وقتی از لرزشگیر لنز استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید

1 2,807

حتماً می‌دانید که در بسیاری از برند‌ها، مانند کانن و نیکون، لرزشگیر تصویر در داخل لنز قرار گرفته است. لرزشگیر که در کانن به نام Image Stabilizer و در نیکون به نام Vibration Reduction نامیده می‌شود، تکنولوژی بسیار پیشرفته و حساسی است که به واسطه آن، موتور لرزشگیر در داخل لنز سعی می‌کند برای چند لحظه (در هنگام عکس‌برداری) حرکت عدسی‌ها را معلق کند تا در جای خود ثابت بمانند. این کار با حرکت معکوس عدسی‌ها در جهت خلاف حرکت لنز انجام می‌شود.

اگرچه به گفته Canon، لنز‌های این شرکت به محض خاموش شدن دوربین یا جدا شدن از بدنه، سیستم لرزشگیر را غیرفعال می‌کنند، اما یکی از پیشنهاد‌های سایت LensRentals به کسانی که از این وب‌سایت لنز تهیه می‌کنند این است که حتماً در هنگامی که از لرزشگیر لنز استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید.

به‌هرحال لرزشگیر یکی از حساس‌ترین بخش‌های یک لنز است که بسیار بیشتر از سیستم فوکوس خودکار یا کنترل دیافراگم، در معرض آسیب است. ضمن اینکه معمولاً مشکلات مربوط به لرزشگیر یک لنز به‌سختی تشخیص داده می‌شوند و تعمیر آن نیز بسیار مشکل‌تر است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که حتماً لرزشگیر لنز دوربین‌تان را حتی وقتی از دوربین جدا کرده‌اید نیز خاموش کنید تا عدسی‌ها به طور کلی در جای خود ثابت شوند. آیا شما هم این کار را می‌کنید یا تجربه‌ای برای مواجه شدن با چنین مشکلی دارید؟

1 نظر
  1. محمد می‌گوید

    نکته حالبی بود
    بسیار ممنون

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.