مقایسه دو پرچمدار: iPhone 6S در برابر Samsung Galaxy S7

3 1,894

 

شکی نیست که پرطرفدارترین برند‌های جهان در زمینه گوشی‌های تلفن همراه، گوشی‌های آیفون و سری گلکسی سامسونگ هستند. این دو هر یک در حوزه خودشان جزو بهترین‌ها محسوب می‌شوند و سال‌هاست که به عنوان رقیب مستقیم یکدیگر به حساب می‌آیند. به نظر می‌رسد که این رقابت دیروز شکل تازه‌ای به خود گرفته است. گوشی Galaxy S7 سامسونگ آخرین سلاح سامسونگ برای این مبارزه است. آیا این گوشی قوی‌تر از آخرین گوشی اپل یعنی iPhone 6S است؟

Samsung-Galaxy-S7-vs-iPhone-6s-photos (5)

طراحی

وقتی این دو گوشی را کنار هم می‌گیریم واقعاً نمی‌شود گفت کدام‌یک زیباتر هستند. هر دو گوشی با لبه‌های نرم و صفحه بزرگی که دارند واقعاً چشم‌نواز هستند. البته سامسونگ S7 با شیشه خمیده و ترکیب این شیشه و فلز در کناره‌های بدنه گوشی، مقاوم‌تر به نظر می‌رسد. البته همان‌طور که در مقاله معرفی سامسونگ S7 هم خواندید این بدنه چندان تغییری نسبت به مدل قبلی خودش نکرده است. از سوی دیگر بدنه اپل باریک‌تر و سبک‌تر است و به‌هرحال طراحی زیبای اپل را با خود همراه دارد. پشت بدنه اپل هم از فلز مات است و کمتر از سامسونگ اثر انگشت را جذب می‌کند.

یکی از مزایای مهم سامسونگ گلکسی S7 بدنه ضد آب و غبار آن است. بنابراین به راحتی می‌توانید از آن در محیط‌های بارانی یا حتی در حمام استفاده کنید (بنابراین دیگر هنگامی که دوش می‌گیرید تماس‌هایتان را از دست نمی‌دهید!) . اگرچه گفته می‌شود که iPhone 7 احتمالاً ضد آب خواهد بود، اما دست‌کم iPhone 6S که این‌طور نیست.

هم آیفون 6S و هم سامسونگ S7 دارای یک اسکنر 360 درجه در دکمه اصلی یا دکمه Home خودشان هستند. در باقی دکمه‌ها تقریباً هر دو گوشی یکسان هستند و تنها تفاوت به وجود یک دکمه اختصاصی برای قطع صدا در iPhone 6S است که سامسونگ و به طور کلی گوشی‌های اندرویدی فاقد آن هستند.

در باقی جهات از لحاظ طراحی این دو گوشی تقریباً نزدیک به هم هستند. البته گوشی S7 بزرگ‌تر از 6S است که آن نیز به اندازه بزرگ‌تر نمایشگر سامسونگ بازمی‌گردد. به سراغ یکی از تفاوت‌های خیلی مهم می‌رویم: نمایشگر‌ها.

Samsung-Galaxy-S7-vs-iPhone-6s-photos (2)

نمایشگر

شاید بیشترین نگاه‌های به سمت نمایشگر Samsung Galaxy S7 باشد. این نمایشگر 5.1 اینچی از آخرین تکنولوژی Super AMOLED بهره‌مند است که می‌تواند تصاویری بسیار شارپ و دقیق با رنگ‌هایی غلیظ و چشم‌نواز را نمایش دهد. رزولوشن این صفحه نمایش 2560×1440 پیکسل در برابر 1336×750 پیکسل iPhone 6S بسیار بیشتر و دقیق‌تر است. این میزان رزولوشن باعث شده تا چگالی پیکسل در S7 در برابر 6S نزدیک به دو برابر (577 در برابر 326) باشد. البته نباید فراموش کنیم که این تفاوت رزولوشن به سختی توسط چشم غیر مسلح قابل تشخیص است، اما در هر حال تفاوت مهمی است.

از سوی دیگر صفحه نمایش iPhone 6S دارای قابلیت 3D Touch بوده و نسبت به فشار دست عکس‌العمل نشان می‌دهد. این تأثیرپذیری، می‌تواند روش‌های بیشتری برای تعامل با سیستم‌عامل گوشی را در اختیار کاربران بگذارد. صفحه نمایش سامسونگ S7 از این قابلیت بی‌بهره است، اما مجهز به قابلیت کاربردی دیگری شده که Always On Display نام دارد و می‌تواند اطلاعاتی مانند ساعت و تقویم، تماس‌ها و پیغام‌های رسیده را به طور پیوسته روی صفحه نمایش نشان دهد. نکته مهم این است که این قابلیت تقریباً هیچ تأثیری روی میزان باطری دستگاه نمی‌گذارد.

