تمام تجهیزاتی که برای عکاسی حرفه‌ای از غذا نیاز دارید

1 3,501

آیا می‌خواهید در زمینه عکاسی از غذا فعالیت داشته باشید؟ نمی‌دانید برای این کار به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟ شما می‌توانید با گوشی خود، در یک آشپزخانه، با یک ورق کاغذ رنگی به عنوان پس‌زمینه، نور طبیعی از پنجره و یک تکه کاغذ سفید به عنوان یک رفلکتور از غذا عکس بگیرید. اما اگر در مورد عکاسی از غذا جدی هستید، و برای دنبال کردن این رشته حتی بصورت نیمه‌حرفه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنید، باید یک قدم جلوتر بروید. شما باید بتوانید کارهای باکیفیتی را در هر عکسی که امی‌گیرید، ارائه دهید. در حالی که داشتن لوازم عکاسی تنها ضرورت نیست، تلاش برای کار در فضای نامناسب با تجهیزات غیر استاندارد در بهترین حالت چالش‌برانگیز خواهد بود؛ در بدترین حالت، کیفیت عکاسی شما را شدیدا کاهش خواهد داد.به همین دلیل، هر کسی که شغل خود را به عنوان یک عکاس مواد غذایی جدی بگیرد، دیر یا زود شروع به خرید تجهیزات عکاسی از غذا خواهد کرد. در این مقاله لوازم ضروری برای عکاسی از غذا را به شما معرفی می‌کنیم.

دوربین

این مورد شاید کاملا واضح باشد. مسلما اولین مورد لازم از میان تجهیزات عکاسی از غذا یک دوربین است. اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که بهترین دوربین برای عکاسی از غذا کدام است. جواب این سوال اینست که بهترین دوربین برای این کار وجود ندارد. شما باید با تحقیق و بررسی دوربینی را انتخاب کنید که با توجه به بودجه شما و برای شما بهترین باشد و بتواند نیازهایتان را در کنار راحتی استفاده برطرف کند.

 

دوربین کراپ سنسور یا فول فریم؟

یک دوربین کراپ سنسور یک سنسور نوری کوچک‌تر دارد و بنابراین بخشی از تصویر را کراپ می‌کند. دوربین‌های کراپ سنسور ارزان‌تر هستند اما تصاویر کوچک‌تری نیز تولید می‌کنند. یک سنسور فول فریم مزایای دیگری مثل دامنه دینامیک وسیع‌تر و عملکرد خوب در ایزوی بالا دارد. اما در کل، دوربین‌های کراپ سنسور هم می‌توانند تصاویر خیره‌کننده‌ای ایجاد کنند.

لنز

لنز از نظر اهمیت در میان تجهیزات عکاسی از غذا، پس از دوربین قرار می‌گیرد. زمانی که می‌خواهید لنزهای خود را بخرید، باید به این فکر کنید که آیا می‌توانید در صورت ارتقای دوربینتان از آنها استفاده کنید یا خیر. اگر عکاسی از غذا را با یک دوربین کراپ سنسور شروع می‌کنید، باز هم می‌توانید از لنزهای طراحی‌شده برای یک دوربین فول فریم استفاده کنید. اما نمی‌توانید از لنزهای طراحی شده به طور خاص برای سنسورهای کراپ بر روی یک دوربین فول فریم استفاده کنید. لنزهای دوربین‌های کراپ سنسور ارزان‌تر هستند، اما اگر می‌خواهید در نهایت دوربین خود را ارتقا دهید، شاید خرید لنزهای فول فریم بهتر باشد.

نکته دیگر اینست که در زمان خرید تجهیزات عکاسی از غذا، برای لنزهایتان بیشتر از خود دوربین هزینه کنید. چرا که در کیفیت عکسهایتان لنزها نقش پررنگتری دارند.

