌سیم انجام شود. برای اتصال سیمی معمولاً از درگاه PC Sync استفاده می‌شود که امکان اتصال دوربین‌های آنالوگ و یا مدل‌های قدیمی به فلاش را فراهم می‌کند. فرستنده‌های رادیویی، محبوب‌ترین متد برای اتصال دوربین‌های جدید به فلاش استودیویی هستند و شما را از اتصال کابل‌های مختلف بی‌نیاز خواهد کرد. برخی فلاش‌ها را حتی می‌توانید از طریق موبایل‌تان هم کنترل کنید. برای دست‌یابی به بهترین اتصال، بسیاری از سازندگان فلاش‌های استودیویی، ریموت‌های مناسب هر برند دوربین را به‌صورت جداگانه می‌سازند که از قابلیت TTL هم پشتیبانی می‌کنند.

نور مدلینگ

نور مدلینگ یک ویژگی کاربردی برای داشتن یک پیش‌نمایش از اینکه نور شما چگونه بر روی سوژه تابیده می‌شود است. این نور بسته به قدرتش، می‌تواند به‌عنوان یک نور ثابت موقت هم استفاده شود.در مدل‌های جدید، از لامپ‌های LED به‌جای تنگستن در نور مدلینگ استفاده می‌شود که موجب کاهش گرمای تولیدشده و همچنین امکان کنترل دمای رنگی (در برخی مدل‌ها) خواهد شد.

جمع‌بندی

درنهایت توجه داشته باشید که پس از خرید یک نور استودیویی باکیفیت، باید به فکر خرید شکل‌دهنده‌های نور مناسب، مانند چتر یا سافت باکس برای آن باشید. دقت کنید شکل‌دهنده نوری که خریداری می‌کنید قابلیت اتصال به فلاش شما را داشته باشد. رفلکتور و بیوتی دیش از دیگر شکل‌دهنده‌های نور هستند که نوری شدیدتر و مستقیم‌تر را به سوژه می‌تابانند. درنهایت هم می‌توانید از ژل‌های رنگی، برای تغییر رنگ نور خروجی از فلاشتان استفاده کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.