ساخت فیلم با استانداردهای هالیوودی با آیفون و لنزهای سینمایی آنامورفیک
با پیشرفت قابلیتهای ویدیویی سری آیفون، از جمله جهشهای چشمگیر در آیفون ۱۵ پرو و دستگاههای جدید آیفون ۱۶ پرو، حالا این سری گوشیها به دوربینهای ضبط ویدیو حرفهای تبدیل شدهاند.
همانطور که استانیسلاو کابرالوف (Stanislav Kapralov) کارگردان و یوجین اوسانوف (Eugene Usanov) فیلمبردار از استودیوی اِووتایم فیلمز (Evotime Films) نشان میدهند، هنگامی که آیفون با ابزارهای حرفهای فیلمسازی ترکیب میشود و در دست هنرمندان خلاق قرار میگیرد، نتایج میتواند حیرتانگیز باشد. در مورد فیلم کوتاه جدید O2، یکی از ابزارهای استفادهشده، آداپتور Beastgrip DOF Adapter Фoton بوده که توسط وادیم چالنکو (Vadym Chalenko) بنیانگذار و مدیرعامل بیستگریپ (Beastgrip) ساخته شده است.
فیلمسازان با این آداپتور جدید میتواندد لنزهای حرفهای سینمایی را به آیفون متصل کنند و کیفیت تصویر و انعطافپذیری خلاقانه خود را بهطور قابلتوجهی بهتر کنند. اگرچه سنسور تصویر و لنزهای آیفون به خودی خود چشمگیر است، ولی فرم کوچک آن محدودیتهایی از نظر قابلیتهای نوری، بهویژه برای عمق میدان دید، طول کانونی و ظاهر کلی فیلم ایجاد میکند. فیلم O2 بهطور کامل با استفاده از لنزهای آنامورفیک اطلس مرکوری (Atlas Mercury) فیلمبرداری شده که از نوع لنزهای PL mount به حساب میآیند و معمولاً در دوربینهای سینمایی پیشرفته استفاده میشوند. برخی از این دوربینها ممکن است قیمتی بالای شش رقمی (به دلار) داشته باشند.
البته، لنزهای اطلس مرکوری هم به تنهایی ارزان نیستند و هر کدام از آنها ۷۹۹۵ دلار قیمت دارند. علاوه بر این، تیم فیلمسازی با کمک اضافی از Old Fast Glass، یک ریگ دوربین سفارشی برای آیفون ساختند. با در نظر گرفتن همه هزینهها، تولید این فیلم همچنان گرانقیمت به حساب میآید هرچند که پروسه تولید بهمراتب مقرونبهصرفهتر و در مقیاس کوچکتری نسبت به تولیدات متکی بر دوربینهای سینمایی معمولی است.
چالنکو میگوید: «این آداپتور گام بعدی در تکامل فیلمسازی با گوشی موبایل است. این آداپتور هنوز در مرحله نمونه اولیه است، اما به ما اجازه داد که از محدودیتهای لنز داخلی آیفون را فراتر برویم. ما از لنزهای سینمایی با کیفیت بالا استفاده کردیم که به فیلم ظاهری داده که مشابه با چیزی است که در دوربینهای سنتی میبینید. بهعنوان یک کارگردان بصری، هیجانزده بودم که ببینم چه نتایجی با استفاده از لنزهای اطلس و این آداپتور جدید DOF به دست آوردیم.»
او افزود: «علاوه بر این، ابزارهای هوش مصنوعی به ما اجازه دادند که جلوههای ویژه (VFX) را با هزینهای بسیار کمتر به محصول نهایی اضافه کنیم. با وجود اینکه این تکنولوژی در مراحل اولیه به سر میبرد، به نظرم ظاهر نهایی فیلم خودش گویای همهچیز است.»
یوجین اوسانوف فیلمبردار پروژه نیز نتایج بهدستآمده را شگفتانگیز توصیف کرد. او میگوید: «با وجود نگرانیهایی که درباره دامنه دینامیکی و عملکرد در نور کم آیفون داشتیم، فرمت Apple ProRes Log فراتر از انتظارات ظاهر شد. با ترکیب این فرمت با لنزهای اطلس، به نظر میرسید که تصاویر با یک دوربین سینمایی ضبط شدهاند. در طول پروسه تولید احساس میکردم که قوانین فیزیک را زیر پا گذاشتهایم.»
آیفونهای پرچمدار اپل، چه با استفاده از فرمت ProRes Log و بهصورت مستقیم و چه با استفاده از لوازم جانبی تخصصی مانند آداپتور Beastgrip DOF، شیوه فیلمسازی برخی از کارگردانان را تغییر دادهاند. ابزارهایی مانند این آداپتور، قابلیت آیفون را به عنوان یک دوربین سینمایی بیشتر میکنند. هرچند آیفون در همه شرایط جایگزین دوربینهای سینمایی نمیشود، اما همانطور که فیلمسازان در حال کشف قابلیتهای آن هستند میتواند به یک ابزار جالب و منحصربهفرد برای افزودن به کیت آنها تبدیل شده و مزایای خاصی در مقایسه با دوربینهای سنتی سینمایی ارائه کند.
اگر کسی فیلم O2 را ببیند و هیچ اطلاعی از نحوه فیلمبرداری آن نداشته باشد، باور کردن اینکه با یک گوشی هوشمند ساخته شده، دشوار است؛ که این خود دستاوردی بزرگ است.