Samsung-Galaxy-S7-vs-iPhone-6s-photos (4)

رابط کاربری

همان‌طور که می‌دانید سامسونگ از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کند. البته معمولاً این شرکت با دست‌کاری این سیستم‌عامل منبع باز، امکانات متعددی را به‌صورت پیش‌فرض در گوشی‌های اندرویدی خودش قرار می‌دهد. در S7 نیز شاهد نرم‌افزارهایی مانند Fipboard برای خواندن اخبار و وب‌سایت‌ها و نرم‌افزار اختصاصی S Health سامسونگ برای سلامتی و آمار‌گیری از فعالیت‌های ورزشی کاربر هستیم که هر دو بسیار روان کار می‌کنند. خوشبختانه رابط کاربری S7 بسیار زیبا و روان ساخته شده و می‌توان آن را روان‌ترین گوشی سری Glaxay به حساب آورد.

این گوشی یکی از بهترین‌ گوشی‌ها برای گیمر‌ها است. قابلیت‌های متنوع Galaxy S7 برای گیمر‌ها شامل ابزارهایی برای ضبط روند بازی، جلوگیری از نمایش ناتیفیکیشن‌ها و اعلانات، غیر فعال کردن دکمه‌های خاص برای برخی از بازی‌ها و غیره می‌شود.

از سوی دیگر اپل همیشه به خاطر سیستم‌عامل فوق‌العاده روان و ساده‌ای که دارد مشهور بوده است. این سیستم‌عامل اگرچه مانند اندروید S7 دارای قابلیت Multi Tasking (چند کاربری) همزمان نیست، اما ارتباط با آن بسیار ساده است. ضمن اینکه بانک نرم‌افزارهای اپل بسیار گسترده و جذاب است و برای گیمر‌ها چیزی کم از اندروید ندارد.

Samsung-Galaxy-S7-vs-iPhone-6s-photos (1)

پردازنده و حافظه

پردازنده این دو گوشی از دو جنس کاملاً متفاوت هستند و قرار دادن آن در برابر هم چندان معقول به نظر نمی‌رسد. آما چیزی که باید بدانید این است که هر دوی آنها در حوزه خودشان جزو بهترین‌ها هستند. سامسونگ گلکسی S7 با Snapdragon 820/Exynos 8890  و آیفون 6S با A9 هر دو دارای آخرین و قوی‌ترین پردازنده‌های موجود هستند و بعید است که در پردازش جدید‌ترین برنامه‌ها و بازی‌ها با مشکلی مواجه شوند.

البته سامسونگ با 4 گیگابایت رم هیچ مشکلی برای Multi Tasking (اجرای همزمان برنامه‌ها) در کنار هم ندارد و آیفون نیز به طور کلی فاقد این قابلیت است و اجرای همزمان برنامه‌ها را به‌صورت پنجره‌های جدا از هم انجام می‌دهد که طبیعتاً به میزان رم کمتری نیز نیاز دارد.

مقدار حافظه S7 برابر 32 گیگابایت است و در صورت نیاز می‌توانید با استفاده از درگاه کارت حافظه microSD آن تا 200 گیگابایت حافظه را افزایش دهید. iPhone 6S مانند تمامی مدل‌های قبلی خودش به طور کلی از حافظه‌های جانبی پشتیبانی نمی‌کند و تنها می‌توانید از حافظه 16، 64 یا 128 گیگابایت خود گوشی (بسته به مدل) استفاده کنید. در اینجا مزیت سامسونگ نسبت به اپل این است که می‌توانید در صورت نیاز از کارت‌های حافظه ارزان‌قیمت microSD استفاده کنید که اپل ترجیح می‌دهد سرعت بالاتر حافظه‌های داخل خود گوشی را به این مزیت ترجیح دهد.

Samsung-Galaxy-S7-vs-iPhone-6s-photos (3)

دوربین

مشخصات دوربین سامسونگ S7 نسبت به 6S اپل بسیار بالاتر است. اگرچه هر دوی این گوشی‌ها دارای رزولوشن 12 مگاپیکسل هستند، اما اندازه سلول‌های حسگر S7 نسبت به 6S بزرگ‌تر است (1.4 میکرون در برابر 1.22  میکرون) و لنز آن نیز دیافراگم بازتری دارد (f/1.7 در برابر f/2.2). ضمن اینکه دوربین S7 دارای لرزشگیر نوری نیز هست که باعث می‌شود در نور کم در برابر 6S لرزش کمتری را ثبت کند.

