چرا 7 روز ما تا 7 سال پس می گیریم اگر ...
این که بعضی از فروشگاه های آنلاین به عنوان یک مزیت اعلام می کنند که تا 7 روز کالایی رو که مشتری خریده پس می گیرند، یه قانونه که متاسفانه مشتریان عموما از اون بی اطلاع هستند.
در زیر چند ماده از قانون تجارت الکترونیکی رو برای شما نوشته ایم:
ماده 33 - فروشندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات بایستی اطلاعات مؤثر درتصمیمگیری مصرفکنندگان جهت خرید و یا قبول شرایط را از زمان مناسبی قبل از عقددراختیار مصرف کنندگان قرار دهند. حداقل اطلاعات لازم، شامل موارد زیر میباشد:
الف - مشخصات فنی و ویژگیهای کاربردی کالا و یا خدمات.
ب - هویت تأمین کننده، نام تجاری که تحت آن نام به فعالیت مشغول میباشد ونشانی وی.
ج - آدرس پست الکترونیکی، شماره تلفن و یا هر روشی که مشتری درصورت نیازبایستی از آن طریق با فروشنده ارتباط برقرار کند.
د - کلیه هزینههائی که برای خرید کالا بر عهده مشتری خواهد بود (ازجمله قیمتکالا و یا خدمات، میزان مالیات، هزینه حمل، هزینه تماس).
هـ - مدت زمانی که پیشنهاد ارائه شده معتبر میباشد.
و - شرایط و فرایند عقد از جمله ترتیب و نحوه پرداخت، تحویل و یا اجرا،فسخ،ارجاع، خدمات پس از فروش.
ماده 34 - تأمینکننده باید به طور جداگانه ضمن تأیید اطلاعات مقدماتی،اطلاعات زیر را ارسال نماید :
الف - آدرس محل تجاری یا کاری تأمین کننده برای شکایت احتمالی.
ب - اطلاعات راجع به ضمانت و پشتیبانی پس از فروش.
ج - شرایط و فراگرد فسخ معامله به موجب مواد (37) و (38) این قانون.
د - شرایط فسخ در قراردادهای انجام خدمات.
ماده 37 - در هر معامله از راه دور مصرف کننده باید حداقل هفت روز کاری، وقتبرای انصراف (حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد.تنها هزینه تحمیلی بر مصرفکننده هزینه بازپس فرستادن کالا خواهد بود.
ماده 38 - شروع اعمال حق انصراف به ترتیب زیر خواهد بود:
الف - درصورت فروش کالا، از تاریخ تسلیم کالا به مصرف کننده و درصورتفروش خدمات، از روز انعقاد.
ب - در هر حال آغاز اعمال حق انصراف مصرف کننده پس از ارائه اطلاعاتیخواهد بود که تأمین کننده طبق مواد (33) و (34) این قانون موظف به ارائه آن است.
ج - به محض استفاده مصرف کننده از حق انصراف، تأمین کننده مکلف استبدون مطالبه هیچگونه وجهی عین مبلغ دریافتی را در اسرع وقت به مصرف کننده مستردنماید.
د - حق انصراف مصرف کننده در مواردی که شرایط خاصی بر نوع کالا و خدماتحاکم است اجرا نخواهد شد. موارد آن به موجب آئیننامهای است که در ماده (79) اینقانون
خواهد آمد.
به بیان ساده :
سوای قانون و عرف رایج، پیکسل هر کالائی را تا هر زمانی از خریدار پس میگیرد به شرط آنکه:
وضعیت کالا از هر نظر همانند لحظه ای باشد که مشتری کالا را از پیکسل خریده است