مقایسه دوربینهای سونی FX3 با بلک مجیک Pocket Cinema 6K pro
دوربینهای سونی FX3 و Pocket Cinema 6K pro دو دوربین سینمایی ارزان قیمت مناسب برای فیلمبرداری فیلمهای کوتاه و فیلمهای بلند با بودجه اقتصادی هستند. اگر در انتخاب میان این دو دوربین مردد هستید با مطالعه متن پیش رو میتوانید تصمیم مطمئنتری بگیرید.
مقایسه سنسورها و ویژگیهای فیلمبرداری
بهترین رزولوشن قابل استفاده در دوربین FX3 سونی برابر با 3840×2160 است، امکان فیلمبرداری بهصورت اکسترنال با رزولوشن 3840×2160 نیز در این دوربین وجود دارد. حداکثر فریم ریت قابل استفاده در دوربین FX3 برابر ۱۲۰ فریم بر ثانیه و دامنه تنظیم ایزو نیز در آن بین ۸۰ تا ۱۰۲۴۰۰ قابل تنظیم است.
در سمت دیگر دوربین بلک مجیک پاکت سینما 6K Pro حداکثر رزولوشن 6144×3456 را در اختیار کاربران گذاشته است. بالاترین فریم ریت قابلاستفاده در این دوربین با رزولوشن مذکور برابر با ۵۰ فریم بر ثانیه و در رزولوشن 4K برابر با ۶۰ فریم بر ثانیه است. لازم به ذکر است که امکان استفاده از سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه نیز در رزولوشن 5.7K در این دوربین وجود دارد. حساسیت ایزو در دوربین Pocket Cinema 6K Pro بلک مجیک از ۱۰۰ تا ۲۵۶۰۰ قابل تنظیم است.
رزولوشن 6K یا تعداد فریم بیشتر در ثانیه با رزولوشن 4K؟
برای فیلمسازان مستقل با بودجه محدود داشتن دوربینی که میتواند در رزولوشن 4K با فریم ریت بالاتری فیلمبرداری کند به علت هزینه پایینتر ویرایش ویدیو، نسبت به استفاده از رزولوشن 6K کارآمدتر و اقتصادیتر خواهد بود.
دوربین |
داینامیک رنج |
بیشترین تعداد فریم در فیلمبرداری با رزولوشن 1080p |
Sony FX3 |
15+ stops |
240 fps |
BMPCC 6K Pro |
13 stops |
120 fps |
از مقایسه مقادیر عددی داینامیک رنج این دو دوربین به برتری دوربین FX3 سونی بر روی کاغذ پی میبریم. اما در تستهای انجام شده در تصاویر ثبت شده به همراه این دو دوربین فرق چندانی وجود ندارد. پس میتوان به این نتیجه رسید که از نظر کیفیت تصویر هر دو دوربین خروجی بسیار خوبی دارند. بااینوجود برای انتخاب باید میزان حساسیت ایزو (کار در شرایط نوری ضعیف) و هزینه ویرایش ویدیو بعد از فیلمبرداری را در نظر بگیرید.
در دوربین FX3 سونی میتوان با فرمت Raw در حالت 16 بیتی فیلمبرداری کرد؛ البته ذخیرهسازی ویدیو با فرمت RAW در این دوربین بهصورت داخلی امکانپذیر نیست و برای این منظور نیاز به یک مانیتور Atomos Ninja V خواهید داشت. در سوی دیگر مقایسه، دوربین بلک مجیک 6K Pro قادر است بهصورت داخلی در فرمت Raw با داینامیک رنج ۱۲ بیتی فیلمبرداری کند.
ارگونومیک و دستیارهای تنظیم نوردهی و فوکوس
در دوربین FX3 قابلیت استفاده از خطوط Zebra و هیستوگرام و در دوربین بلک مجیک 6K Pro امکان استفاده از False Color و خطوط Zebra وجود دارد. همانطور که میدانید استفاده از چنین دستیارهایی میتوانند به شما در تنظیم فوکوس و نوردهی بهتر کمک کنند.
دوربین فول فریم سینمایی بلک مجیک 6K Pro و FX3 دارای مانیتور چرخان هستند. بر روی دوربین FX3 چراغهای نشانگر ضبط (Tally lights) و امکان استفاده از گریپ XLR وجود دارد. همراه با دوربین FX3، ماژول XLR عرضه شده است. همچنین FX3 با وزن ۶۴۰ گرمی خود حدود نصف وزن دوربین 6K Pro با ۱۲۳۸ گرم وزن را دارد.
فیلترهای کاهنده نور (ND)
دوربین Pocket Cinema Pro 6K دارای فیلترهای ND داخلی در درجات ۲، ۶ و ۸ استاپ است، اما دوربین FX3 از این قابلیت محروم است.
