نتیجه عکاسی پیاپی ۳۰ فریم بر ثانیه با کانن R3!

0 1,383

قابلیت عکاسی پیاپی کانن R3 با حداکثر نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه

 

دوربین عکاسی کانن مدل Canon EOS R3 که در این هفته عرضه شده قابلیت عکاسی پیاپی با حداکثر نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد. این خبر جذابی است اما این ویژگی در دنیای واقعی به چه معناست؟

برای فیلمبرداری سینمایی از نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه استفاده می‌شود. درست است، کانن R3 قابلیت ثبت ۳۰ فریم را در هر ثانیه دارد که از هر فیلم هالیوودی دیگر بیشتر است. به علاوه، کیفیت عکس‌ها بسیار بیشتر از فیلم‌ها هستند و فوکوس خودکار و تنظیم خودکار نوردهی نیز بر روی تک تک فریم‌ها اعمال می‌شود.

بهتر است بدانید بیشتر دوربین‌ها قابلیت ثبت حداکثر ۱۲ فریم بر ثانیه را دارند. تنها دوربین‌های فوق‌سریعی که از شاتر‌های الکترونیکی بهره ‌می‌برند ممکن است نزدیک این سرعت باورنکردنی بشوند. حتی دوربین‌ها Canon EOS R5 و Canon EOS R6 هم حداکثر ۲۰ فریم بر ثانیه ثبت می‌کنند. در نتیجه ۳۰ فریم بر ثانیه حقیقتا یک پیشرفت چشمگیر است.

کلیپ کوتاه از نتیجه عکاسی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه در این قسمت تهیه شده تا درک بهتری از این سرعت بالا داشته باشید. به این ترتیب با یک ثانیه عکاسی، تعداد زیادی عکس ثبت می‌شوند که باید از میان آن‌ها، بهترین لحظه را انتخاب کنید. در نتیجه عکاسی حیات وحش یا ثبت لحظه اولین قدم یک کودک با خیال راحت انجام می‌شود.

 

 

البته کانن R3 اولین دوربینی نیست که به این سرعت عکاسی می‌کند. دوربین سونی مدل Sony A1 نیز توانایی عکاسی پیاپی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد و با وضوح ۵۰.۱ مگاپیکسلی، عملکرد خیره‌کننده‌تری نسبت به کانن ۲۴.۱ مگاپیکسلی دارد.

شاید جالب باشد که بدانید دوربین های الیمپوس مدل Olympus OM-D E-M1X و Olympus OM-D E-M1 Mark III قابلیت عکاسی پیاپی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را هم دارند. یعنی دقیقا دوبرابر پرچمداران کانن و سونی و این شگفت‌انگیز است. اگرچه در زمان عکاسی با این سرعت، خبری از فوکوس خودکار نیست و با فوکوس خودکار هر دو دوربین الیمپوس تنها ۱۸ عکس در هر ثانیه ثبت می‌کنند.

ویدئو معرفی دوربین کانن R3:

 

 

این سرعت بالا در عکاسی پیاپی حاصل استفاده از نسل جدید حسگر‌های Stacked (روی هم چیده شده) است. در این حسگرها، لایه‌های حسگر و مدار بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند تا به این شکل شرکت‌های سازنده بتوانند قطعاتی مانند رم را نیز درون خود حسگر تعبیه کنند.

همانطور که اشاره شد، حسگر‌های Stacked، سرعت بسیار بالا و عملکرد بهینه‌ای دارند و این مسئله به دلیل سرعت بالای Readout (دیجیتالی شدن اطلاعات نوری حسگر) و کاهش بروز پدیده Rolling Shutter است. در نتیجه عکاسی ورزشی، اکشن، خبری و جشن‌ها و مراسم‌ها با این سرعت بالا وارد دنیای جدیدی می‌شود!

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.