نگاهی دقیق‌تر از همیشه به حلقه‌های زحل

1 1,269

ناسا به‌تازگی عکس‌هایی با رزولوشن بالا را از حلقه‌های سیاره‌ی زحل (کیوان) به نمایش گذاشته است. سیاره‌ی زحل در فاصله‌ی ۱٫۲ میلیارد کیلومتر از زمین قرار دارد و دومین سیاره‌ی بزرگ منظومه‌ی شمسی به‌حساب می‌آید. یکی از نکات جذاب در مورد این سیاره‌ حلقه‌ یا حلقه‌هایی است که به دور آن در گردش هستند.

فضاپیمای کاسینی ناسا مدتی است که در حال مستندسازی و عکاسی از این سیاره و قمرهای آن است و از نوامبر سال ۲۰۱۶ در مدار مشاهده‌ی حلقه‌های زحل قرار گرفته است. حالا ناسا اولین عکس‌های با رزولوشن بالا از حلقه‌های زحل را بر روی سایت رسمی‌اش به نمایش گذاشته است.

کاسینی در حال حاضر در حال گردش بر مدار خارجی این حلقه‌ها است که مجموعاً ۲۰ بار گردش خود را تکرار خواهد کرد. عکس‌هایی هم که در حال حاضر مخابره شده‌اند از لبه‌ی خارجی حلقه‌ها هستند. ولی از ماه آپریل امسال این فضاپیما ۲۲ گردش داخلی خود را آغاز خواهد کرد و در طی این گردش‌ها از فضای خالی بین حلقه‌ها و خود سیاره عبور می‌کند و عکس‌هایی را از لبه‌ی داخلی آن‌ها مخابره خواهد کرد.

این عکس کاسینی موج‌های فشرده‌ی حلقه‌ی A را به نمایش می‌گذارد. این موج‌ها در اثر نیروی جاذبه‌ی قمرهای زحل ایجاد شده‌اند.
عکس از لبه‌ی خارجی حلقه‌ی B. عکس‌های جدید کاسینی دارای جزئیاتی دو برابر بیشتر از آنچه قبلاً دیده بودیم هستند.
این عکس بخشی از حلقه‌ی B را به نمایش می‌گذارد.
عکس دیگری از حلقه‌ی A زحل. نویزهای روشنی که در این عکس دیده می‌شوند حاصل تشعشعات کیهانی و ریزپرتوهای شارژ شده در نزدیکی سیاره هستند.

این عکس‌ها از تمامی عکس‌هایی که تا پیش از این از حلقه‌های زحل گرفته شده بودند نزدیک‌تر هستند و جزئیات به‌مراتب بیشتری را نیز ارائه می‌کنند. بر طبق گفته‌ی ناسا کوچک‌ترین جزئیات قابل‌دیدن در این عکس حدود ۵۵۰ متر است و می‌توانند به دانشمندان در درک بهتر منظومه‌ی شمسی کمک کنند.

برای دریافت این عکس‌ها با رزولوشن بالا می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.