راهنمای فلاش‌های Speedlight نیکون

0 2,982

فلاش‌های رو دوربینی یا Speedlightها را پیش‌تر در مقاله‌ای با نام “معرفی فلاش‌های رو دوربینی” بررسی کردیم. همچنین پیشتر به فلاش‌های رودوربینی کانن پرداختیم. در این مقاله فلاش‌های Sppedlight یکی از برند‌های مهم در این زمینه یعنی فلاش‌های نیکون را معرفی و مقایسه می‌کنیم. فلاش‌های رو دوربینی این شرکت به دلیل امکان ارتباط بی‌سیم، تنوع بالا و قیمت‌های متنوع، یکی از محبوب‌ترین انواع فلاش‌ها در بازار هستند.

در این مقاله سعی می‌کنیم فارغ از موجود بودن این فلاش‌ها در فروشگاه‌ها، تمامی مدل‌های Nikon SB-300، SB-400، SB-500، SB-600، SB-700، SB-800 (تولید نمی‌شود)، SB-900 (تولید نمی‌شود) و SB-910 (جدیدترین فلاش نیکون) را با یکدیگر مقایسه کنیم. در انتها نیز می‌توانید یک جدول مقایسه‌ای بین تمامی این مدل‌ها مشاهده کنید.

 

Nikon SB-300

Nikon-SB-300ساده‌ترین و در عین حال سبک‌ترین فلاش نیکون، مدل SB-300 است. این مدل تنها برای نوردهی ساده در دوربین‌های نیکون استفاده می‌شود و امکان استفاده در حالت‌های Master یا Slave را ندارد. البته این فلاش مشخصاً قوی‌تر از فلاش‌های عادی روی دوربین‌های نیکون است و قدرت نور بیشتری نسبت به هر یک از این فلاش‌ها دارد. بنابراین در صورتی که برای نوردهی عادی یا حتی نور پرکننده به شدت نور بیشتری نیاز دارید می‌توانید این فلاش سبک وزن را در کنار دوربین‌تان نگه دارید. خوشبختانه نیکون  در اغلب دوربین‌های رده بالای خود یک فلاش کوچک روی دوربین تعبیه کرده است و از این لحاظ مزیت مهمی نسبت به همتاهای کاننی دارد. اما در برخی از مدل‌ها مانند سری تک رقمی دوربین‌های DSLR این شرکت (D3 ، D4 و …) به دلیل عدم وجود فلاش می‌توانید از این فلاش به عنوان فلاش همراه و نور پرکننده استفاده کنید.

برخلاف فلاش‌های دیگر نیکون، سر فلاش SB-300 نمی‌تواند به اطراف بچرخد، اما سر این فلاش رو به بالا حرکت می‌کند و می‌توان آن را تا زاویه 120 درجه رو به بالا باز کرد. بنابراین به عنوان فلاش انعکاسی یا Bounce Flash نیز استفاده می‌شود و از آن لحاظ نسبت به فلاش‌های روی دوربین کاربرد بیشتری دارد.

این دوربین از تمامی مزایای سیستم نورسنجی فلاش نیکون i-TTL و همچنین انواع حالت‌های Sync نوردهی پشتیبانی می‌کند، اما برخی از سیستم‌های نوردهی خلاقانه نیکون (Nikon Creative Lighting System) مانند سرعت سینک بالا (High Speed Sync) یا نور کمکی فوکوس در این فلاش در دسترس نیست.

فلاش SB-300 یک فلاش بسیار سبک و جمع و جور است که تنها با دو باطری AAA (نیم قلمی) آلکالاین یا Ni-MH شارژ می‌شود. در صورتی که کل انرژی فلاش تخلیه شود، زمان شارژ آن حدود 4 ثانیه طول می‌کشد که برای کارهای سریع مانند عکاسی عروسی یا خبری مناسب نیست و احتمالاً صحنه‌های زیادی را از دست خواهید داد.

