شایعات منتشر شده از دوربین کانن EOS R1

0 512

دوربین کانن EOS R3 دو سال گذشته روانه بازار شد و علاقه‌مندان به عکاسی در زمان عرضه R3 می‌دانستند که کمپانی کانن قرار است دوربین پرچم‌دار خود با عنوان EOS R1 را در آینده عرضه کند. با اینکه دوربین R3 قرار نبود به‌عنوان یک دوربین پرچم‌دار عرضه شود و قصد کانن از تولید این دوربین، ارائه دوربینی تخصصی برای خبرنگاری و عکاسی ورزشی بوده است، اما این دوربین با قیمت یک دوربین پرچم‌دار عرضه شد. دوربین EOS R1 از دوربین Z9 نیکون، قیمت بیشتری دارد و برای خرید آن تقریباً باید هزینه‌ای به‌اندازه دوربین سونی Alpha 1 پرداخت کرد. لازم به ذکر است که دوربین Alpha 1 با وجود قیمت بالا، مجهز به یک سنسور بسیار سریع ۵۰ مگاپیکسلی استکد و فناوری بسیار پیشرفته‌تری از دوربین کانن EOS R3 است. همچنین دوربین نیکون Z9 نیز دارای سنسور استکد ۴۵ مگاپیکسلی و توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن 8K است.

به‌این‌ترتیب باید گفت که دوربین EOS R3 در سطح قیمت خود در رقابت با سایر رقبا، شکست خورده است. این دوربین رزولوشن (سنسور ۲۴ مگاپیکسلی) بسیار پایین‌تری نسبت به رقبای خود دارد. اما بدنه این دوربین بسیار خوب طراحی شده است و مجهز به سیستم تنظیم فوکوس از طریق چشم است. بااین‌وجود، کانن برای رقابت و دیده شدن بیشتر دوربین EOS R1، احتمالاً به‌گونه‌ای این محصول را قیمت‌گذاری کند که بتوان ازنظر قیمت، این دوربین را با دوربین‌های پرچم‌دار دیگر مقایسه کرد.

قیمت و تاریخ عرضه احتمالی دوربین EOS R1

شایعات حاکی از آن است که دوربین EOS R1 کانن در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هنوز خبری در مورد قیمت این محصول منتشر نشده است، اما احتمالاً EOS R1 در محدوده قیمت دوربین Alpha 1 سونی در زمان عرضه اولیه (شش هزار دلار) عرضه خواهد شد.

آیا دوربین EOS R1 به فناوری گلوبال شاتر مجهز خواهد بود؟

  • شایعات بیانگر این است که دوربین EOS R1 مجهز به گلوبال شاتر خواهد بود.
  • این موضوع باعث جلوگیری از انحرافات حرکتی (رولینگ شاتر) خواهد شد.
  • استفاده از گلوبال شاتر باعث افزایش قیمت دوربین خواهد شد.

درحالی‌که بسیاری از تولیدکنندگان دوربین‌های بدون آینه، برای افزایش سرعت و ثبت فریم‌های بیشتر در عکاسی پی‌درپی، اقدام به حذف شاتر مکانیکی و استفاده از شاتر الکترونیک کرده‌اند، بسیاری از کارشناسان احتمال می‌دهند که کانن در طراحی دوربین EOS R1 فراتر رود و از شاتر گلوبال استفاده کند.

چه تفاوتی میان شاتر گلوبال با سایر شاترها وجود دارد؟

در سایر شاترها، اطلاعات پیکسل‌ها، خط به خط از سنسور دریافت می‌شود، اما گلوبال شاتر قادر است، تمام اطلاعات نقش بسته بر روی سنسور را به‌صورت یکجا و هم‌زمان دریافت می‌شود. این موضوع موجب جلوگیری از دیستورشن حرکتی (رولینگ شاتر) خواهد شد. به همین دلیل در دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای از این نوع شاتر استفاده می‌شود.

دوربین فیلم‌برداری EOS C

سیستم فوکوس خودکار دوربین EOS R1

  • انتظار می‌رود که دوربین EOS R1 مجهز به سیستم فوکوس خودکار جدید Quad Pixel باشد.
  • این موضوع موجب عملکرد بهینه فوکوس خودکار دوربین R1 در محورهای عمودی و افقی خواهد بود.

از سال ۲۰۱۳، کمپانی کانن از سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel در دوربین‌های خود استفاده می‌کند. شایعاتی بر مبنای احتمال رونمایی از سیستم فوکوس خودکاری جدید با عنوان Quad Pixel، همراه با دوربین EOS R1 وجود دارد. استفاده از این سیستم موجب بهبود کارکرد سیستم فوکوس خودکار دوربین EOS R1 هم در محور افقی و هم در محور عمودی خواهد شد.

