نگاهی دقیق به دوربین آیفون 7 و 7 پلاس

1 1,438

شب گذشته اپل در سالن بل گراهام شهر سانفرانسیسکو مراسم اختصاصی خود را برگزار کرد و از محصولات جدیدش پرده‌برداری کرد. مسلما مهم‌ترین دستگاه‌هایی که در خلال این مراسم تقریبا 2 ساعته از آن‌ها رونمایی به عمل آمد، گوشی‌های آیفون 7 و 7 پلاس بودند.

این دو گوشی گرچه از منظر طراحی تغییرات چندانی نسبت به نسخه‌های پیشین آیفون نداشتند، با این وجود ویژگی‌های ریز و درشت جذابی به آن‌ها افزوده شده است. یکی از مورد توجه‌ترین بهبود این دو گوشی بدون شک مربوط به دوربین آن‌های می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداحت.

sss7

آیفون 7

مسلما یکی از ویژگی‌هایی که در آیفون 7 بهبود چشمگیری داشته دوربین آن است. آیفون 7 از حسگری 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد که از جذب‌ نور بسیار بیشتری نسبت به حسگر بکار رفته در دوربین آیفون 6اس برخوردار است. می‌دانیم که جذب نور بیشتر یک حسگر به معنای امکان ثبت عکس‌هایی با نوردهی بالاتر است. حال به این سنسور یک لنز جدید با گشادگی دیافراگم f/1.8 را نیز اضافه کنید که قابلیت عکاسی در محیط‌های تاریک و شرایط نوری ضعیف را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. این لنز نسبت به لنز موجود در دوربین آیفون 6اس وایدتر می‌باشد و متشکل از 6 عدسی منحصربه‌فرد است که به گفته اپل کمک شایانی به ثبت عکس‌هایی شارپ و با وضوح بالا می‌کند. همچنین یک حسگر فلیکر جدید نیز در دوربین این گوشی وظیفه تنظیم خودکار سرعت شاتر را عهده دار است.

sss77

اما شگفتی‌های دوربین آیفون 7 هنوز پایان نیافته است. یک فلاش LED چهارگانه – که در نوع خود اولین است – در کنار دوربین پشتی این دستگاه جای گرفته است. این فلاش علاوه بر آنکه در عکاسی و یا فیلم‌برداری در محیط‌های کم‌نور بسیار کارامد است، تاثیر قابل توجهی بر روی تونالیته رنگ‌ها می‌گذارد تا رنگ‌های ثبت شده در عکس خروجی به آنچه در واقعیت است کاملا نزدیک باشد. اما به زعم اپل برای آنکه یک دوربین تماما حرفه‌ای را همیشه خود داشته باشید به چیز بیشتری به جز لنز و حسگر باکیفیت نیاز دارید و آن هم یک لرزشگیر اپتیکال است. تا پیش از این، لرزشگیر اپتیکال دوربین تنها در انحصار نسخه‌های پلاس آیفون بود ولی اکنون آیفون 7 عنوان اولین آیفون غیر از پلاس را یدک می‌کشد که به این مکانیسم پیشرفته مجهز شده است. به لطف این لرزشگیر اپتیکال، تکان‌های ناشی از لرزش دست و گوشی موبایل هنگام عکاسی و فیلم‌برداری تا حد زیادی کنترل و برطرف شده تا کم‌ترین اثر مخرب را بر روی شارپنس و وضوح تصاویر ثبت شده بگذارد.

ss77

آیفون 7 پلاس

شگفتی در دوربین آیفون 7 پلاس به اوج خود می‌رسد. همان‌گونه که در شایعات و اخبار مرتبط نیز آمده بود، سرانجام این گوشی به دوربین دوگانه مجهز شد که می‌تواند دریچه‌های وسیعی را در زمینه عکاسی با موبایل بر روی کاربران خود باز کند. دوربین آیفون 7 پلاس دارای دو حسگر 12 مگاپیکسلی می‌باشد که لنز در نظر گرفته شده برای یکی از این حسگرها از نوع واید با بازشدگی دیافراگم f/1.8 بوده و دیگری از نوع تله‌فوتو می‌باشد که حداکثر گشودگی دهانه دیافراگم f/2.8 را ارائه می‌دهد. همکاری این دو لنز واید و تله با یکدیگر موجب شده تا عمق میدان عکس‌های ثبت شده توسط این دوربین تا حد زیادی مشابه دوربین‌های DSLR باشد. شاید برایتان جالب باشد که می‌توان توسط دوربین این فبلت اپل، عکس‌هایی با پس‌زمنیه محو و بوکه زیبا را خلق کرد. از این رو بدون شک آیفون 7 پلاس می‌تواند علاقه‌مندان به عکاسی پرتره را هیجان‌زده کند چرا که این گوشی در این بخش توانمندترین است. برای سوئیچ کردن بر روی دوربین‌های این گوشی نیز یک دکمه در اپلیکیشن دوربین نمایان می‌شود که با لمس آن می‌توان به سادگی از بین دوربین اول یا دوم یکی ار انتخاب کرد.

iphone_7_post_bokeh

دوربین سلفی و Live Photos

اپل برای دوربین جلویی هر دو آیفون جدید خود حسگری 7 مگاپیکسلی را در نظر گرفته که در قیاس به دوربین سلفی آیفون 6اس، عکس‌های به مراتب شارپ‌تری را ثبت می‌کند و غنای رنگی بیشتری را ارائه می‌دهد. درست مانند آیفون 6اس و 6اس پلاس، دوربین Facetime آیفون 7 و 7پلاس نیز از فلاش رتینا سود می‌برد. همچنین این دوربین قادر است ویدئوهایی با رزولوشن فول اچ‌دی را رکورد کند.

1 نظر
  1. zohreh می‌گوید

    من عاشق عکاسی هستم و مطمءنا همچین گوشی میتونه واسه من جالب باشه

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.