فهرست تجهیزات عکاسی مناسب سفر

0 494

هنگامی‌که صحبت از سفر و عکاسی در طول سفر می‌شود، چندان فرقی ندارد که گشت‌وگذار کوتاهی در پیش دارید و یا قرار است، اقامتی به طول چند هفته داشته باشید؛ در هر دو صورت، اطمینان از این موضوع که تمام تجهیزات موردنیاز را بدون اینکه وسایل اضافی بسیاری برداشته باشید، کاری سخت خواهد بود. در این متن به توضیح فهرستی از تجهیزات عکاسی مناسب سفر خواهیم پرداخت تا در کار آسان‌تری در هنگام جمع‌کردن تجهیزات برای سفر داشته باشید.

دوربین‌ها

با توجه به این موضوع که چه مقدار از قصد شما برای سفر، عکاسی یا فراغت و بودن با خانواده است، می‌توانید در انتخاب نوع دوربینی که همراه می‌برید، تصمیم بهتری بگیرید. مطمئناً در بسیاری از سفرها دوربین گوشی شما برای ثبت خاطرات، کافی است، اما با توجه به این موضوع که در حال مطالعه متنی با موضوع آمادگی برای عکاسی در سفر هستید، منطقاً می‌خواهید در آینده سفری با محوریت عکاسی، داشته باشید.

در گذشته عکاس‌ها با دوربین‌های DSLR و لنزهای زوم بزرگ و سنگین به سفر می‌رفتند. امروزه با پیشرفت دوربین‌های بدون آینه، پیشنهاد می‌کنیم که از این دوربین‌ها – حتی دوربین‌های بدون آینه با سنسور APS-C برای عکاسی در طول سفرها استفاده کنید. بااین‌حال دوربین‌های بدون آینه فول فریم مانند دوربین‌های کانن EOS R6 و R6 II، نیکون Z5، Z6، Z7، Z8، دوربین‌های سونی سری a7 و بسیاری از دوربین‌های فول فریم دیگر کمپانی‌ها، می‌توانند برای استفاده در طول سفرها دوربین‌های ایده‌آلی باشند. ناگفته نماند که آخرین دوربین‌های DSLR تولید شده، همانند دوربین D780 وزن چندان زیادی ندارند.

لنز

فهمیدن نوع لنزی که بیشتر در عکاسی در طول سفر به آن نیاز دارید، مبحثی ضروری برای جمع‌کردن تجهیزات عکاسی مناسب سفر است. به‌طور مثال برای بعضی از کاربران همراه داشتن یک لنز الترا واید کفایت کند، اما بعضی دیگر به یک لنز تله‌فتو نیاز دارند.

لنزهای الترا واید

لنزهای الترا واید برای عکاسی از مناظر و حیات‌وحش یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها هستند. اگر برنامه‌ای برای عکاسی نجومی ندارید، لنزهایی که گشودگی دیافراگم چندان بالایی ندارند نیز، می‌توانند برایتان مناسب باشند. لنزهایی همانند نیکون Z 14-30mm f/4، سونی FE 12-24mm f/4 و کانن RF 14-35mm f/4، لنزهای عالی و جمع‌وجوری هستند که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای همراه داشتن در طول سفرها باشند.

لنزهای نرمال زوم

درحالی‌که بعضی از عکاس‌ها، همراه داشتن یک لنز زوم با دامنه فاصله کانونی متعادل را ضروری می‌دانند، بعضی دیگر به داشتن لنزهای تله و الترا واید علاقه بیشتری دارند و ترجیح می‌دهند که برای فاصله کانونی نرمال از یک لنز ۵۰ میلی‌متری پرایم استفاده کنند. اگر جزو گروه اول هستید، لنز سونی ۷۰-۲۰ میلی‌متری هم آن‌قدری واید است که به یک لنز مجزا الترا واید نیاز نداشته باشید و هم فاصله کانونی نرمال را پوشش می‌دهد. همچنین اگر جزو گروه دوم هستید، همراه داشتن لنزی مانند لنز نیکون ۱۲۰-۲۴ میلی‌متری f/4 و یا لنزی که فاصله کانونی آن تا ۲۰۰ میلی‌متر و یا حتی بیشتر، امتداد داشته باشید، می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. در کل می‌توان گفت که لنزهایی با فاصله کانونی متعادل که حداکثر زوم آن‌ها بیشتر از ۷۰ میلی‌متر باشد، می‌توانند گزینه‌های بسیار کارآمدی برای همراه داشتن در طول سفرها باشند.

