نقد و بررسی دوربین سونی a7CR

دوربین سونی a7CR یک دوربین با رزولوشن بالا، اما بدنه‌ای کوچک. دوربین سونی a7CR یک دوربین جدید با بدنه‌ای جمع‌وجور، سنسور فول فریم و رزولوشن بالا است. این دوربین، بسیاری از قابلیت‌های دوربین a7R V را با بدنه‌ای کوچک‌تر و قیمتی پایین‌تر در اختیار علاقه‌مندان گذاشته است.

0 878

مشخصات اصلی دوربین a7CR سونی

  • سنسور ۶۱ مگاپیکسلی BSI CMOS
  • پردازشگر Bionz XR با تراشه هوش مصنوعی
  • امکان ذخیره‌سازی با فرمت RAW بدون از دست رفتن جزئیات در ابعاد مختلف
  • عکاسی پیاپی با سرعت ۸ فریم بر ثانیه
  • امکان ذخیره‌سازی در فرمت‌های JPEG یا HEIF
  • فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه
  • حالت کادربندی خودکار
  • حالت‌‌های مختلف عکاسی با رزولوشن بسیار بالا Pixel-Shift با امکان اصلاح حرکت
  • یک درگاه کارت حافظه SD با استاندارد UHS-II

دوربین a7RC

دوربین سونی a7CR از اواخر سپتامبر و با قیمت سه هزار دلار عرضه خواهد شد. این دوربین همراه با گریپ برای خوش‌دست‌تر شدن دوربین عرضه خواهد شد.

دوربین a7CR چطور دوربینی است؟ این دوربین چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟

دوربین سونی a7CR

دوربین a7CR از قطعاتی تشکیل شده که هرکدام در دوربین‌های قبلی وجود داشته‌اند، اما ترکیب قطعاتی که در این دوربین در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند در هیچ‌یک از دوربین‌های قبلی سونی وجود نداشته و همین موضوع این دوربین را به یک دوربین جدید تبدیل کرده است. دوربین a7CR مجهز به سنسور و بسیاری از قابلیت‌های دوربین سونی a7R V در بدنه‌ای به ابعاد a7C است.

بدنه دوربین a7CR و a7C از نظر ابعاد مشابه است، اما دوربین جدید سونی دو مزیت به همراه دارد؛ وجود دیال کنترل در قسمت جلویی با توجه به عمیق‌تر بودن گریپ این دوربین و استفاده از منظره‌یاب دوربین a6700 بر روی آن. هر دو بهینه‌سازی مذکور به نظر بسیاری از کاربران جزو نقاط ضعف دوربین a7C بوده‌اند که در a7C R برطرف شده‌اند.

سنسور و پردازشگر دوربین a7CR

در این دوربین از سنسور فول فریم ۶۱ مگاپیکسلی BSI CMOS که در دوربین a7R V نیز بکار رفته بود، استفاده شده است. این سنسور قادر است سطح بالایی از جزییات را ثبت کند و از نظر دامنه داینامیک هم در شرایط نوری مناسب و هم در شرایط نوری ضعیف، عملکرد خوبی دارد. جدیدترین پردازشگر سونی نیز در این دوربین قرار گرفته که با پشتیبانی از قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی قادر است عملکرد بسیار بی‌نقصی در تشخیص و تعقیب سوژه‌های مختلف در اختیار بگذارد. بعضی از سوژه‌های قابل شناسایی توسط این دوربین عبارت‌اند از: انسان (بدن، چهره و چشم)، حیوانات و پرنده‌ها (بدن و چشم)، حشرات، وسایل نقلیه و هواپیما.

می‌توان از این حالت‌های تشخیص و تعقیب هم در عکاسی و هم در فیلم‌برداری استفاده کرد. سیستم فوکوس خودکار این دوربین با توجه به وجود تراشه هوش مصنوعی در تشخیص و تعقیب سوژه‌ها پیشرفت داشته است. همچنین در همین راستا سیستم نورسنجی خودکار و تنظیم وایت بالانس نیز بهبودیافته است.

 

تثبیت‌کننده تصویر

سیستم تثبیت‌کننده تصویر ۵ محوره دوربین a7CR قادر است اثر لرزش دست را تا ۷ استاپ، اصلاح کند که پیشرفت بزرگی در مقابل دوربین a7C با توانایی ۵ استاپی محسوب می‌شود. به گفته سونی، استفاده از سنسور ژیروسکوپ با دقت بالاتر، بهبود اتصال لنز و دوربین و استفاده از الگوریتم‌های بهینه‌سازی شده باعث این تغییر شده است.

