راهنمای خرید لنزهای واید و فوق واید (بخش سوم)

0 1,441

در بخش اول و دوم این مطلب در مورد اهمیت و کاربردهای متنوع لنزهای واید و فوق واید پرداختیم و برخی از لنزهای واید از برندهای مطرح را برای دوربین‌های DSLR معرفی کردیم. حال در این مطلب قصد داریم لنزهای واید پیشنهادی خود را برای دوربین‌های بدون آینه با Mirrorless مطرح کنیم. با ما همراه باشید.

لنزهای واید برای دوربین‌های بدون آینه

1

Sony E-Mount

سونی چندین لنز واید متنوع برای دوربین‌های فول فریم بدون آینه با مانت E معرفی کرده است که در این میان می‌توان به لنز جدید Sony EF 28mm f/2 اشاره داشت. این لنز دارای بدنه‌ای مقاوم در برابر هوا می‌باشد و از سیستم فوکوس خودکار خطی بهره می‌برد که مبدل‌های مختلفی نیز برای آن در دسترس است. علاوه بر این لنز Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA نیز یا حداکثر بازشدگی دیافراگم f/1.4 لنزی سریع بشمار می‌رود که به سیستم فوکوس خودکار بی‌صدا مجهز گردیده و دارای رینگ دیافراگم de-clicked است.

اگر به دنبال یک لنز واید زوم چند منظوره از میان لنزهای سونی هستید حتماً لنز Sony Vario-Tessar T* FE 16-35mm f/4 ZA OSS را جزو گزینه‌های خود قرار دهید. همچنین Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA نیز از دیگر لنزهای مناسب برای دوربین‌های فول فریم مانت E محسوب می‌شود که از مکانیزم فوکوس داخلی و بدنه مقاوم در برابر نفوذ گردوخاک بهره‌مند است. برای افرادی که از دوربین‌های قطع متوسط با مانت E استفاده می‌کنند دو لنز پنکک بسیار باریک به نام E 16mm f/2.8 Alpha و 20mm f/2.8 Alpha در دسترس است. ضمناً لنزهای 30mm f/3.5 Macro با نسبت بزرگنمایی 1:1 و لنز سریع Sonnar T* E 24mm f/1.8 ZA می‌تواند از دیگر انتخاب‌ها باشد. برای افرادی هم که لنزی واید ساخت سونی و مجهز به سیستم لرزشگیر را در اولویت خرید دارند، لنز E 10-18mm f/4 OSS Alpha با فاصله کانونی معادل 27-15 میلی‌متر و گشودگی ثابت دیافراگم می‌تواند ایده آل‌ترین انتخاب است.

2

Lecia

در سال ۲۰۱۴ لایکا یک دوربین قطع متوسط بدون آینه با امکان تغییر لنز با مانت T را معرفی نمود و سپس بعد از آن در سال ۲۰۱۵ از دوربینی فول فریم بدون آینه با نام Leica SL رونمایی کرد که از مانت L بهره می‌برد. وجه تشابه دوربین‌های مانت L و T در این است که می‌توان از لنزهای هریک برای دیگری نیز بهره گرفت. با این وجود نباید فراموش کرد که دوربین‌های مانت T به هرحال یک دوربین قطع متوسط به حساب می‌آیند. اگر قصد تهیه لنزی واید برای دوربین لایکا مانت SL دارید در حال حاضر تنها یک گزینه پیش رو دارید و آن هم لنز Vario-Elmarit-SL 24-90mm f/2.8-4 ASPH. می‌باشد که از موتور فوکوس خودکار پله‌ای بهره می‌برد و به سیستم لرزشگیر اپتیکال قدرتمندی نیز مجهز شده است. البته خوشبختانه برای دوربین‌های مانت T این کمپانی دو انتخاب پیش رو دارید. لنز اول لنز Summicron-T 23mm f/2 ASPH با فاصله کانونی معادل ۳۵ میلی‌متر بر روی حسگر فول‌فریم است که به لطف حداکثر گشودگی دیافراگم f/2 یک لنز سریع بشمار می‌رود و علاوه بر فوکوس خودکار دارای قابلیت فوکوس دستی نیز می‌باشد. دیگر لنزی که برای دوربین لایکا مانت T خود پیش رو دارید لنز Super-Vario-Elmar-T 11-23mm f/3.5-4.5 ASPH با فاصله کانونی معادل 35-17 میلی‌متر است. در ساختار اپتیکی لنز مذکور از چهار عنصر Aspherical استفاده شده و بدنه کامپکت و خوش ساخت آن نیز از دیگر ویژگی‌های برجسته این لنز لایکا بشمار می‌رود.

3

Zeiss

شرکت زایس سعی نموده تا با معرفی چند لنز برای دوربین‌های بدون آینه مانت E سونی، گزینه‌های بیشتری را برای خرید لنزی واید پیش روی مالکان این دوربین‌ها قرار دهد. ویژگی مشترکی که تمامی این لنزها و دیگر لنزهای معرفی شده توسط کمپانی زایس از آن بهره‌مند هستند بدون شک کیفیت ساخت فوق‌العاده بالای آن‌هاست. لنز مدل Batis 25mm f/2 از این شرکت که با دوربین‌های فول فریم سازگار است یکی از جدی‌ترین گزینه‌های خرید در این شاخه خواهد بود. این لنز که از موتور فوکوس خودکار خطی سود می‌برد دارای طراحی اپتیکی Distagon با عناصر شناور است که تأثیر مستقیمی بر روی کیفیت و شارپنس عکس‌های ثبت شده خواهد داشت. از خانواده Loxia نیز دو لنز دیگر در این شاخه به چشم می‌خورد که هر دو برای دوربین‌های فول فریم طراحی شده‌اند. لنز اول Loxia 21mm f/2.8 و لنز دوم Loxia 35mm f/2 Biogon T* for Sony E Mount نام دارد که دارای پوشش ضد بازتابی T* بر روی عدسی‌های خود هستند. بدنه این لنزها تماماً از جنس فلزی بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر نفوذ آب از خود نشان می‌دهند. علاوه بر این به لطف بهره‌مندی از رینگ دیافراگم با طراحی de-clicked دارای امکان تنظیم دیافراگم به صورت دستی نیز می‌باشند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.