برندگان مسابقه Hasselblad Masters 2023
مسابقه Hasselblad Masters از سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی هاسلبلاد برگزار میشود و در هر دوره، عکسهای خارقالعادهای بهنمایش میگذارد. این دوره، یکی از بزرگترین دورههای این مسابقه دوسالانه بود که بیش از ۸۵٬۰۰۰ عکس در آن شرکت داشتند؛ این یعنی ۳۵ درصد افزایش مشارکت نسبت به دوره قبل در سال ۲۰۲۱.
Hasselblad Masters 2023 شامل شش دسته بود: منظره، معماری، پرتره، هنر، خیابان و Project//21 که از عکاسان حرفهای، استعدادهای نوظهور و عکاسان زیر ۲۱ سال استقبال کرد.
برنده هر بخش، موفق به کسب عنوان Hasselblad Masters میشود و یک دوربین مدیومفرمت Hasselblad X2D 100C، دو لنز سری XCD و یک جایزه نقدی ۵٬۰۰۰ یورویی دریافت میکند. هر برنده همچنین با هاسلبلاد روی یک پروژه مشترک کار خواهد کرد و در کتاب یادبود استادان هاسلبلاد گنجانده خواهد شد. برندگان از طریق رأیگیری عمومی و تصمیمگیری توسط هیئت داوران بزرگ حرفهای انتخاب شدند.
استفان جنسن، عکاس و متصدی بنیاد هاسلبلاد، توضیح میدهد: «عضویت در هیئت داوران مسابقات امسال هاسلبلاد مسترز یک فرآیند هیجانانگیز و چالشبرانگیز بوده است، زیرا سطح بالای کیفیت در ارسالها انتخاب را دشوار کرده است. کلمهای که هنگام نگاه کردن به مشارکتهای برنده به ذهن خطور میکند، معناسازی است.» جنسن رئیس «هیئت داوران عالی» مسابقه ۲۰۲۳ بود.
جنسن در ادامه میگوید: «همه بهجز یک دسته، عکسها را در تعریف اصلی خود نشان میدادند؛ سوژهای در مقابل دوربین. آنها از مستند گرفته تا صحنههای ساختگی و کلاژ را شامل می شوند، اما وجه مشترک آنها این است که انعکاسی از واقعیت هستند. عکاسان این مسابقه درها را به روی بینندگان باز میکنند تا محیط اطراف خود را درک کنند و قدرت تصویر عکاسی را در دوران معاصر نشان میدهند.»
برنده Hasselblad Masters 2023 در بخش منظره
عکاس چینی، Weimin Chu با مجموعه خود با عنوان «منظره تبتی از پنجره قطار» برنده بخش منظره شد. تصاویر، مناظر سنتی چینی را نشان میدهند که با توسعه و صنعتی شدن مدرن ادغام شده است و چو با استفاده از فضای داخلی واگن قطار بهعنوان بخشی از ترکیببندی، قابهایی را در چارچوب ایجاد میکند و بینندگان را به سفری در زمان و مکان میبرد.



عکاس مجموعه میگوید: «این مجموعه از آثار در قطارهای راهآهن چینگهای-تبت و راهآهن لالین عکاسی شده است. از طریق پنجرههای قطار، مناظر طبیعی سنتی و عکاسی از منظرههای اجتماعی آن زمان ترکیب میشوند. در مسیر تبت با قطار، من از “چینی در قطار” عکاس چینی وانگ فوچون و «آمریکا با ماشین» عکاس آمریکایی لی فریدلندر الهام گرفتم و ایده استفاده از قطار، وسیله حمل و نقل بزرگ در چین به ذهنم خطور کرد.»
آن فارار، دستیار دبیر ارشد عکاسی در National Geographic و عضو هیئت داوران عالی مسابقه میگوید: «این مناظر با حس انسانی مرا به سفری در مکانهای مختلف میفرستد. پالت رنگی ملایم و پالایششده و بهشدت متعادل است.»
برنده Hasselblad Masters 2023 در بخش معماری
عکاس فنلاندی تینا ایتکونن، با مجموعه «خانه» برنده بخش معماری شد. او لنز را به سمت شکارچیان اینوئیت، خانوادههایشان و خانههای چوبی دورافتادهشان در گرینلند میچرخاند و آنها را نشانه میگیرد.
فارار می گوید: «چیزی که من درباره این مجموعه دوست دارم، این است که با آزادی به ساختمان اجازه میدهد در یک فضا نفس بکشد. پالت نرم و ملایمی دارد که معماری ساده را در یک منظره آرام منعکس میکند.»



