عکاسی ضدنور یا Silhouette

0 2,379

 عکاسی ضدنور سبکی است که برای انتقال احساسات عاطفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قرن 18 میلادی از تصاویر این سبک برای خلق تصاویر پرتره ارزان قیمت‌ استفاده می‌شد. امروزه می‌توان با تکنیک‌ها و امکانات دیجیتال و ترکیب آن‌ها با سایر روش‌ها، تصاویر زیبایی را خلق کرد. در این پست روش ساده عکاسی به این شکل را توضیح می‌دهیم .

silhouetter

تمام چیزی که برای این سبک از عکاسی نیاز دارید:

  1. منبع نور درخشان. خورشید در حال غروب به همراه منظره‌ای از آب، محیط عکاسی ایده‌آلی برای این ژانر است.
  2. یک سوژه

تنظیمات دوربین

حالت :دوربین را بر روی اولویت دیافراگم (Av) قرا دهید.

حساسیت یا ISO: این شاخص را بر روی 100 قرار دهید. نور زیادی خواهید داشت.

ترازسفیدی یا White Balance: حالت Custom را انتخاب کنید.

عدد دیافراگم: یک مقدار میانه دیافراگم را برگزینید. مقداری بین f/5.6 تا f/16.

نوردهی

حتی در حالت اولویت دیافراگم، دوربین سعی می‌کند به نفع سوژه عکاسی نوردهی کند. شاید مجبور شوید مقدار جبران نوردهی (Exposure Compensation) را به میزان 2 یا 3 استاپ کاهش دهید.

تراز سفیدی یا White Balance

تراز سفیدی را با کارت خاکستری یا کاغذ مرجع خود تنظیم کنید. البته اگر در قالب RAW عکس‌برداری کنید، بعداً می‌توانید در فتوشاپ، تراز سفیدی را اصلاح کنید.

ژست و وضعیت قرارگیری سوژه

اگر سوژه انسانی در برابر دوربین شما است، بهتر است از ژستی استفاده کنید که به‌خوبی شکل بدن را نشان دهد. قرارگیری صورت انسان به‌صورت نیم‌رخ و زاویه 90 درجه برای گردن به‌خوبی چنین وضعیتی را برای صورت ایجاد می‌کند. در مورد سایر سوژه‌ها نیز ثبت شمایل فیزیکی سوژه دارای اهمیت است.

قاب‌بندی تصویر

برای عکاسی از سوژه‌های انسانی، سعی شود که سوژه در مرکز کادر نباشد. قانون یک‌سوم را مد‌نظر داشته و فضای خالی را در تصویر جای دهید.

ثبت عکس

می‌خواهیم که پس‌زمینه روشن و سوژه‌ای تاریک را ثبت کنیم. چنانچه دوربین ازنظر شما را تأمین نکرد، مقدار جبران نوردهی را به 2 یا 3 استاپ کاهش دهید. حتماً می‌دانید که از فلاش هم نباید استفاده کنید!

تکنیک‌های پیشرفته‌‌تر

چنانچه با تنظیم جبران نوردهی مشکل دارید، خیلی ساده – نسبت به منبع نور پس زمینه نوردهی کنید و به مقدار عدد دیافراگم و سرعت شاتر توجه کنید. به حالت عکس‌برداری دستی بروید، از دیافراگم بسته‌تر و سرعت‌‌های شاتر سریع‌تر استفاده کنید. بدین ترتیب مقدارکل نوردهی را کاهش داده‌اید. در صورت تغییر ترکیب‌بندی، این مقدار را برای دیافراگم و شاتر حفظ کنید. همچنین می‌توانید در ویرایش ثانویه، با استفاده از ابزار Levels در فتوشاپ که پیش از معرفی شد، سیاهی‌های تصویر را سیاه‌تر کنید.

Silhouette Photography

بررسی و بهبود

چنانچه توانسته باشید پس‌زمینه‌ای زیبا با رنگ‌بندی و مشخصات دقیق خلق کنید و سوژه شما در سیاهی باشد، تصویر ضد‌نور خود را خلق کرده‌اید. برای تمرین می‌توانید از سوژه‌های غیرانسانی مانند پل‌ها، سا ختمان‌ها، برج‌ها و غیره استفاده کنید. این نوع سوژه‌ها به دلیل قرار‌گیری در برابر نور خورشید، سوژه‌ای بالقوه برای ژانر هستند.

اگر این تکنیک عکاسی را باسایر تکنیک‌ها مانند نوردهی دوگانه (Double Exposure) ترکیب کنید، می‌توانید عکس پرتره‌ای مانند عکس زیر ثبت کنید!

Silhouette Photography

برگرفته از : www.picturecorrect.com

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.