9 نکته مهم کاربردی برای استفاده از تبلت‌های Wacom

روش‌هایی برای استفاده بهتر از تبلت‌های Wacom

6 5,961

اگر به خواندن این مقاله علاقه‌مند شدید، احتمالاً یا قبلاً یکی از تبلت‌های Wacom را خریداری کرده‌اید یا قصد دارید به زودی یکی از این تبلت‌ها را بخرید. درهرحال حتماً می‌دانید که تبلت‌های گرافیکی یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ابزارهای کار برای طراحان، ویرایشگرهای گرافیکی و ادیتورهای عکس هستند. به عنوان یک هنرمندی که با کامپیوتر کار می‌کند، بسیاری اوقات به این نتیجه می‌رسید که موس کامپیوتر، دقت لازم برای انجام ویرایش‌های دقیق و پیچیده را در اختیارتان نمی‌گذارد. کافیست فقط یک‌بار تصمیم بگیرید یک طرح گرافیکی برداری را روی کامپیوتر با موس طراحی کنید تا برای همیشه از این کار مأیوس شوید. باور کنید حتی یکی از طراحی‌های گرافیکی که در بازی‌های رایانه‌ای، اپلیکیشن‌های موبایل یا تصاویر انیمیشن می‌بینید، با موس طراحی نمی‌شوند، و بسیاری از متخصصان رتوش در جهان، تنها با این ابزار کار می‌کنند. تبلت‌های نوری طراحی شرکت ژاپنی Wacom یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین ابزارهای گرافیکی جهان هستند که هم اکنون بسیاری از مدل‌های روز آن‌ها را می‌توانید از پیکسل تهیه کنید. ممکن است فکر کنید کار کردن با این تبلت‌ها به راحتی کار با موس نیست. در ادامه با ما باشید تا درباره چند ترفند مهم استفاده از این تبلت‌ها برایتان توضیح دهیم.

1. نخستین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که وقتی برای اولین بار تبلت Wacom خود را به کامپیوتر وصل کردید، قلم خودتان را برنامه‌ریزی کنید. مثلاً می‌توانید گزینه‌های تنظیم میزان فشار یا تنظیمات اسکرول کردن (جابجایی صفحه) را به کلید‌های کنار قلمتان اختصاص دهید.

تبلت‌های Wacom

فراموش نکنید تبلت‌هایی مانند Wacom Intuos Photo Pen & Touch Small Tablet با اینکه نام Photo را بر خود دارند، اما صرفاً برای کارهای گرافیکی استفاده نمی‌شوند. به عنوان مثال اگر برای رتوش عکس با فتوشاپ از قلم‌ و تبلت‌های Wacom استفاده می‌کنید، یکی از تنظیمات خوب برای این دکمه‌ها این است که دکمه بالایی را برای اسکرول کردن و دکمه پایینی را برای “راست کلیک” تنظیم کنید. سعی کنید تنظیمات این دکمه‌ها را روی برنامه‌های مختلف، به صورت جداگانه تعریف کنید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست برای کار در هر برنامه‌ای به صورت جداگانه وارد تنظیمات شوید و آن‌ها را تغییر دهید. مثلاً می‌توانید برای کار در فتوشاپ، دکمه بالایی را به جای اسکرول، روی Cut (همان فرمان Ctrl+X تنظیم کنید) و برای کار در Microsoft Word این دو دکمه را برای Crtl+C و Ctrl+V (کپی و پیست کردن) برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی کردن و شخصی‌سازی قلم تبلت‌های Wacom می‌تواند در زمان کاری شما صرفه‌جویی کند.

تبلت‌های Wacom

2. حتماً دیده‌اید که در بسیاری از بانک‌ها و مراکز اداری، خودکار‌هایی که روی میز قرار دارد را در یک پایه نگه‌دارنده قرار می‌دهند. فکرش را بکنید بدون نگهداری یک خودکار معمولی در آن پایه، چقدر هر بار باید دنبال خودکار بگردند! قلم‌های نوری Wacom هم دقیقاً مانند یک خودکار معمولی هستند و به این دلیل که مانند موس کامپیوتر، با یک سیم به کامپیوترتان وصل نشده‌اند، این احتمال وجود دارد که زیر پا بیفتند یا گم شوند. ضمناً این قلم‌ها بسیار گران‌تر از یک موس معمولی هستند و هزینه تهیه مجدد آن‌ها روشی غیر اقتصادی برای جبران بی‌احتیاطی است. بنابراین اگر مانند تبلت‌های Wacom Intuos Pro یک پایه کوچک همراه آن می‌بینید، نگهداری از قلم نوری پیشرفته‌تان را جدی بگیرید و حتماً سعی کنید قلم را همیشه در داخل آن نگهداری کنید.

