۱۰ ایده خلاقانه در عکاسی

0 800

در این متن به ایده‌‌هایی خلاقانه در عکاسی خواهیم پرداخت. اجرای بسیاری از این ایده‌ها آسان است، تنها کافی است که نحوه اجرای آن‌ها در خاطرمان بماند؛ پس پیشنهاد می‌کنیم که این صفحه را در جایی ذخیره کنید و در اوقاتی که می‌خواهید به‌صورت آزادانه به عکاسی بپردازید به این صفحه رجوع کنید.

۱) عکاسی با نورهای مارپیچ

اولین ایده عکاسی، ایجاد نورهای مارپیچ در عکس‌ها است که می‌توانید این جلوه را با استفاده از نورهای رنگی، فانوس و یا هر منبع نور کوچکی، ایجاد کنید. ایجاد نورهای مارپیچ در عکس، نوعی نقاشی با نور است و برای ثبت این جلوه تنها کافی است شاتر دوربین خود را باز بگذارید و همراه با نوری در دست، بچرخید و بچرخید و بچرخید.

می‌توانید برای تغییر رنگ نور خود از طلق یا چسب‌های رنگی استفاده کنید. برای اجرای این ایده نیاز به یک سه‌پایه و یک منبع نور مانند فانوس، نور RGB یا نورهای باطومی مانند نور باتومی Nanlite PavoTube II 6C 10″ RGBWW خواهید داشت.

عکاسی با نورهای مارپیچ

۲) عکاسی با سرعت بالا

با بالا بردن سرعت شاتر دوربین خود، می‌توانید لحظه‌ای بسیار کوتاه از حرکت سوژه‌ یا اتفاقی را متوقف کنید. برای اجرای این ایده تنها کافی است یک سوژه و یا اتفاق در جریان را انتخاب، سرعت شاتر دوربین را بر روی مقدار بالایی تنظیم و از آن عکاسی کنید.

عکاسی با سرعت شاتر بالا

۳) امتداد نور

عکاسی از امتداد نورها و ثبت مسیر نورها بسیار آسان است. امتداد نورها می‌تواند حس زندگی و پویایی در تصویر ایجاد کند. این ایده عکاسی را می‌توان در تمام موقعیت‌هایی که منبع‌ یا منبع‌های نور متحرکی وجود دارند، استفاده کرد. برای اجرای این ایده تنها کافی است دوربین خود را بر روی سه‌پایه مانت کنید و سرعت شاتر آهسته استفاده کنید.

عکاسی با نوردهی طولانی و امتداد منبع‌های نور

۴) نوردهی طولانی (لانگ اکسپوژر)

با استفاده از تکنیک نوردهی طولانی، می‌توان جلوه خاصی از تحرک را در عکس‌ها به وجود آورد. استفاده از این تکنیک مخصوصاً هنگامی‌که آب روان و یا ابر در تصویر وجود دارد، حالتی روان را به عکس‌ها اضافه می‌کند. به‌ کار بردن این تکنیک در روشنایی روز ممکن است به دلیل دریافت نور زیاد توسط سنسور (اوراکسپوژر) کمی چالش‌برانگیز باشد، اما می‌توان این مشکل را با استفاده از فیلترهای کاهنده نور (ND) برطرف کرد.

نوردهی طولانی

۵) نقاشی با نور

می‌خواهید به‌وسیله یک عکس، پیغامی برای کسی بفرستید؟ می‌توانید با نور پیام خود را بنویسید و در یک عکس آن را ثبت کنید. برای انجام این کار نیز تنها کافی است دوربین خود را بر روی سه‌پایه مانت کنید، شاتر دوربین را باز بگذارید، یک منبع نور در تاریکی شب به دست بگیرید و پیام خود را با نور بنویسید.

نقاشی با نور

۶) قطره‌های آب رنگارنگ

ثبت عکس‌ از قطرات آب با پس‌زمینه‌ای رنگارنگ می‌تواند شکل، فرم، بافت و رنگ‌ها را به گونه جالبی در کنار یکدیگر قرار دهد. قطرات آب، رفتاری شبیه به عدسی از خود نشان می‌دهند. وجود قطره‌های متعدد باعث می‌شود که هرکدام با توجه به شکل و اندازه خود تصویر مختلفی را به نمایش بگذارند. برای اجرای این تکنیک، به یک شیشه، آب و یک پس‌زمینه رنگی نیاز خواهید داشت.

عکاسی از قطرات آب

۷) روغن و آب

بعضی چیزها هیچ‌وقت در هم حل نمی‌شوند. آب و روغن یکی از این مواد هستند و می‌توان از ترکیب این دو، تصاویر جالبی ثبت کرد. برای ثبت چنین تصویری کافی است، آب و روغن را بر روی یکدیگر بریزید، از لنزی استفاده کنید که بتوانید به مخلوط آب و روغن نزدیک شوید و از آن عکس بگیرید. خروجی کار تصویری انتزاعی خواهد بود که می‌توانید از آن به‌عنوان پس‌زمینه‌ای گرافیکی و یا در موقعیت‌های دیگر، استفاده کرد.

عکاسی از آب و روغن

۸) فتومونتاژ

برای اجرای این تکنیک از یک سوژه چندین عکس ثبت کنید و آن‌ها را با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر بر روی یکدیگر قرار دهید. استفاده از این تکنیک به تصویر شما عمق و پرسپکتیو متمایز می‌دهد. هرچه از تعداد عکس بیشتری در فتومونتاژ استفاده کنید، پرسپکتیو وسیع‌تری در تصویر نهایی خواهید داشت. در خاطر داشته باشید که می‌توانید از زوایای مختلف در یک عکس استفاده کنید.

فتومونتاژ

۹) عکاسی از حباب

حباب‌ها می‌توانند سوژه جالبی برای عکاسی باشند. سطح حباب‌ها حالتی همانند رنگین‌کمان دارند و می‌توان عکس‌های کلوز-آپ بسیار جالبی از آن‌ها ثبت کرد. برای عکاسی از حباب‌ها به یک لنز با حداقل فاصله فوکوس پایین، آب و صابون نیاز دارید.

عکاسی از حباب

۱۰) عکاسی از قطرات آب

بعضی از ایده‌ها در عکاسی نیاز به تجهیزات خاصی ندارد، تنها کافی است کمی خلاق باشیم. عکاسی از قطرات آب، یکی از این ایده‌ها است که می‌تواند تصویر قدرتمندی ایجاد کند.

برای عکاسی از قطرات آب نیاز به سطحی یا ظرفی دارید که آب در آن وجود دارد. از ارتفاع‌های گوناگون در این سطح یا ظرف، قطرات آب را بچکانید و با سرعت شاتر بالا از آن عکاسی کنید، از نتایج کار شگفت زده‌ خواهید شد. آیا ایده عکاسی دیگری در ذهنتان دارید؟

عکاسی از قطرات آب

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.