قابلیت‌ها

تمام قابلیت‌هایی که در بیشتر دوربین‌های جدید سونی وجود دارند در a7CR وجود دارند. این قابلیت‌ها در عکاسی شامل حالت multi-shot برای عکس‌برداری با رزولوشن بسیار بالا، تصویربرداری تایم-لپس، فوکوس براکتینگ، تصحیح تنفس فوکوس و در فیلم‌برداری شامل استریم آنلاین با رزولوشن 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و امکان استفاده از دوربین به‌عنوان وب کم، می‌شوند.

حالت مولتی-شات برای عکاسی با رزولوشن بسیار بالا

همراه با دوربین a7CR می‌توان همانند دوربین a7R V به عکاسی در حالت multi-shot پرداخت. این حالت به کاربران امکان عکاسی پیاپی به تعداد ۴ یا ۱۶ فریم و ادغام عکس‌ها در مرحله ویرایش تصویر را برای دستیابی به عکسی با رزولوشن بسیار بالا را داده است. در حالتی که ۴ فریم را باهم ادغام کنیم، تصویری با وضوح ۶۱ مگاپیکسلی بعد از ویرایش و ادغام ۴ فریم، خواهیم داشت. در این حالت حداقل یک نمونه قرمز، یک نمونه سبز و یک نمونه آبی از عکس برای قرارگیری هرکدام از پیکسل‌ها ثبت خواهند شد.

به همین ترتیب در صورت عکاسی مولتی-شات با ۱۶ فریم، خروجی تصویر بعد از ویرایش، عکسی با وضوح ۲۴۰ مگاپیکسل خواهد بود. در این حالت می‌توان از قابلیت تصحیح حرکت استفاده کرد، با استفاده از این حالت یک تصویر به‌عنوان مرجع در نظر گرفته می‌شود تا اگر چیزی در کادر حرکت کرده، دوربین متوجه آن شود. لازم به ذکر است که برای عکاسی در این حالت باید دوربین را بر روی سه‌پایه نصب کنید.

فیلم‌برداری دوربین a7CR

دوربین a7CR نمایشگر چرخان

قابلیت کادربندی خودکار، یکی از قابلیت‌هایی است که اولین بار در دوربین ولاگینگ ZV-E1 شاهد آن بودیم، امکان استفاده از این قابلیت در دوربین a7CR نیز وجود دارد. دوربین a7CR قادر است با رزولوشن 4K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه با ضریب کراپ حدودی ۱.۲ به‌ فیلم‌برداری بپردازد. از دیگر حالت‌های فیلم‌برداری این دوربین باید به فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه با استفاده از تمام سطح سنسور و فیلم‌برداری 4K با سرعت ۳۰ فریم با کراپ APS-C/Super 35 اشاره کرد.

دوربین a7CR تنها یک درگاه کارت حافظه SD با استاندارد UHS-II دارد که ازاین‌رو باید اشاره کرد که حداکثر بیت ریت این دوربین در فیلم‌برداری برابر با ۶۰۰ مگابایت بر ثانیه است. از دیگر ویژگی‌های دوربین a7CR در فیلم‌برداری باید به امکان استفاده از فوکوس مپ، امکان استفاده از LUT‌های شخصی‌ و پروفایل‌ رنگ S-Cinetone، اشاره کرد. همچنین همانند سایر دوربین‌های جدید سونی، از طریق هات شو می‌توان به این دوربین نیز میکروفون متصل کرد.

دوربین a7CR در مقایسه با سایر دوربین‌ها

از نظر قیمت با مقایسه دوربین a7CR با a7R V با قیمت‌های دلاری ۳۰۰۰ و ۳۹۰۰ دلار، می‌توان این دوربین را محصولی خوش قیمت دانست. دوربین Z7 نیکون نیز یک دوربین با رزولوشن بالا و با همین قیمت است، بااینکه این دوربین به‌عنوان یک دوربین کامپکت معرفی نشده، اما ابعاد آن چندان بزرگ‌تر از دوربین a7CR نیست. در جدول زیر به مقایسه چهار دوربین a7CR، a7 IV، a7R V و نیکون Z7 II پرداخته‌ایم.