تبلت‌های Wacom

3. نوک اغلب قلم‌های Wacom قابل تعویض است. اما نه به این خاطر که ممکن است با مرور زمان حساسیت خود را از دست بدهند یا به طور اتفاقی ساییده شوند، بلکه به این دلیل که برخی کاربردهای این نوک قلم‌ها مخصوص یک شیوه استفاده خاص طراحی شده‌اند. به عنوان مثال یک نوک قلم زبر می‌تواند احساس طراحی با نوک گرافیتی مداد را به شما بدهد و یک نوک منعطف و نرم که به اطراف خم می‌شود حس کار با یک قلم‌موی واقعی را دارد. در اغلب تبلت‌های Wacom، این نوک‌های متنوع را می‌توانید در زیر یک درپوش که پشت صفحه حساس قرار گرفته است پیدا کنید. اما در تبلت‌های جدید این شرکت مانند Wacom Cintiq Pro 13 این نوک‌های قلم در پایه نگه‌دارنده قلم تعبیه شده است. کافیست این پایه را باز کنید و از انواع نوک‌های قلم دیگر که در آن جاسازی شده‌اند لذت ببرید. فراموش نکنید حلقه کوچکی که در مرکز این پایه قرار دارد، به عنوان گیره برای بیرون کشیدن نوک‌های قلم و تعویض آن‌ها استفاده می‌شود و نباید این کار را با دست انجام دهید! در این صفحه از وب‌سایت Wacom می‌توانید روش استفاده و محل‌ قرارگیری این نوک‌ قلم‌ها را ببینید.

تبلت‌های Wacom

4. حتی بسیاری از کاربران حرفه‌ای هم ممکن است بعد از تنظیم دکمه‌های روی خود قلم نوری تبلت‌های Wacom دیگر به سراغ تنظیم دکمه‌های روی خود صفحه نوری آن نروند. اما این دکمه‌ها هم کاربرد فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند سرعت عمل شما را در حین کار به شدت افزایش دهند. برخی از مدل‌های Wacom مانند Wacom Intuos Pro Medium دارای ردیف کاملی از دکمه‌ها هستند که هر یک از آن‌ها می‌توانند برای منظور خاصی برنامه‌ریزی شوند. این دکمه‌ها که ExpressKeys نام دارند، می‌توانند در برنامه‌های مختلف عملکرد متفاوتی به خود بگیرند. مثلاً می‌توانید آن‌ها را به عنوان دکمه‌های کمکی Ctrl، Alt یا Shift با دکمه‌های روی قلم ترکیب کنید یا برنامه‌ریزی آن‌ها را برای کار با نرم‌افزارهای گرافیکی روی دو یا سه مانیتور تغییر دهید.

تبلت‌های Wacom

5. کار کردن با دکمه‌های Express View خصوصاً در اوایل کار با تبلت‌های Wacom چندان راحت نیست. زیرا افراد تازه‌کار معمولا فراموش می‌کنند که هر یک از این دکمه‌ها را روی چه عملکردی تنظیم کرده‌اند. اینجاست که قابلیت “Express View” به کار می‌آید. کافیست روی هر کدام از دکمه‌های ExpressKeys دست بگذارید تا بلافاصله آن دکمه و عملکردی که دارد به علاوه یک جدول نیمه شفاف از تمامی دکمه‌های روی صفحه نمایش نشان داده شود. به این ترتیب پس از مدتی کار با این دکمه‌ها، عملکرد تمام آن‌ها را به خاطر خواهید سپرد. همچنین اگر دکمه جدیدی را تعریف کنید، هرگز عملکرد آن را فراموش نمی‌کنید.

تبلت‌های Wacom

6. از قلم و تبلت‌های Wacom دقیقاً مانند یک مداد و کاغذ معمولی با حالت نوشتاری معمول خودتان استفاده کنید. ابداً نیازی نیست که با قلم در جهت خاصی کار کنید یا سعی کنید دستتان را دور از صفحه حساس تبلت نگاه دارید. اصولاً وقتی نوک قلم در فاصله حدود نیم اینچی صفحه حساس قرار می‌گیرد، تماس دست شما به هر شکل و از هر فاصله‌ای، نادیده گرفته می‌شود و تنها تماس نوک قلم با تبلت به عنوان کلیک محسوب می‌شود. حتی در ارزان‌ترین انواع قلم و تبلت‌های Wacom مانند Wacom Intuos Art Pen & Touch هم که به عنوان صفحه لمسی نیز استفاده می‌شود، روش کار به همین شکل است. نکته جالب‌تر اینکه نوک این قلم‌ها، می‌توانند تا 1024 درجه مختلف از فشار را تشخیص داده و دقیقاً مانند یک مداد معمولی، با فشار بیشتر، تأثیر بیشتری روی صفحه دیجیتالی بگذارند.