تصویر درختان پاییز
NIKON Z 5 + NIKKOR Z 24-200mm f/4-6.3 VR @ 97mm, ISO 100, 1/80, f/8.0

لنزهای تله‌فتو

اگر برنامه سفری همانند سفر به آفریقا، آلاسکا و یا سایر مکان‌هایی که ممکن است نیاز به فاصله کانونی بلند داشته باشید، دارید، گزینه جایگزینی برای این نوع لنزها وجود ندارد. اما برای سفرهای معمولی‌تر، لنزهایی با دامنه فاصله کانونی ۲۰۰-۷۰ میلی‌متری با حداکثر گشودگی دیافراگم f/4 یا ۳۰۰-۷۰ میلی‌متری با حداکثر گشودگی دیافراگم f/4.5-5.6 می‌توانند به‌خوبی از پس نیاز شما برآیند. همچنین در خاطر داشته‌ باشید که به‌طورمعمول در طول سفرها نیازی به لنزی با حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.8 با فاصله کانونی ۴۰۰ میلی‌متری، نخواهید داشت. به بیان دقیق‌تر، پاسخ دقیق این سؤال که انتخاب کدام لنز تله‌فتو مناسب‌تر است؟ رابطه مستقیمی با سوژه‌‌هایی که می‌خواهید از آن‌ها عکاسی کنید، دارد.

سخره و درخت
NIKON D810 + 70-200mm f/4 @ 180mm, ISO 800, 1/320, f/7.1

لنزهای پرایم، تیلت شیفت و لنزهای تخصصی

نکته‌ای که در مورد لنزهای تله‌فتو بیان شد، درمورد لنزهای پرایم و سایر لنزهای تخصصی نیز صادق است؛ انتخاب یا عدم انتخاب آن‌ها رابطه مستقیمی با سوژه‌ یا سوژه‌هایی که قرار است از آن‌ها عکاسی کنید، دارد. اگر می‌خواهید در طول سفر خود به عکاسی نجومی بپردازید، یک لنز واید و یا الترا واید سریع از ملزومات سفر شما است. اما اگر می‌خواهید در طول سفری خاص از پروانه‌ها و حشرات عکاسی کنید، باید یک لنز ماکرو همراه خود داشته باشید. اگر برنامه دارید که در طول سفر خود از بناها عکاسی کنید، همراه داشتن یک لنز تیلت شیفت می‌تواند بهترین کیفیت را در عکاسی از بناها در اختیار بگذارد. اما در سایر موقعیت‌ها، ابعاد و سرعت کند این نوع لنزها برایتان محدودیت ایجاد خواهد کرد.

به‌عنوان یک نکته کلی، همراه داشتن یک لنز پرایم نرمال با حداکثر گشودگی دیافراگم بالا، می‌تواند در بسیاری از موقعیت‌ها نیاز شما را در طول سفرها برطرف کند. همراه داشتن تنها یک لنز ۲۴، ۳۵ و یا ۵۰ میلی‌متری با حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.8 و دوربین، می‌‌تواند در اوقاتی که می‌خواهید حداقل وزن و حجم را حمل کنید، ابزار کافی برای عکاسی در طول سفر باشد. به واسطه گشودگی دیافراگم بالا در گزینه‌های مذکور در این پاراگراف، امکان بازی با عمق میدان و عکاسی در شرایط نوری ضعیف برایتان مهیا خواهد بود. بسیاری از لنزهای امروزی با مشخصات فوق، حداقل فاصله فوکوس پایینی نیز دارند که این موضوع امکان عکاسی ماکرو را نیز مهیا کرده است.

تصویر کلوز-آپ از گل
NIKON D810 + 105mm f/2.8 @ 105mm, ISO 640, 1/125, f/3.0

نمونه‌هایی از لنزهای کیت مناسب استفاده در سفرها

در سفرهای مختلف، احتمالا می‌خواهیم از سوژه‌های متفاوتی عکاسی کنیم. در بعضی از سفرها ممکن است به عکاسی از طبیعت و حیات وحش بپردازیم و در بعضی دیگر به عکاسی خیابانی. نمی‌توان هیچ لنزی را به‌عنوان لنزی کارآمد برای تمام موقعیت‌ها، معرفی کرد. اما در ادامه برای دوربین‌های سونی، کانن و نیکون، نمونه‌هایی از بهترین لنزهای مناسب برای استفاده در طول سفر را معرفی می‌کنیم.

