چرا برخی لنز‌ها بهترند؟

11 2,327

“همه حیوانات باهم برابرند، ولی بعضی برابرترند”

این جمله را از جورج اول قرض می‌گیریم: همه لنز‌ها برابرند، ولی بعضی برابرترند.

در این پست می‌خواهیم بدانیم چرا بعضی لنز‌ها برابرترند!

camera-lens-16449-1680x1050

عدسی

عدسی یکی از نقاط تمایز عمده‌ی لنز‌ها است. عدسی‌هایی که در ساخت یک لنز به‌کار می‌روند، به‌شدت بر روی عملکرد آن لنز اثر می‌گذارند. ساخت بهتر، پوشش و مواد خام اولیه‌ی باکیفیت ازجمله موارد مؤثر بر کیفیت عدسی هستند. گاهی اوقات مشاهده می‌کنید در کنار بدنه‌ی لنز، یک یا چند مخفف نوشته‌شده است. این کلمات مخفف‌شده نوع پوشش بکار رفته بر روی عدسی‌های لنز را مشخص می‌کند. اما استفاده از این پوشش‌ها بر روی عدسی لنز چه فوایدی دارد؟ کاهش تشعشعات ناخواسته (Flare)، کنترل بازتابش‌های داخلی و خارجی و افزایش کنتراست و رنگ از مزایای عمده استفاده از پوشش بر روی سطح عدسی است. لنز‌هایی باکیفیت فوق‌العاده دارای چند نوع پوشش هستند. ازآنجاکه ساخت و اعمال این پوشش‌ها بر روی سطح عدسی فن‌آوری پیشرفته‌ای را می‌طلبد، هزینه ساخت این نوع لنز‌ها نیز افزایش می‌یابد.

3059717152_23e026ffc4_z

طراحی

طراحی کاری به‌غایت پیچیده و درواقع یک شاهکار مهندسی است. بد نیست بدانید که طراحی یک لنز کیت از هیچ نظر شبه طراحی یک لنز حرفه‌ای نیست. یک لنز عالی دارای تعداد عناصر اپتیکی بیش‌تری است. عناصر لنز به تعداد عدسی‌های اپتیکی به‌کاررفته در آن گفته می‌شود. همچنین یک لنز سطح‌بالا دارای تعداد گروه‌های اپتیکی بیش‌تری است. تعدادی از عناصر لنز در یک گروه قرار داده می‌شوند. یک لنز می‌تواند دارای چندین گروه با وظایف کاری مشخص باشد. از ترکیب مهندسی‌شده‌ی این عناصر و گروه‌ها، لنزی عالی ساخته می‌شود. کنترل اعوجاج لنز، آبراسیون رنگی، عیوب بشکه‌ای شدن (Barrel Distortion) و فرورفتگی تصاویر (Pincushion Distortion) وابسته به مهندسی و ترکیب مناسب عناصر و گروه‌های اپتیکی لنز است. علاوه بر این‌‌ها، بدنه‌ی لنز‌های «برابرتر» از فلز است. این ویژگی باعث می‌شود که کیفیت زوم و فوکوس افزایش یابد و دقیق‌تر باشد.

5463270920_f7d0f078cf_z

سرعت لنز

یکی دیگر از مواردی که برخی لنز‌ها را برابرتر می‌کند، سرعت لنز یا حداکثر دیافراگم آن‌ها است. به‌طورمعمول، یک لنز کیت دارای حداکثر دیافراگم f/4 یا f/5.6 است. این در حالی است که لنز‌های حرفه‌ای‌تر دارای حداکثر دیافراگم f/2.8 یا بزرگ‌تر هستند. این خصیصه دو حسن دارد. اول آنکه می‌توانید با این لنز‌های حرفه‌ای در نور کم با میزان حساسیت کمتر با شاتر سریع‌تر عکاسی کنید. ماحصل این ترکیب تصویری با نویز کمتر، در لحظه مناسب و با عمق میدان کمتر است. حسن دوم در مورد لنز‌های زوم است. لنز‌های زوم برابرتر دارای دیافراگم ثابت و بزرگ در تمام طول فاصله کانونی خود هستند. این ویژگی در لنز‌های زوم عادی رایج نیست.

لنز‌های زوم در برابر لنز‌ها بافاصله کانونی ثابت

درحالی‌که استفاده از لنز‌های زوم امروزه بسیار گسترده شده است، حقیقت این است که لنز‌های بافاصله‌ی کانونی ثابت دارای کیفیت عکاسی بهتری نسبت به لنز‌‌های زوم در فاصله کانونی مشابه هستند. این بدان خاطر است که لنز‌ها بافاصله‌ی کانونی ثابت پیچیدگی ساخت و ترکیب عناصر و گروه‌های اپتیکی لنزها زوم را ندارند. این مشخصه یک توفیق اجباری برای لنزها بافاصله کانونی ثابت است. به دلیل ساختار طراحی ساده‌تر این نوع لنز‌ها، نه‌تنها در اکثر موارد دارای دیافراگم بزرگ‌تر هستند، بلکه قیمت آن‌ها نسبت به لنز‌ها زوم معمولاً پایین‌تر است.

