چگونه به‌راحتی اعداد دیافراگم‌ لنز را با یک فرمول ریاضی ساده حفظ کنیم؟

6 5,771

آیا به صورت ذهنی می‌دانید که F/2.8 چند برابر F/5.6 نور را به سنسور می‌رساند؟ آیا می‌دانید عدد دیافراگم بعد از 11 چیست؟ با این فرمول ریاضی ساده می‌توانید به راحتی تمام اعداد دیافراگم لنز را حفظ کنید و رابطه‌ی آن‌ها با یکدیگر را نیز یاد بگیرید.

پاسخ سوالی که در بالا مطرح کردیم این است که F/2.8 چهار برابر نور بیشتر را نسبت به F/5.6 به سنسور می‌رساند، زیرا گشودگی آن 2 استاپ بیشتر است. همان‌طور که در چارت پایین خواهید دید برای حفظ کردن استاپ‌های کامل و اعداد دیافراگم لنز کافی است عدد 1 و 1.4 را به خاطر بسپارید. توجه داشته باشید که هر چه عدد دیافراگم کوچک‌تر باشد نور بیشتری را عبور می‌دهد و بالعکس.

مضارب 1 و 1.4 در عدد 2 را محاسبه نمایید و اعداد به دست آمده را از 10 به بالا گرد کنید. به این ترتیب به اعداد زیر دست پیدا خواهید کرد:

1,2,4,8,16,32,64

1.4, 2.8,5.6,11.2(11),22.4(22),44.8(45)

حالا این اعداد را به صورت یکی در میان در کنار هم قرار دهید. در این چارت هر عدد نسبت به عدد قبلی دو برابر نور کمتر را عبور می‌دهد. به طور مثال دیافراگم 2 نسبت 1.4 دو برابر نور کمتر را عبور می‌دهد، بنابراین 5.6 شانزده برابر نور کمتری را نسبت به 1.4 عبور می‌دهد.

امیدواریم که توانسته باشیم با ارائه‌ی این چارت به درک بهتر نوردهی و دیافراگم کمک کرده باشیم. حالا که به خوبی با میزان تاثیر دیافراگم بر روی نوردهی آشنا شدید می‌توانید آن را به شکلی بهینه‌تر در ترکیب با سرعت شاتر و ایزو مورد استفاده قرار دهید.

6 نظرات
  1. پيمان می‌گوید

    اطلاعات بسیار مفید بود فقط سوالم اینه که دیافراگم ١.٨ و ١.٢ کجای این چارت قرار میگیرند !؟

    1. آرش غفاری می‌گوید

      با سلام.
      1.2 و 1.8 اصطلاحاً نیم استاپ حساب میشن، یعنی به طور مثال دیافراگم 1.8 نیم برابر نور کمتر از 1.4 رو عبور میده.

  2. دانشجو می‌گوید

    اعداد دیافراگم ناقص هست و جواب مسئله ها اشتباه ولی خب راهنمایی خوبی بود

  3. آریو می‌گوید

    سپاس از شما

  4. بلال می‌گوید

    خوب بود ولی من نمیفهممششش🥴🤌

    1. رضا گلکار می‌گوید

      سلام وقت بخیر، لطفا دوباره بخونید
      به‌صورت خلاصه داره می‌گه که میزان جذب نور در هر مرحله بسته شدن گشودگی دیافراگم (بزرگ‌تر شدن عدد f)، نصف مرحله قبله. همچنین داره این موضوع‌رو توضیح می‌ده که عدد f هر مرحله‌رو اگر ضرب در ۲ کنید، عدد f گشودگی دیافراگم بسته‌تر به‌دست میاد

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.