دوربین‌های فیلم‌برداری پاناسونیک در CES2016

0 1,635

شکی نیست که بازار دوربین‌های فیلم‌برداری در حال جابه‌جایی به سمت دوربین‌های 4K است. اغلب برند‌های معروف در زمینه دوربین‌های فیلم‌برداری امسال با مدل‌های 4K وارد نمایشگاه CES2016 شدند. پاناسونیک نیز که پارسال اولین دوربین‌های فیلم‌برداری 4K خودش را معرفی کرده بود امسال با دو دوربین جدید به CES آمده است. هر دو دوربین HC-WXF991 و  HC-VX981 می‌توانند با فرمت 4K فیلم‌برداری کنند.

Capture

در هر دوی این دوربین‌ها از حسگر BSI با اندازه نسبتاً بزرگ 1/2.3 اینچی و رزولوشن 8.29 مگاپیکسل استفاده شده که در ترکیب با پردازشگر Crustal Engine 4K اختصاصی پاناسونیک می‌توانند ویدئو‌های 4K و UHD را با سرعت‌های 24 و 30 فریم بر ثانیه ضبط کنند. همچنین هر دوی این دوربین‌ها می‌توانند با رزولوشن 25.9 مگاپیکسل نیز عکس بگیرند که اگرچه کیفیت عکس‌ آن‌ها به پای دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی نمی‌رسد، اما در مواقع موردنیاز بسیار کاربرد دارد.

در صورتی که نیاز به استخراج صحنه‌های ضبط شده در ویدئو‌های 4K داشته باشید، یک مد 4K Photo در این دوربین‌ها وجود دارد که می‌تواند صحنه‌های ضبط شده را با رزولوشن 8.29 مگاپیکسل با فرمت عکس برایتان خروجی بگیرد.

در هر دوی این دوربین‌ها از لنز‌های پرقدرت لایکا با سرعت فوکوس فوق‌العاده بالا استفاده شده است که دارای فاصله کانونی 30.8 میلی‌متر در حالت واید و میزان بزرگنمایی 20 برابر است.

مزیت مهم HC-WXF991 نسبت به HC-VX981 افزوده شدن یک منظره‌یاب چشمی است که باعث می‌شود در نور شدید آفتاب، نیازی به کادربندی با LCD نداشته باشید. همچنین یک‌ سری امکانات دیگر مانند فیلم‌برداری اسلوموشن و سریع، زوم آرام و زوم دالبی نیز در این مدل اضافه شده است. به جز این چند تفاوت کوچک، هر دو دوربین تقریباً با هم مشابه هستند و هر دوی آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند که در صورت فیلم‌برداری با فرمت 4K ویدئو‌های ضبط شده را در داخل دوربین ویرایش کرده و با فرمت 1080p خروجی بگیرید. به دلیل امکانات ویرایشی پیشرفته و دسترسی به ویدئو‌هایی با رزولوشن بالاتر، در صورت نیاز می‌توانید انواع افکت‌های تصویری مانند زوم، Paning،Tracking و لرزشگیری نرم‌افزاری را نیز در داخل دوربین انجام دهید.

Capture 2

پاناسونیک علاوه بر این دو مدل 4K چند مدل دوربین فیلم‌برداری رده متوسط با رزولوشن Full HD را نیز معرفی کرد تا نسبت به سونی چیزی کم نداشته باشد. مدل‌های  HC-W580،  HC-V380 و HC-V180 هر سه دارای حسگر‌های BSI با اندازه کوچک‌تر 1/5.8 اینچی و امکان ضبط ویدئوی با سرعت 60 فریم بر ثانیه هستند. در هر سه مدل از لنز زوم با بزرگنمایی فوق‌العاده 50X نوری استفاده شده که در واید‌ترین حالت دارای فاصله کانونی معادل 28mm است.

HC-W580 و HC-V380 تقریبا مشابه هم هستند؛ اما در HC-W580 یک دوربین جداگانه روی لبه نمایشگر دوربین طراحی شده است که می‌تواند برای ضبط زاویه‌ دیگری از صحنه روبرو یا ضبط چهره کاربر برای ویدئو‌هایی که نیاز به توضیحات تصویر در تصویر دارد استفاده شود. این دوربین ثانویه دارای رزولوشن 2 مگاپیکسل با حسگری در ابعاد 1/5 اینچ از نوع MOS است و لنز آن، دیافراگم f/2.8 و فاصله کانونی معادل 30.6 میلی‌متر دارد.

