بیتردید، گوشی هوشمند مهمترین ابزار تکنولوژیکی است که اغلب ما در اختیار داریم، چراکه تا این اندازه با زندگی روزمرهمان گره خورده است. با این حال، این دستگاهها تنها وسیلهای برای ارتباط نیستند؛ بلکه ابزارهایی توانمند در ثبت تصویر نیز بهشمار میآیند. از همین منظر است که در اینجا به بررسی آیفون 17 Pro Max و نسخه Pro میپردازیم.
باید روشن کرد که هدف در اینجا ارزیابی کلی گوشی بهعنوان یک تلفن همراه نیست، بلکه تمرکز بر قابلیتهای آن در مقام یک ابزار عکاسی و فیلمبرداری است. همچنین تمرکز اصلی این متن بر مدل پرومکس خواهد بود. قیمت آیفون ۱۷ پرو مکس ۱٬۱۹۹ دلار است؛ البته مدلی که مورد استفاده ما بود. هرچند مشخصات تصویربرداری در نسخه ۱,۰۹۹ دلاری آیفون 17 Pro کاملاً یکسان است.
اپل در کنار این مدلها، نسخه استاندارد آیفون 17 و طراحی کاملاً جدید و فوق باریک آیفون Air را نیز معرفی کرده است. با این حال، دوربینهای مدل استاندارد آیفون 17 تقریباً همان سختافزار نسل پیشین هستند و نسخه Air هم تنها شامل دوربین اصلی و دوربین سلفی آیفون 17 میشود.
بررسی آیفون 17 Pro Max: تجربه کاربری
چنانکه همواره انتظار میرود، بیشتر عکاسان و فیلمبرداران از مزایای مدلهای Pro بهرهی بیشتری میبرند؛ بنابراین تمرکز اصلی این بررسی نیز بر همین مدلهاست. با این وجود، باید اشاره کرد که اپل برخی بهروزرسانیهای کلیدی را به تمام سری جدید اضافه کرده است.
اولین نکتهای که در مواجهه با آیفون ۱۷ پرو و پرو مکس جلب توجه میکند، فاصله گرفتن از سبک کلاسیک طراحی اپل است. این نخستین بار است که اپل گوشیای با بدنه یکپارچه آلومینیومی تولید کرده است. طراحی تازه، ظاهری ورزشیتر و فناورانهتر ایجاد میکند، هرچند ممکن است سلیقه همه را راضی نکند. این بدنه یکتکه بستری وسیع برای قرارگیری تراشه اپل، سه دوربین و آنتن فراهم کرده و علاوهبراین، فضای بیشتری برای باتری بزرگتر و دفع بهتر حرارت ایجاد کرده است.

نوآوری دیگر در طراحی، استفاده از محفظه بخار تازهای است که برای انتقال مؤثرتر حرارت از باتری و پردازنده به بدنه آلومینیومی و خروج آن از دستگاه طراحی شده است. هرچند مدل آیفون 16 Pro سال گذشته با بدنه تیتانیومی عرضه شده بود، اما بدنه یکتکه آلومینیومی اکنون بهعنوان هیتسینک عملکرد بهتری خواهد داشت. در تجربه عکاسی با آیفون 16 Pro مشکلی از نظر داغشدن دیده نمیشد، اما فیلمبرداری و بازیهای سنگین میتوانست چنین مشکلی ایجاد کند.
اپل در زمینه نمایشگر نیز دو تغییر کلیدی ایجاد کرده است. اینبار شاهد روشنترین نمایشگرهای تاریخ آیفون هستیم؛ با حداکثر روشنایی ۳,۰۰۰ نیت، در مقایسه با ۲,۰۰۰ نیت سال گذشته. افزون بر این، هم نمایشگر و هم لنزها به پوشش جدید Ceramic Shield 2 مجهز شدهاند که دوام بیشتری را وعده میدهد، هرچند گذر زمان میزان واقعی این ارتقا را نشان خواهد داد.