ایتکونن از سال ۱۹۹۵، بهطور مرتب از گرینلند بازدید کرده است تا از مناظر قطب شمال و ساکنان آن عکس بگیرد. از سال ۲۰۱۷، او شروع به مستندسازی زندگی سنتی جمعیت بومی کشور کرد، بهویژه اینکه چگونه شیوه زندگی آنها با تهدید وجودی ناشی از تغییرات آب و هوایی مواجه است.
برنده Hasselblad Masters 2023 در بخش پرتره
«فروشندگان خیابان دوچرخه جاکارتا» فرهنگ دوچرخهسواری اندونزی را در طول پاندمی COVID-19 مستند میکند. عکاس اندونزیایی، پانجی ایندرا پرمانا در ابتدا روی پرترههای سبک زندگی تمرکز کرد، اما این مجموعه به تصویری تبدیل شد که به افرادی که به دوچرخه بهعنوان بخشی از زندگی و شغل خود متکی هستند، نگاه میکند.
اگر چه دوچرخه در بسیاری از کشورها بهعنوان یک وسیله حملونقل دوستدار محیط زیست در نظر گرفته میشود، اما در اندونزی مدتهاست که نمادی از دارا بودن امتیازی ویژه بوده است. پرمانا از طریق مجموعه خود امیدوار است سبک زندگی سالمی را که برای محیط زیست بهتر است ترویج کند.



سبک مجموعه نیز بهلطف استفاده پرمانا از نور مصنوعی و پسزمینهای در دنیای واقعی بسیار جالب است.
استفان جنسن میگوید: «عکاس با استفاده از پسزمینه و فلاش، از جنبههای تاریخی عکاسی استودیویی استفاده میکند و عناصری را که یادآور نقاشیهای تاریخی هستند، به نمایش میگذارد».
و بله؛ پرمانا با تمام وسایل خود با دوچرخه سفر میکند که گاهی اوقات باید کاملاً چالشبرانگیز باشد.
برنده Hasselblad Masters 2023 در بخش هنر
مجموعه «دیوراما» از عکاس بلژیکی، Jan Pypers نیز ارتباط انسان با طبیعت را بررسی میکند؛ البته به روشی متفاوت از عکاسان بالا. پایپرز، رویکردی شبیه به دیوراما (ماکتهای سهبعدی که در اندازه واقعی یا مینیاتوری از مناظر واقعی ساخته میشوند) را برای ایجاد مجموعهای سوررئال از عکسها ترکیب میکند که بهطور همزمان با دقت ساخته شدهاند و در عین حال آرامشبخش به نظر میرسند.
جنسن توضیح میدهد: «عکاس به طرز ماهرانهای چیزی را که شبیه یک صحنه مستند است، با عناصر اضافهشدهای که باعث میشود واقعیت آنها را زیر سوال ببریم، متعادل میکند.»



عکاس مجموعه میگوید: «این مجموعه پیوند گمشده ما با طبیعت را با الهام از دیوراماهای سنتی و بازنماییهای دیجیتال مدرن میکاود. این مجموعه نیاز حیاتی به پیوند مجدد و احترام به طبیعت را یادآور میشود. من از فتوشاپ برای ادغام چندین عکس استفاده کردهام. برخلاف تصور بسیاری، من از تصاویر سهبعدی یا هوش مصنوعی استفاده نمیکنم، بلکه از تکنیکهای قدیمی فیلم مانند مدلهای مقیاس و پرسپکتیو اجباری استفاده میکنم.»
برنده Hasselblad Masters 2023 در بخش عکاسی خیابانی
حملونقل یک موضوع ثابت در سراسر مسابقات Hasselblad Masters 2023 است. Tom Pitts، عکاس بریتانیایی، با مجموعه خود با نام The Commute که مردم را در ایستگاههای اتوبوس و در حال حملونقل نشان میدهد، افتخارات برتر را در بخش عکاسی خیابانی کسب کرد.



پیتس میگوید: «میخواستم داستانها و لحظاتی را که هر روز در طول رفتوآمد مردم و زیباییهای نهفتهای که از کنار ما میگذرد، ثبت کنم و به اشتراک بگذارم.» او عکسها را در شهر زادگاه خود، چِلتِنبام و لندن ثبت کردهاست.
اندی ساندرز، نایبرئیس ارشد گتی ایمجز و عضو هیئت داوران عالی، میگوید: «هنرمند لحظاتی را ثبت کرده است که ناگواری و روایتی را ایجاد میکنند که برای عکاسی خیابانی موفق ضروری است.»
برنده Hasselblad Masters 2023 در بخش Project // 21
Efraïm Baaijens، عکاس هلندی درباره مجموعه برنده جایزه خود، «Tiny Titans» میگوید: «بیایید از این چهرههای کوچک شگفتزده شویم و به یاد داشته باشیم که به همه اشکال زندگی، هر چند کوچک، احترام بگذاریم. حشرات برای اکوسیستم ما حیاتی هستند، بهعلاوه گرده افشانی گیاهان که همه اینها موجب حفظ تعادل در طبیعت میشود. لازم نیست برای دیدن شگفتیهای طبیعت به دوردستها سفر کنید؛ فقط کافی است به بیرون بروید و از نزدیک نگاه کنید.



ساندرز درباره این مجموعه میگوید: «به زیبایی اجرا شده! ما ]با تماشای این مجموعه[ به این باور میرسیم که این حشرات دارای شخصیت هستند و با خود فکر میکنیم الان به چه میاندیشند.»