از سوی دیگر نرم‌افزار عکاسی iPhone 6S بسیار سریع‌تر از S6 سامسونگ اجرا شده و عمل می‌کند. در واقع نرم‌افزار عکاسی اپل سریع‌ترین نرم‌افزار ثبت عکس در گوشی‌های همراه هوشمند است و برای عکاسی Snapshot (عکس سریع) گزینه بهتری است. در واقع دلیل اینکه میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا از این گوشی برای عکاسی استفاده می‌کنند، به کیفیت بالاتر آن نسبت به گزینه‌های اندرویدی بر نمی‌گردد و بیشتر به سرعت و قابلیت‌های نرم‌افزاری آن بستگی دارد.

اما تفاوت مهم این دو نرم‌افزار در این است که سامسونگ S7 امکانات کنترل نوردهی دستی و قابلیت عکس‌برداری با فایل خام را به گوشی خودش اضافه کرده است که برای کاربران سطح بالا اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

Samsung-Galaxy-S7-vs-iPhone-6s-photos (6)

نتیجه‌گیری

این دو گوشی در دو رده کاملاً مختلف قرار دارند. گوشی iPhone 6S بسیار خوش‌دست و زیبا ساخته شده و سیستم‌عامل iOS آن برگ برنده این گوشی به شمار می‌آید. علی‌رغم سخت‌افزار قوی‌تر S7 نسبت به 6S تفاوتی در عملکرد این دو گوشی دیده نمی‌شود و در بسیاری جهات کاملاً شانه‌به‌شانه هم قرار می‌گیرند.

سامسونگ 6S هم اکنون به عنوان پرچمدار این شرکت دارای آخرین تکنولوژی‌های موجود در گوشی‌های اندرویدی است و با صفحه نمایش بسیار باکیفیت، سرعت پردازش فوق‌العاده بالا و دوربین قوی با امکانات دستی، برای کاربران سطح بالا یک گزینه فوق‌العاده به حساب می‌آید.

سؤال اینجاست که آیا همه این امکانات باعث می‌شود که Galaxy S7 را بهتر از iPhone 6S بدانیم؟ پاسخ این سؤال دقیقاً به کاربری شما از این دو گوشی بستگی دارد. محیط کاربری اپل با نرم‌افزارهای کامپیوتر مک همخوانی کامل دارد و سیستم‌عامل اندروید سامسونگ S7 بهتر می‌تواند با ویندوز هماهنگ شود. این دو محیط نرم‌افزاری دقیقاً دو تفکر متفاوت اکوسیستم بسته اپل و اکوسیستم باز ویندوز و اندروید را به چالش می‌کشند. هر دو طرفداران خودشان را دارند و هر دو دارای یک نماینده قدرتمند هستند: iPhone 6S و Galaxy S7.

منبع: Phonearena

3 نظرات
  1. H می‌گوید

    این نظر در ابتدای ۲۰۲۴ ثبت می‌شود.اکنون که بحث داغ آیفون ۱۵ در برابر اس ۲۴ اولترا که تا چند روز دیگر آنپک می‌شود در جریان است دلم کشید برگردم به گذشته تا ببینم آیا چشم بادومی ها با پشتکار خود توانسته اند به تازگی آیفون را پشت سر بگذارند یا از همان قدیم سرتر بودن و صرفا تعصب زیاد طرفداران اپل مانع دیده شدن این برتری بوده.با خواندن این مقاله اگر بی طرف باشید بخوبی برتری سامسونگ نسبت به آیفون مشخص است.همانطور که حدس میزدم همیشه سامسونگ یک پله از آیفون جلوتر بوده و این برتری فقط مختص سال ۲۰۲۳ نیست که بگوییم اپل آیفون ۱۵ خوب طراحی نکرده و همیشه برتر بوده.

    1. رضا گلکار می‌گوید

      سلام و وقت بخیر، مرسی از مطالعه پست قدیمی
      دیدگاه‌ها فرق دارند، از طرفی اپل به علت این موضوع که سخت‌افزار و سیستم‌عامل خودشو داره، معمولا عملکرد بهینه‌تری داره، از سمت دیگه معمولا جدیدترین تکنولوژی‌ها اول روی گوشی‌های اندرویدی ظاهر می‌شن. ما هم منتظریم S24 Ultra رونمایی شه و ببینیم چه امکانات جدیدی داره

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.