Nikon SB-400

Nikon-SB-400

این مدل مدت زیادی است که دیگر تولید نمی‌شود و خود وب‌سایت نیکون نیز آن را در آرشیو محصولاتش قرار داده است. اما ممکن است در بازار آن را بیابید. فلاش SB-400 نیکون نیز مانند SB-300 یک فلاش کاملاً ساده با امکانات اولیه است که احتمالاً تنها دلیل انتخابش، کوچک و سبک بودن آن است.

سر این فلاش نیز مانند SB-300 تنها در جهت عمودی باز می‌شود و نمی‌توان آن را به طرفین چرخاند. ضمن اینکه باز شدن سر این فلاش تنها تا 90 درجه امکان‌پذیر است و از این لحاظ حتی نسبت به SB-300 محدود‌تر است. از نظر امکاناتی مانند پشتیبانی از i-TTL و انواع حالت‌های Sync نوردهی،مانند SB-300 است و تنها تفاوت این دو سرعت شارژ سریع‌تر SB-400 (حدود 3 ثانیه) نسبت به مدل قبلی خودش است.

بدنه این دوربین کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر از SB-300 است و با دو باطری AA (قلمی) کار می‌کند.

Nikon SB-500

Nikon-SB-500-300x300

فلاش نسبتاً جدید SB-500 نخستین فلاش نیکون است که به نور پیوسته LED مجهز شده است و می‌توان از آن علاوه بر عکاسی، برای نوردهی صحنه‌های متحرک یا ویدئویی نیز استفاده کرد. این نور می‌تواند مستقل از نور فلاش استفاده شود.

البته نور LED هرگز به قدرت نور فلاش عادی SB-500 نمی‌رسد، اما دست‌کم برای روشن کردن معمول صحنه در فاصله‌های کوتاه کاربرد زیادی دارد.

فلاش SB-500 با عدد راهنمای 24، یک فلاش پرقدرت به شمار نمی‌آید، اما می‌توان از آن به عنوان فلاش Master برای تحریک فلاش‌های دیگر و همچنین به عنوان یک فلاش Slave در مواقعی که نیاز به چند فلاش است استفاده کرد.

سر این فلاش هم مانند مدل‌های حرفه‌ای‌تر، تا زاویه 90 درجه به سمت بالا و همچنین تا زاویه 180 درجه به اطراف می‌چرخد. به دلیل استفاده از دو باطری AA، سرعت شارژ مجدد این فلاش کمی ضعیف است و در صورت تخلیه کامل، به 3.5 ثانیه می‌رسد.

فلاش‌های روی دوربین نیکون می‌توانند به عنوان تریگر این فلاش مورد استفاده قرار بگیرند و به دلیل پشتیبانی از تمامی سیستم‌های نوردهی خلاقانه نیکون (Nikon CLS) به عنوان یک شروع خوب برای عکاسی با فلاش محسوب می‌شود.

Nikon SB-600

Nikon-SB-600

یکی از بهترین فلاش‌های نیکون که متأسفانه مدتی است دیگر تولید نمی‌شود. نیکون این فلاش را نیز در لیست محصولات آرشیو شده خودش قرار داده است، اما ممکن است بتوانید آن را در بازار بیابید. سر این فلاش به تمامی جهات می‌چرخد و همچنین تمامی امکانات نوردهی اختصاصی نیکون (Nikon CLS) توسط این فلاش پشتیبانی می‌شود. این فلاش دارای یک LCD با نور پس‌زمینه و همچنین نور کمکی فوکوس است که برای استفاده در نور کم کاربرد زیادی دارند.

عدد راهنمای SB-600 برابر 30 بوده و نور آن می‌تواند بر اساس لنز مورد استفاده، بین فواصل کانونی 24 تا 85 میلی‌متر به صورت خودکار زوم شود. همچنین در صورتی که از یک لنز با فاصله کانونی 14mm استفاده کنید، می‌توانید با استفاده از آداپتور نور واید روی فلاش، نور آن را به صورت یکنواخت در تمام زاویه دید لنز پخش کنید.