5322880326_147fc6d847_z

بوکه

مفهوم بوکه به‌اندازه اسم خود آن عجیب است. این عبارت ذاتاً ژاپنی از کیفیتی زیباشناختی در محوکردن قسمتی از تصویر حکایت دارد. این کیفیت می‌تواند در عکس شما و پیامی که توسط آن منتقل می‌کنید، تأثیر به‌سزایی داشته باشد. حقیقت این است که برخی لنز‌ها دارای بوکه‌ی جذاب و یکنواختی هستند. هر لنزی بوکه‌ی خاص خود را تولید می‌کند. این‌که چه نوع بوکه‌ای را برای تصاویر خود می‌پسندید، موردی کاملاً سلیقه‌ای است.

3559168861_38577e20c9_z

حداقل فاصله فوکوس

نزدیک‌ترین فاصله فوکوس برای یک لنز چقدر است؟ وجه تمایز دیگر بین لنز‌های حرفه‌ای و آماتور، همین مشخصه است. دو لنز زوم تله و لنز بافاصله کانونی ثابت را باهم مقایسه کنید. بلافاصله متوجه این تمایز خواهید شد.

کیفیت لنزی که بر روی دوربین خود قرار می‌دهید، به‌طور مستقیم بر روی کیفیت تصاویر شما اثر می‌گذارد. اگر می‌خواهید تصاویر خود را چاپ نکنید، لنز کیت برای شما کافی است. اما اگر به دنبال کیفیت بالاتر هستید، باید به سراغ لنز‌های حرفه‌ای‌تر بروید. این نوع لنز‌ها نه‌تنها تصاویر باکیفیت‌تری ارائه می‌دهند، بلکه سطح خلاقیت و عکاسی شما را دگرگون کرده و با بوکه‌ی زیبا و عمق میدان کمتر، وجه جدیدی به عکاسی شما می‌بخشند.

شاید فکر کنید تهیه یک لنز گران‌قیمت ارزش چندانی ندارد. یک نکته که بد نیست به آن توجه کنید این است که اگرچه دوربین‌های عکاسی ظرف دو سال قدیمی می‌شوند، سرعت پیشرفت در فن‌آوری لنز‌ها بسیار کند است. یک لنز باکیفیت عالی دارای قدمتی بیش از 20 سال است. در اکثر لنز‌های باکیفیت، هنوز می‌توان ردپای طراحی‌های اپتیکی قرن نوزدهم کارل زایس را دید. به شرطی که کارخانه سازنده لنز شما، ماونت آن را تغییر ندهد، تا سال‌ها می‌توانید از یک لنز برابرتر استفاده کنید.

برای اطلاع بیش‌تر در مورد انواع لنز‌ها، ساختار داخلی و عملکرد آن‌ها می‌توانید فیلم آموزشی مبانی عکاسی – لنز‌ها را از فروشگاه پیکسل تهیه فرمایید.

منبع: www.lightstalking.com

11 نظرات
  1. سجاد می‌گوید

    یک مورد خیلی مهم رو نگفتید!
    جنس و طریقه ساخت عدسی . . .
    .
    برخی لنزها عدسی هایی مشابه جس استکان و لیوان داخل جاظرفی آشپزخونه های ما دارن ، ولی برخی بقدری با حساسیت ساخته میشن که فقط برای سرد کردنشون چند ماه وقت گذاشته میشه تا کمترین مولکولهای هوا هم ازش خارج بشن (چون شیشه یک سیال هستش که بسیار کند حرکت میکنه)
    .
    تاثیر این مورد خصوصاً تو لنزهای دیاف باز ، و در بوکه ی عکسهایی که در شب گرفته میشن مشخص تره .
    در لنزهای باکیفیت بوکه به شکل دایره ای یک دست هست ، و در شرایط مشابه با لنزهای ارزان قیمت بوکه کمی غیر یکدست و موج دار در میاد . . .

    1. هومن می‌گوید

      سلام. ممنون از توجه شما. همان‌طور که شما فرمودید، نوع عدسی و طرز ساخت آن بر روی کیفیت اپتیکی بسیار مؤثر است. با‌این‌وجود، بحث در مورد طرز ساخت شیشه و عدسی به راحتی سرفصل چند واحد دانشگاهی را پوشش می‌دهد و از حوصله این پست خارج است. مطالب این پست مواردی بسیار کاربردی را شامل می‌شود و از ورود به مباحث تکنیکی و تخصصی اجتناب شده است.
      در ضمن مواردی که در مورد ساخت عدسی و شیشه فرمودید، خیلی هم درست نیست.