سه‌پایه و لوازم جانبی

سه‌پایه

برخی از عکاسان بیشتر اوقات گرفتن دوربین در دست را ترجیح می‌دهند. اما هر چه اولویت شخصی شما باشد، برخی موقعیت‌های عکاسی وجود دارند که در آن‌ها هیچ انتخابی ندارید، جز اینکه دوربین را روی سه پایه قفل کنید.

این امر به ویژه در مورد عکاسی از مواد غذایی صادق است و اگر بطور جدی به دنبال تجهیزات عکاسی از غذا هستید، قطعا نیاز به داشتن یک سه‌پایه دارید. حتی اگر به ندرت از آن استفاده کنید.

در خرید سه تا از تجهیزات عکاسی از غذا، عکاس هرگز نباید سهل‌انگارانه رفتار کند. ما پیشتر به اهمیت خرید بهترین لنز دوربینی که در توانتان است، اشاره کردیم. سه‌پایه مورد دوم در این فهرست است.

خرید سه‌پایه ارزان قیمت، واقعا حرام کردن پول است. در بهترین حالت، استفاده از آن‌ها سخت است؛ یا به بطور مداوم از موقعیت خارج می‌شوند و یا با تنظیمات ظریف ناسازگارند. در بدترین حالت، آن‌ها به معنی واقعی کلمه بعد از چند هفته از هم می‌پاشند.

و اگر این اتفاق بیفتد و دوربین شما بر روی سه‌پایه قرار گرفته باشد، هر گونه صرفه‌جویی که ممکن است با خرید به یک محصول ارزان‌تر انجام گیرد، در مقایسه با هزینه تعویض یک دوربین و لنز شکسته، ناچیز خواهد بود.

بازوی دوربین

برای عکس‌های از بالا یا فلت لی، بهتر است از یک بازوی اضافی سوار بر سه‌پایه استفاده کرد که اجازه می‌دهد بدون نگرانی در مورد افتادن پایه‌های سه‌پایه به داخل کادر از بالا عکاسی کنید. البته، اگر واقعا از نظر بودجه خرید تجهیزات عکاسی از غذا محدودیت دارید، احتمالا بدون داشتن یک بازوی دوربین می‌توانید کارتان را انجام دهید. با این وجود، بدون شک این یک مورد بسیار مناسب است که در استودیوی خود داشته باشید، و واقعا به شما کمک می‌کند که عکس‌های سربالا یا فلت لی خود را با زاویه کاملا درست و با حداقل دردسر به دست آورید.

تراز دوربین

در بحث زاویه‌دار کردن عکس‌های شما، یک نشانگر تراز که بر بالای دوربین شما نصب می‌شود می‌تواند ابزاری واقعا مفید برای استفاده باشد. خطوط موازی کج و نامنظم یک عکس را خراب می‌کنند، و اگر چه این مشکل می‌تواند در پس پردازش برطرف شود، انجام این کار تاثیر بدی بر کیفیت فایل تصویر شما خواهد داشت. بنابراین بهتر است که با استفاده از یک تراز از این کار تا جای ممکن، اجتناب شود.

تجهیزات نورپردازی عکاسی غذا

نور طبیعی روز :

اگر از یک فضای روشن بهره‌مند هستید، در بخشی از جهان که از آب و هوای خوب برخوردار است، ممکن است تصمیم گرفته باشید که به طور انحصاری با نور طبیعی کار کنید. و البته که در مقایسه با نور مصنوعی، آفتاب گزینه بسیار ارزان‌تری است.

با این وجود حتی اگر نور روز روش انتخابی شما باشد، بهتر است چند مورد از تجهیزات عکاسی از غذا را برای خرید در نظر بگیرید تا بتوانید به کمک آنها نور را کنترل کنید. به طور خاص این ابزار شامل موارد زیر است:

  • فون سیاه
  • رفلکتور
  • دیفیوزر

نورپردازی استودیویی: نور ثابت

واقعیت این است که ما همیشه به روشنی روز دسترسی نداریم. علاوه بر این، بسیاری از عکاسان کنترل کاملی که با نورپردازی استودیویی به دست می‌آید را ترجیح می‌دهند. نور روز واقعا زیباست، اما در امکان کنترل و شکل دهی به آن محدودیت وجود دارد. یعنی این که شما اغلب باید با هرآنچه خورشید به شما می‌دهد کار کنید. به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید تجهیزات عکاسی از غذا، روی نورپردازی مصنوعی هم سرمایه‌گزاری کنید.