همراه با SB-600 یک پایه نگه‌دارنده نیز وجود دارد که در هنگام استفاده از آن به عنوان فلاش Slave، می‌توانید فلاش را روی یک سطح یا سه‌پایه قرار دهید.

Nikon SB-700

Nikon-SB-700

این مدل به عنوان مدل جایگزین SB-600 وارد بازار شد و رابط کاربری و امکانات آن به طور کلی از نو طراحی شده است تا بتوان آن را به ساده‌ترین شکل ممکن به کار گرفت. امکان زوم نور در این فلاش نسبت به مدل قبلی پیشرفت کرده و به 24-120 میلی‌متر رسیده است و سر فلاش در حالت عمودی بین -7 تا +90 درجه و 180 درجه به دو طرف حرکت می‌کند.

این فلاش به طور کامل از سیستم‌های نوردهی خلاقانه نیکون پشتیبانی می‌کند و می‌تواند در حالی که روی دوربین نصب شده است، فلاش‌های نیکون Slave را در گروه‌های مختلف نوردهی A و B، کنترل و هدایت کند. البته با دو گروه کنترلی، از نظر تعداد گروه‌هایی که می‌تواند کنترل کند نسبت به مدل‌های SB-800 یا SB-900 محدود‌تر است، اما معمولاً دو گروه نوری برای اغلب پروژه‌های عکس‌برداری پرتره و عروسی مناسب است و به ندرت ممکن است این محدودیت را احساس کنید.

این فلاش با 4 باطری AA کار می‌کند و به دلیل داشتن عدد راهنمای پرقدرت 30 در ایزوی 100، در صورت تخلیه کامل فلاش، زمان شارژ مجدد آن تا 2.5 ثانیه طول می‌کشد. برخی از تجهیزات جانبی مانند پنل سافت کردن نور، ژل‌های رنگی و پایه فلاش نیز همراه با این مدل عرضه می‌شوند. در حال حاضر به جز مدل SB-910، پیشرفته‌ترین فلاش نیکون که در حال تولید است همین مدل می‌باشد و به عنوان فلاش اصلی یک فلاش کاملاً بی‌نقص و کامل محسوب می‌گردد.

Nikon SB-800

Nikon-SB-800

این فلاش یکی از بهترین‌های نیکون به شمار می‌رود و متأسفانه از سال 2008 به بعد دیگر تولید نمی‌شود و با مدل SB-900 جایگزین شده است. بنابراین احتمالاً تنها مدل‌های کارکرده آن را در بازار خواهید یافت. فلاش SB-800 دارای بدنه‌ای قوی با امکانات کامل Nikon CLS مانند پشتیبانی از i-TTL و فلاش پرسرعت، برای عکاسان حرفه‌ای طراحی شده است و علاوه بر قابلیت‌های عمومی مانند چرخش کامل سر فلاش و ارائه انواع حالت‌های کنترل از راه دور Master و Slave، می‌تواند سه گروه از فلاش‌های نیکون را به صورت همزمان کنترل و هدایت کند.

یکی از امکانات جالب در این فلاش، امکان استفاده از یک باطری اضافی (در کنار چهار باطری AA) است که امکان شارژ سریع‌تر دستگاه را فراهم می‌کند. متأسفانه نیکون در مدل‌های بعدی خودش این قابلیت را ارائه نکرده است. عدد راهنمای این فلاش 38 است و همچنان به عنوان قوی‌ترین فلاش نیکون شناخته می‌شود. سرعت شارژ مجدد این فلاش در حالت تخلیه کامل، 2.7 ثانیه است.

این فلاش نیز مانند مدل‌های حرفه‌ای دیگر دارای لوازم جانبی استاندارد مانند پایه نگه‌دارنده، ژل‌های رنگی و دیفیوزر سرخود می‌شود.

