مثل یک حرفه‌ای

15 1,604

gopro-hero3«مشتریان ما، دوربین ما را برای مصارف خلاق استفاده می‌کنند. مردم دوربین‌های [گوپرو] رو می‌خرند، و آن‌ها را برای [عکاسی و فیلم‌برداری] از چیزهایی استفاده می‌کنند که ما هیچ‌وقت خواب آن‌ها را هم نمی‌دیدیم؛ و ما از این ایده‌ها، برای خلاقیت بیش‌تر الهام می‌گیریم.»

کش شیخ، مدیر ارتباطات بین‌الملل، شرکت گوپرو

احتمالاً این روش بازاریابی، رویکردی عجیب (و مبتنی بر شانس) محسوب می‌شود، این‌طور نیست؟ اما جالب است بدانید که شرکت گوپرو، دائماً از این روش استفاده می‌کند. داستان گوپرو، و موفقیت چشمگیر آن، پر از روش‌های مشابه است.

نیک وودمن، مؤسس گوپرو
نیک وودمن، مؤسس گوپرو

نیک وودمن (Nick Woodman)، متولد 1977، مؤسس شرکت گوپرو، از علاقه‌مندان جدی ورزش‌های هیجانی، شامل موج‌سواری، اتومبیل‌رانی، دوچرخه‌سواری، و اسکی، بوده و هست. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه کالیفرنیا، واحد سن‌دییگو، در رشته‌ی هنرهای تجسمی، نتوانست شغل مناسبی برای خود دست‌وپا کند؛ اما اکنون جزء میلیاردرهای مشهور آمریکا است.

زمانی که وودمن 26 ساله، مشغول موج‌سواری در آب‌های اندونزی بود، مانند بسیاری از ورزشکاران ورزش‌های هیجانی، مسحور حرکت‌های خود در میان موج‌ها شده بود. او گفته است، که با خود فکر می‌کرده که چگونه می‌توان به‌شکلی منحصربه‌فرد، و با کنترل خود ورزشکار، از این حرکات، عکس گرفت.

در آن‌زمان، او فقط سعی کرد با لوازم اضافی و نیمه‌خراب موج‌سواری، بندهایی تولید کند که بتوان دوربین‌های کوچک را به مچ دست متصل نمود، چرا که فکر می‌کرد ایده‌ی فیلم‌برداری حرفه‌ای از ورزشکاران آماتور و نیمه‌حرفه‌ای ممکن نیست. او بندهای دست‌ساز خود را از اندونزی به آمریکا برد و با قیمت نسبتاً خوبی فروخت.

اما مشکل چیز دیگری بود. مشکل این بود که دوربین‌ها به‌اندازه‌ی کافی برای چنین کاری مناسب نبودند و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی دوربین هم، چندان به مقاومت دوربین‌ها در برابر ضربه و آب، توجه نداشتند. نیک وودمن، پول چندانی نداشت. او دو سال در تمام نمایشگاه‌های تجهیزات عکاسی به‌دنبال دوربینی مناسب گشت، اما چیزی پیدا نکرد. پس با نهایت بلندپروازی، تصمیم گرفت خودش دست به کار شود.

بازار تجهیزات الکترونیکی مصرفی، از بازار لوازم جانبی بسیار متفاوت است. شرکت‌های جدید، باید حرفی برای گفتن داشته باشند، تا کسی محصول آن‌ها را بخرد. این «حرف» باید «کاربردی» باشد، وگرنه تجربه‌هایی همانند Lytro خواهیم داشت. اولین تلاش وودمن، مکاتبه با یک تولیدکننده در چین بود. او ماکتی از دوربین موردنظر خود ساخت، و آن‌را برای کارخانه‌ی چینی فرستاد. این‌گونه بود که دوربین فیلمی (135) گوپرو، با لنز FocusFree f=28mm در سال 2004 شکل گرفت.

اولین دوربین گوپرو
اولین دوربین گوپرو

این دوربین، موفقیت‌های کوچک و بزرگی برای گوپرو به‌ارمغان آورد، و امکان حرکت به‌سمت فناوری دیجیتال را به‌وجود آورد. اولین دوربین دیجیتالی گوپرو در سال 2006 به‌بازار آمد و این‌بار مثل بمب صدا کرد. یکی از اصلی‌ترین علل این موفقیت خرید شرکت کوچک Youtube توسط گوگل در سال 2007 بود. فکرش را بکیند: ترکیب فیلم‌های منحصربه‌فردی که با دوربین‌های گوپرو گرفته می‌شود با هم‌خوان‌کردن آن‌لاین و بازدیدهای میلیونی!