      1. سجاد می‌گوید

        میشه بفرمایید کدوم بخش حرفهام درست نیست؟
        .
        در مورد تاثیر سرد کردن در مدت طولانی این مقاله رو بخونید و یه سرچی هم درباره مراحل ساخت لنزها بکنید :
        http://kashan-cast.blogfa.com/post-67.aspx
        .
        در مورد تفاوت بوکه تحت تاثیر کیفیت عدسی ، این عکس رو ببینید:
        http://photographylife.com/wp-content/uploads/2012/09/Tamron-24-70mm-vs-Nikon-24-70mm-Bokeh.jpg
        .
        در مورد جنس مشابه استکان و لیوان برخی لنزها هم قیمتهاشون گویا هستن .
        .
        ضمن اینکه شما خودتون فرمودید : یک لنز عالی دارای تعداد عناصر اپتیکی بیش‌تری است . . .
        در حالی که “خیلی هم درست نیست!”
        برای مثال لنز 50 میلیمتری f1.4 کانن که یک لنز نرمال متوسط محسوب میشه از قرارگیری 8 عنصر در 6 گروه ساخته شده ، اما لنز کارل زایس 50 میلیمتری f1.4 که یک لنز عالیه ، از قرارگیری 7 عنصر در 6 گروه ساخته شده .
        .
        من دیگه تو این وبلاگ کامنت نمیذارم .

        1. اشکان زهرایی می‌گوید

          دوست عزیز،
          سعی کرده‌ایم مطالب را کلی بیان کنیم. از نظر تعداد عناصر و گروه‌ها حرف شما درست است، استثناهای زیادی وجود دارد، اما از نظر کلی تعداد بیش‌تر می‌تواند بهتر باشد. در مورد سردکردن هم، قانون کلی‌ای وجود ندارد. خوب است که دوستان برخی ظرافت‌ها را که در مطلب اصلی قابل‌بیان نیست در دیدگاه‌ها بیان کنند.
          در ضمن، ما در کنار هم کار می‌کنیم و بحث‌هایمان دوستانه است. قرار نیست دعوا و قهر کنیم.

          1. سجاد می‌گوید

            قهر؟
            من گفتم دیگه تو این وبلاگ کامنت نمیذارم . که با همین کامنتم هم نقض کردمش!
            البته سعی مکنم دیگه کامنت نذارم . . .

        2. هومن می‌گوید

          ممنون از شما که وقت می گذارید و مطالب ما را با دقت مرور می کنید. همان طور که گفتم، مطالب شما در مورد ساخت شیشه و عدسی کمی با واقعیت علمی تفاوت داشت. شیشه مذاب سریع سرد شده است و قسمت عمده آن معمولاً از سیلیس است. برای اینکه شیشه درست کنید، باید سریع مذاب را از دمای 1400 درجه به دمای اتاق سرد کنید. نمی توانید چندماه وقت بگذارید تا سرد شود. در این صورت کریستال سیلیس به دست می آید که اصلاً هم شفاف نیست وشیری رنگ است. برای حذف حباب های هوا از مذاب شیشه تکنیک های بسیاری بکار می رود.از افزودن انواع اکسیدهای فلزی (سدیم و آرسنیک) به مذاب گرفته تا فرآیندی به نام آنیل کردن (Annealing). سردکردن شیشه به هیچ وجه چند ماه طول نمی کشد. ساخت شیشه مطلبی بسیار تکنیکی است، بطوریکه می توان از دانشگاه آلفرد نیویورک (که خیلی هم دانشگاه معظمی است) دکترا در شیشه دریافت کرد. در مورد عدسی نیز که کار به فیزیک اپتیک هم می کشد.

          از بحث لنزها منحرف نشویم. در مورد عناصر اپتیکی لنزها، مثال شما صادق است و مثال های بسیار دیگر نیز می توان ارائه کرد. شما تمام فاکتورهای ارائه شده در این پست را در کنار یکدیگر در نظر بگیرید. پوشش عدسی ها، منظور از ساخت لنز، فاصله کانونی که پوشش می دهد، اندازه دیافراگم و البته همان طور که خودتان فرمودید، نحوه ساخت عدسی و شیشه. همه مشخصات در کنار یکدیگر در هنگام تولید یک لنز با کیفیت، شایسته توجه هستند.

          باز هم از توجه ای که مبذول فرمودید، ممنونیم.