از نظر تجربه کاربری، هندلینگ تقریباً مشابه سری iPhone 16 Pro است؛ با بازگشت دکمه کنترل دوربین. ما از این دکمه برای کنترل مواردی مثل تونالیته و نوردهی استفاده نمیکنیم، اما همچنان آن را بهعنوان دکمه شاتر به کار میگیریم و حضور دکمههای اضافه برای شخصیسازی گوشی را بسیار ارزشمند میدانیم. وزن کلی دستگاه تقریباً مشابه آیفون 16 Pro Max و حدود ۲۷۷ گرم (۹.۷ اونس) است و اندازه نمایشگر نیز همچنان ۶.۳ اینچ در مدل Pro و ۶.۹ اینچ در مدل Pro Max باقی مانده است.

هر دو گوشی به جدیدترین پردازنده A19 Pro مجهز هستند که نوید تجربهای بهتر در عکاسی را میدهد. با این حال، در زمینه سرعت عکاسی، زمان پاسخدهی یا کیفیت تصویر تغییر محسوسی مشاهده نمیشود. بااینوجود، تغییرات معناداری وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. عمر باتری نیز به بهترین سطح خود رسیده و اپل وعده نزدیک به ۴۰ ساعت پخش ویدئو را برای آیفون 17 Pro Max داده است. علاوهبراین، گوشی اکنون کمی سریعتر شارژ میشود و امکان دریافت توان تا ۴۰ وات را دارد، که در صورت اجرای اپلیکیشنهای پرمصرف حتی بالاتر هم خواهد رفت.
عملکرد دوربینها
کاربر میتواند بهصورت دستی قاب بازتر یا بستهتر را انتخاب کند؛ قاب بازتر خروجی ۱۸ مگاپیکسلی ارائه میدهد و قاب بستهتر حدود ۷ مگاپیکسل. در هر صورت، این میزان وضوح برای اغلب کاربردهای مرتبط با شبکههای اجتماعی کافی خواهد بود. این قابلیت بسیار ساده در استفاده است و بیگمان برای تولیدکنندگانی که به ارائههای سلفیمحور متکیاند و کاربران عادی که بهدنبال سلفیهای خوشقاب هستند، گزینهای ارزشمند به شمار میآید.
دوربین فوق عریض همان ماژول ۱۳ میلیمتری با دیافراگم f/2.2 (معادل فولفریم) است که پیشتر در آیفون ۱۶ پرو دیده شده بود. کیفیت این سنسور ۴۸ مگاپیکسلی و تواناییهای ماکرو همیشه رضایتبخش بوده است. نکته برجستهتر، امکان ثبت تصاویر ۲۴ مگاپیکسلی است که جایگزین محدودیت ۱۲ مگاپیکسلی در نسل پیشین شده است.
دوربین اصلی آیفون ۱۷ پرومکس نیز همان ماژول ۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6 و فاصله کانونی معادل ۲۶ میلیمتر است که از سری آیفون 16 Pro بازگشته. شگفتی تازهای در این بخش وجود ندارد؛ کیفیت تصویر تقریباً همانند گذشته است، که البته نکتهای منفی محسوب نمیشود. نتایج سال گذشته نیز رضایتبخش بود و سرعت خوانش سنسور همچنان بالاست.

اما تغییر بزرگ در بخش تلهفوتو رخ داده است. لنز ۵ برابری سری آیفون 16 Pro جای خود را به یک لنز ۴ برابری داده است. دیافراگم همچنان f/2.8 باقی مانده، اما سنسور اکنون ۵۶٪ بزرگتر شده و به تراشهی ۴۸ مگاپیکسلی Quad Bayer ارتقا یافته است. این یعنی هر سه دوربین اکنون توانایی ثبت فایلهای RAW با وضوح ۴۸ مگاپیکسل و HEIF با وضوح ۲۴ مگاپیکسل را دارند. لنز ۴ برابری زاویهای معادل ۱۰۰ میلیمتر در فولفریم ارائه میدهد و برای پرترههای نیمتنه کلاسیک گزینهای ایدهآل است.