ویژگی منحصربه‌فرد دوربین‌های گوپرو، از نظر نوع تصویر، لنز فوق‌واید آن‌ها است. این لنز باعث می‌شود تا زاویه‌ی دیدی بسیار باز (حدود 120درجه‌ی قطری) به‌دست آید، و همه‌چیز «حماسی» به‌نظر آید. حتی ساده‌ترین حرکات ورزشکاران، یا مانورهای ابتدایی اتومبیل‌رانان، یا هرچیز دیگری، با این لنز، حماسی و قهرمانانه به‌نظر می‌آید. این ویژگی و کیفیت تصویر عالی و روبه‌رشد دوربین‌های گوپرو، باعث شده تا از آن‌ها در همه‌جا استفاده شود.

بسیاری از مستندسازان مشهور، فیلم‌سازان خبره‌ی بین‌المللی، و حتی فیلم‌برداران فوق‌العاده تکنیکی دنیا، از دوربین‌های گوپرو برای مصارف حرفه‌ای استفاده کرده‌اند. اما مسئله این است که وودمن می‌خواست کاربران آماتور بتوانند فیلم‌هایی با ظاهر حرفه‌ای داشته باشند و به هدف خود رسید.

فروش گوپرو هر سال بیش‌تر می‌شود، و گاهی در مقایسه با سال قبل، تا 3 برابر شده است. گوپرو ادعا می‌کند که 90 درصد بازار دوربین‌های مقاوم (Rugged) را در اختیار دارد و این تازه آمار ابتدای سال 2012 است! بد نیست به سایت یوتیوب سر بزنید و کلمه‌ی GoPro را جستجو نمایید. صفحه پشت صفحه، ویدئوهایی را خواهید دید که کاربران عادی با دوربین‌های گوپرو گرفته‌اند. اما اگر کلمه‌ی Canon را جستجو بکنید، ویدئوهایی را خواهید دید که در آن‌ها افزادی صرفاً در مورد دوربین‌ها یا دیگر محصولات کانن، صحبت می‌کنند. همین و بس!

(سری به بخش دوربین‌ها و لوازم جانبی گوپرو در وب‌سایت پیکسل بزنید!)

15 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    با این دوربین در اسفند ماه سال قبل آشنا شدم آن هم در کویر لوت ! در مسیری که تعداد زیادی کویر نورد را به خود ندیده و جذابیت های خاص خود را دارد . در این سفر از سری ۳ آن استفاده کردم و تا وقتی قیلم های این دوربین را بر روی رایانه ندیدم هنوز هم به کیفیت و فیلم های حرفه ای که با آن میتوان گرفت شک داشتم ! آخر مگر میشد دوربینی به این کوچکی بتواند چنین فیلم هایی را بگیرد ! آن را در کنار ماشین روی سپر جلو نصب کرده بودم و یک چند فیلم هم از روی داشبورد ماشین و همین طور سپر عقب و گلگیر های عقب ماشین شاسی بلند و در ابتدا در ترس آن بودم که شاید با این چسب و وسایل اضافه آن که بر روی بدنه ماشین نصب شده دچار مشکل شوم و دوربین ی با این قیمت گران را در اولین فراز و نشیب کویر از دست بدهم … اما این گونه نشد و به جرات من هم افزوده گشت ! فیلم های عالی با کیفیت بالای فول اچ دی را در هر تجربه هیجانی خود میتوانید تجربه کنید و خود شگفت زده شوید . موج سواری . صخره نوردی . رفتینگ . دوچرخه سواری . کارتینگ …. همه را امتحان کنید و با این دوربین فسقلی فیلم های حرفه ای بگیرید ….. آقای زهرایی از تاریخچه خوبی که برایمان از آن گفته اید سپاس گزارم .