Sony a7CR

Nikon Z7 II Sony a7 IV Sony a7R V

قیمت دلاری

$3000 $3000 $2500

$3900

رزولوشن

60MP 45MP 33MP

60MP

عکاسی پیاپی

۸ فریم بر ثانیه ۱۰ فریم بر ثانیه ۱۰ فریم بر ثانیه

۱۰ فریم بر ثانیه

تثبیت‌کننده تصویر

۷ استاپ ۵ استاپ ۵.۵ استاپ

۸ استاپ

سرعت سینک فلاش 1/160 1/200

1/250

1/250

حالت عکاسی با رزولوشن بالا

دارد، ادغام ۱۶ تصویر ندارد ندارد

دارد، ادغام ۱۶ تصویر

رزولوشن و بزرگنمایی منظره‌یاب

۲.۳۶ میلیون نقطه، ۰.۷ برابر ۳.۶۹ میلیون نقطه، ۰.۸ برابر ۳.۶۹ میلیون نقطه، ۰.۷۸ برابر

۹.۴۴ میلیون نقطه، ۰.۹ برابر

نمایشگر پشتی

۳ اینچی چرخان با وضوح ۱.۰۳ میلیون نقطه‌ای 2.1M dot tilting (3.2″) 1.03M dot fully articulating (3″)

2.1M dot fully artic + tilt (3.2″)

Video capabilities

فیلم‌برداری 4K/60 با ضریب کراپ تقریبی ۱.۲ برابری

فیلم‌برداری 4K/30 با ضریب کراپ ۱.۵ برابری

فیلم‌برداری 4K/30 با استفاده از تمام سطح سنسور

فیلم‌برداری 4K/60 با ضریب کراپ ۱.۰۸ برابری

فیلم‌برداری 4K/30 با استفاده از تمام سطح سنسور

فیلم‌برداری 4K/60 با ضریب کراپ ۱.۵ برابری

فیلم‌برداری 8k/24 با ضریب کراپ ۱.۲۴ برابری

فیلم‌برداری 4K/30 با استفاده از تمام سطح سنسور

فیلم‌برداری 4K/60 با ضریب کراپ ۱.۲۴ برابری

فیلم‌برداری 4K/30 با ضریب کراپ ۱.۵ برابری

کارت حافظه

۱ درگاه UHS-II SD 1x CFe B
1x UHS-II SDیک درگاه CFexpress Bیک درگاه UHS-II SD
1x CFe A / UHS-II SD
1x UHS-II SDیک درگاه CFe A/UHS-II SDیک درگاه UHS-II SD

دو درگاه CFe A/ UHS-II SD

وای-فای

۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز

 ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و2×2 MIMO

USB

3.2 Gen 1 (5Gbps) 3.2 Gen 1 (5Gbps) 3.2 Gen 1 (5Gbps)

3.2 Gen 2 (10Gbps)

دوام باتری هنگام استفاده از منظره‌یاب و نمایشگر

۵۲۰ / ۴۷۰ ۴۲۰ / ۳۶۰ ۵۸۰ / ۵۲۰ ۵۳۰ / ۴۴۰
وزن ۵۱۵ گرم ۶۷۵ گرم ۶۵۹ گرم

۷۲۳ گرم

ابعاد

۱۲۴ × ۷۱ × ۶۳ میلی‌متر ۱۳۴ × ۱۰۱ × ۷۰ میلی‌متر ۱۳۱ × ۹۶ × ۸۰ میلی‌متر

۱۳۱ × ۹۷ × ۸۲ میلی‌متر

 

هر سه دوربین دیگری که با دوربین a7CR مقایسه‌ شده‌اند، ابعاد بزرگ‌تر و وزن سنگین‌تری از دوربین جدید سونی دارند، اما هر سه این دوربین‌ها مجهز به منظره‌یاب‌هایی بزرگ‌تر و با رزولوشن بیشتر هستند. لازم  به ذکر است که دوربین Z7 II نیکون از نظر قابلیت‌های ویدیویی با دوربین‌های جدید سونی قابل مقایسه نیست، اما هیچ‌یک از دیگر دوربین‌هایی که در این مقایسه وجود دارند را نمی‌توان یک دوربین تمام هیبریدی دانست؛ سنسورهای با رزولوشن بسیار بالا در این دوربین‌ها برای عکاسی عملکرد بسیار خوبی به همراه دارند، اما در هنگام فیلم‌برداری همراه این دوربین‌ها،‌ شاهد ساب سمپلینگ و کراپ هستیم، همچنین ویدیوهای ضبط شده با دوربین a7 IV دچار انحراف رولینگ شاتر هستند.

منبع dpreview
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.