قابلیتهای صدابرداری
دوربین FX3 همراه با یک گریپ XLR عرضه شده که با اتصال آن به بالای دوربین، میتوان از آن به عنوان دستگیره نیز استفاده کرد. در این دوربین دو پورت XLR/TRS و یک پورت ۳.۵ میلیمتر وجود دارد. دوربین 6K Pro بلک مجیک دارای دو پورت mini XLR و یک پورت ۳.۵ میلیمتری است. بهاینترتیب FX3 قابلیتهای گستردهتری در صدابرداری در اختیار گذاشته است.
تثبیت کننده تصویر
دوربین سونی FX3 دارای تثبیت کننده تصویر داخلی (IBIS) با قابلیت پایمال کردن اثر لرزش دوربین تا ۵.۵ استاپ است. در سمت دیگر در دوربین Blackmagic تثبیت کننده تصویر وجود ندارد. دوربین FX3 حسگر ژیروسکوپ نیز دارد، اما برای تثبیت تصویر به کمک آن باید از نرمافزار Sony Catalyst استفاده شود.
کارت حافظه و دوام باتری
دوربین FX3 سونی دارای دو درگاه کارت حافظه با قابلیت ثبت اطلاعات بهصورت همزمان بر روی هر دو برای مموری کارتهای CFexpress Type A و UHS-II SD است. در دوربین 6K Pro بلک مجیک نیز دو درگاه کارت حافظه برای مموری کارتهای CFast 2.0 و SD با استاندارد UHS-II وجود دارد، اما در این دوربین نمیتوان از هر دو کارت حافظه بهصورت همزمان استفاده کرد.
باتری دوربین FX3 با هر بار شارژ امکان استفاده از دوربین تا ۹۵ دقیقه را در اختیار کاربر میگذارد، درحالیکه دوام باتری در دوربین 6K Pro تنها ۴۵ دقیقه است.
جمعبندی
ممکن است داشتن قابلیتی خاص برای شما مهمتر از سایر ویژگیهای باشد. به همین منظور و همچنین ارائه خلاصهای ازآنچه تا به اینجا متن خواندهاید، جدول زیر را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار دادهایم.
قابلیت |
دوربین برنده |
رزولوشن |
بلک مجیک 6K Pro |
فیلمبرداری 4K 120p |
سونی FX3 |
ذخیرهسازی RAW و کدک |
بلک مجیک 6K Pro |
فیلتر ND داخلی |
بلک مجیک 6K Pro |
عملکرد در شرایط نوری ضعیف |
سونی FX3 |
لنز |
سونی FX3 |
طراحی ارگونومیک |
سونی FX3 |
تثبیت کننده تصویر داخلی |
سونی FX3 |
پورتها |
بلک مجیک 6K Pro |
قابلیتهای صدابرداری |
سونی FX3 |
فوکوس خودکار و فوکوس دستی |
سونی FX3 |
دوام باتری |
سونی FX3 |
هرچند بلک مجیک دوربین سینمایی تری نسبت به سونی نامبرده شده هست اما نسبت سایز سنسور ۳۵ میلیمتری سونی در برابر بلک مجیک میکروچهارسومی برتری فوق العاده ای رو در سونی بهمراه داره که در استفاده از لنز های استاندارد در بحث عمق میدان و و ضرایب و نسبتها، ما تصاویر استانداردی رو در سونی دریافت میکنیم که در بلک مجیک در گیر محاسبات و ضرایب میشیم و در اخر هم عمق میدان قابل مقایسه ای با سونی رو دریافت نمیکنیم. و مورد بعدی که فرمودید اختلاف قابل توجهی بین داینامیک رنج ها وجود نداشت اینو باید درنظر بگیریم در چه ایزویی تست فرمودید؟
قطعا در ایزوهای بالاتر از ۴۰۰ و ۸۰۰ و ۱۰۰۰ و در شرایط نوری پرکنتراست و دارای سایه های تاریک بشدت اختلاف داینامیک رنج خواهند داشت و برتری قاطعی رو در سونی شاهد خواهیم بود.
سلام، وقتتون بخیر
تشکر بابت نظرتون و مطالعهتون، متن ترجمه شده از سایت wolfcrow.com و اطلاعات فوق بههیچوجه نظر شخصی پیکسل نبوده. لینک منبع وجود داره پایین متن، قربان.
البته منبع از هرجایی که باشه هم دلیل به حقیقی بودن صد درصد مطلب نیست و ممکنه جایی نظر شخصی و یا موارد دیگهای که نظر یه فرد میتونه از حقیقت دور کنه، دخیل شده باشه.