لنزهای پیشنهادی برای دوربین‌های سونی: همراه داشتن لنزهای E 20-70mm f/4، E 70-200 f/4 II و E 50mm f/1.8 در طول سفرها می‌تواند تقریباً تمام نیازهای عکاس‌هایی که از دوربین‌ها سونی استفاده می‌کنند را برطرف کند. این مجموعه لنز با پوشش فاصله کانونی از ۲۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر، دسترسی به گشودگی دیافراگم درخشان f/1.8 و دسترسی حدودی به عکاسی ماکرو، می‌تواند در بسیاری از موقعیت‌ها برایتان کارآمد باشد. البته ممکن است به زاویه دید وایدتری نیز نیاز داشته باشید که در این صورت، اضافه کردن یک لنز دیگر به این مجموعه را پیشنهاد می‌کنیم.

لنزهای  پیشنهادی برای دوربین‌های کانن: لنزهای RF 14-35mm f/4، RF 24-240mm f/4-6.3 و RF 35mm f/1.8 macro مجموعه لنزهای بسیار کارآمدی برای همراه داشتن در طول سفرها هستند. کمی مجموع وزن این لنزها، سنگین است، اما دامنه فاصله کانونی گسترده‌ای را پوشش می‌دهند.

لنزهای پیشنهادی برای دوربین‌های نیکون: پیشنهاد ما برای کاربران دوربین‌های نیکون، لنزهای Z 14-30mm f/4، Z 24-120 f/4 و Z 50mm f/2.8 macro هستند. این لنزها امکان استفاده از فواصل کانونی از ۱۴ تا ۱۲۰ میلی‌متر را در اختیار می‌گذارند، همچنین امکان عکاسی در شرایط نوری ضعیف و عکاسی ماکرو نیز به همراه این لنزها برای کاربر مهیا خواهد بود. اگر به فاصله کانونی بلندتر از ۱۲۰ میلی‌متر،‌ نیازمندید؛ می‌توانید لنز Z 24-200mm f/4-6.3 را جایگزین لنز ۱۲۰-۲۴ میلی‌متری کنید.

لوازم جانبی عکاسی

سه‌پایه

باوجوداین موضوع که در بسیاری از موقعیت‌ها محدودیت حمل سه‌پایه وجود دارد، اما سه‌پایه یکی از اساسی‌ترین تجهیزات عکاسی مناسب سفر است. یک سه‌پایه فیبر کربنی سبک به همراه بال هد می‌تواند بهترین انتخاب شما برای قرار دادن این ابزار در وسایلی که می‌خواهید در طول سفرها، همراه داشته‌ باشید، باشد.

نوع سه‌پایه‌ای که برای استفاده در طول سفر، انتخاب می‌کنید نیز با مقصد و مسیر سفر شما رابطه مستقیم دارد. در بعضی مواقع ممکن است حمل سه‌پایه معمولی برایتان دست‌وپا گیر باشد و یا بخواهید در مکانی عکاسی کنید که برای استفاده از سه‌پایه، ممنوعیت وجود داشته باشید؛ در چنین شرایطی می‌توانید از سه‌پایه‌های رومیزی استفاده کنید.

فیلترهای عکاسی

وقتی فکرمان مشغول تجهیزات عکاسی مناسب سفر است، حتما باید به فکر فیلترهای عکاسی نیز باشیم. قرار دادن چند فیلتر عکاسی در کیف دوربین، می‌تواند در بسیاری از موقعیت‌ها مفید واقع شود، همچنین استفاده از فیلتر بر روی لنز باعث محافظت از المان جلویی لنز شما نیز خواهد بود. انتخاب فیلترها برای قرار دادن در کیف عکاسی در هنگام سفر نیز همانند سایر تجهیزات به مسیر و مقصد سفر شما بستگی دارد. اما به‌طورکلی همراه داشتن فیلترهای پولاریزه، ND و UV می‌توانند همیشه کارآمد باشند.

تصویر ثبت شده به همراه فیلتر ND

کارت‌های حافظه

همراه داشتن چند کارت حافظه، یکی از الزامی‌ترین تجهیزات عکاسی مناسب سفر است. پیشنهاد می‌کنیم که به‌جای یک کارت حافظه با ظرفیت بالا، چند کارت حافظه با ظرفیت‌های پایین‌تر داشته باشید تا در صورت گم شدن و یا آسیب دیدن یک کارت حافظه، تمام تصاویر ثبت شده خود را از دست ندهید. همچنین همراه داشتن کارت‌های حافظه برای بک آپ گرفتن از تصاویری که ثبت کردید نیز از دیگر بایدها برای جلوگیری از هدر رفت زحمات شما است.