از مزیتهای نورهای ثابت راحتی استفاده و تنظیم نورپردازی به صورت چشمی است. آنها یک خروجی کم شدت ولی ثابت را در طول یک مدت زمان طولانی ارائه می‌دهند. از نورهای ثابت همچنین می‌توانید برای فیلمبرداری استفاده کنید. از ضعفهای نورپردازی ثابت در مقایسه با فلاش این است که قدرت بالایی ندارند. به همین دلیل اجازه عکاسی با سرعت شاتر بالا را نمی‌دهند.

نورپردازی استودیویی: فلاش

از سوی دیگر، یک فلاش خروجی نوری بسیار زیادی را در لحظه تولید می‌کند و سپس باید برای مدتی کوتاه بازیابی شود تا دوباره بتواند مورد استفاده قرار بگیرد. خروجی پرقدرت، فلاش را برای دستیابی به عمق میدان عمق بالا و عکاسی پرسرعت مناسب می‌سازد. با این وجود، این واقعیت که فلاش به طور معمول نیاز به یک بازیابی کوتاه قبل از استفاده مجدد دارد، گاهی می‌تواند موجب تاخیر یا نوردهی ناقص در زمانی که نیاز به عکاسی با نور کامل است، شود.

در هر صورت، فلاش یا استروب برای عکاسی از مایعات بسیار ضروری است، به خصوص اگر هر گونه حرکتی در این کادر وجود داشته باشد. برای مثال، برای گرفتن عکسهای خیره کننده از پاشیده شدن مواد غذایی مایع، این مورد صدق می‌کند.

استندهای نورپردازی

در هنگام خرید تجهیزات عکاسی از غذا، صرف نظر اینکه چه نوع ابزار نورپردازی را انتخاب می‌کنید، باید آن‌ها را روی پایه قرار دهید. متعادلترین و پایدارترین نوع استند نورپردازی (بدون در نظر گرفتن محصولات مورد استفاده استودیوهای بزرگ) سی استند است. با این حال، این موارد برای استفاده خانگی چندان مناسب نیستند، مگر اینکه فضای زیادی برای عکاسی و لوازم داشته باشید. این نوع استندها همچنین برای ابزار نورپردازی کوچک و سبک‌وزن بیش از حد بزرگ‌اند؛ و برای مصارف خانگی بهتر است که به دنبال چیزی جمع و جورتر، با پایه‌های قابل جمع شدن، باشید.

از استندهایی که پایه‎‌هایشان خیلی باز نمی‌شوند دوری کنید، چون این نوع پایه‌ها احتمال افتادن استند را افزایش می‌دهند.

لوازم شکل‌دهی به نور (مادیفایرها) و لوازم جانبی

نور تند و درخشان یک فلاش استودیویی به ندرت جذاب به چشم می‌آید. به همین صورت، نور یک لامپ ال‌ای‌دی هم بدون شکلی دهی چندان زیبا نیست. بنابراین چه از نورپردازی ثابت، استروب استودیویی، یا اسپیدلایت استفاده می‌کنید، توصیه اکید ما این است که در زمان خرید تجهیزات عکاسی از غذا، روی یک دیفیوزر مانند سافت باکس سرمایه‌گذاری کنید. این کار به ملایمتر و جذابتر شدن نور کمک کرده و کار نورپردازی را آسان‌تر می‌کند.