Nikon SB-900

Nikon-SB-900

پیش از معرفی SB-910، این فلاش گران‌ترین و حرفه‌ای‌ترین فلاش نیکون به شمار می‌رفت. فلاش Nikon SB-900 خودش به عنوان جایگزین SB-800 وارد بازار شد و نحوه کاربری آن شباهت بسیار زیادی به SB-700 دارد. کاربری آسان، امکانات پیشرفته و پشتیبانی از تمامی سیستم‌های نوردهی خلاقانه نیکون در این فلاش، در کنار عدد راهنمای 34، تمامی انتظارات یک کاربر حرفه‌ای را برطرف می‌کند.

زاویه پوشش این فلاش از 17 تا 200 میلی‌متر را دربر می‌گیرد که به معنی امکان زوم خیلی زیاد با فلاش است. مقدار روی زاویه پوشش فاصله کانونی 200mm تقریباً مانند یک اسنوت کوچک روی این فلاش محسوب می‌شود و امکان متمرکز کردن بی‌نظیر نور را به این فلاش می‌دهد.

همانند فلاش SB-800 در این فلاش نیز درگاه PC/Sync وجود دارد و همچنین می‌توان از باطری پک‌های جانبی مانند سری SD-9 برای افزایش سرعت شارژ و زمان استفاده بیشتر فلاش استفاده کرد. بنابراین در صورتی که نیاز به سرعت شارژ بالا دارید (مانند عکاسی ورزشی با فلاش) بهتر است از این مدل‌ها همراه با باطری پک استفاده کنید. گفته می‌شود که این فلاش گاهی اوقات مشکل داغ شدن پیدا می‌کند.

Nikon SB-910

Nikon-SB-910

هنگامی که SB-900 وارد بازار شد، برخی کاربران درباره اشکالات مربوط به داغ شدن بیش از حد و متوقف شدن عملکرد آن گزارش‌هایی را منتشر کردند. اگرچه بسیاری از کاربران با استفاده عمومی در ½ یا ¼ قدرت فلاش با چنین مشکلی روبرو نمی‌شدند، اما از آنجائی که این مشکل چیزی نبود که بتوان با به‌روز کردن فرم‌ویر یا نرم‌افزار داخلی فلاش آن را برطرف کرد، بنابراین نیکون تصمیم به جایگزینی این فلاش با مدل‌ جدیدتر Nikon SB-910 گرفت.

مدل SB-910 در واقع همان مدل قبلی است که کمی دکمه‌های کنترلی آن بهبود پیدا کرده و نمایشگر فلاش نیز کمی روشن‌تر شده است. همچنین فیلتر‌های ژله‌ای رنگی در مدل‌ قبلی جای خودشان را به فیلتر‌های پلاستیکی محکم‌تری دادند و SB-900 را به حرفه‌ای‌ترین فلاش نیکون تبدیل کردند.

این فلاش تمامی امکانات و قابلیت‌های نوردهی خلاقانه نیکون را ارائه می‌کند و به عنوان Master یا Slave عمل کرده و می‌تواند تمامی فلاش‌های Slave نیکون را در سه گروه کنترل کند. این فلاش برای کاربران حرفه‌ای نیکون یک وسیله ضروری به حساب می‌آید و با بدنه‌ قوی و امکانات بسیار پیشرفته، می‌تواند سال‌ها به عنوان سیستم نورپردازی جانبی در کنار تجهیزات شکل دهنده نور، کامل کننده آتلیه شما باشد.

 

به منظور داشتن یک مقایسه اجمالی، تمامی فلاش‌های نیکون (چه مدل‌هایی که در بازار موجودند و چه مدل‌هایی که دیگر تولید نمی‌شوند) در لیست زیر برای مقایسه آمده‌اند.