لنز ۵ برابری در آیفون 16 Pro همیشه ضعیفترین حلقه زنجیره دوربینهای اپل بود و جایگزینی آن خوشایند است. لنز ۴ برابری نهتنها وضوح بیشتری نسبت به مدل ۵ برابری قبلی دارد، بلکه اگر تصویر را تا میدان دید معادل ۵ برابری برش دهید نیز کیفیت بهتری ارائه میدهد.
همچنین دوربینهای ترکیبی ۲۸ میلیمتری و ۳۵ میلیمتری بازگشتهاند و خروجی ۲۴ مگاپیکسلی با کیفیت قابلقبول تولید میکنند. افزون بر این، استفاده از لنز ۲ برابری در بسیاری از مواقع رایج است و آیفون 17 Pro اکنون گزینه ۸ برابری را نیز ارائه میدهد. بیشک اینها لنزهای واقعی نیستند، بلکه برشهایی از دوربینهای موجود هستند. خروجی به ۱۲ مگاپیکسل محدود است، اما مهندسان اپل اعلام کردهاند که یک پردازشگر تازه برای تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی بهکار گرفتهاند و کیفیت بهوضوح بهتر شده است. در ابتدا این ادعا به نظر تبلیغاتی میرسید، اما با دقت بیشتر، تصاویر نسبت به سیستم پیشین واقعاً شفافتر و تمیزتر هستند.

اپل تلاش ویژهای کرده است تا ضعف لنز ۵ برابری را جبران کند و همزمان کیفیت تصویربرداری را با دوربینهای ترکیبی و لنزهای برشخورده بهبود دهد. هرچند لنز ۸ برابری یک برش دیجیتال است، اما کیفیت آن تنها اندکی پایینتر از لنز اپتیکال ۵ برابری سال گذشته است و در نتیجه، تنوع بیشتری در اختیار کاربران قرار میدهد. در زمینه عکاسی در نور کم یا حالت پرتره تفاوت محسوسی مشاهده نشد، اما بهطور کلی، iPhone 17 Pro Max بدون اتکا به پردازش سنگین مبتنی بر هوش مصنوعی ابری، بهبودهای چشمگیری در کیفیت تصویربرداری ارائه میدهد.
قابلیتهای ویدئویی
در میان برندهای اصلی گوشیهای هوشمند، اپل سالهاست که در زمینه تواناییهای ویدئویی پیشتاز است. تا جایی که چندین فیلم هالیوودی با استفاده از آیفون ساخته شده و گاهی بهجای دوربین فیلمبردری حرفهای استفاده میشود. در سال جاری، بزرگترین پیشرفت برای اغلب کاربران همان لنز ۴ برابری تازه معرفیشده خواهد بود. کیفیت تصویر در ویدئو نسبت به لنز ۵ برابری پیشین بهطور چشمگیری بهتر شده است. همچنین لرزشگیر تصویر نیز عملکردی بسیار رضایتبخش دارد؛ قاب را در زمان ضبط ثابت نگه میدارد و در عین حال امکان پن نرم و روان روی سوژههای متحرک را فراهم میکند.
بهبودهای دوربین سلفی در بخش ویدئو نیز مشهود است، اما کارکردی متفاوت از حالت عکس دارد. در ویدئو، کادر بهطور خودکار برای افزودن چهرههای دیگر بازتنظیم نمیشود، اما سری آیفون 17 قابلیت ضبط همزمان از دوربینهای جلو و عقب را به دست آورده است. کاربر میتواند گوشهای را که تصویر سلفی در حالت تصویر در تصویر نمایش داده میشود انتخاب کند، اما باید دقت کرد که این بخش روی سوژهی اصلی نیفتد، زیرا جایگاه آن در فایل ویدئو ثابت خواهد بود و بعداً قابل تغییر نیست. علاوه بر این، سنسور مربعی بزرگتر در دوربین سلفی جدید به بهبود چشمگیر لرزشگیری ویدئویی منجر شده است.