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      از شما ممنونم
      برای من همیشه کیفیت ساخت عالی گوپرو و محفظه‌ی ضدآب آن جالب بوده است. کیفیت ساخت و کارکرد دوربین‌های گوپرو در مقایسه با دوربین‌های ماجراجویی کانن، نیکون و فوجی‌فیلم به‌مراتب بهتر است. درست است که دوربین‌های ماجراجویی شرکت‌های دیگر امکانات متنوع‌تری دارند، ولی هیچ‌کدام تابه‌حال نتوانسته‌اند با گوپرو رقابت کنند.

  2. صابر می‌گوید

    دوربین خیلی خوبی هست و دوست دارم حتما یه بار تجربه استفاده ازش رو داشته باشم ، مطمئن هستم که عکس های خیلی خوبی میشه با این دوربین از زاویه های متفاوت و دنیای زیر آب گرفت .
    متشکرم از نوشته مفیدتون 🙂

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      واقعاً دوربین خوبی است و استفاده از آن‌را به شما پیشنهاد می‌کنم.

    2. سروش نفيسي می‌گوید

      به نظر من برای عکاسی با توجه به کیفیت بالای دوربین های اس ال آر زیاد چیزی را برای گفتن ندارد و فقط فیلم برداری آن منحصر به فرد است … تادوستمان اشکان خان نظرشان چه باشد؟

      1. اشکان زهرایی می‌گوید

        حرف شما درست است، اما چند نکته هم وجود دارد:
        1. لنزهای واید معمولاً کم‌استفاده هستند، بنابراین بسیاری از عکاسان در کیت خود لنز واید ندارند. به‌همین دلیل دوربین گوپرو با لنز وایدش می‌تواند محصولی کاربردی باشد.
        2. کیفیت تصویر گوپرو بسیار خوب و قابل مقایسه با بهترین دوربین‌های خانگی است.
        3. دوربین اس‌ال‌آر و محفظه‌ی ضدآب آن مجموعاً مبلغ قابل‌توجهی از حساب بانکی شما می‌مکند!

        1. عباس می‌گوید

          البته خود بنده در تجهیزات عکاسی ام لنز واید ندارم، اما گوپرو با وجود لنز بسیار واید خود، کمی در عکاسی کند است و به خصوص در شرایطی که نور کم باشد، عدم وجود لرزشگیر و عملکرد شاتر که بطور معمول کند است، عکاسی را بسیار سخت می کند، هرچند که در هر دو مورد، یعنی فیلمبرداری و عکاسی در نور کم، نویز زیادی در تصویر دیده می شود.
          اما نباید بی انصافی کرد و باید گفت که اولا فیلمبرداری با این دوربین در نور روز، تجربه ای کم نظیر با کیفیتی عالی است. کیفیت عکسهای آن نیز، با وجود کندی نسبی عملکرد شاتر، در نور روز بسیار خوب است.

  3. حیدری می‌گوید

    سلام من فقط مانده ام محصولی که قیمت خرده فروشی ان در امریکا تنها 399 دلار است ( بلاک ادیشن ) و در عمده فروشی های هنگ کنگ و چین و تایلند و سنگاپور می توان با قیمت های بسیار ارزان تهیه کرد چرا در فروشگاه شما به قیمت نجومی 22/925/000 ریال به فروش می رسد ؟
    اقا رحمی مروتی

    1. سعید ستاربگلو می‌گوید

      دوست عزیز پیکسل، از شما بابت اظهار نظرتان در وبلاگ تشکر می کنم.
      متاسفانه در روز یکشنبه خطایی رخ داده بود و قیمت این کالا اشتباها تغییر کرده بود. قیمت اصلی این کالا حدود 1700000 تومان است. بابت اشتباه پیش آمده از شما پوزش می خواهم.
      تنها جهت اطلاع خدمتتان عرض می کنم، قیمت فروش این کالا تنها در ایالات متحده 399 دلار می باشد.

