چطور با دوربین خود تصاویری شبیه به نقاشی‌ به ثبت برسانیم؟

0 1,840

مهم‌ترین عامل برای ثبت عکس‌هایی با حس و حالت نقاشی، به کار گرفتن صحیح لرزش دوربین است.
یکی از بهترین ویژگی‌های عکاسی این است که این هنر می‌تواند با سایر هنرها به خوبی ترکیب شود و درنتیجه این ترکیب، هنرمند

 ثبت تصاویر شبیه به نقاشی‌ با دوربین عکاسی
                                                                      ثبت تصاویر شبیه به نقاشی‌ با دوربین عکاسی

قادر است تصاویر منحصربه‌فردی را منتشر کند. آرتیست حرفه‌ای در رشته عکاسی می‌تواند بسیاری از افکت‌ها و تغییرات را با تکنیک‌های مختلف و خلاقانه و بدون استفاده از نرم‌افزارهای جانبی و تنها با به کار گرفتن دوربین، دانش عکاسی و خلاقیت هنری خود به تصاویر اضافه کند و تصاویری خلق کند که تابه‌حال مشابه آن‌ها وجود نداشته‌اند.

 ثبت تصاویر شبیه به نقاشی‌ با دوربین عکاسی
                                                                      ثبت تصاویر شبیه به نقاشی‌ با دوربین عکاسی

شاید بسیاری بخواهند اضافه کردن این افکت‌ها را به ویرایش بعد از کار موکول کنند؛ با اینکه دنیای ادیت و ویرایش هم جذابیت‌ و وسعت خود را دارد ولی چرا تا وقتی می‌توانیم در هنگام عکاسی و بدون نیاز به کامپیوتر و نرم‌افزارهای ویرایش تمام حسی که می‌خواهیم به تصویر اضافه کنیم، این کار را نکنیم؟ خلاقیت و تلفیق تکنیک‌های مختلف برای خلق افکت‌های خلاقانه هم روش هنری‌تری برای عکاسی است و هم با یادگیری و جرئت آزمون‌وخطا می‌توانیم در زمان خود نیز با حذف مرحله ادیت، صرفه‌جویی کنیم.

 ثبت تصاویر شبیه به نقاشی‌ با دوربین عکاسی
                                                                    ثبت تصاویر شبیه به نقاشی‌ با دوربین عکاسی
بیشتر بخوانیم:  دیستورشن یا اعوجاج لنز چیست؟

 

اولین قدم در به ثبت رساندن عکس‌هایی شبیه به نقاشی‌ این است که از گشودگی دیافراگم بسته، ایزو و سرعت شاتر پایین استفاده کنیم. دریچه دیافراگم خود را در حالت بسته؛ مانند F8،F11 و یا F16 تنظیم کنید. برای به دست آمدن نتیجه‌ای ایده‌آل، بهتر است که فوکوس خود را روی بی‌نهایت تنظیم کنید تا تمام کادر در فوکوس باشد. همچنین ایزو خود را در مقدار پایین و سرعت شاتر نیز آهسته کنید. معمولاً دوربین‌ها طوری طراحی شده‌اند که با روشن بودن تثبیت‌کننده تصویر به طور خودکار با تأثیر سرعت شاتر کند و لرزش دوربین مقابله کنند، پس به علت اینکه برای القا این افکت به تصاویر به اثر مستقیم لرزش دوربین به تصویر نیازمندیم، بهتر است که تثبیت‌کننده تصویر را در حالت خاموش قرار دهیم ولی می‌توانید در حالت روشن بودن تثبیت کننده تصویر نیز اقدام به این عمل بزنید و بر طبق سلیقه خود تصویری که زیبایی بیشتری دارد را انتخاب کنید.به علت اینکه دریچه دیافراگم را در حالت بسته‌ای تنظیم کرده‌اید، سعی کنید که تمام صحنه را در فوکوس نگه دارید. بنا به سوژه‌ای که می‌خواهید از آن عکس‌برداری کنید، بهتر است که یا فوکوس را در مرکز کادر قرار دهید و یا آن را روی بی‌نهایت تنظیم کنید. این کار به شما کمک می‌کند که پرسپکتیو تختی همانند نقاشی‌ها در تصویر خود داشته باشید.
بعد از اینکه فوکوس خود را در حالت ایده‌آلی برای این کار تنظیم کردید؛ مادامی که دکمه شاتر را می‌خواهید بفشارید، کمی دوربین را به بالا و یا پایین حرکت دهید. این عمل افکت دراماتیک و بلوری خاصی مانند نقاشی‌های آبرنگ و یا نقاشی‌های سبک امپرسیونیسم به تصویر شما اضافه می‌کند. به تکان دادن دوربین در جهت بالا و پایین ادامه دهید و عکس‌برداری کنید. با به‌کارگیری ISO پایین، سرعت شاتر پایین و دریچه دیافراگم بسته می‌توانید حالت بلوری شکلی از حرکت، در تصاویر خود به ثبت برسانید.

 ثبت تصاویر شبیه به نقاشی‌ با دوربین عکاسی
                                                                   ثبت تصاویر شبیه به نقاشی‌ با دوربین عکاسی

در پایان کار تصاویر ثبت شده را بررسی کنید و اگر نتیجه کار مورد قبولتان نبود کمی تنظیمات را تغییر دهید، مثلاً دریچه دیافراگم را کمی بازتر و یا تنگ‌تر کنید، ایزو، مقدار حرکت دوربین و یا سرعت شاتر را تغییر دهید تا به بهترین نتیجه برسید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.