Sony RX100 III

0 1,639

1049537

در دنیای دوربین‌های دیجیتال دوربین‌های زیادی را می‌بینید که واقعا زیبا هستند. دوربین‌های زیادی هم هستند که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند. دوربین‌های زیادی هم با ابعاد بسیار کوچک ساخته می‌شوند. اما یافتن دوربینی که همه این شرایط را داشته باشد و ارزان قیمت هم باشد غیر ممکن است. Sony RX100 یکی از نخستین دوربین‌هایی بود که چنین شرایطی داشت و البته با قیمت 650 دلار در زمان عرضه به بازار اصلا یک دوربین ارزان قیمت به حساب نمی‌آمد. اما علیرغم قیمت بالایی که داشت از موفقیت زیادی در بازار برخوردار شد و توانست بلافاصله جای خود را در بین کاربران و منتقدین باز کند. حدود یکسال و نیم بعد سونی برخی تغییرات را در نسخه بعدی همین دوربین داد و آن را با نام RX100 II وارد بازار کرد. تغییراتی که بیش از افزایش کارآیی دوربین، کاربری آن را راحت‌تر می‌کرد. به عنوان مثال در بالای دوربین یک کفشک چند منظوره برای فلاش‌های خارجی و همچنین امکان اتصال منظره‌یاب اکسترنال قرار گرفت و نمایشگر دوربین طوری طراحی شد که به سمت بالا و پایین بچرخد. اغلب این تغییرات به منظور کاربری حرفه‌ای‌تر RX100 II طراحی شده بود. اما سونی یک نکته را فراموش کرده بود. اینکه RX100 اگرچه مورد استقبال عکاسان حرفه ای قرار گرفته بود. اما دلیل این استقبال، امکانات حرفه‌ای این دوربین نبود. بلکه ابعاد کوچک و سادگی استفاده از آن بود که RX100 را به یکی از بهترین گزینه‌های بازار تبدیل کرد. سونی با درک این مطلب، RX100 III را معرفی کرد. دوربینی که شاید مانند نسخه قبلی فلاش اکسترنال را پشتیبانی نمی‌کند، اما دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که از آن می‌خواهند. زیباست، با کیفیت است و به راحتی در جیب جای می‌گیرد. دوربینی گرانقیمت که ارزش هر ریالی که بابت آن خرج می‌کنید را دارد.

IMG_392229

منظره‌یاب بازشو، LCD تا شو و سلفی

نسخه سوم دوربین RX100 سونی یک ابتکار فوق‌العاده در طراحی دارد. منظره‌یاب بازشو یا Pop-up در این دوربین به گونه‌ای طراحی شده که در نگاه اول اصلا دیده نمی‌شود. زیرا سونی اینطور فکر کرده که طراحی منظره‌یاب دوربین همانند دوربین‌های دیگر، اندازه دوربین را بزرگ می‌کند. بنابراین با این طراحی خلاقانه،EVF تنها وقتی بیرون می‌آید که به آن نیاز دارید. این منظره‌یاب دقیقا جایی قرار می‌گیرد که در نسخه قبلی این دوربین، فلاش در همانجا قرار داشت و حالا فلاش دوربین به جای کفشک فلاش منتقل شده است و مانند منظره‌یاب در داخل بدنه قرار گرفته و با زدن دکمه آزاد سازی به بیرون می‌جهد.

 

پانل LCD دوربین RX100 III هیچ تفاوتی با مدل‌های قبلی ندارد. البته در بسیاری از بررسی‌ها می‌خوانید که رزولوشن تصویر این LCD به 1.23 ملیون پیکسل رسیده است که در مقابل 921 هزار پیکسل مدل‌های قبلی افزایش 25 درصدی در تعداد پیکسل‌ها دارد. توجه داشته باشید که این 25 درصد پیکسل اضافی، در واقعا پیکسل رنگی نیستند. بلکه یک پیکسل نورانی سفید هستند که در کنار سه پیکسل رنگی معمول یعنی سبز و قرمز و آبی قرار می‌گیرند و به جای تولید رنگ وظیفه ایجاد روشنایی بیشتر در محیط‌های پرنور را دارند. این تکنولوژی اختصاصی سونی که علاوه بر درخشان‌تر کردن تصویر نمایشگر، موجب کاهش مصرف انرژی LCD می‌شود WhiteMagic نامگذاری شده است.

IMG_392237

خوشبختانه LCD این دوربین برخلاف مدل‌های قبلی می‌تواند به صورت تاشو باز شود و با چرخش 180 درجه به بالا امکان گرفتن عکس سلفی همراه با کادربندی راحت را به کاربران می‌دهد. از نقاط ضعف این نمایشگر می‌توان به غیر لمسی بودن آن اشاره کرد که این روز‌ها با فراگیر شدن تلفن‌های هوشمند، به یک نیاز عمومی برای کاربران این دسته از دوربین‌ها تبدیل شده است. قابلیتی که سونی مدت‌ها پیش در دوربین Nex-5N خود به کار گرفت اما در دوربین‌های پیشرفته‌تر Alpha 6000 و A7s از آن صرفنظر کرد.

