آیا قابلیت Eye Control دوربین R3 کانن آن‌قدری خوب است که در عکاسی ورزشی کارایی داشته باشد؟

0 1,453

همان‌طور که انتظار آن را داشتیم، دوربین کانن R3 قابلیت‌ها و تکنولوژی‌های بسیاری از دوربین‌های پیشرفته است که تابه‌حال آن‌ها را می‌شناختیم. قسمت بزرگی از وجود ویژگی‌های متنوع در این دوربین مدیون سنسور جدید و بسیار سریع، پردازشگر بازطراحی شده و هوش مصنوعی در سیستم فوکوس خودکار این دوربین است که به صورت پیش‌فرض می‌تواند انسان‌ها، حیوانات و ماشین‌های مسابقه‌ای را به‌خوبی تمیز دهد.
کانن خیلی سریع از قابلیت‌های Canon R3 پرده برداری کرد و بیان کرد که تنها ویژگی جدید این دوربین فوکوس خودکار با کمک قابلیت Eye Control نیست. اما فوکوس خودکار همراه با Eye Control یک قابلیت جدید است. البته این قابلیت در دهه پیش هم بر روی برخی از دوربین‌ها موجود بوده است.

سیر تکاملی کنترل فوکوس خودکار

 

عکاس‌های حرفه‌ای در بیشتر مواقع در روش‌های استفاده خود از دوربین تغییری ایجاد نمی‌کنند و به علت ترس از اینکه ممکن است مجبور شوند تا آزمون‌وخطای بسیاری کنند تا روش جدیدی به اندازه روش قدیمی برایشان قابل اعتماد باشد، معمولاً در استفاده از قابلیت‌های جدید دوربین‌ها محتاطانه عمل می‌کنند. این احتیاط برای عکاس‌های حرفه‌ای کاملاً منطقی است؛ چون برای آن‌ها از دست دادن یک عکس خوب، از دست دادن پول است.

Canon_EOS_R3
این احتیاط موجب این شده است که تحول در سیستم کنترل فوکوس خودکار به صورت پله‌ای جلو رود. به همین علت در دوربین EOS R3 نیز در صورت تمایل، عکاس می‌تواند فوکوس خودکار را به‌وسیله دکمه‌های موجود و درست مانند دوربین EOS-1D سال ۲۰۰۱ کنترل کند. همچنین امکان استفاده از جوی‌استیک فوکوس خودکار نیز در این دوربین فراهم است، اما به صورت پیش‌فرض این قابلیت غیرفعال است. صفحه لمسی نیز راه دیگری برای کنترل سیستم فوکوس خودکار است که در دوربین‌هایی مانند EOS R که فاقد جوی‌استیک کنترل فوکوس هستند، بسیار کاربردی است.
کانن در این پیشرفت پله‌ای، اسمارت کنترلر را نیز که یک تاچ پد برای انگشت شست و کنار دکمه روشن کردن فوکوس خودکار است را با دوربین EOS-1D X Mark III معرفی کرد و حالا این قابلیت بر روی دوربین EOS R3 نیز موجود است. اسمارت کنترلر یک ابزار قدرتمند است که به شما امکان تغییر فوکوس را با حرکت انگشت شست فراهم می‌کند.
اگر چهار روش سیستم فوکوس خودکار که تابه‌حال ذکر کردیم برایتان رضایت‌بخش نبوده‌اند، دوربین R3 روش پنجمی با عنوان Eye Control AF ارائه کرده است. درحالی که نمی‌توان گفت این روش برای تمام نیازهای عکاسی کاملاً کاربردی است، اما برای عکاسی از مسابقات فوتبال کاملاً کاربردی بوده است که در ادامه به شرح دلایل آن می‌پردازیم.

 

 

شهودی بودن این روش

 

در توضیحاتی و نقدهایی که در مورد دوربین‌ها و لوازم عکاسی می‌خوانیم، واژه «شهودی» یکی از پرکاربردترین واژه‌ها است، مترادف این واژه را می‌توان «غریزی» بیان کرد. اگر قابلیتی کاملاً شهودی باشد، به این معنا است که کاربر بدون هیچ تمرین و مطالعه‌ای می‌تواند از آن قابلیت استفاده کند. یک مثال خوب برای این امر آیفون‌های اولیه است که اگر آن‌ها را به کودکان خردسال و یا سالمندانی که از تکنولوژی‌های این چنینی کاملا دور هستند نیز بدهید، می‌توانند به خوبی از آن‌ها استفاده کنند.
اما این واژه معنای حقیقی خود را در کمتر موضوعی دارد و به همین علت در قابلیت‌های محدودی از این واژه استفاده می‌کنیم. کاربرانی که از دوربین‌های کانن استفاده می‌کنند، ممکن است گمان کنند که تنظیمات دوربین EOS R3 کاملاً شهودی است، اما این‌طور نیست. تنظیمات دوربین‌های کانن به نظر این کاربران شهودی است به علت اینکه سال‌ها از استفاده از آن را در سایر دوربین‌های کانن تمرین کرده‌اند. مثلاً اگر دوربین EOS-1D X III را به یک مهدکودک ببریم و از کودکی بخواهیم که کارت حافظه دوربین را فرمت کند، بعید است که بتواند چنین کاری را انجام دهد.
اما قابلیت Eye Control‌ در فوکوس خودکار درست مانند آیفون‌های اولیه است و بدون نیاز به فکر، عملیات مورد نظر را انجام خواهد داد.