تبلت‌های Wacom

7. قلم‌های نوری همیشه با یک صفحه حساس به فروش می‌روند که هماهنگ با همان قلم طراحی شده است. اما اگر یک گوشی آیفون یا آیپد دارید، همین الان یک صفحه حساس را در اختیار دارید که می‌توانید با استفاده از یک قلم نوری ارزان قیمت مانندWacom Bamboo Stylus Pocket تبدیل به یک پالت طراحی کنید. بسیاری از برنامه‌های طراحی که برای این تلفن‌ها و تبلت‌های هوشمند ارائه می‌شوند، بهترین عملکرد خودشان را نه با انگشت، بلکه با همین قلم‌های نوری ارائه می‌دهند. ضمن اینکه می‌توانید این قلم‌ها را به واسطه طراحی جالب بند آویزی که دارند، همیشه به گوشی یا تبلتتان وصل کنید و آن‌ها را با هم در هر کجا به همراه داشته باشید.

تبلت‌های Wacom

8. قلم‌ها و تبلت‌های نوری صرفاً برای کار با کامپیوتر ساخته نمی‌شوند. اگرچه تمامی این تبلت‌ها می‌توانند به کامپیوترهای ویندوزی و مک نیز وصل شوند، اما برخی از تبلت‌های جدید مانند Wacom Cintiq Pro 13 خود دارای یک صفحه نمایش بسیار حساس با رنگ‌هایی بسیار دقیق و کالیبره شده هستند که نه تنها از نمایشگر بسیاری از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار نیز بهتر است، بلکه امکان سبک بودن و امکان جابجایی راحت آن باعث می‌شود تا بتوانید بهراحتی در حین سفر در هواپیما و اتومبیل و … زمان را از دست ندهید و از آن استفاده کنید.

 

تبلت‌های Wacom

9. نهایتاً اینکه فراموش نکنید استفاده فیزیکی از ابزارهای جدید همیشه با کمی چالش همراه است و قلم و تبلت‌های نوری یک ابزار جدید هستند که احتمالاً پیش از این هرگز تجربه استفاده از آن‌ها را نداشته‌اید. شاید باور نکنید که بسیاری از اساتید و ادیتورهای حرفه‌ای که هم اکنون بخش مهمی از روند کاریشان به قلم‌های نوری وابسته است، در روز‌های اول استفاده از قلم نوری قصد داشته‌اند برای همیشه آن را کنار گذاشته و دوباره سراغ موس کامپیوترشان بروند. بازی کردن یا یک دسته جدید کنسول بازی، پیامک زدن با دکمه‌های عددی روی تلفن‌های همراه، تایپ کردن فارسی روی کیبورد یا حتی استفاده از موس کامپیوتر که الان کاملاً برایتان عادی شده است، در روز‌های اول یک چالش بزرگ محسوب می‌شد. افزایش سرعت کار و راحتی لذت‌بخش استفاده از این قلم‌ها همان چیزیست که پس از چند روز باعث می‌شود طراحی و ویرایش عکس‌ها با موس را به زودی به فراموشی بسپارید. لطفاً اگر نظری درباره این تبلت‌ها یا تجربه کار با آن‌ها را دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

6 نظرات
  1. نرگس می‌گوید

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون… من سینتیک سیزده اینچ خریدم و یه مشکلی که باهاش دارم اینه که وقتی ctrl+alt+z رو میزنم روی صفحم یه کادر زرد میاد که اصلا نمیدونم چیه و حتی سینتیکم آنیستال هم که کردم باز این مشکل هست چیکار باید کنم که درست شه؟

  2. محمدرضا می‌گوید

    تیتر نوشتین 9 نکته ولی آخر پاراگراف اول نوشتین 7 ترفند، ولی 9 مورد نوشتین!

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      حق با شماست!
      مطلب یک بار به روز رسانی شد و این مورد جا افتاده بود که اصلاح شد . . .

  3. عطیه می‌گوید

    سلام من قلم touch5 دارم موقع کارکردن در حالت زوم کار بجای براش زدن همش اسکرول میکنه میشه راهنماییم کنید چیکارش کنم اسکرولش بره؟

  4. یاسمن می‌گوید

    سلام
    من قصد خرید تبلت برای طراحی دیجیتال دارم، بین وکوم سینتیک و ایپد پرو موندم. برای کار با وکوم حتما حتما باید به لپ تاپ متصل شد؟ مثل ایپد نیست که بتونم بدون اتصال به کامپیوتر ازش استفاده کنم؟

  5. زاهده محمدی می‌گوید

    سلام و ادب من یه تبلت نوری میخوام که هم باهاش طراحی و نقاشی هم برای آتلیه عکاسی برای رتوش و … استفاده کنم
    واینکه تاچ داشتن تبلت نوری با نداشتن کدوم بهتره

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.