با این حال، در مقابل وسوسه صرفه‌جویی کردن در هزینه برای یک سافت باکس مقاومت کنید، چون سافت باکسها از جمله تجهیزات عکاسی از غذا هستند که کیفیتشان با مبلغ پرداختی شما رابطه مستقیم دارد. در واقع، سافت باکس سومین مورد در فهرست تجهیزاتی است که خرید مدلهای ارزانترشان می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

یکی دیگر از لوازم جانبی نورپردازی ضروری برای هر عکاس مواد غذایی، یک رفلکتور ۵ کاره است. این‌ها ابزارها می‌توانند به کیفیت نورپردازیتان کمک فوق‌العاده‌ای بکنند. صفحه‌های طلایی، نقره‌ای، سیاه، و سفید این رفلکتورها نیاز شما به مسدود کردن نور یا بازتاب آن بر روی سوژه را به طور کامل پوشش می‌دهند. همچنین، هر چند که طرفهای منعکس کننده نور در هنگام عکاسی با فلاش استودیویی کاربرد کمتری دارند، پانل مرکزی شفاف آن، می‌تواند به عنوان یک دیفیوزر عالی برای نور تند و مستقیم فلاش عمل کند. از این رفلکتورها حتی می‌توان به جای یک سافت باکس استفاده کرد.
مشاهده و خرید انواع رفلکتور چندکاره

با این تفاسیر، شاید خوب باشد هنگام خرید تجهیزات عکاسی از غذا، برای خرید یک یا دو اسپیدلایت به همراه یک استند نورپردازی اضافی اقدام کنید تا بتوانید رفلکتور خود را روی آن نصب کنید.

کامپیوتر و لوازم جانبی

کامپیوتر

یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ قوی از موارد ضروری در بین تجهیزات عکاسی از مواد غذایی است. شما به یک کامپیوتر برای بهبود تصاویر و اصلاح ایرادات احتمالی آنها در نرم‌افزارهای پردازش تصویر مانند ادوبی لایت روم نیاز دارید. همچنین بهتر است از لپ تاپ استفاده کنید تا هنگام عکاسی امکان جابجایی و اتصال آن به دوربین از طریق کابل تتر را داشته باشید.

کابل اتصال تتر

شما می‌توانید با استفاده از کارت‌های حافظه SD، عکس بگیرید و به طور مرتب فایل‌های مربوطه را به هارد لپ تاپتان انتقال دهید. اما عکاسی با اتصال مستقیم دوربین به لپ تاپ کار را خیلی راحت‌تر می‌کند. این کار به ویژه در مواقعی کاربرد دارد که مشتری عکس‌هایتان هنگام عکاسی در صحنه حضور داشته باشد. تنظیم یک مانیتور و متصل کردن آن به دوربین به مشتری امکان می‌دهد که عکسها را همزمان با عکاسی به صورت دقیق مشاهده کند و آنها را تایید کرده و یا نظراتش را ارائه دهد.

حرف آخر

در این مقاله به معرفی و بررسی تجهیزات عکاسی از غذا پرداختیم. همانطور که در اول مقاله گفته شد، با استفاده از یک گوشی و چند وسیله ساده و دست ساز هم می‌توانید عکسهای قابل قبولی از غذا بگیرید. اما اگر بطور جدی به دنبال تبدیل شدن به یک عکاس مواد غذایی هستید و می‌خواهید عکس‌هایتان طعم و بوی دلنشین غذاهای خوشمزه را در ذهن مخاطبانتان زنده کند، به این تجهیزات نیاز خواهید داشت. برای خرید باکیفیتترین برندهای تجهیزات عکاسی با مناسبترین قیمت، به فروشگاه پیکسل مراجعه کنید.

1 نظر
  1. اشکان می‌گوید

    یکم واضح تر بخوام کمک دوستان کنم دوربین فول فریم بگیرید به همراه لنز ماکرو و سه پایه با قابلیت صلیب شدن بخوان حرفه ایی کار کنن حتما لایت باکس نیازشون میشه بک گراند هم داشته باشن خیلی کارشون بهتر میشه و مهمتر از همه شناخت غذاست که باید مثل یه آشپز بلد باشید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.