مقایسه گیمبال‌های Zhiyun Weebill 2 و DJI RS 2

0 2,105

دو گیمبال ژیون Weebill 2 و DJI RS 2 تفاوت زیادی در کیفیت ساخت، طراحی و قیمت با یکدیگر دارند. باوجوداین تفاوت در این متن می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا گیمبال گران‌تر (RS 2) به مقدار قیمت بیشتر خود، ارزش خرید بیشتری نیز دارد؟

قبل از شروع مقایسه بهتر دانستیم که اطلاعات کلی از این دو گیمبال در اختیار شما خواننده گرامی قرار دهیم.

گیمبال Zhiyun Weebill 2

گیمبال Weebill2

گیمبال Weebill 2 ژیون یک گیمبال ۳ محوره با توانایی تحمل وزن ۳.۳ کیلوگرم است. بازه حرکتی این گیمبال در محور yaw ۳۶۰ درجه، در محور pitch از منفی ۱۵۰ تا مثبت ۱۹۰ درجه و در محور roll می‌تواند از منفی ۲۶۰ درجه تا مثبت ۸۰ درجه حرکت‌ کند. گیمبال Weebill 2 دارای یک پورت USB است و همچنین قابلیت راه‌اندازی بر روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتزی را نیز دارد. این گیمبال مجهز به بلوتوث ورژن ۵ است. انرژی الکتریکی این گیمبال با استفاده از ۳ باتری لیتیوم یونی قابل شارژ با ظرفیت ۲۶۰۰ میلی‌آمپر تأمین می‌شود که با هر بار شارژ باتری‌ها می‌توان تا حداکثر ۹ ساعت از گیمبال استفاده کرد. این گیمبال ۱.۴۳ کیلوگرم وزن دارد و دو دستگیره بر روی آن وجود دارد. یکی از ویژگی‌های جالب‌توجه این گیمبال، وجود نمایشگر لمسی رنگی ۲.۹ اینچی تاشو بر روی آن است. قیمت دلاری گیمبال Weebill 2 Pro برابر با ۶۴۹ دلار است.

گیمبال DJI RS 2

گیمبال DJI RS2

گیمبال RS 2 یک گیمبال ۳ محوره با توانایی تحمل وزن ۴.۵ کیلوگرم است. بازه حرکتی این گیمبال در محور yaw برابر با ۳۶۰ درجه، در محور pitch از منفی ۱۱۲ تا ۲۱۴ درجه و در محور roll از منفی ۹۵ تا ۲۴۰ درجه است. این گیمبال دارای سه پورت USB، دو پورت RSA و در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتزی قابل راه‌اندازی است. این گیمبال نیز دارای بلوتوث ورژن ۵ است. این محصول توسط یک باتری لیتیوم یون پلیمر قابل شارژ با ظرفیت ۱۹۵۰ میلی‌آمپر عرضه شده است که با هر بار شارژ می‌توان حداکثر تا ۱۲ ساعت از گیمبال استفاده کرد. این گیمبال ۱.۰۷ کیلوگرم وزن دارد. قیمت دلاری گیمبال DJI RS 2 برابر با ۸۴۹ دلار است.

کدام گیمبال بهتر است؟

تست‌های متفاوتی برای مقایسه این دو گیمبال ازجمله استفاده از آن‌ها در هنگام پیاده‌روی، دویدن و همچنین فیلم‌برداری از ارتفاع پایین انجام شده است. همچنین ویدیوهایی نیز با چرخش به دور سوژه‌ای واحد به همراه این دو گیمبال ضبط شده و خروجی هر دو در کنار هم مقایسه شده‌اند. از دیگر تست‌های انجام شده برای مقایسه این دو گیمبال باید به ضبط ویدیو در فواصل کانونی ۷۵ و ۱۵۰ میلی‌متری و همچنین استفاده در باد شدید اشاره کرد.

قبل از ارائه نتیجه، لازم به ذکر است که بدانید نتایج دریافتی از ادراک بصری و مقایسه ویدیوهای ضبط شده به همراه این دو گیمبال به دست آمده‌اند، به همین علت ممکن است کاربران مختلف احساس و درنتیجه، پاسخ متفاوتی را از مقایسه این دو گیمبال دریافت کنند. در مقایسه ویدیوهای ضبط شده به همراه این دو گیمبال باید گفت که ویدیوهایی که به همراه گیمبال RS 2 ضبط شده بودند، حس روان‌تری داشتند. لرزش کمتر و روان‌تر بودن ویدیو برای اکثریت علاقه‌مندان به گیمبال‌ها و فیلم‌برداری، مهم‌ترین فاکتور در تصمیم‌گیری و انتخاب گیمبال است. به همین علت باید گفت که ازنظر روان بودن و بدون لرزش بودن ویدیو، هر دو گیمبال عملکرد خوبی داشته‌اند و ویدیوهای ضبط شده به همراه RS 2 تنها کمی باثبات‌تر بوده‌اند.

طراحی

ازنظر طراحی گیمبال Weebill در این مقایسه دست بالاتر را دارد، وجود دو دستگیره در این گیمبال موجب حس بهتر هنگام استفاده و امکان استفاده از گیمبال در مدت زمان بیشتر شده است. همچنین وجود نمایشگر لمسی تاشو یکی دیگر از مزیت‌های این گیمبال نسبت به RS 2 است. البته ناگفته نماند که طراحی گیمبال RS 2 نیز بسیار عالی است. استفاده از فیبر کربن در بدنه این گیمبال موجب جمع‌وجور شدن و کاهش وزن آن شده است. باوجود وزن کمترRS 2 در هنگام استفاده حس محکم‌تری را القا می‌کند و کمتر پلاستیکی به نظر می‌رسد.

فیلم‌برداری از زاویه پایین

در مورد این سؤال که کدام‌یک از این دو گیمبال برای فیلم‌برداری از زاویه پایین مناسب‌تر است، اختلاف‌نظر وجود دارد. به‌واسطه وجود دستگیره بالایی در گیمبال WEEBILL-2 می‌توان آسان‌تر گیمبال را پایین آورد، اما طراحی آن به‌گونه‌ای است که در هنگام نگه داشتن گیمبال در ارتفاع پایین، کاربر باید کمی خم شود. در سمت دیگر گیمبال RS 2 فاقد دستگیره بالایی است، اما می‌توان بدون خم شدن آن را در ارتفاع بسیار پایین نگه داشت.

نتیجه‌گیری

بعد از انجام تمام تست‌ها و مقایسه خروجی و حس در دست گرفتن این دو گیمبال، به این نتیجه رسیدیم که باتوجه به قیمت این دو محصول، گیمبال Weebill 2 ارزش خرید بالاتری دارد. بااین‌وجود باید گفت که انتخاب RS 2 نیز به‌هیچ‌وجه اشتباه نیست و ممکن است بسیاری از کاربران RS 2 را به دلیل تثبیت کنندگی قوی‌تر در تصاویر به Weebill ترجیح دهند. شما کدام گیمبال را ترجیح می‌دهید؟ منتظر خواندن نظرها و تجربه استفاده شما از این گیمبال‌ها هستیم.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.