      با دوستی

  4. علی می‌گوید

    من مدت زمان بسیاری است که مترصد خرید این دوربین هستم، اما آنچه مرا مردد کرده، روند رو به پیشرفت بهینه سازی این مدل دوربین هاست، یعنی همیشه ترس آن را دارم که با خرید این مدل، مدل بعدی آن(که مطمئنا شبیه تغییراتی که در دو مدل اخیر گو پرو اتفاق افتاد و تفاوت بسیاری در میان این دو ایجاد کرد)را از دست خواهم داد.
    به نظر من، این دوربین، شاهکاری بی نظیر است که می تواند برای خلق تصاویری از اتفاقات عادی و تبدیل آن به لحظاتی فوق العاده، وسوسه کننده باشد.
    بابت معرفی آن نیز ممنونم…

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      مدل GoPro Hero3 Black Edition گزینه‌ای بسیار ایده‌آل است، چرا که احتمالاً در آینده گوپرو نیز مانند دوربین‌های سینمایی به سمت 4K خواهد رفت که به‌نظر من برای کاربران عادی، و حتی فیلم‌سازان آماتور قابلیتی بی‌کاربرد خواهد بود.
      (من مانند بسیاری فکر می‌کنم که آینده‌ی صنعت سینما و تلویزیون با صنعت اینترنت و فناوری‌های تعاملی گره خورده است و کیفیت تصویر اکنون به‌اندازه‌ی مطلوب خوب است. همان‌طور که دیدیم 3D خیلی زود محو شد، فکر می‌کنم برای 4K نیز اتفاق مشابهی در خانه‌ها بیفتد و فقط سینماها از این فناوری استفاده کنند.)
      از دیدگاه شما سپاسگزارم

      1. مهدی.ج می‌گوید

        گوپرو با کشش و حماسه ایده تا خلقش ستودنی ست.
        چه قدر کارم از این نظر که برای معرفی بهتر محصولات تان از سایتی مشابه با سیاست کاری تان استفاده کنم درست است؟
        منظورم لینکی ست که در ادامه عنوان خواهد شد و به معرفی گوپرو خواهد پرداخت :

        http://tv.digikala.com/Video/Review/DigitalCamera/GoPro-HD-Hero

        در تکمیل فرمایش آقایان نفیسی و زهرایی بدون اظهار نظر فنی به یادآوری عدم وجود نمایاب اپتیکی یا الکترونیکی اشاره می کنم که در کادربندی عکس تاثیر گذار است هرچند که میتوان به صورت مجزا مانیتور تهیه نمود.
        پیش بینی جسورانه آقای زهرایی در رابطه با فرمت های آینده قابل تامل است و مرا یاد عکس های انسل ادامز می اندازد و حسرت عکاسانی که به رغم برخورداری از بهترین و مدرن ترین تجهیزات حتی در کپی بردای از آنها نیز ناتوانند.
        دوستی فرمودند ترس خرید دارند و احتمال ارایه نسخه های جدید مانع خرید اکنون ایشان است،: انسان محدود است و خواسته هایش نا محدود.هیچ گاه نمی شود در محدود بی محدودیت زیست.بهتر است انسان به خودش وسعت ببخشد و از بی حدی دنیایش بکاهد تا به نقطه آرامشی برسد.
        بهتر است به قدر همین امروز از زندگی بهره داشته باشیم بی حراس و ترس و امید واهی آینده.
        به رویاهایتان مجال تحقق ببخشید و در پس شتاب لحظه ها درنگی برای اندیشیدن به خود و آرزوهای تان داشته باشید، فارغ از دغدغه و دود و شور بازار.

        1. اشکان زهرایی می‌گوید

          اشتراک‌گذاری لینک‌های خارج از سایت پیکسل، در صورت مرتبط‌بودن با مطالب، هیچ‌گونه اشکالی ندارد.
          پیش‌بینی بنده صرفاً یک نظر شخصی است. فکر می‌کنم رسانه‌های تعاملی و تلویزیون اینترنتی، یا رسانه‌های مشابه، آینده را از آن خود دارند.
          در مورد خرید، به‌نظرم هرگاه نیاز «واقعی» به محصول احساس شود، وقت امتحان، و در صورت رضایت، وقت خرید است.

  5. على می‌گوید

    با سلام
    من دوربین گوپرو رو خریدم مدل هیرو ٣پلاس اما هیچى ازش سر در نمیارم یعنى طریقه کار باهاشو بلد نیستم فقط میتونم روشن خاموشش کنم میشه بهم توضیح بدید اساسا گیر افتادم

  6. دوربین مداربسته می‌گوید

    چه باحال.باید نارک و دوربین خوبی باشه.قیمتش چنده بچه ها؟منم دلم میخواد یه دوربین بخرم.به نظرتون گوشی که کیفیت دوربینش بالا باشه بهتر نیس بخرم؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.