باتری‌های اضافی

اگر باتری دوربین شما در طبیعت خراب شود و باتری اضافی همراه نداشته باشید، قادر به ادامه عکاسی نخواهید بود. همچنین با همراه داشتن باتری‌های اضافی، می‌توانید بدون نگرانی از اتمام شارژ باتری در طول سفر به استفاده از دوربین خود ادامه دهید. بعضی از دوربین‌ها امکان شارژ از طریق پاور بانک نیز به همراه دارند. پاور بانک‌ها معمولاً ابعاد بزرگ‌تر و وزن سنگین‌تری نسبت به باتری‌های دوربین دارند، اما امکان راه‌اندازی سایر تجهیزات به همراه آن‌ها در طول سفر کارآمد خواهد بود. پس چند باتری اضافی نیز از تجهیزات عکاسی مناسب سفر محسوب می‌شود.

مراقبت از تجهیزات عکاسی در برابر نفوذ آب

درحالی‌که بسیاری از تجهیزات عکاسی در مقابل نفوذ آب مقاوم هستند، اما پیشنهاد نمی‌کنیم که میزان مقاومت آن‌ها در مقابل نفوذ آب را بسنجید. همراه داشتن یک کاور بارانی و استفاده از نایلون در کف کوله‌پشتی عکاسی، می‌تواند از نفوذ آب به داخل کیف شما جلوگیری کند.

ابزار تنظیف

در طول سفر، تجهیزات شما زودتر از سایر اوقات کثیف خواهند شد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر پارچه تمیز کردن دوربین و اسپری تمیزکننده، برای تمیز کردن سنسور دوربین نیز لوازم تنظیف را همراه داشته باشید.

در خاطر داشته باشید که همراه داشتن دمنده‌‌های مخصوص تمیز کردن وسایل عکاسی در بعضی از فرودگاه‌ها ممکن است حساسیت مسئولان امنیتی فرودگاه را به خود جلب کند. اما به‌هر‌حال ابزار تنظیف نیز بخشی از مهم‌ترین تجهیزات عکاسی مناسب سفر هستند.

لپ‌تاپ

لپ‌تاپ‌های مک بوک پرو و مک‌ بوک ایر به دلایلی اعم از دوام باتری، قدرت پردازش بالا، وزن متعادل و دسترسی به انواع پورت‌ها، می‌توانند جزو بهترین لپ‌تاپ‌ها برای عکاس‌ها هم در طول سفرها و هم در شرایط عادی باشند.

کارت‌خوان

باوجوداین موضوع که امکان انتقال اطلاعات به‌صورت مستقیم از دوربین وجود دارد، اما استفاده از یک کارت‌خوان، هم سرعت بیشتری را در اختیار خواهد گذاشت و هم در صورت خراب شدن کابل دوربین، راه جایگزینی برای انتقال اطلاعات در اختیارتان خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم که از یک کارت‌خوان با پورت USB Type-C استفاده کنید. این کارت‌خوان‌ها هم سرعت بالایی در انتقال اطلاعات در اختیار می‌گذارند و هم پورتی مشابه با بسیاری از تجهیزات شما دارند و می‌توان در صورت خراب شدن کابل از کابل وسیله‌ای دیگر، استفاده کرد.

حافظه جانبی

یکی از نقاط ضعف بسیاری از لپ‌تاپ‌ها، ظرفیت حافظه محدود آن‌ها است. معمولاً در داخل لپ‌تاپ‌ها یک هارد درایو وجود دارد که با احتساب این محدودیت، امکان بک‌آپ گرفتن از اطلاعات وجود ندارد. با توجه به این موضوع پیشنهاد می‌کنید که حتماً در طول سفرهای خود، یک هارد اکسترنال SSD، همراه داشته باشید. کمپانی‌هایی مثل سامسونگ و سن‌دیسک، هاردهای اکسترنال باکیفیتی تولید می‌کنند. همانند موضوعی که در مورد سایر تجهیزات گفتیم، سعی کنید هارد اکسترنالی با پورت USB Type-C تهیه کنید.

