عکاسی با iPhone 6 و iPhone 6 Plus

0 3,739

شب گذشته در نمایش معرفی محصولات شرکت Apple، از آیفون جدید رونمایی شد. تغییرات زیادی در ظاهر و باطن این گوشی روی‌داده است و به‌جای یک گوشی، دوگوشی آیفون 6 و 6 پلاس معرفی شد. بااین‌وجود، برای خیلی از ما که عاشق عکاسی هستیم، تغییرات روی‌داده در دوربین و قابلیت عکاسی این گوشی، جذاب‌ترین بخش این نمایش بود. در این پست به بررسی نوآوری‌های صورت گرفته در مورد دوربین آیفون 6 و 6 پلاس می‌پردازیم.

0909_FL-apple-iphone-6-announcement_2957x1663-1940x1091

اگر از احوال دوربین آیفون 5S با خبر باشید، حتماً می‌دانید این گوشی دارای دوربین 8 مگاپیکسلی با دیافراگم ثابت f/2.2 بوده و اندازه پیکسل‌های حسگر آن 5 / 1 میکرون است. دوگوشی جدید آیفون 6 و 6 پلاس نیز دقیقاً همین مشخصات را دارند، با این تفاوت که دوربین آن‌ها دارای حسگری جدید است. این حسگر جدید مجهز به سیستم Focus Pixel است که امکان فوکوس خودکار بسیار سریع‌تری را فراهم می‌کند. این سیستم فوکوس از نوع ‍Phase-detect بوده و شبیه سیستم‌های فوکوس خودکار در دوربین‌های DSLR عمل می‌کند. بر روی این حسگر جدید، پیکسل‌های مشخصی صرفاً برای تعیین فاصله سوژه عکاسی از دوربین اختصاص‌یافته است. بدین ترتیب دوربین می‌تواند سریعاً فاصله سوژه از دوربین را تعیین کرده و بر روی سوژه فوکوس کند. بنا بر ادعای اپل، این سیستم فوکوس خودکار نسبت به سیستم آیفون 5S تا دو برابر سریع‌تر است.

یکی دیگر از مزایای این حسگر جدید، امکان عکس‌برداری و فیلم‌برداری HDR (با دامنه دینامیکی بالا) است. با آیفون 6 و 6 پلاس می‌توانید تنها با یک عکس به‌صورت HDR عکس‌برداری کنید. همچنین سیستم فلاش دوربین آیفون 6 و 6 پلاس به حالت
‏True Tone Flash (مشابه 5S) است. در این سیستم فلاش از دو چراغ LED برای تعیین بهتر دمای رنگی در عکس‌برداری با فلاش استفاده می‌شود.

تا اینجا هر دوگوشی آیفون 6 و 6 پلاس مشخصات کاملاً یکسانی دارند ولی این‌همه مشخصات‌ آن‌‌ها نیست. دوربین گوشی آیفون 6 مجهز به سیستم تثبیت‌کننده‌ی دیجیتال (Digital Image Stabilization) و دوربین گوشی آیفون 6 پلاس مجهز به سیستم تثبیت‌کننده‌ی دیجیتالی اپتیکی (Optical Image Stabilization) است (شبیه دوربین‌های DSLR). در آیفون 6 پلاس، دوربین حرکات ناخواسته گوشی را ردیابی کرده و با جابه‌جاکردن لنز د جهت مخالف، آن‌ حرکات را جبران می‌کند. کاربرد این مشخصه در عکس‌برداری در نور کم و عکس‌برداری با دست (بدون سه‌پایه) است. در عکس‌برداری با نور کم می‌توان از سرعت‌های شاتر بالاتر و یا از مقادیر حساسیت (ISO)  کم‌تر استفاده کرد. وقتی سرعت شاتر بیش‌تر شود، می‌توانید از سوژه‌‌های سریع در نور کم عکس‌های عالی تهیه کنید. زمانی که مقدار حساسیت را افزایش ندهید، مقدار نویز تصویر شما به‌شدت کم می‌شود. همه‌ی ‌این‌ها به این معنی است که کیفیت تصاویر به‌خوبی بهبود می‌یابد. ‏فن‌آوری تثبیت‌کنندگی تصویر به‌صورت اپتیکی اولین بار نیست که بر روی یک تلفن همراه عرضه می‌شود، ولی آیفون 6 پلاس اولین آیفونی است که از این ‏فن‌آوری بهره می‌برد. زمانی که گوشی را در دست دارید و اقدام به عکاسی می‌کنید، سیستم تثبیت‌کنندگی تصویر می‌تواند به‌خوبی لرزش دست شما را مهار کرده و از تار شدن تصاویر جلوگیری کند. لنز هر دوگوشی آیفون 6 و 6 پلاس دارای 5 عنصر اپتیکی است.

Screen-Shot-2014-09-09-at-10.33.40-AM

در مورد فیلم‌برداری نیز، پیشر‌فته‌هایی صورت گرفته است. با هر دوگوشی آیفون 6 و 6 پلاس می‌توانید باکیفیت 1080 با 60 یا 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید. امکان فیلم‌برداری دور کند (Slow Motion) تا 240 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد. این یعنی 8 برابر کند‌تر از فیلم‌برداری در حالت عادی. درگوشی آیفون 5S تا 120 فریم بر ثانیه می‌توان با دور کند فیلم‌برداری کرد. در ضمن، امکان فیلم‌برداری تأخیر زمانی (Time-Lapse) و فوکوس خودکار ممتد (Continuous Autofocus) را نیز به ویژگی‌های فیلم‌برداری با آیفون 6 و 6 پلاس بیفزایید.