نکته مهم دیگر آن است که تنها دوربین اصلی با سنسور پرسرعت خود توانایی ضبط ویدئوی 4K/120p را دارد. این موضوع تا حدی ناامیدکننده است، چراکه لنز ۴ برابری طول کانونی ایدهآلی برای ثبت صحنههای اسلوموشن محسوب میشود. با این حال، کیفیت 1080p/120p همچنان در سایر دوربینها در دسترس است.
بزرگترین ویژگی تازه در بخش ویدئو برای سری Pro آیفون 17، امکان ضبط ProRes RAW است. این فرمت ویدئویی شناختهشده انعطاف حداکثری در تنظیم تراز سفیدی، نوردهی و کاهش نویز در مرحله پستولید فراهم میکند. با این حال، این فرمت تنها از طریق اپلیکیشنهای Final Cut Camera یا Blackmagic Camera و روی درایوهای خارجی قابل ضبط است؛ نکتهای عجیب، زیرا نرخ دادهها تقریباً مشابه ProRes 422 HQ است که سالهاست آیفونها توانایی ضبط داخلی آن را دارند.
نکته هیجانانگیز این است که هنگام ضبط ProRes RAW، امکان استفاده از حالت Open Gate وجود دارد؛ بدین معنا که رزولوشن بالاتر و نسبت تصویر ۴:۳ کامل سنسورها برای ضبط در دسترس خواهد بود. این قابلیت اجازه میدهد تا در مرحله تدوین، کادر را بهراحتی بازتنظیم کنید، چه برای خروجی عمودی و چه برای افقی، با استفاده از یک نما.
![]()
البته در حال حاضر، هرچند فایلهای ProRes در Final Cut Pro قابل استفاده هستند، اما امکان کنترل تراز سفیدی و ایزو (نوردهی) از طریق پنل ویدئوی RAW فعال نشده است. انتظار میرود این قابلیت پس از عرضه رسمی آیفونهای جدید فعال شود. نگرانی اصلی در اینجاست که برخلاف انعطاف بینظیر فرمت RAW در عکاسی، بسیاری از قابلیتهای RAW ویدئویی پیشتر در ویدئوهای 10-bit Log آیفونها طی چند سال اخیر فراهم بوده است. بیشک برخی پروژههای بزرگ به بیشترین انعطافپذیری ممکن نیاز دارند، اما برای اکثریت توصیه میشود که همچنان از حالت Log استفاده کنند، چراکه مزایای اندک ProRes RAW در برابر زمان و انرژی بیشتر برای پردازش، ارزش چندانی نخواهد داشت.
در همین زمینه، آیفون 17 Pro با معرفی Apple Log 2 در اپلیکیشنهای Final Cut Camera و Blackmagic Camera همراه شده است. در مقایسه با Apple Log اولیه، مشاهده شد که نقاط هایلایت همچنان در همان سطح قطع میشوند، اما Log 2 اندکی اطلاعات بیشتری را در عمیقترین سایهها حفظ میکند. متأسفانه این بخش از تصویر بیشترین نویز را نیز دارد، بنابراین دامنهی دینامیکی عملی چندان افزایش نمییابد. امید میرود این تغییر نویددهنده آیندهای باشد که در آن دوربینهای اپل بتوانند دامنه دینامیکی وسیعتری را به ثبت برسانند.
![]()
بزرگترین خواسته ما از اپل برای آینده، امکان ضبط کارآمدتر ویدئوهای Log در اپلیکیشن اصلی است. استفاده از Final Cut Camera این امکان را فراهم میکند تا با حجم فایل کمتر، ویدئوهای Log بسیار منعطف ضبط شود، اما این انتخاب به معنای چشمپوشی از برخی قابلیتهای مفید اپلیکیشن اصلی است؛ از جمله فیلترهای صوتی اپل و توانایی ضبط همزمان با دو دوربین. امیدوارم این ویژگیها در قالب بهروزرسانی نرمافزاری اضافه شوند و نه صرفاً در مدل سال آینده.