سیستم فوکوس خودکار Quad Pixel

طراحی ظاهری دوربین کانن EOS R1

  • گریپ افقی
  • نمایشگر بزرگ ۴ اینچی
  • استفاده از بهترین منظره‌یاب الکترونیک کانن

به نظر می‌رسد که EOS R1 به‌عنوان دوربینی پرچم‌دار که از EOS R3 عملکرد قدرتمند‌تری خواهد داشت، طوری طراحی شود که بتواند از پس عوامل تهدیدکننده‌ای که یک دوربین حرفه‌ای با آن‌ها به‌صورت مداوم روبرو می‌شود، برآید. به‌این‌ترتیب، دوربین EOS R1 بدنه‌ای بزرگ‌تر از دوربین‌های پرچم‌دار DSLR کانن خواهد داشت. همچنین احتمال وجود گریپ افقی به‌صورت پیش‌فرض بر روی بدنه این دوربین وجود دارد که باعث سنگین‌تر شدن این دوربین می‌شود.

ابعاد بزرگ بدنه این دوربین، احتمال به وقوع پیوستن شایعه وجود نمایشگر ۴ اینچی در پشت دوربین که سایت Canon Rumors منتشر کرده بود را افزایش می‌دهد.

دوربین بسیار کوچک‌تر EOS R5
دوربین بسیار کوچک‌تر EOS R5

وضوح سنسور دوربین کانن EOS R1

  • به احتمال زیاد این دوربین مجهز به سنسوری ۴۵ مگاپیکسلی خواهد بود.
  • احتمال استفاده از سنسور ۲۱ مگاپیکسلی
  • ممکن است دوربین R1، اولین دوربین کانن با سنسوری ۹۰ مگاپیکسلی باشد.

بیشتر شایعات منتشر شده درباره سنسور دوربین EOS R1، بیانگر احتمال وجود یک سنسور ۴۵ مگاپیکسلی در این دوربین است. در صورت به حقیقت پیوستن استفاده از سنسور ۴۵ مگاپیکسلی در EOS R1، این دوربین اولین دوربین کانن خواهد بود که ازنظر تعداد مگاپیکسل با دوربین سونی A1 قادر به رقابت است.

شایعاتی با مبنای استفاده از سنسور ۹۰ مگاپیکسلی و امکان عکاسی با وضوح ۳۰۰ مگاپیکسل از طریق استفاده از قابلیت پیکسل شیفت، منتشر شده است. همچنین امکان استفاده از سنسور ۲۱ مگاپیکسلی که در دوربین EOS R3 استفاده شده بود نیز در R1 وجود دارد. البته احتمال استفاده از سنسور ۲۱ مگاپیکسلی پایین است، اما در صورت استفاده از این سنسور، شاهد سرعت بسیار بالا در عکاسی پی‌درپی R1 خواهیم بود. احتمال استفاده از سنسور ۴۵ مگاپیکسلی در EOS R1 به علت این موضوع که نمی‌توان با سنسور ۲۱ مگاپیکسلی به فیلم‌برداری با رزولوشن 8K پرداخت، بیشتر از سایر احتمالات است.

عملکرد و سرعت احتمالی دوربین کانن EOS R1

  • وجود دو درگاه کارت حافظه CFexpress
  • باتری با ظرفیت بالا LP-E19
  • حافظه بافر ۱۰۰۰ تصویر با فرمت raw

با توجه به این موضوع که انتظار می‌رود دوربین EOS R1 یک دوربین کاملاً حرفه‌ای با سرعت بالا در عکاسی پی‌درپی و حافظه بافر بالا باشد، پس احتمالاً برای دستیابی به این ویژگی‌ها ۲ درگاه کارت حافظه CFexpress بر روی بدنه آن وجود داشته باشد. شایعاتی نیز بر این مبنا وجود دارد که نمی‌توان به همراه این دوربین از کارت‌های حافظه SD استفاده کرد.

کارشناسان بر این عقیده باور دارند که دوربین EOS R1 از بسیاری از جهات باید در حد و یا فراتر از دوربین 1DX Mark III باشد، پس می‌توان گفت به‌طور حتم شاهد سرعتی بیش از ۲۰ فریم بر ثانیه در این دوربین خواهیم بود.

دوربین کانن 1D X Mark III

احتمالاً از باتری LP-E19 یا نسخه‌ای بهینه شده از آن در دوربین EOS R1 استفاده شود. این باتری در دوربین‌های سری EOS-1D X دوامی برابر با ۲۸۵۰ شات با هر بار شارژ کامل به همراه داشت. البته چنین عملکردی در دوربین‌ بدون آینه EOS R1 ممکن نیست، اما این باتری به‌قدری ظرفیت دارد که برای کاربران حرفه‌ای رضایت‌بخش باشد.

تصویر ساخته شده بر مبنای شایعات از دوربین EOS R1 کانن

جمع‌بندی

دوربین EOS R1 به‌عنوان دوربینی پرچم‌دار و همه‌فن‌حریف که مجهز به جدیدترین تکنولوژی‌ها است، عرضه خواهد شد.

نمی‌توان در مورد هیچکدام از شایعات منتشر شده مطمئن بود، اما تنها موضوعی که می‌توان از آن یقین داشت، عرضه دوربین EOS R1 کانن به‌عنوان رقیبی سخت برای تمام دوربین‌های بدون آینه بالا رده ساخته شده توسط کمپانی‌های دیگر و دوربین‌های DSLR حرفه‌ای است.

منبع www.techradar.com
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.