آیا باید با پنتاکس خداحافظی کنیم؟

0 1,125

پنتاکس برندی تأثیرگذار در تاریخ عکاسی مدرن به‌حساب می‌آید، ولی به احتمال زیاد به آخرین روزهای خود نزدیک می‌شود. گفته می‌شود Ricoh قصد دارد فعالیت‌های مربوط به دوربین‌های شخصی را به‌طور کامل قطع کند، زیرا ضرر زیادی را طی چند سال گذشته به کمپانی تحمیل کرده است.

Nikkei Asian Review گزارش می‌دهد که Ricoh قصد دارد به شکلی اساسی تولید دوربین را بازبینی کند. این بخش از کمپانی طی چند سال گذشته تنها ضرر داشته است که دلیل آن نیز محبوبیت روزافزون گوشی‌های هوشمند است. علاوه بر کم کردن فعالیت‌های برندهایی مانند GR و پنتاکس، Ricoh قصد دارد به طور کامل از بازار دوربین‌های مصرفی خارج شود.

در سال ۲۰۱۱ و زمانی که فروش دوربین‌های دیجیتالی در اوج بود، Ricoh برند پنتاکس را به قیمت ۱۲۵ میلیون دلار خرید. ولی دقیقاً در همین زمان با اوج گرفتن فروش گوشی‌های هوشمند فروش دوربین‌های دیجیتال دچار افت شدیدی شد.

Ricoh در حال حاضر ششمین فروشنده‌ی دوربین‌های با لنز قابل‌تعویض است و در کل در بازار دوربین در رده‌ی هشتم قرار می‌گیرد. با کوچک شدن مداوم بازار دوربین‌های دیجیتال شخصی، Ricoh حالا بر روی قسمت‌های دیگری از بازار تمرکز خواهد کرد. یکی از این بخش‌ها دوربین‌هایی هستند که در خودروهای خودران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چند روز پیش هم گفته شد که سامسونگ تولید دوربین‌های دیجیتال را متوقف کرده است، آن‌هم به دلیل افزایش فروش گوشی‌های هوشمند. در حال حاضر این‌گونه به نظر می‌رسد که تنها سنگین‌وزن‌های این صنعت مانند کانن و نیکون توانسته‌اند جان سالم به در برند. البته سرنوشت آن‌ها هم هنوز مشخص نیست و باید برنامه‌ریزی منسجمی برای آینده‌ی خود داشته باشند.

Nikkei می‌نویسد: «فقط کمپانی‌هایی که در بخش دوربین‌های با لنز قابل‌تعویض قدرتمند هستند سودده مانده‌اند. رقبایی مانند سامسونگ و کمپانی‌های جدید چینی به سختی قادر هستند با کمپانی‌های ژاپنی که سال‌ها در این زمینه تجربه دارند رقابت کنند»

پنتاکس ۹۷ سال پیش و در سال ۱۹۱۹ تأسیس شد. البته هنوز هم برند شناخته‌شده‌ای است و نام پرارزشی دارد، به همین دلیل ممکن است فرد دیگری علاقه‌مند باشد تا این نام را از Ricoh خریداری کند.

البته Ricoh اعلام کرده است که ادعاهای Nikkei بر اساس اعلام رسمی این کمپانی نیستند و هیچ نظری را در این خصوص اعلام نکرده‌اند. سامسونگ نیز توقف تولید دوربین‌هایش را رد کرده است، ولی به‌صورت رسمی از چندین بازار خارج شده و در دو سال اخیر محصول جدیدی را معرفی نکرده است.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.