 

ویدئو معرفی دوربین کانن ار ۳ | Canon EOS R3 :

 

 

استفاده

 

به طرز عجیبی استفاده از این قابلیت در یک سناریوی ورزشی برای عکاسی که تابه‌حال از این قابلیت‌ استفاده نکرده بود، کاربردی بوده است. در یک جلسه تمرینی فوتبال این قابلیت تست شده و نتایج آن را در ادامه متن مشاهده خواهید کرد.

قابلیت Eye_Control در کانن R3
رابط کاربری Eye Control در این تصویر به علت اینکه نمی‌توان آن را نشان‌ دهنده‌های آن را توسط کابل HDMI ضبط کرد، به صورت شبیه سازی شده نمایان است. دایره‌های نارنجی که می‌بینید، با حرکت چشم حرکت می‌کنند. مربع سفید نشانگر محدوده فوکوس خودکار است. مربعی که دور چهره بازیکن می‌بینید نیز نشانگر این است که پس از شروع تعقیب، دوربین بر روی چهره و یا چشم بازیکن فوکوس می‌کند.

 

توسط قابلیت Eye Control AF، عکاس دیگر لازم نیست که برای تعیین محدوده فوکوس خودکار فکر زیادی کند. تنها کافی است که به اتفاقی که در حال رخ دادن است نگاه کند تا تعقیب سوژه اولیه انجام شود. توسط این قابلیت زمان و تمرکز بیشتری نیز معطوف به کادربندی می‌شود.

قابلیت Eye_Control در کانن R3
بدون نگرانی از محدوده فوکوس خودکار، عکاس می‌تواند صحنه را مشاهده و دکمه شاتر را در زمان ایده‌آل فشار دهد و مطمئن باشد که تصویر ثبت شده فوکوس صحیحی خواهد داشت.
ISO 400 | 1/1600 ثانیه | F5.6 | Canon RF 400mm F2.8 L IS USM
این تصویر توسط دوربین R3 کانن و پیش از ارائه دوربین به بازار ثبت شده است.

به گفته عکاسی که این تست را انجام داده،افزودن مناطق سفارشی عملکرد هماهنگی به همراه قابلیت Eye Control AF در دوربین EOS R3 به همراه دارد، همچنین به علت اینکه با لنز Canon RF 400mm F2.8 L IS USM آشنایی کامل را داشته، ایده ذهنی خوبی در مورد اندازه سوژه‌ها در فریم داشته است.
در تصاویری که می‌بینید عکاس محدوده‌ای برای قد و عرض بازیکنان و همچنین قسمتی از زمین را برای دوربین تعریف کرده است، تا توپ نیز در فوکوس باشد؛ اما فوکوس اولیه بر روی بازیکنی است که پا به توپ است. دوربین سوژه اصلی که انسان است را تشخیص می‌دهد و چهره و یا چشم سوژه را بدون تأخیر تعقیب می‌کند.

مواردی که باید در نظر گرفته شود

درحالی‌که قابلیت Eye Control AF در شرایط چالش برانگیز به خوبی عمل کرده است، شرکت کانن اشاره به این موضوع دارد که مقدماتی نیز باید در نظر گرفته شوند.

قابلیت Eye_Control در کانن R3
قابلیت Eye Control در فوکوس خودکار برای ثبت عکسی که در لحظه‌ای بیانگر موقعیت است، بسیار کاربردی است. اما لزوما برای تمام موقعیت‌ها کاربردی نیست.
عکس ذخیره شده با فرمت JPEG توسط دوربینی که قبل از ارائه به بازار به منظور تست در دسترس عکاس بوده
ISO 400 | 1/1600 ثانیه | F5.6 | Canon RF 400mm F2.8 L IS USM

 