[styled_table]

 

امکانات فلاش SB-300 SB-400* SB-500 SB-600* SB-700 SB-800* SB-900* SB-910
عدد راهنما در ISO 100 18m 21m 24m 30m 28m 38m 34m 34m
حرکت سر فلاش رو به بالا Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes
حرکت فلاش به چپ و راست No No Yes Yes Yes Yes Yes Yes
وضعیت Master No No Yes No Yes Yes Yes Yes
وضعیت Slave No No Yes Yes Yes Yes Yes Yes
تعداد کانال بی‌سیم N/A N/A 4 4 4 4 4 4
تعداد کانال بی‌سیم N/A N/A 2 (A/B) N/A 2 (A/B) 3 (A/B/C) 3 (A/B/C) 3 (A/B/C)
دکمه راه‌اندازی Easy Master N/A N/A Yes No Yes No Yes Yes
قابلیت i-TTL Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes
قابلیت Pre-Flashes Yes No Yes Yes Yes Yes Yes Yes
امکان تابش نور مدلینگ No No No No Yes Yes Yes Yes
فلاش پی‌درپی No No No No No Yes Yes Yes
نور LED No No Yes No No No No No
وضعیت دستی No No Yes, via DSLR Yes Yes Yes Yes Yes
نور کمکی فوکوس خودکار No No No Yes Yes Yes Yes Yes
درگاه PC/Sync No No No No No Yes Yes Yes
تعداد و نوع باطری 2 AAA 2 AA 2 AA 4 AA 4 AA 4/5 AA 4 AA 4 AA
سرعت شارژ مجدد با Ni-MH 3.5 Sec 2.5 Sec 3.5 Sec 2.5 Sec 2.5 Sec 2.7 Sec 2.3 Sec 2.3 Sec
سرعت شارژ مجدد با آلکالاین 4.0 Sec 3.9 Sec 4.0 Sec 3.5 Sec 2.5 Sec 6.0/4.0 Sec 4.0 Sec 4.0 Sec
مدت‌زمان تابش (Full Power) 1/1650 Sec 1/1300 Sec 1/1100 Sec 1/900 Sec 1/1042 Sec 1/1050 Sec 1/880 Sec 1/880 Sec
مدت‌زمان تابش (Half Power) N/A N/A N/A 1/1600 Sec 1/1136 Sec 1/1100 Sec 1/1100 Sec 1/1100 Sec
تعداد تابش با آلکالاین 70 140 100 200 160 130 110 110
تعداد تابش با Ni-MH 110 210 140 220 230 150 165 165
High Speed Sync No No Yes Yes Yes Yes Yes Yes
Rear-Curtain Sync Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes
Slow Sync Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes
نمایشگر LCD No No No Yes Yes Yes Yes Yes
پوشش 18/27-200mm 27mm 24mm 24-85mm 24-120mm 24-105mm 17-200mm 17-200mm
FV (Flash Value) Lock Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes
Flash Compensation N/A N/A Camera Only -3.0 to +3.0 -3.0 to +3.0 -3.0 to +3.0 -3.0 to +3.0 -3.0 to +3.0
Flash Color Communication Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes
به‌روز‌رسانی فلاش Yes No Yes No Yes No Yes Yes
دیفیوزر No No No No Yes Yes Yes Yes
ژل رنگی No No No No Yes Yes Yes Yes
جنس ژل رنگی N/A N/A N/A N/A Hard Plastic Soft Plastic Soft Plastic Hard Plastic
پایه نگه‌دارنده No No Yes Yes Yes Yes Yes Yes
امکان استفاده جدا از دوربین No No No No No Yes Yes Yes
وزن 97g 128g 226g 300g 360g 350g 415g 420g
ابعاد 57.4 x 65.4 x 62.3mm 66 x 56.5 x 80mm 67 x 114.5 x 70.8mm 68 x 123.5 x 90mm 71 x 126 x 104.5mm 70.6 x 127.4 x 91.7mm 78 x 146 x 118.5mm 78.5 x 145 x 113mm

 

 

[/styled_table]

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.