اگر به نظر میرسد که دیدگاه ما نسبت به قابلیتهای ویدئویی آیفون اندکی منفی است، دلیلش این است که بهجز پیشرفتهای ناشی از دوربینهای جدید، سایر تغییرات تنها برای گروه کوچکی از متخصصان حرفهای کاربرد خواهند داشت. با این حال، اپل آنقدر در زمینه عملکرد ویدئو برتری دارد که نیازی به معرفی ویژگیهای انقلابی تازه نداشت. فعلاً آیفون همچنان پادشاه ویدئوی موبایلی است، و باید اعتراف کرد که لنز ۴ برابری جدید، تجربهای دوستداشتنی فراهم کرده است.

یک حوزه دیگر که ارزش بررسی دارد، موضوع مدیریت گرماست؛ بهویژه آنکه اپل تبلیغات زیادی درباره تغییر طراحی بدنه به ساختار یکپارچه و اضافهشدن محفظه بخار انجام داد. هدف ما این بود که ببینیم آیا این تغییرات تأثیر محسوسی بر ضبط ویدئو گذاشتهاند یا نه. در سری آیفون 16 یا 17، وقتی گوشی بیشازحد داغ شود، نمایشگر هنگام ضبط ویدئو تاریکتر میشود؛ نشانهای عالی برای اطلاع از گرمشدن بیش از حد دستگاه، و همین معیار را در نظر گرفتیم.
در آزمایشهای ما، آیفون 17 Pro و آیفون 16 Pro در شرایط و دماهای مختلف محیطی با یکدیگر مقایسه شدند و نتایج یکسان نبود. گاهی آیفون 16 Pro زودتر تاریک میشد، گاهی آیفون 17 Pro. در کنترلشدهترین شرایطی که توانستم ایجاد کنیم (محیط داخلی با دمای متوسط، قطع اینترنت، بستهبودن تمام اپلیکیشنها جز برنامه ویدئو)، هر دو دستگاه یک ساعت و نیم بهطور مداوم فیلمبرداری کردند و هیچکدام دچار تاریکشدن صفحه نشدند.
نتیجه این است که باوجود تغییر طراحی بدنه آیفون 17 که معمولاً میتواند گرمای بیشتری را در خود نگه دارد، اصلاحات اپل در سیستم خنککننده (از جمله همان محفظه بخار) باعث شد تفاوتی در عملکرد ضبط نسبت به مدل سال گذشته دیده نشود. میتوان این را خوب یا بد دانست، اما از آنجا که در آیفون 16 بهندرت با مشکل گرمای بیش از حد روبهرو بودیم، در آیفون 17 هم آن را مسئلهای جدی نمیبینیم.
آیفون 17 Pro Max: بهترین انتخاب
اپل گوشیای عرضه کرده است که بر سختافزاری که پیشتر نیز عالی بود بنا شده و همزمان نقاط ضعف آن را برطرف کرده است. در این گوشی برای تقریباً هر گروهی چیزی برای لذتبردن وجود دارد. تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرها از دوربین سلفی جدید لذت خواهند برد. عکاسان اکنون مجموعهای از دوربینهای با وضوح بالا در طیف گستردهای از فاصلههای کانونی در اختیار دارند و حتی یک دوربین دیجیتال ۸ برابری قابلاستفاده برای کسانی که به کمی دسترسی بیشتر نیاز دارند.
![]()
فیلمبرداران همچنان بهترین گوشی سینمایی بازار را در اختیار دارند، با افزودن قابلیتهای حرفهایتر نسبت به گذشته. آیفون 17 Pro Max با قیمت ۱,۱۹۹ دلار شاید زمینه کاملاً تازهای را فتح نکند، اما جامعترین و کاملترین گوشی خلاقانه اپل تا به امروز است. از همین رو، این دستگاه بیتردید شایسته عنوان «بهترین انتخاب» است.