مدل ساده‌تر HC-V180K برخلاف دو مدل دیگر دارای WiFi و امکان کنترل از راه دور نیست و همچنین اندازه نمایشگر آن با ابعاد 2.7 اینچ، کمی کوچک‌تر از مدل‌های دیگر است.

قابلیت چند دوربینه بی‌سیم

قابلیت جدید چند دوربینه بی‌سیم در دوربین‌های جدید پاناسونیک، در واقع نوع پیشرفته قابلیت فیلم‌برداری تصویر در تصویر است که پیش‌تر در دوربین‌های دیگر پاناسونیک وجود داشت. در دوربین‌های جدید پاناسونیک، می‌توانید چند دوربین جداگانه (حداکثر سه دوربین) را از طریق WiFi و اپلیکیشن تلفن همراه آن‌ها به همدیگر ارتباط دهید و علاوه بر امکان ضبط دو ویدئوی تصویر در تصویر از یک صحنه، بین دوربین‌های مختلف جابجا شوید و از یک صحنه با چند زاویه مختلف فیلم‌برداری کنید.

فیلم‌برداری HDR

WXF991_Hero_Image_NB

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم پاناسونیک برخی دوربین‌های جدیدش را با نام دوربین دوقلو یا Twin Camera معرفی کرده است که دارای یک دوربین ثانویه در کنار نمایشگر بازشوی دوربین قرار گرفته و می‌تواند تصویر جداگانه‌ای از تصویر اصلی دوربین را ضبط کند. هر دو مدل HC-W580 و HC-WXF991 به عنوان مدل دوقلو شناخته می‌شوند. مدل HC-WXF991 علاوه بر امکانات عمومی در مدل‌های قبلی، دارای یک وضعیت فیلم‌برداری HDR نیز می‌باشد. این قابلیت که پیش‌تر تنها در دوربین‌های حرفه‌ای رده‌بالا دیده می‌شد، این امکان را فراهم می‌کند که دو تصویر مختلف از یک صحنه با دو شدت نور متفاوت ضبط شده و با ترکیب روی یکدیگر محدوده دینامیکی بیشتری را در ویدئوی ضبط شده نمایش دهد. به این ترتیب تصاویر ضبط شده دارای جزئیات بسیار بیشتری در مناطق بسیار پر نور یا بسیار کم نور خواهند بود که معمولاً در ویدئو‌های ضبط شده با دوربین‌های عادی از دست می‌روند. گفتنی‌ست که این قابلیت در مدل HC-W580 نیز قرار دارد.

W580_K_side_lcd_180_0

لرزشگیر 5 مرحله‌ای در HC-WXF991 می‌تواند با ترکیب لرزشگیر مکانیکی 5-Axis Hybrid O.I.S.+ که در بدنه دوربین قرار دارد و لرزشگیر نرم‌افزاری Level Shot  اختصاصی پاناسونیک، لرزش تصویر را به میزان فوق‌العاده‌ای کاهش داده و ویدئو‌هایی بسیار شفاف و دقیق را در صحنه‌های پرلرزش ثبت کند.

در تمامی مدل‌های دارای WiFi امکان ارتباط بین دوربین‌ (با دوربین‌ها) با نرم‌افزار تحت موبایل پاناسونیک که برای تبلت‌ها و گوشی‌های تلفن همراه ارائه شده وجود دارد. علاوه بر این در تمامی این مدل‌ها امکان نمایش مستقیم ویدئو‌های در حال ضبط روی تلفن‌های همراه (USTREAM) وجود دارد. البته برای استفاده از قابلیت پخش زنده این دوربین‌ها نیازی به ضبط هم‌زمان ویدئو وجود ندارد و می‌توانید با استفاده از WiFi تنها به عنوان یک دوربین مدار بسته برای نمایش زنده تصاویر از آن استفاده کنید.

به عنوان مثال با استفاده قابلیت Baby Monitor در این دوربین‌ها، می‌توان از طریق تلفن همراه و دوربینی که روی یک شبکه با هم سینک شده‌اند، از یک جایی از منزل، اتاق کودک را زیر نظر داشت یا حتی از طریق همان دوربین با کودک صحبت کرد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.