ایستگاه شارژ

امروزه با وجود محصولات متنوع، شارژ نگه داشتن تجهیزات در طول سفر، کار سختی نیست. پیشنهاد می‌کنیم که اگر تمایل به تهیه یک ایستگاه شارژ دارید، ایستگاه شارژی با فناوری GaN تهیه کنید. همراه داشتن یک پاور بانک یا ایستگاه شارژ می‌تواند به شما برای ادامه کار و استفاده از تجهیزات در طول سفر و در سایر اوقاتی که به برق شهری دسترسی ندارید، کمک کند. پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام خرید این ابزارها، وجود پورت‌های USB-C و USB-A و ظرفیت باتری استفاده شده را بررسی کنید.

هاب USB

اگر از یک لپ‌تاپ کوچک مثل مک‌بوک ایر استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که در طول سفرها یک هاب USB همراه خود داشته باشید. ممکن است در طول سفرها بخواهید به‌طور هم‌زمان دستگاه‌های خود را از طریق لپ‌تاپ شارژ کنید، تصاویر و اطلاعات خود را به لپ‌تاپ انتقال دهید و یا آن‌ها را بر روی فضای ابری آپلود کنید که در این صورت وجود تنها دو پورت USB-C می‌تواند برایتان محدودیت ایجاد کند. در هنگام خرید هاب USB، دقت لازمه را در جهت خرید هابی که در انتقال برق اختلالی ایجاد نمی‌کند، انجام دهید تا بتوانید هنگام استفاده از آن، دستگاه‌های خود را شارژ کنید. پیشنهاد می‌کنیم که از برندهای معتبر، هاب USB بخرید؛ کیفیت پایین این ابزار، می‌تواند شما را با دردسر روبرو کند.

گل‌های رنگارنگ

کابل‌

مطمئن شوید تمام کابل‌های مورد نیاز خود را همراه خود داشته باشید. نبودن یک کابل شاید در اوقات عادی، مشکل چندانی برایتان به وجود نیاورد، اما در طول سفر می‌تواند باعث اتلاف وقت و یا از دست رفتن موقعیتی عالی برای ثبت تصویری منحصربه‌فرد، شود.

مبدل‌های برق

اگر به کشورهای مختلف سفر می‌کنید، حتماً می‌دانید که پریزها و ولتاژ در همه‌جا یکسان نیست. بعضی از دستگاه‌ها از ولتاژهای مختلف پشتیبانی می‌کنند، ولی بعضی دیگر خیر. پس علاوه بر همراه داشتن مبدل‌ برای پریزهای متفاوت، ممکن است به مبدل‌های ولتاژ (آداپتور) نیز نیاز داشته باشید.

سایر وسایل موردنیاز

مدارک سفر و کارت‌های شناسایی

توصیه می‌کنیم مدارک مربوط به سفر خود، اعم از پاسپورت، ویزا، برگه‌های رزرو هتل و سایر مدارک ضروری و یا یک کپی از آن‌ها را همراه خود داشته باشید. به کپی‌های دیجیتالی از مدارک خود اکتفا نکنید. اپلیکیشن‌هایی که به این منظور طراحی می‌شوند، ممکن است از کار بیافتند و یا ممکن است گوشی هوشمند خود را گم کنید.

مدارک خرید تجهیزات عکاسی

اگر تجهیزات عکاسی متعددی همراه خود دارید، توصیه می‌کنیم که یک برگ کپی از مدارک مربوط به خرید آن‌ها، همانند فاکتور خرید را همراه خود داشته باشید. درحالی‌که به‌ندرت ممکن است با چنین اتفاقی روبرو شوید، اما احتمال این موضوع وجود دارد که گمرک گمان کند که تجهیزات خود را به‌تازگی خریداری کرده‌اید و می‌خواهید از پرداخت مالیات فرار کنید.

چادر زدن در برف

نسخه‌های PDF دفترچه ‌راهنمای تجهیزاتی که همراه دارید

همراه داشتن نسخه‌ای از دفترچه راهنمای تجهیزاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، می‌تواند رفع مشکلاتی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید را آسان‌تر کند. می‌توانید نسخه PDF راهنما استفاده تجهیزات خود را از وبسایت سازنده دانلود کنید.

در این متن تلاش کردیم فهرست کاملی از تجهیزاتی که به‌عنوان یک عکاس در طول سفر نیاز خواهید داشت را در اختیارتان بگذاریم. اما همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، این موضوع که دقیقاً به چه تجهیزات عکاسی مناسب سفر هستند، رابطه مستقیمی با قصد شما از سفر، مسیر و مقصد شما دارد. آیا به نظر شما چیزی در این فهرست ازقلم‌افتاده؟

منبع photographylife.com
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.