          1. سجاد می‌گوید

            برای شیشه معمولی و لنزهای عادی درسته ،
            ، ولی چیزی که مد نظر من بود روش خاصیه که به نوعی ریخته گری شیشه محسوب میشه .
            در اینجا ببینید :
            http://en.wikipedia.org/wiki/Precision_glass_moulding
            .
            در مورد “صرف چند ماه وقت برای سردسازی” ، باید اعتراف کنم که شنیدم که برای این کار “چند ماه” وقت صرف میشه و شیشه به حال خودش رها میشه ، اما نتونستم چیزی در رابطه باهاش پیدا بکنم . فقط همین صفحه رو پیدا کردم که در رابطه با اهمیت روش سرد سازی شیشه های خاص (لنز) و تاثیر اون روی ضریب شکست و ایجاد نقطه های درون شیشه هم توضیحاتی داده .

          2. هومن می‌گوید

            مطالبی که لینک داده بودید، خواندم.
            پیگیری شما، باعث دلگرمی است. ای کاش سایر مطالب این بلاگ، به اندازه این مطلب، مورد توجه شما قرار گیرند.

      2. منصوره می‌گوید

        من در مورد روشهای ساخت لنزها میخام میتونید کمکم کنید؟؟؟

    2. شروین می‌گوید

      جناب سجاد

      من فکر میکنم بوکه دایره ای شکل مربوط به تعداد blade های دیافراگم باشه نه کیفیت لنز. درسته ؟

  2. شروین می‌گوید

    با سلام خدمت عزیزان پیکسل و جناب سجاد

    جدال جالبی در گرفته که نحوه برخودر علمی در این جدال بیشتر از خودش جذابه.
    در مورد سرد کردن شیشه در طول زمان، چندی پیش بنده مستندی دیدم که مربوط به ساخت تلسکوپ دو چشمی LBT در آریزونا بود. بعد از مشاهده برنامه به تحقیق در مورد نحوه ساخت آینه های این تلسکوپ پرداختم.
    همونطور که میدنید آینه های 8.4 متری این تلسکوپ به صورت یک تکه ساخته شده و روش ساخت هم به صورت کاملا ساده اینه که کریستالی رو که از ژاپن آوردن در کوره ای دوار ریختن که به مدت 4 ماه با سرعت مشخصی میچرخیده تا مراحل ذوب شدن و شکل گرفتن شیشه به صورت یکدست انجام بشه. و این سرعت بعد از ذوب کامل کاهش پیدا کرده تا به مرحله آخر و سفت شدن شیه رسیده است.
    در این لینک میتونید مراحل مشابه برای GMT رو بخونید
    http://www.universetoday.com/10634/making-the-mirror-for-the-worlds-largest-telescope/
    بحثی که آقای سجاد مطرح کردند در خصوص سرد کردن طولانی مدت شیه درسته ولی نه برای لنزها عکاسی این مورد به ظاهر برای ساخت عدسی های غولپیکر استفاده میشه و به ظاهر دلیلش هم قوس مورد نیازیه که باید در طول زمان شکل بگیره. ( یه لیوان نسکافه رو هم بزنید تا شماتیک کوچیک کار رو ببینید. ) قوص مورد نظر بعد پرداخت میشه و با بخار کروم و جیوه و این قبیل مواد پوشش داده میشه.

    جهت صحت ادعای دوست عزیزمون بخشی از مطلب رو عینا منتقل میکنم .
    Mirror cooling is a carefully controlled process that will take 11 to 12 weeks. After the mirror is completely cooled, the lab will wash the ceramic cores out of the mirror’s glass honeycomb cells. Then the mirror will be ground and polished to an accuracy of plus-or-minus 15 to 20 nanometers (a nanometer is a billionth of a meter). The mirror will be coated with a layer of reflective aluminum only 100 nanometers thick at the observatory site.
    ولی نکاتی که این بحث رو کمی به انحراف کشوند اینه که این روش ساخت، آینه رو بسیار گران قیمت میکنه ( در زمان انتقال شیشه های این تلسکوپ کشور آمریکا از تک تیراندازهای ارتش برای اعمال حفاظت در مسیر انتقال آینه استفاده کرد. ) در ضمن صحبت هومن گرامی هم درسته چون با همچین روش ساختی کسی به جز سازمانهای بزرگ توان خریدن لنز عکاسی رو ندارند. بنا براین نمیشه از این روش برای ساخت لنز عکاسی استفاده کرد. فقط چون صرفه اتصادی نداره که بخواهیم با قطر 67 میلیمتر یه کوره بسازیم و 12 هفته هم با سرعت مشخص بچرخونیمش تا سرد بشه.
    این مطلب بنده صرف جهت این ارسال شده که بحثتون نیمه تمام رها شده و خواننده این وبلاگ وزین درست نیست به امون خدا رها بشه که بالاخره نتیجه چی شد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.