چرا نیکون از کارت حافظه XQD استفاده می‌کند؟

0 2,478

22 سال پیش برای اولین بار شرکت SanDisk بود که کارت‌های حافظه CF یا همان CompactFlash را معرفی کرد. این کارت حافظه در طی این سال‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای شرکت‌های دوربین‌سازی بود تا بتوانند بالاترین سرعت و ایمنی را برای دوربین‌های دیجیتال رده بالا فراهم کنند. به همین دلیل برخلاف دوربین‌های DSLR رده میانی، در بسیاری از دوربین‌های رده‌بالا (مانند سری‌های تک رقمی دوربین‌های نیکون و کانن) همچنان از کارت‌های CF استفاده می‌شود. دیگر وقت جابجایی رسیده است و دوربین‌های دیجیتال می‌بایست تکنولوژی‌های روز را در اختیار کاربران خودشان قرار دهند.

همان‌طور که در خبر‌ها خواندید نیکون دوربین D500 را با پشتیبانی از کارت‌های SD و XQD ارائه کرده است و همچنین در دوربین پرچمدار جدیدش D5، برای اولین بار امکان انتخاب بین دو اسلات کارت حافظه XQD یا CF را به کاربرانش داده است. کارت حافظه XQD برای نخستین بار در دو دوربین D4 و D4s معرفی شد و امکان دستیابی به بالاترین سرعت در این دوربین‌ها را به کاربران می‌داد. اخیراً در بررسی‌های نیکون D5 نیز دیدید که این دوربین می‌تواند با سرعت 12 فریم بر ثانیه تا 200 شات پشت سر هم فایل NEF ثبت کند. این قابلیت روی یک کارت حافظه Lexar Professional 2933x آزمایش شده است. اما چرا نیکون از این کارت استفاده می‌کند؟

دو نکته مهم درباره این کارت‌های حافظه وجود دارد. اول اینکه این کارت‌ها امکان دستیابی به سرعت‌های فوق‌العاده بالایی و حجم اطلاعات بسیار زیادی را دارند. این کارت‌ها هم اکنون می‌توانند اطلاعات  را با سرعت 125 مگابایت (برای خواندن و نوشتن) منتقل کنند و انتظار می‌رود که سازندگان به زودی بتوانند به سرعت‌ نزدیک به 500 مگابایت در ثانیه در این کارت‌ها دست یابند. ضمن اینکه از لحاظ تئوری حجم این کارت‌ها به بیش از 2 ترابایت خواهد رسید. کارت‌های حافظه CF می‌توانند حداکثر تا سرعت 167 مگابایت در ثانیه سرعت داشته باشند و متأسفانه دیگر نمی‌توانند در آینده خودشان را با این نیاز تطابق بدهند و ساختار تکنولوژی آن‌ها پاسخگوی این تغییرات نخواهد بود.

Speed-comparison-Sony-XQD-cards

این در حالی است که کارت‌های حافظه XQD به این دلیل که از اینترفیس PCI Express استفاده می‌کنند، سرعت آن‌ها از لحاظ تئوری می‌تواند در آینده تا 5 گیگابایت بر ثانیه برسد. برای عکاسان خبری و ورزشی و همچنین تصویربردارانی که می‌خواهند با فرمت 4K فیلم بگیرند، این کارت حافظه یک ضرورت به شمار می‌آید. خصوصاً اینکه بدانیم برای نخستین بار در یک دوربین DSLR عکس‌برداری، امکان ضبط ویدئو‌های 4K در دو دوربین‌ D500 و D5 فراهم شده است. با پیشرفت دوربین‌های دیجیتال، کارت‌های حافظه آن‌ها نیز باید با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا تغییر کنند. در غیر این صورت کارت حافظه تبدیل به گلوگاه اطلاعاتی این دوربین‌ها شده و طی چند سال آینده از روند پیشرفت باز خواهند ماند.

در حال حاضر تنها دو شرکت سونی و لکسار این نوع کارت حافظه را تولید می‌کنند. در خبرهای CES2016 خواندید که سونی حافظه‌های XQD جدید سری G خود را در ظرفیت‌های ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت عرضه خواهد کرد. این کارت‌های جدید می‌توانند اطلاعات را با حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه ذخیره کرده و با حداکثر سرعت ۴۴۰ مگابایت بر ثانیه بازخوانی کنند. این بدان معناست که با این کارت‌های حافظه می‌توان تنها در مدت‌زمان ۳ دقیقه، از ۶۴ گیگابایت اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه کرد!

در جدول مقایسه‌ای زیر می‌توانید تفاوت سرعت کارت‌های سری G سونی را با سریع‌ترین کارت حافظه CF موجود ببینید. همان‌طور که در این جدول (که از وب‌سایت نیکون گرفته شده است) می‌بینید سرعت انتقال 60 گیگابایت اطلاعات به یک کامپیوتر با حافظه SSD، از یک کارت XQD حدود 3 دقیقه و از سریع‌ترین کارت CD موجود، حدود 7 دقیقه طول کشیده است.

CF-vs-XQD-workflow-comparison

ظاهراً XQD آینده کارت‌های حافظه دوربین‌های دیجیتال خواهند بود. بسیاری از بزرگان عکاسی مانند  Bill Frakes  و  Andrew Hancock استفاده از این فرمت را تائید کرده‌اند.

در ویدئوی زیر می‌توانید تست سرعت دو کارت حافظه CF و XQD را روی یک دوربین D4 نیکون مشاهده کنید.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.