اگر به عکاسی خودنگاره (Selfie) علاقه دارید، بد نیست بدانید که دوربین جلوی گوشی نیز دست‌خوش تغییرات جالبی شده است: افزایش بهبود در تشخیص چهره‌ی انسان، بسته‌شدن چشم و از همه جالب‌تر امکان عکس‌برداری مستمر (Burst Mode) با دوربین جلو. شما می‌توانید ده‌ها عکس خودنگاره را با دوربین جلو گوشی تهیه‌کرده و بهترین عکس را از میان آن‌ها انتخاب کنید.

فن‌آوری دیگر مورداستفاده، مربوط به مغز این گوشی، یعنی پردازشگر A8 64 bit است. سی پی یوی این گوشی نسبت به 5S تا 25 درصد سریع‌تر و در کار‌های گرافیکی تا 50 درصد سریع‌تر است. این قدرت بالا در پردازش تصاویر باعث شده است تا آیفون 6 و 6 پلاس دارای الگوریتم بهتری در کاهش نویز و ترازیابی تون منطقه‌ای (Local Tone Mapping) بوده و درنتیجه تصاویر با نوردهی بهتری به ثبت برسند. هر دوگوشی دارای حالت عکس‌برداری Best Shot هستند.

در مورد عکس‌برداری پانوراما نیز امکانات جدیدی در دسترس است. با هر دوگوشی می‌توانید تصاویر پانوراما با تفکیک‌پذیری 43 مگاپیکسل ثبت کنید.

Apple - iPhone 6 - Cameras
Apple – iPhone 6 – Cameras- photo sample

یکی از موارد چالش‌برانگیز برای آیفون‌گرافی یا عکس‌برداری با آیفون، مقدار شارژ باتری گوشی است. اگر اهل آیفون‌گرافی باشید، به‌خوبی می‌دانید عکس‌برداری و فیلم‌برداری با آیفون به‌شدت مقدار شارژ آن را کاهش می‌دهد. گویا اپل در این مورد نیز دست به ابتکار زده و عملکرد باتری آیفون 6 و 6 پلاس را بهبود بخشیده است. به‌بیان‌دیگر، با آیفون‌های جدید برای مدت بیش‌تری می‌توانید عکس بگیرید و فیلم‌برداری کنید.

آیفون 6 دارای صفحه نمایش 7 / 4 اینچی با تفکیک‌پذیری 750×13340 و تراکم پیکسلی 326 پیکسل در اینچ است. آیفون 6 پلاس دارای صفجه نمایش 5 / 5 اینچی با تفکیک‌پذیری 1080×1920 و تراکم پیکسلی 401 پیکسل در اینچ است. بدین ترتیب، آیفون 6 پلاس دارای 2 میلیون پیکسل بیش‌تر از آیفون 6 است. ضخامت آیفون 6 برابر با 9 / 6 ‌میلی‌متر و ضخامت آیفون 6 پلاس برابر با 1 / 7 میلی‌متر است.

Screen-Shot-2014-09-09-at-10.17.24-AM

این خلاصه‌ی فن‌آوری‌های جدید به‌کاررفته درزمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری درگوشی‌های آیفون 6 و 6 پلاس بود. دو مورد تثبیت‌کنندگی تصویر اپتیکی و امکان فوکوس خودکار از نوع Phase-detect، پیشرفته‌های قابل‌توجه و جذابی هستند. به‌خصوص در مورد فن‌آوری تثبیت‌کنندگی اپتیکی، اگر بتواند مقدار حساسیت (ISO) تصاویر را تا 3 استاپ کاهش دهد، اثر قابل‌توجهی در ارتقاء کیفیت تصاویر، به‌خصوص آن‌ها که در نور کم تهیه‌شده‌اند، می‌گذارد.

رفتارشناسی شرکت اپل نشان می‌دهد، فن‌آوری‌های خیلی مهیج عکاسی را در تلفن‌های سری S ارائه می‌کند. هنوز فضا برای تلفن‌ همراهی با دوربین قدرتمند وجود دارد: دوربینی با حسگر بزرگ‌تر و تفکیک‌‌پذیری در حدود 10، 13 یا حتی 16 مگا پیکسل. به‌هرحال، نوآوری‌های شرکت اپل در مورد عکاسی با آیفون هنوز تمام نشده و آن‌طور که وعده داده‌شده، سیستم‌عامل iOS8 امکانات فراوانی درزمینهٔ عکاسی را فراهم خواهد کرد. سیستم‌عامل iOS8 روز 17 سپتامبر امسال (26 شهریور) عرضه می‌شود.

اولین سری تلفن آیفون 6 و 6 پلاس از اوایل آبان ماه ارائه می‌شود. باید منتظر ماند و دید ترکیب این گوشی با سیستم‌عامل iOS8 چقدر می‌تواند دنیای عکاسی با آیفون را متحول سازد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.