لنز مبتکرانه RX100 III

IMG_392241

تغییر مهم بعدی هم استفاده از لنز 24-70 mm به جای 28-100 در نسخه‌های پیشین است. اگرچه این لنز هم مانند نسخه‌های قبلی از نوع Carl Zeiss Vario-Sonnar T* است که کیفیتی فوق‌العاده دارد، اما دلیل این کاهش مقدار زوم به باز کردن دیافراگم دوربین در حالت تله برمی‌گردد. مقدار دیافراگم لنز RX100 III در تله 70mm به 2.8 می‌رسد که در لنز‌هایی که در دوربین‌های دیگر می‌بینیم بی‌نظیر است. سونی با افتخار اعلام کرد که دلیل دستیابی به چنین طراحی پیشرفته‌ای به تکنولوژی جدیدی باز می‌گردد که در زمینه طراحی عدسی‌های داخل لنز به کار گرفته شده است. این طراحی عجیب در مورد دو عدسی کروی است که به گونه‌ای خاص در هم ترکیب شده‌اند و این امکان را می‌دهند که چنین لنزی با این زاویه و دیافراگم باز در بدنه‌ای به این کوچکی جا شود. این طراحی نه تنها باعث می‌شود که در محیط‌های کم نور، نور بیشتری به حسگر رسیده و کیفیت تصاویر بهتر شود، بلکه امکان فوکوس در حالت ماکرو نیز بهبود یافته است. به طوریکه در حالت واید، می‌توانید روی سوژه‌ای با فاصله حداقل 5 سانتی متری فوکوس کنید و این فاصله در حالت تله کامل لنز نیز، از 50cm به 30cm کاهش یافته است.

Bionz X و تغییرات فیلمبرداری

از تغییرات مهم دیگر در این نسخه استفاده از پردازشگر Bionz X است که سرعتی معادل سه برابر پردازشگر Bionz در دو نسخه قبلی دارد. البته سریعتر شدن این پردازشگر در جنبه‌های مختلف کارآیی دوربین موثر است. به عنوان مثال وضعیت فوکوس Lock-On (یا همان Tracking که می‌تواند در هنگام فوکوس روی یک سوژه قفل کرده و آن را دنبال کند) در دوربین RX100 III اضافه شده، یا استفاده از یک کدک جدیدتر در هنگام فیلمبرداری به نام XAVC S با سرعت ضبط اطلاعات 50 مگابایت برثانیه است که کیفیتی بسیار بالاتر نسبت به مدل‌های قبلی دارد. البته وضعیت‌های فشرده‌تر اطلاعات مانند AVCHD و MPEG4 هم همچنان در دسترس هستند. اما کیفیتی که این کدک جدید به شما نشان می‌دهد آنقدر بالاست که باور نمی کنید دوربینی با این ابعاد بتواند آن ویدئو‌ها را ضبط کند.

IMG_392230

اما افزوده شدن کدک جدید و فیلمبرداری با سرعت 60 فریم در رزولوشن Full HD تنها تغییرات فیلمبرداری با این دوربین نیستند. به لطف استفاده از پردازشگر Bionz X در RX100 III برخلاف اغلب دوربین‌های موجود در بازار، این امکان فراهم شده که در حین فیلمبرداری اطلاعات از تمامی سطح حسگر خوانده شوند. در اغلب دوربین‌های دیگر، هنگام فیلمبرداری تنها بخش کوچکی از مرکز حسگر که بتواند رزولوشن مورد نیاز برای ویدئو را تامین کند خوانده می‌شود. اما در RX100 III پردازشگر Bionz X می‌تواند در هنگام فیلمبرداری اطلاعات تمامی 20 میلیون پیکسل موجود در حسگر را در هر ثانیه 60 بار بخواند و تحلیل کند. چنین سرعتی در خوانش اطلاعات، موجب بهبود کیفیت بازسازی اطلاعات صحنه و همچنین به حداقل رساندن امکان ایجاد پدیده مویر در تصاویر ویدئویی می‌شود.

 

رقبای RX100 III

IMG_392238

همانطور که گفتم بعید است همه امکانات منحصر بفرد Sony RX100 III را در دوربین دیگری به صورت یکجا پیدا کنید. در واقع رقبای زیادی نیستند که یک حسگر 1 اینچی، لنز f/1.8-2.8 ، نمایشگر بازشو و چشمی دوربین با چنین کیفیتی را در بدنه‌ای به این کوچکی جای داده باشند. در واقع Sony RX100 III تنها دوربینی است که این طراحی را دارد. اما یکسری امکانات “نزدیک به این” را می‌توانید در مدل‌های دیگری هم ببینید. به عنوان مثال Canon Powershot Mark II در کنار حفظ قابلیت کامپکت بودن، امکاناتی بسیار نزدیک به RX100 III دارد. ضمن اینکه حسگر آن 1.5 اینچی و لنز بلند‌تر 24-120mm f/2-3.9 است، اما منظره‌یاب از آن حذف شده و در صورت نیاز به آن، باید منظره‌یاب اکسترنال جداگانه تهیه کنید و از طریق کفشک فلاش روی دوربین نصب کنید.

همچنین اگر بخواهید کمی از پرتابل بودن RX100 III چشم پوشی کنید و سراغ مدل‌های بزرگتر بروید، دوربین فوق‌العاده Alpha 6000 خود سونی، تقریبا تمامی امکانات RX100 III مانند LCD تاشو و منظره‌یاب داخلی را دارا می‌باشد و علاوه بر آن از حسگر بسیار بزرگتر APS-C و امکان تعویض لنز‌های مختلف نیز برخوردار است.

در هر حال این قیمت برای یک دوربین کامپکت چندان ارزان نیست. اما اگر می‌خواهید که کیفیت و امکاناتی در این حد را در جیب جای دهید، بدون شک هیچ گزینه‌ دیگری ندارید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.