به بیان ساده، چشم‌های افراد تفاوت‌های زیادی دارد. افرادی با چشم‌های آبی کمرنگ، کسانی که از عینک استفاده می‌کنند و کسانی که چشم‌هایی با شرایط خاص دارند، ممکن است عملکرد پاسخگویی از قابلیت Eye Control دریافت نکنند.
همچنین مهم است که عملیات کالیبره کردن این قابلیت با چشم خود را قبل از اقدام به عکاسی، چند مرتبه انجام دهید تا دوربین با رفتار چشم شما آشنا شود. در این دوربین کاربر می‌تواند شش حالت مختلف برای کالیبره کردن این قابلیت با رفتار چشم برای شرایط نوری مختلف و یا افراد مختلفی که از دوربین استفاده می‌کنند، تنظیم کند. شرکت کانن پیشنهاد می‌کند تا چند بار برای ذخیره سازی رفتار چشم خود را به دوربین بشناسید تا نتیجه مطلوب‌تری تجربه کنید.
عکاسی که در این جلسه تمرینی این قابلیت را آزمایش کرده است، در حالت مجاورت با خورشید، در حالت قرار گرفتن در سایه، زیر آسمان آبی حرکات چشم خود را به دوربین معرفی کرده است. همچنین تمام این حالات را در حالت در دست گرفتن دوربین به صورت عمودی و افقی برای کالیبره کردن بهتر انجام داده است. هر مرتبه‌ای که چشم و این قابلیت را کالیبره می‌کنید، دقت این سیستم در تعقیب نگاه شما افزایش می‌یابد. به گفته عکاس هیچ مشکلی در عملکرد این قابلیت در این جلسه تمرینی مشاهده نشده است.

قابلیت Eye_Control در کانن R3
در این تصویر نیز عکاس با استفاده از قابلیت Eye Control به چشمان ببر خیره شده است.
عکس ذخیره شده با فرمت JPEG توسط دوربینی که قبل از ارائه به بازار به منظور تست در دسترس عکاس بوده
ISO 100 | 1/500 ثانیه | F2.8 | Canon RF 400mm F2.8 L IS USM

 

قابلیت Eye Control در چه شرایطی کاربرد ندارد؟

این قابلیت برای تمام موقعیت‌ها کاربردی نیست. مثلاً هنگام عکاسی از مناظر و یا بناها، معمولاً چشم عکاس در منظره‌یاب سرتاسر فریم را بررسی می‌کند و همچنین به گوشه‌ها نگاه می‌کند تا ترکیب بندی مناسبی را انجام دهد. مسلماً قابلیت Eye Control AF در چنین شرایط تنها حواس پرتی می‌آورد و بهتر است که غیرفعال شود.

قابلیت Eye_Control در کانن R3
در این تصویر عکاس منتظر بوده تا لحظه‌ای که ماهی‌ها روبروی بینندگان قرار می‌گیرند را به ثبت برساند. به همین قابلیت فوکوس خودکار با کنترل چشم را خاموش کرده است.
عکس ذخیره شده با فرمت JPEG توسط دوربینی که قبل از ارائه به بازار به منظور تست در دسترس عکاس بوده
ISO 10000 | 1/200 sec | F2.8 | Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM

 

خوشبختانه اگر قابلیت Eye Control در شرایطی نیاز نباشد و اگر به درستی رفتار نکند (البته می‌توانید این مشکل را با کالیبره کردن حل کنید) می‌تواند به سادگی این قابلیت را غیر فعال کنید و از چهار روش قبلی ذکر شده برای فوکوس خودکار استفاده کنید.

حرف آخر

تنها قابلیت بارز دوربین EOS R3 ویژگی فوکوس خودکار آن همراه با Eye Control نیست و مطمئناً بسیاری از خریداران این دوربین ممکن است که حتی یک بار هم این قابلیت را فعال نکنند. اما کاربرانی که این قابلیت را تسک کرده‌اند، عملکرد این ویژگی برایشان لذت بخش و راضی‌کننده بوده است. این قابلیت با رابط کاربری شهودی خود می‌تواند توسط بسیاری از افراد در تمام سطوح عکاسی استفاده شود.
به گفته عکاس بعد از انجام این تست؛ صادقانه دیگر ترجیح می‌دهم که از جوی‌استیک فوکوس خودکار استفاده نکنم. حتی استفاده از صفحه لمسی نیز به آسانی و سادگی نگاه کردن به محدوده‌ای که می‌خواهید بر روی آنجا فوکوس کنید، نیست. اینکه قابلیت Eye Control موجب می‌شود بسیاری به این دوربین علاقه‌مند شوند یا نه، بعد از ارائه کامل و جا افتادن دوربین در بازار معلوم می‌شود. اما گمان بر این می‌رود که این قابلیت انقلابی در امر فوکوس خودکار دوربین‌ها باشد و به زودی حداقل به روش دوم برای فوکوس تبدیل شود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.